Actualitate
Buletinele pot fi eliberate, chiar dacă taxele către stat nu au fost achitate. Neplata impozitelor şi amenzilor NU poate condiţiona emiterea cărţilor de identitate
Românii care vor să își reînoisacă buletinele de identitate pot face acest lucru, chiar dacă nu şi-au plătit dările către stat. Nici amenzile nu sunt un impediment pentru eliberarea cărţilor de identitate. Administraţiile locale care aplică această „pedeapsă” cetăţenilor, le încalcă automat dreptul de a intra în posesia buletinului.
Românii care nu şi-au plătit taxele și impozitele la primărie, pot solicita emiterea unei cărţi de identitate. Astfel că eliberarea chitanțelor, care fac dovada că aţi plătit plata taxele necesare pentru emiterea buletinului, nu poate fi condiționată de întârzâierea sau neplata impozitelor şi amenzilor. O astfel de practică ar conduce la încălcarea dreptului cetăţenilor, de a intra în posesia cărţilor de identitate
Când trebuie solicitată o noua carte de identitate
Conform art. 19 alin. (1) din OUG nr. 97/2005, actul normativ care reglementează evidența și actele de identitate ale cetățenilor români, eliberarea unei noi cărți de identitate se poate face în mai multe situații:
la expirarea termenului de valabilitate a actului de identitate care urmează a fi preschimbat
dacă s-au modificat numele sau prenumele titularului, prenumele părinților, data ori locul nașterii (exemple: schimbarea numelui/prenumelui pe cale administrativă; adopție; constatarea unor greșeli de scriere la întocmirea actului de stare civilă; inregistrarea unei persoane în poziția de „copil găsit” și identificarea ulterioară a actului de naștere întocmit inițial, între acestea existând neconcordanța la data nașterii; înregistrarea tardivă a nașterii unei persoane, cu înscrierea numai a anului de naștere s.a.)
în cazul schimbării domiciliului, a denumirii sau a rangului localităților și străzilor, al renumerotarii imobilelor sau rearondării acestora, al înființării localităților sau străzilor
în cazul deteriorării actului de identitate
în cazul pierderii, furtului sau distrugerii actului de identitate
când fotografia din cartea de identitate nu mai corespunde cu fizionomia titularului
în cazul schimbării sexului
în cazul anulării
în cazul atribuirii unui nou CNP
pentru preschimbarea buletinelor de identitate.
Eliberarea unui act de identitate se face doar la cererea scrisă a solicitantului, care se semnează în prezența lucrătorului serviciului public comunitar de evidență a persoanelor și care trebuie însoțită de mai multe documente obligatorii, care să facă dovada numelui de familie și al prenumelui, a datei de naștere, a stării civile , a cetățeniei române, a adresei de domiciul și a celei de reședință.
Astfel, cererea pentru elibererarea unui nou act de identitate trebuie să fie însoțită de următoarele documente, în orginal și copie:
Actul vechi de identitate
Certificatul de naștere
Certificatul de căsătorie, dacă este cazul
Hotărârea de divorț definitive si irevocabilă, dacă este cazul
Certificatul de deces al soțului/soției decedat/decedate, în cazul soțului supraviețuitor
Documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu și, dacă este cazul, cel cu care se face dovada adresei de reședință.
În plus, solicitanții trebuie să prezinte în original și chitanța care atestă plata taxelor necesare pentru eliberarea cărții de identitate de 7 lei, precum și documentul care arată că s-a achitat și taxa extrajudiciară de timbre de 5 lei.
sursa: avocatnet.ro
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
Cristi
duminică, 24.04.2016 at 17:43
Primaria Gura-Humorului nu elibereaza C.I daca ai amenzi neplatite,un sistem corupt si vai de capul lor