Actualitate
Cum poţi deveni detectiv particular. Modificări în legislaţia pentru exercitarea acestei profesii, la Guvern
Guvernul simplifică procedura pentru exercitarea profesiei de detectiv particular. Într-o ordonanţă aflată pe ordinea de zi a şedinţei de joi, 13 iulie, se propune eliminarea unor cerinţe pentru solicitanţi.
Sunt propuse modificări și completări ale Legii nr. 329/2003, atât în scopul clarificării în mod expres a situației acelor dispoziții care intră sub incidența obligațiilor impuse prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr.41/2016, cât și pentru simplificarea procedurilor ce presupun o interacțiune între solicitanți și autoritățile competente, se precizează în nota de fundamentare a proiectului.
Este vorba despre eliminarea obligației solicitanților de a depune copii legalizate ale diverselor documente doveditoare şi stabilirea obligației solicitanților de a prezenta documentele prevăzute de lege în original, însoțite de o copie, urmând ca, imediat după certificarea pentru conformitate a copiei (care se realizează pe loc, la momentul depunerii) originalele să fie restituite.
De asemenea, inspectoratele de poliție județene sau, după caz, Direcția Generală de Poliție a Municipiului București vor verifica dacă solicitantul a îndeplinit anterior funcția de polițist, respectiv dacă există avizului prevăzut la art.5 alin.(1) lit.f) din Legea nr.329/2003, pe baza datelor şi informaţiilor cuprinse în evidenţele specifice;
Se elimină şi obligativitatea depunerii actului de stare civilă necesar pentru susţinerea examenului de atestare a calităţii de detectiv particular, întrucât datele suplimentare necesare cu privire la solicitant pot fi obținute de către politiști, în urma verificării în evidențele specifice, se mai precizează în actul normativ.
În prezent, exercitarea profesiei de detectiv particular este reglementată prin Legea nr. 329/2003 privind exercitarea profesiei de detectiv particular, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și de Hotărârea Guvernului nr. 1.666/2004 pentru aprobarea Normelor de aplicare a Legii nr. 329/2003 privind exercitarea profesiei de detectiv particular.
Prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2016 privind stabilirea unor măsuri de simplificare la nivelul administraţiei publice centrale şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, au fost aduse modificări Legii nr. 329/2003, în sensul eliminării obligativității depunerii de către solicitanți a certificatului de cazier judiciar, verificarea îndeplinirii condiției privind lipsa unei condamnări pentru săvârșirea unor infracțiuni cu intenție, realizându-se prin efectuarea de verificări în bazele de date și informații specifice, de către inspectoratele de poliție județene sau, după caz, Direcția Generală de Poliție a Municipiului București.
Ca o măsură cu caracter general, art. 2 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2016, prevede faptul că „fiecare instituţie publică şi organ de specialitate al administraţiei publice centrale este obligat să elimine cerinţa de depunere a copiilor legalizate după documente la furnizarea serviciilor publice, înlocuindu-le cu certificarea conformităţii cu originalul de către funcţionarul competent”. Această prevedere a abrogat implicit dispozițiile din cuprinsul Legii nr. 329/2003 privind exercitarea profesiei de detectiv particular, referitoare la obligația depunerii de copii legalizate.
Potrivit legislaţiei în vigoare, calitatea de detectiv particular se dobândeşte în urma verificării îndeplinirii condiţiilor prevăzute de lege şi a examinării candidaţilor de către o comisie instituită la nivelul inspectoratului de poliţie judeţean, respectiv al Direcţiei generale de poliţie a municipiului Bucureşti. Activitatea de detectiv particular poate fi desfăşurată numai de persoanele care sunt atestate profesional.
Poate dobândi calitatea de detectiv particular persoana care îndeplineşte următoarele condiţii:
– are cetăţenie română şi domiciliul în ţară;
– posedă cel puţin studii medii şi este absolventă a unei şcoli postliceale de detectivi sau a îndeplinit funcţia de poliţist ori lucrător în cadrul unor instituţii publice cu atribuţii în domeniul apărării, ordinii publice sau siguranţei naţionale ori este absolventă a unei instituţii de învăţământ superior;
– este aptă din punct de vedere medical;
– nu a săvârşit fapte penale;
– nu desfăşoară o activitate care implică exerciţiul autorităţii publice;
– a obţinut avizul inspectoratului de poliţie judeţean sau al Direcţiei generale de poliţie a municipiului Bucureşti, după caz;
– a promovat examenul de atestare a calităţii de detectiv.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News