Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Cum schimbăm furnizorul sau contractul de energie electrică. InfoCons a lansat o linie telefonică pentru consiliere și sesizări

Publicat

InfoCons trage un nou semnal de alarmă cu privire la schimbarea contractului de energie electrică și anunță că a lansat un număr special dedicat consumatorilor care întâmpină probleme în procedura de schimbare a furnizorului de energie electrică.

Mișcarea de Protecția consumatorilor –  este alături de cei care doresc să își schimbe furnizorul de energie electrică pe piața concurențială, se arată într-un comunicat de presă. 

InfoCons a lansat numărul 021-9615 număr cu tarif normal în rețeaua Telekom, apelabil din toate rețelele, număr dedicat consumatorilor care întâmpină o problemă în schimbarea furnizorului de energie electrică.

La acest număr consumatorii pot solicita consiliere, informare și pot depune o sesizare în domeniul protecției consumatorilor.

Ce se întâmplă de la 1 iulie 2021 cu cei care nu au încheiat contracte

Începând cu data de 1 iulie 2021, în cazul clienților casnici care nu au încheiat cu un furnizor un contract concurențial cu intrare în vigoare până la data de 1 iulie 2021, consumul de energie electrică realizat după respectiva dată se facturează de către furnizorii de ultimă instanță cu un preț egal cu prețul din oferta de serviciu universal în vigoare începând cu data de 1 iulie 2021.

S-au simplificat procedurile de contractare și de stabilire a consumului de energie electrică pentru clienții finali:

Principalele schimbări și măsuri prevăzute în Regulamentul de furnizare a energiei electrice la clienţii finali se referă la:

Flexibilizarea procesului de încheiere a contractelor de furnizare a energiei electrice de către clienții finali prin eliminarea prezentării/depunerii la furnizor de către client a actelor de spațiu la încheierea contractului de furnizare a energiei electrice şi introducerea declarațiilor pe proprie răspundere cu privire la dreptul de folosință al spațiului. 

Documente necesare pentru încheierea contractului de furnizare a energiei electrice:

– acordului solicitantului exprimat în scris, aferent cererii de încheiere a contractului, sau telefonic, conform dispoziţiilor legale în vigoare;

– copiei actului de identitate/certificatului de înregistrare la Oficiul Național al Registrului Comerțului al solicitantului;

– declarației pe proprie răspundere a solicitantului:

(i) privind deținerea unui drept locativ, cu precizarea calității sale (proprietar/coproprietar, unic moștenitor, comoștenitor, soț, chiriaș, beneficiar rentă viageră etc);

(ii) privind faptul că nu există litigii locative cu privire la spațiul pentru care se solicită încheierea contractului, iar în cazul în care se dovedește contrariul, exprimarea acordului pentru rezilierea contractului, cu posibilitatea actualizării declarației, dacă este cazul, atât prin mijloace de comunicare la distanță, cât și prin acord tacit.

Furnizorul nu poate modifica oferta-tip

Detalierea conținutului ofertei-tip şi a conținutului ofertei din contractul de furnizare a energiei electrice în ceea ce privește elementele de preț incluse, aşa cum se precizează şi în anexa nr.1 din Directiva (UE) 2019/944 a Parlamentului European și a Consiliului din 5 iunie 2019 privind normele comune pentru piața internă de energie electrică și de modificare a Directivei 2012/27/UE.

O ofertă-tip de furnizare publicată de furnizor pe pagina proprie de internet şi la punctul unic de contact nu poate fi modificată în perioada de valabilitate a acesteia, iar clientul final poate încheia contractul de furnizare a energiei electrice în baza ofertei-tip, dacă data transmiterii de către clientul final a cererii de încheiere a contractului în baza ofertei-tip este în perioada de valabilitate a ofertei-tip şi sunt îndeplinite condiţiile prevăzute în aceasta, după caz.

