Actualitate
Consumatorii financiari din România cer mai multă protecție și transparență din partea băncilor și IFN-urilor
Un recent sondaj realizat de Centrul de Sociologie Urbană și Regională (CURS) la cererea Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) arată că mai mult de jumătate (56%) dintre consumatorii de produse și servicii financiare consideră că băncile și Instituțiile Financiare Nebancare (IFN) ar trebui să le ofere protecție.
Protecție ar trebui oferită printr-o mai mare transparență în ofertele comerciale și claritate în clauzele contractuale.
Sondajul a relevat că, în prezent, două treimi (66%) dintre respondenți nu știu care instituție ar trebui să le asigure protecția drepturilor pe care le au, sau pur și simplu nu se simt protejați deloc.
Cu toate acestea, 41% dintre cei chestionați cred că nu beneficiază de suficientă protecție a drepturilor lor în ceea ce privește serviciile financiare, în timp ce 34% sunt de părere că drepturile lor sunt protejate.
Totodată, 25% dintre respondenți nu au o opinie clară cu privire la protecția drepturilor lor și cine ar trebui să fie responsabil pentru aceasta.
Sursa principală de informații – Băncile
Când vine vorba de informarea cu privire la serviciile financiare, 60% dintre consumatori se bazează pe bănci ca sursă principală. Apropiații (familie, prieteni și colegi) reprezintă a doua sursă de informare pentru 37% dintre respondenți, iar mass-media este prima opțiune pentru 13% dintre aceștia.
Banca Națională a României – Sursa principală de informații
În ceea ce privește accesarea informațiilor din domeniul financiar-bancar, Banca Națională a României (BNR) este instituția cea mai consultată.
Cu toate că doar 26% dintre români au auzit de existența CSALB (Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar), 61% dintre respondenți ar fi dispuși să facă o solicitare către această instituție pentru a-și rezolva problemele cu băncile sau IFN-urile într-un mod amiabil, gratuit și în afara instanțelor.
Instituții care ar trebui să asigure protecția
Mai mult de jumătate dintre români (56%) consideră că băncile și IFN-urile ar trebui să fie cei mai în măsură să asigure protecția consumatorilor în relația cu aceste instituții prin intermediul transparenței ofertelor comerciale.
Pe locul secund se află Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) cu 20%, urmată la o mică diferență de BNR cu 17%. Doar 3% dintre respondenți cred că Justiția ar trebui să fie cea mai calificată pentru această misiune, în timp ce 1% consideră că nimeni nu ar putea asigura protecția lor.
Acțiuni în rezolvarea problemelor financiare
Sondajul relevă că, în cazul problemelor financiare sau disputelor cu băncile sau IFN-urile, 76% dintre respondenți au mers la instituția financiară în cauză pentru a solicita mai multe informații.
Cu toate acestea, mai există și alte opțiuni, cum ar fi: 5% dintre cei chestionați au trimis un e-mail către ANPC, 3% au trimis o cerere de negociere cu băncile către CSALB, iar 1% au sesizat Banca Națională a României.
Sondajul efectuat subliniază nevoia pentru mai multă protecție și claritate în relația dintre consumatori și furnizorii de servicii financiare.
Cu toate că există încă un grad semnificativ de necunoaștere cu privire la instituțiile responsabile de protecția consumatorilor, se poate observa o încredere crescută în CSALB ca soluție amiabilă în rezolvarea disputelor financiare.
Aceste rezultate arată că există o oportunitate pentru autorități și instituții financiare de a lucra împreună pentru a spori gradul de protecție și încrederea consumatorilor în piața financiară din România.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News