Actualitate
CNA: Campania electorală pentru parlamentare la radio şi TV se va face în perioada 9 noiembrie – 8 decembrie. Candidații au acces gratuit doar la televiziunile de stat
Consiliul Naţional al Audiovizualului a hotărât joi, că din 9 noiembrie, ora 00.00 începe campania electorală la posturile de radio şi de televiziune, publice şi private . Aceasta se încheie în 8 decembrie, la ora 7.00. În timpul campaniei electorale pentru alegerile parlamentare, candidaţii au acces gratuit la emisiunile difuzate pe posturile publice de televiziune şi radio. În schimb, vor fi pe bani spoturile şi participarea la emisiuni de promovare la posturile private.
CNA a adoptat joi principii şi reguli de desfăşurare a campaniei pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului, prin intermediul serviciilor media audiovizuale. Decizia va intra în vigoare după publicarea în Monitorul Oficial.
„La posturile private (de televiziune şi radio, n.r.), candidaţii au acces contra cost, conform Legii electorale, în emisiunile de promovare electorală, în care-şi prezintă programul şi activităţile de campanie. De asemenea, candidaţii se pot face cunoscuţi şi prin spoturi electorale. În privinţa dezbaterilor electorale însă – şi apreciem că acestea vor fi emisiunile cele mai numeroase -, accesul candidaţilor şi reprezentanţilor partidelor este gratuit, în condiţii de echitate, echilibru şi corectitudine”, a declarat reprezentantul CNA, Răsvan Popescu.
Posturilor TV şi radio le este asigurată independenţa editorială. Pentru a evidenţia conţinutul de campanile electorală, emisiunile vor fi „de promovare electorală” şi „de dezbatere electorală”.
În emisiunile de promovare electorală, candidaţii (şi reprezentanţii lor) îşi promovează propria candidatură, programele politice şi activităţile de campanie electorală. În situaţia transmiterii în direct a unor activităţi de campanie, acestea se vor încadra în timpii de antenă acordaţi fiecărui competitor electoral. Emisiunile de promovare electorală trebuie să fie marcate pe toată durata desfăşurării lor cu sintagma „publicitate electorală”.
În emisiunile de dezbatere electorală – în care radiodifuzorii pun în discuţie programele electorale şi temele de interes public legate de campania electorală, cu participarea candidaţilor sau a reprezentanţilor declaraţi ai competitorilor electorali – accesul candidaţilor şi al reprezentanţilor lor este gratuit. Aceste emisiuni vor fi marcate cu sintagma „dezbatere electorală”.
Totodată, posturile de televiziune şi radio trebuie să asigure „o distincţie clară” între emisiunile de dezbatere şi cele de promovare electorală, prin format şi prezentator. Radiodifuzorii sunt obligaţi să precizeze calitatea în care se exprimă persoanele invitate în emisiuni, cum ar fi cea de candidat, susţinător sau reprezentant al candidatului.
Tarifele pe emisiune şi pe unitate de timp ale fiecărui post privat de radio şi de televiziune, inclusiv de televiziune prin cablu, vor fi făcute publice şi vor fi aceleaşi pentru toţi competitorii-
Pentru difuzarea spoturilor publicitare electorale, radiodifuzorii privaţi sunt obligaţi să asigure candidaţilor şi competitorilor electorali condiţii egale de acces şi de tarifare pe unitatea de timp. Spoturile publicitare electorale nu pot avea o durată mai mare de 30 de secunde şi trebuie să fie asumate în mod explicit de către candidaţii şi competitorii electorali. Spoturile publicitare electorale se difuzează în calupuri separate şi marcate ca atare.
Cu 48 de ore înainte de ziua votării este interzisă prezentarea de sondaje de opinie, televoturi sau anchete făcute pe stradă.
Cu 24 de ore înainte de începerea votării sunt interzise: difuzarea de spoturi de publicitate electorală; invitarea sau prezentarea candidaţilor şi/sau a reprezentanţilor competitorilor electorali în emisiunile şi programele posturilor de radio şi de televiziune, inclusiv de televiziune prin cablu; comentarii privind desfăşurarea campaniei, precum şi cele privind competitorii electorali.
De asemenea, în ziua votării sunt interzise şi prezentarea de sondaje realizate la ieşirea de la urne, înainte de închiderea procesului de vot; comentarii referitoare la competitorii electorali; îndemnuri de a vota sau de a nu vota un candidat ori candidaturile depuse de competitorii electorali.
Sursa: Mediafax
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News