Convenția de consum  devine obligatorie

Convenția de consum încheiată de către furnizor cu clientul final devine obligatorie, datele de consum înscrise în aceasta vor fi utilizate și pentru facturarea  serviciilor de distribuție în cazul în care nu este citit/autocitit indexul echipamentului de măsurare; datele de consum transmise furnizorului de către operatorul de distribuție se stabilesc de către operatorul de distribuție, după caz, pe baza:

(i) consumului de energie electrică înregistrat la locul de consum în perioada similară a anului precedent sau a consumului de energie electrică determinat ținând cont de cele mai recente citiri efectuate de operatorul de distribuţie;

(ii) profilului de consum specific, determinat de operatorul de distribuţie pentru categoria respectivă de client final în cazul în care pentru locul de consum nu există istoric de consum.

Obligația operatorilor de distribuție

Operatorii de distribuție au obligația de a asigura accesul gratuit fiecărui client final şi al furnizorului acestuia la informaţiile din baza de date prin accesarea paginilor web ale acestora, astfel încât fiecare client final de energie electrică să își poată accesa propriul istoric de consum.

Consumatorii care doresc încheierea unui nou contract sau au încheiat deja un contract de furnizarea a energiei electrice pot apăra drepturile și pot lua atitudine când acestea le-au fost încălcate sau nu au fost respectate.

Dacă aceștia au o problema legată de protecția consumatorilor pot apela la numărul destinat acestui Proiect și pot solicita informații utile.

Toți consumatorii care întâmpină probleme sau au nevoie de consiliere în acest domeniu pot accesa totodată și numărul de telefon pentru mesaj prin Whatsapp: 0732.008.969, direct la adresa de e-mail: juridic@infocons.ro sau în scris la C.P 38, O.P. 53 sector 4, București.

Înainte de semnarea unu nou contract consumatorii trebuie să fie atenți la:

– prețul energiei electrice, fix sau variabil, inclus în prețul de furnizare;

– facturarea unei componente fixe stabilita în lei/zi sau lei/luna;

– perioada pentru care urmează a se aplica prețul menționat în oferta;

– perioada pentru care urmează a se încheia respectivul contract;

– comisioane de încetare a contractului înainte de ajungerea la termen a acestuia;

– termenele, modalitățile și condițiile privind plata facturilor;

– modalități de transmitere a facturii si a documentelor anexate acesteia;

– drepturile si obligațiile părților;

– condițiile privind reînnoirea/prelungirea/rezilierea/ denunțarea unilaterala anticipata a contractului de furnizare;

– garanțiile solicitate, după caz.

Atenție: 1 iulie nu este termen limită.

Ce pot face românii care nu au încheiat contracte noi cu furnizorii energie până la 1 iulie

1 iulie nu este un termen limită pentru intrarea pe piața concurențială, dar este momentul de când se aplică noile prețuri de serviciu universal, a precizat acesta.

Noile prețuri de serviciu universal sunt valabile în următoarele șase luni în cazul energiei electrice și pentru următorul an în cazul gazelor, a explicat vicepreședintele ANRE..

Consumatorii pot opta pentru schimbarea furnizorului de gaze sau de electricitate oricând, în baza ofertelor pe care companiile le anunță pe comparatorul de tarife ANRE.

„În ambele piețe, din păcate, aceste prețuri sunt în creștere pentru clienții care nu au trecut în piața concurențială.

În cazul pieței de energie electrică creșterile sunt între 1 și 7%, în funcție de zona în care sunt clienții și furnizorul lor de energie electrică, iar la gaze creșterile pot fi chiar și de 25%”, a precizat vicepreședintele ANRE.

Creșterile vin în primul rând din evoluția piețelor angro, unde se înregistrează majorări în toată Europa, mai ales în comparație cu prețurile de anul trecut, când, din cauza restricțiilor, cererea a fost redusă și prețurile mici.

Pe piața gazelor naturale o treime din totalul consumatorilor au trecut în piața concurențială, și mai mult de jumătate pe piața de energie electrică.

Consumatorii pot opta pentru schimbarea furnizorului de gaze sau de electricitate oricând, în baza ofertelor pe care companiile le anunță pe comparatorul de tarife ANRE.

Facturile la energia electrică ar putea creşte cu 3 – 13%, în condiţiile în care consumatorii trebuiau să se decidă asupra schimbării furnizorului, pentru a intra pe piaţa concurenţială.

Conform oficialior ANRE, din cei 8,9 milioane de clienţi casnici aproape jumătate sunt în prezent pe piaţa concurenţială.

Cei care nu au optat pentru piaţa concurenţială sunt alimentaţi de furnizorii de ultimă instanţă – Enel, E-ON, Electrica şi CEZ, care au anunţat creşteri de preţuri cuprinse între 3 şi 13%.

ANRE a anunțat că simplifică procedurile de contractare

ANRE a aprobat, în ședința Comitetului de reglementare din data de 30.06.2021, Ordinul președintelui Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 82/2021 pentru modificarea şi completarea Regulamentului de furnizare a energiei electrice la clienţii finali, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 235/2019.

Principalele schimbări și măsuri prevăzute în Regulamentul de furnizare a energiei electrice la clienţii finali se referă la:

Flexibilizarea procesului de încheiere a contractelor de furnizare a energiei electrice de către clienții finali prin eliminarea prezentării/depunerii la furnizor de către client a actelor de spațiu la încheierea contractului de furnizare a energiei electrice şi introducerea declarațiilor pe proprie răspundere cu privire la dreptul de folosință al spațiului.

Astfel, încheierea contractului de furnizare a energiei electrice se realizează pe baza:

  • acordului solicitantului exprimat în scris, aferent cererii de încheiere a contractului, sau telefonic, conform dispoziţiilor legale în vigoare;
  • copiei actului de identitate/certificatului de înregistrare la Oficiul Național al Registrului Comerțului al solicitantului;
  • declarației pe proprie răspundere a solicitantului:

(i) privind deținerea unui drept locativ, cu precizarea calității sale (proprietar/coproprietar, unic moștenitor, comoștenitor, soț, chiriaș, beneficiar rentă viageră etc);

(ii) privind faptul că nu există litigii locative cu privire la spațiul pentru care se solicită încheierea contractului, iar în cazul în care se dovedește contrariul, exprimarea acordului pentru rezilierea contractului,

cu posibilitatea actualizării declarației, dacă este cazul, atât prin mijloace de comunicare la distanță, cât și prin acord tacit.

Detalierea conținutului ofertei-tip şi a conținutului ofertei din contractul de furnizare a energiei electrice în ceea ce privește elementele de preț incluse, aşa cum se precizează şi în anexa nr.1 din Directiva (UE) 2019/944 a Parlamentului European și a Consiliului din 5 iunie 2019 privind normele comune pentru piața internă de energie electrică și de modificare a Directivei 2012/27/UE.

O ofertă-tip de furnizare publicată de furnizor pe pagina proprie de internet şi la punctul unic de contact nu poate fi modificată în perioada de valabilitate a acesteia, iar clientul final poate încheia contractul de furnizare a energiei electrice în baza ofertei-tip, dacă data transmiterii de către clientul final a cererii de încheiere a contractului în baza ofertei-tip este în perioada de valabilitate a ofertei-tip şi sunt îndeplinite condiţiile prevăzute în aceasta, după caz.

Convenția de consum încheiată de către furnizor cu clientul final devine obligatorie, datele de consum înscrise în aceasta vor fi utilizate și pentru facturarea  serviciilor de distribuție în cazul în care nu este citit/autocitit indexul echipamentului de măsurare; datele de consum transmise furnizorului de către operatorul de distribuție se stabilesc de către operatorul de distribuție, după caz, pe baza:

(i) consumului de energie electrică înregistrat la locul de consum în perioada similară a anului precedent sau a consumului de energie electrică determinat ținând cont de cele mai recente citiri efectuate de operatorul de distribuţie;

(ii) profilului de consum specific, determinat de operatorul de distribuţie pentru categoria respectivă de client final în cazul în care pentru locul de consum nu există istoric de consum.

surse: Info Cons, ANRE

 

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







Dacă ți-a plăcut articolul:



ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate