Connect with us
Publicitate

EDUCAȚIE

DEZASTRUL din MANUALELE de Biologie de clasa a VI-a: Inima și ficatul sunt poziționate greșit în corp

Publicat

Inima și ficatul sunt puse greșit într-o fotografie care le prezintă elevilor de-a VI-a sistemul de organe al omului. Vasele de sânge au când 160.000, când 96 000 de kilometri. Apare o confuzie între mucegai și paraziți, plus concepte ca “orific” sau lob “interior” al plămânului. Acestea sunt câteva dintre greșelile care apar în primul manual de Biologie de clasa a VI-a scos de editura Ministerului Educației. Disciplina are două manuale de la Editura Didactică și Pedagogică, care au antetul Ministerului, iar în cel de-al doilea sunt numeroase greșeli gramaticale. 

Vasele de sânge însumează peste 160.000 de kilometri”, învață copiii, la pagina 10, în cadrul rubricii “Știați că…?” Informația este contrazisă 7 pagini mai târziu: “Totalitatea vaselor de sânge din corpul unui adult are o lungime de 96 000 km”.

Inima și ficatul sunt puse greșit, în fotografia care prezintă sistemul de organe al omului, la pagina 19. Concret, imaginea este pusă în oglindă, iar organele plasate pe partea greșită.

Copiii trebuie să identifice apoi organele indicate printr-o săgeată și numerotate, din imaginea cu sistemul greșit de organe al omului și dintr-o fotografie cu sistemul de organe la iepure. Nu este clar dacă săgețile ar trebui să le arate elevilor organe comune, așa cum ar fi intuitiv, și imaginea pusă greșit cu sistemul la om a dat peste cap planurile autorului. În plus, săgeata nr. 5 este plasată greșit și duce în afara imaginii cu omul.

“Parazitul ia substanțele hrănitoare gata preparate de gazdă fără să o mai supună proceselor de digestie.” – Pe lângă acordul făcut greșit (corect este “Parazitul ia substanțele hrănitoare gata preparate de gazdă, fără să le mai supună proceselor de digestie”), nici informația nu este exactă, spun profesorii. De exemplu, căpuşele digeră sângele pe care îl sug de la gazde.

Elevii sunt puși să răspundă la întrebarea: “De ce în vecinătatea lichenilor nu trăiesc şi alte plante?” (Pagina 37) Lichenii nu sunt plante, deci formularea “alte plante” este incorectă, iar unii licheni cresc pe plante, deci întrebarea în totalitate este greșită.

Manualul face confuzie între mucegai și paraziți. La pagina 37, elevii de clasa a VI-a sunt puși să răspundă la următoarea întrebare: “2. Paraziţii care alterează pâinea sunt: a. țânțarii; b. mucegaiurile; c. viermii intestinali; d. puricii”. Mucegaiul, cel care alterează pâinea, este saprofit, nu parazit. De altfel, manualul definește corect mucegaiul de pe pâine, la pagina 35, drept “fung saprofit”, care se instalează pe organisme “moarte”.

Ilustrație greșită, din care elevii învață că plămânii au câte un lob “interior”, în loc de “inferior” cum este corect. Greșeala apare de două ori, la pagina 47.

 

Elevii învață că: “Traheile sunt mereu deschise pentru că pereții lor au o consistență tare datorită unei substanțe numită chitină, prezentă și în unghiile noastre.” Chitina nu intră în alcătuirea unghiilor oamenilor, ci cheratina.

Elevii de clasa a VI-a sunt întrebați: “Cine și cum se produce urina?” (Pagina 78)

Explicațiile apar dublate, în ilustrația de la pagina 79. Apar de două ori pelvis renal, ureter, calice mic, calice mare.

“Orificul anal” – în loc de “orificiul anal”, în următoarea propoziție: “Tubul digestiv începe cu cavitatea bucală şi se încheie cu orificul anal.” De precizat că termenul apare scris corect, de multe ori, pe aceeași pagină.

Frază care produce confuzie: “Plierea straturilor interne ale peretelui intestinal și a membranei celulelor care realizează absorbția, precum și numeroase tubulețe cu sânge numite vase preiau substanțele absorbite.

Inexactități:
“Vă puteţi îmbolnăvi de boli ca: viermi intestinali, (…)” – pagina 92. Viermii intestinali nu sunt boli, ci paraziţi care produc boli.
Foarte multe greșeli de literă, de exprimare, de redactare, dintre care enumerăm câteva:

“Tratarea corectă, grăbește vindecarea.” (Pagina 94) – virgulă între subiect și predicat
“ţesut coducător” (lipsește “n”, ilustrația de la pg. 12)
“Amntiţi-vă că” (lipsește “i”, pg 23)
“Intestinul subţire este segmental tubului digestiv în care se încheie digestia (…)” (“segmental” în loc de segmentul, pg 26)
“În urma disecţei unui mamifer (…)” (pg. 32)
“(…) bacteriile sau virușii devin inofensivi.” Nu este singura dată când pluralul nu este scris corect, “virusuri”, în manualul de Biologie de clasa a VI-a
“Grupe sangvine la om sunt în număr de patru: (…)” (pg. 61)

“Dacă această regulă nu se respect, eritrocitele donatorului…” (pg. 61)

VEZI Primul manual de Biologie de clasa a VI-a scos de Editura Didactică și Pedagogică și Al doilea manual de Biologie, tot pentru clasa a VI-a, editat de EDP

 

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







Dacă ți-a plăcut articolul:


ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate



Parteneri: Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro. Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax