Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

Dezorganizare și haos în derularea Programului ”Casa Eficientă Energetic”, la câteva zile după ce a fost lansat. ZERO COMUNICARE


Publicat

Programul ”Casa Eficientă Energetic” a început în data de 15 septembrie, însă instituția care o gestionează se zbate într-o dezorganizare deplină.

Mai mult, comunicarea cu publicul este inexistentă iar aplicarea proiectului în întregime poate fi pusă sub semnul întrebării.

Citește și Programul ”Casa Eficientă Energetic”: AFM a publicat primele liste cu beneficiari aprobați. De ce a întârziat evaluarea

De fapt, programul în valoare de 430 de milioane de lei este inaplicabil, iar motivele țin de modul în care (nu) a fost gândit de la început, de birocrația excesivă și de modul de organizare al angajaților de la Administrația Fondului de Mediu

Beneficiarii s-au putut înscrie online din data de 15 septembrie, urmând ca ulterior să transmită și dosarul pe hârtie, prin poștă. Majoritatea celor care s-au înscris au aflat însă, în scurt timp că au făcut-o degeaba.

Motivul este acela că toate documentele dosarului trebuiau să fie datate anterior înscrierii, pentru a fi ”valabile”, iar acest lucru nu a fost precizat foarte clar.

Altfel spus, dosarele ar fi trebuit să fie complete la momentul înscrierii, ceea ce, spun beneficiarii, este anormal, în condițiile în care acesta presupune o serie de cheltuieli de bani și de timp pe care ar fi trebuit să le facă în avans, fără garanția că se și pot înscrie.

  • Deși după înscriere au la dispoziție 15 zile pentru a transmite dosarul, documentele trebuiau să conțină date anterioare înscrierii. Altfel spus, fără să știe dacă vor mai prinde un loc la înscriere, oamenii ar fi trebuit să facă un dosar care să conțină: certificatul de atestare fiscală, extrasul de carte funciară, cerere de finanțare, certificat de performanță energetică, raport de audit energetic al clădirii și multe alte documente).

Astfel, după ce s-au înscris, oamenii au aflat că dacă nu și-au făcut dosarele în avans, ele nu sunt valabile. Mai mult, AFM i-a anunțat că trebuie să solicite INVALIDAREA înscrierii, pentru a se putea înscrie din nou.

„Solicitanții care s-au înscris în aplicația informatică și care au constatat că documentația NU este valabilă și/sau completă la data înscrierii (ex. certificatul de atestare fiscală, extrasul de carte funciară, etc., nu erau în posesia solicitantului sau nu erau valabile), sunt invitați să transmită un e-mail, la adresa cee@afm.ro, prin care solicită invalidarea înscrierii.

În solicitare vă rugăm sa specificați CNP solicitant și codul unic de identificare primit la înscriere.
Cei aflați în această situație se pot înscrie din nou în aplicație la momentul la care au documentația completă și valabilă”.

Administratia Fondului pentru Mediu, zero comunicare cu publicul

Doar că, la emailurile care solicită invalidarea pentru o nouă înscriere nu răspunde nimeni și nu se operează invalidarea zile în șir, așa cum nimeni nu răspunde nici la numerele de telefon puse la dispoziție pentru beneficiari.

”Vă rog să verificați de ce la NICIUN număr de telefon afișat pe site-ul https://www.afm.ro nu răspunde NIMENI la telefon.

În total am numărat cel puțin 10 numere de telefon, însă la nici unul nu răspunde nimeni. Cei aflați în această situație se pot înscrie din nou în aplicație la momentul la care au documentația completă și valabilă” este reclamația transmisă către AFM de un beneficiar din Alba.

Răspunsul primit în final a fost acela că doar 4 oameni se ocupă de program, dintre care doar unul răspunde la emailurile care solicită invalidarea. Iar numărul acestora depășește 1.500.

Datele proiectului

Buget: 430 de milioane de lei

Beneficiari 9.000 de proprietari care își vor putea eficientiza energetic locuințele

Primă energetică: 15.000 de euro

Finanțarea nerambursabilă decontează 60% din costul unor astfel de lucrări, dar nu mai mult de suma menționată, respectiv 15.000 de euro.

Finanțarea nerambursabilă este acordată celor care vor să izoleze termic locuința, să schimbe tâmplăria exterioară, să instaleze sau să modernizeze sistemele de încălzire și de furnizare a apei calde, să modernizeze sistemul de iluminat locuința, prin folosirea de becuri cu LED și a senzorilor de mișcare, și să monteze obloane ori jaluzele exterioare.

Finanțarea se acordă o singură dată, doar pentru cheltuieli efectuate în cadrul locuințelor existente și nu se acordă finanțare imobilelor aflate în construcție.

De asemenea, pentru a putea primi bani de la stat, beneficiarul trebuie să instaleze echipamente și aparate electronice noi.

Cheltuieli eligibile în cadrul programului Casa Eficientă Energetic

Sunt considerate cheltuieli eligibile următoarele:

a) cheltuielile cu lucrările de reabilitare termică a elementelor de anvelopă a clădirii privind: înlocuirea tâmplăriei exterioare existente, cu tâmplărie termoizolantă;

· izolarea termică a elementelor de construcție exterioare opace (pereți exteriori, terase, învelitoarea șarpantei și alte elemente similare);

· izolarea termică a planşeului peste sol și/sau peste ultimul nivel al clădirii;

b) cheltuielile cu lucrările de instalare/reabilitare/modernizare a sistemelor de încălzire și de preparare și utilizare a apei calde de consum:

cazane cu condensare; pompe de căldură, cu excepția aparatelor de tip aer-aer (aparate de aer condiționat);

· panouri solare termice;

· izolarea termică a conductelor de distribuție și a unităților de acumulare;

· dotarea cu dispozitive de reglare pentru încalzirea și preparea apei calde de consum;

· înlocuirea, reablitarea componentelor instalației interioare (corpuri de încălzire, conducte, robinete, boilere, schimbătoare de căldură și alte elemente similare din componența instalației de încălzire și preparare a apei calde de consum);

c) cheltuielile pentru achiziționarea și montarea de sisteme de ventilare mecanică cu recuperare a căldurii (eficiența minimă de recuperare a căldurii 75%);

d) cheltuielile cu lucrările de reabilitare/modernizare a sistemului de iluminat aferent clădirii; acestea pot consta în:

· înlocuirea corpurilor și/sau surselor de iluminat fluorescent și incandescent cu corpuri/surse cu tehnologie LED;

· utilizarea senzorilor de mișcare/prezență, acolo unde aceștia se impun pentru economia de energie (poduri, mansarde, debarale) și dispozitive pentru reglarea nivelului de iluminat;

· programatoare orare pentru comanda instalațiilor de încălzire și răcire;

e) cheltuielile aferente implementării de elemente de tâmplărie cu vitraj cu control solar sau sisteme de umbrire exterioară (obloane, jaluzele etc.) cu reglare manuală sau cu reglare automată inteligentă;

f) cheltuieli aferente altor intervenții ocazionate de implementarea măsurilor menționate la lit. a)-e):

·  creșterea etanșeității la aer a anvelopei clădirii și la montarea tâmplăriei termoizolante;

· asigurarea continuității stratului etanș la nivelul îmbinărilor sau străpungerilor în anvelopa clădirii;

· repararea acoperişului tip terasă/şarpantă, inclusiv repararea sistemului de colectare a apelor meteorice de la nivelul terasei, respectiv a sistemului de colectare şi evacuare a apelor meteorice la nivelul învelitoarei tip şarpantă;

· demontarea instalaţiilor şi a echipamentelor montate aparent pe faţadele/terasa clădirii, precum şi montarea/remontarea acestora după efectuarea lucrărilor de intervenţie;

· refacerea finisajelor interioare în zonele de intervenţie;

· repararea trotuarelor de protecţie, în scopul eliminării infiltraţiilor la infrastructura clădirii;

g) manopera și profitul, inclusiv TVA aferentă

h) cheltuielile pentru elaborarea certificatului de performanță energetică și efectuarea auditului energetic înainte de intervenție, elaborarea certificatului de performanță energetică și elaborarea raportului de implementare după intervenție; Autoritatea decontează pentru toate aceste cheltuieli până la 1.500 lei;



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ACTUALITATE

Drum cu gheață, polei sau zăpadă: 5 REGULI esențiale pe care trebuie să le respecte șoferii pentru evitarea accidentelor

Publicat

drum

Odată cu venirea iernii numărul accidentelor rutiere, al tamponărilor este în creștere. Din cauza poleiului și a drumului înghețat, tot mai mulți șoferi pierd controlul mașinii și ajung să se lovească fie de alte autoturisme sau chiar de parapeți.

Pentru a preveni accidentele pe vreme rea, polițiști vin cu cinci sfaturi simple care ne pot scoate dintr-o situație pe care nu ne-o dorim. Să reducem viteza și să ne păstrăm calmul la volan sunt câteva din indicațiile polițiștilor.

Citește și Cum să faci singur soluţie pentru dezgheţat parbrizul. Variantă simplă, cu ingrediente pe care le ai în casă

1. Nu lăsaţi nimic la voia întâmplării!

Înainte de a porni la drum curăţaţi bine geamurile maşinii! Planificaţi-vă traseul astfel încât să rulaţi, pe cât posibil, pe artere mari! Plecați cu un sfert de oră mai devreme ca de obicei.

2. Nu conduceți cu viteză!

Pe polei sau gheaţă, distanţele de frânare se multiplică de 10 ori. Aşadar, nu circulaţi cu viteză. Păstrați o distanță mai mare între maşina din faţa şi cea pe care o conduceți!

3. Nu folosiți frâna de picior, ci alternativele!

Dacă este absolut necesar să frânaţi, faceţi-o cât mai ușor cu putinţă şi nu ridicaţi piciorul în momentul în care simţiţi în pedală activarea ABS-ului.

Acelaşi lucru este valabil şi pentru accelerările în trombă, care vor face ca roţile să-şi piardă aderenţa şi să se învârtă în gol.

4. Nu vă panicați dacă intrați în derapaj!

În cazul în care se întâmplă să pierdeţi controlul maşinii sau simţiţi că aceasta este pe cale să derapeze, ideal e să nu intraţi în panică. Tot ce puteţi face este să viraţi în direcţia în care alunecă spatele maşinii, reducând total sau parţial accelerarea, dar fără a pune frână.

Dacă spatele începe să derapeze în direcţie opusă, reduceţi bracarea roţilor până stabilizaţi maşina.

Evitaţi frânarea, pentru că ABS-ul s-ar putea să nu facă faţă suprafeţei alunecoase şi nu veţi face altceva decât să accentuaţi alunecarea. Nu apăsaţi mai tare pedala de acceleraţie decât atunci când sunteţi 100% sigur că aţi redresat maşina şi aceasta şi-a recăpătat tracţiunea.

5. Nu vă relaxați la volan, anticipați situaţiile periculoase!

Anticiparea este esențială în condiţii de iarnă, de aceea încetiniţi prin frână de motor înainte de a ajunge în aceste zone şi nu acţionaţi frâna dacă simţiţi că maşina începe să derapeze uşor.

Mare atenţie la cum conduceţi, mare atenţie la cei din jur şi la orice obstacole vă ies în cale, precum şi la starea drumului.

Vezi și Modificări în Codul Rutier: Amenzi pentru șoferii care își împrumută mașinile altor persoane. În ce condiții se aplică sancțiuni

Pentru un trafic rutier mai sigur, polițiștii le recomandă şoferilor:

Conducătorii auto ar trebui să tină cont de următoarele aspecte:

– în curbe, riscul de derapare este ridicat dacă drumul este umed, mai ales atunci când viteza este mare; la fel şi după efectuarea manevrei de depăşire, când se reintră pe banda iniţială;

– în cazul în care partea carosabilă este alunecoasă, pentru a încetini trebuie folosită frâna de moto; în niciun caz nu trebuie bruscate comenzile!

– pentru a putea opri în condiţii de siguranţă atunci când autovehiculul care circulă în faţă frânează brusc, trebuie mărită distanţa în mers;

– chiar dacă partea carosabilă este uscată, se pot întâlni porţiuni umede, unde există risc de formare a poleiului. De aceea, nu trebuie pornit la drum, chiar pe distanţe scurte, dacă autovehiculul nu este echipat cu anvelope de iarnă.

Urmăriți știrile Alba24.ro și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Testare pentru COVID gratuită, la cabinetul medicului de familie. Ministrul Sănătății: ”DSP să evalueze posibilitățile”

Publicat

de

Testarea pacienților suspecți de Covid ar putea fi făcută și în cabinetele medicilor de familie. Ministerul Sănătății, Alexandru Rafila, a anunțat că va crește capacitatea de testare pentru depistarea virusului Sars-Cov-2, prin dezvoltarea serviciilor în regim ambulatoriu.

Alexandru Rafila, ministrul Sănătății, a anunțat, vineri, după o întâlnire cu reprezentanţi ai Societăţii Naţionale de Medicina Familiei, că se conturează o soluţie pentru rezolvarea problemelor medicilor de familie, printre care și creșterea capacității de testare pentru depistarea coronavirusului, informează Agerpres.

Ministrul Alexandru Rafila a avut vineri o primă întâlnire cu reprezentanții societăților profesionale ale medicilor de familie pentru identificarea soluțiilor privind testarea în cabinetele de medicină primară.

„Una dintre principalele urgențe în acest moment este să dezvoltăm capacitatea de testare la medicul de familie pentru pacienții potențial infectați COVID-19, evaluarea în ambulatoriu, precum și tratamentul în regim ambulatoriu al acestor pacienți. A fost o discuție care conturează o rezolvare rapidă a acestei probleme”, a declarat ministrul Sănătății la finalul întâlnirii.

În timpul discuțiilor s-a decis ca, în perioada următoare, direcțiile de sănătate publică să evalueze posibilitățile de testare la nivelul cabinetelor medicilor de familie.

S-a mai convenit un pachet de testare care să fie asigurat din fonduri publice, astfel încât testarea în cabinetul medicului de familie să fie gratuită pentru cetățeni.

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Cum să faci singur soluţie pentru dezgheţat parbrizul. Variantă simplă, cu ingrediente pe care le ai în casă

Publicat

„Surpriza” neplăcută să-ţi găseşti parbrizul maşinii îngheţat, situaţie cu atât mai incomodă când te grăbeşti poate fi transformată într-o problemă rezolvată atunci când ai la dispoziţie soluţia necesară. Şi dacă ai uitat sau nu mai vrei să dai banii pe alte variante de dezgheţat geamurile, poţi apela la ingrediente pe care le ai în casă.

Varianta rapidă pentru a dezgheţa geamurile este să pui într-o sticlă sau alt recipient cu pulverizator apă, spirt şi detergent de vase.

Vezi HARTA PÂRTIILOR de SCHI din județul ALBA și împrejurimi. Variantele de distracție pe schiuri cu tarife, program și acces

O umpli 1/3 cu apă, adaugi 2/3 spirt şi o lingură de detergent de vase. Ai „fabricat” astfel o soluţie cu care îţi dezgheţi geamurile rapid.

Mai rămâne doar să porneşti la drum şi să conduci cu atenţie, pentru a evita incidentele în trafic.

Vezi Cinci RECOMANDĂRI pentru ŞOFERI: Cum trebuie să conducă pe vreme rea, pentru a evita producerea accidentelor sau altor situaţii nedorite la volan

Urmăriți știrile Alba24.ro și pe Google News

 

Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

Care este salariul mediu brut în județul Alba. Situația câștigurilor în raport cu celelalte județe din regiune

Publicat

Câștigul salarial mediu nominal BRUT a fost în județul Alba de 4.962 lei, în luna septembrie 2021, potrivit datelor furnizate de Direcția Regională de Statistică Alba. 

Este mai mare cu 79 de lei (+1,6%) decât cel înregistrat în luna anterioară.

Câștigul salarial mediu nominal net a fost 3.070 lei, în luna septembrie 2021, mai mare 46 lei (+1,5%) față de luna anterioară și cu 59 lei (+2,0) față de luna septembrie a anului 2020.

Câştigurile salariale medii nete peste media înregistrată pe judeţ au realizat salariaţii din domeniul serviciilor (3.092 lei), în timp ce câstig salarial mediu net sub media înregistrată pe judeţ au realizat salariaţii din agricultură, silvicultură şi pescuit (3.008 lei) si industrie şi construcţii (3.055 lei).

La nivel regional, câștigul mediu net (calculat ca medie ponderată a câştigurilor realizate în judeţele din regiune) a fost de 3.207 lei, mai mic cu 1 leu decât în luna anterioară şi mai mare cu 6,4% (+193 lei) faţă de aceeași lună a anul anterior.

Județul Alba, pe locul 15 la nivel național

Câştigul salarial mediu net înregistrat în judeţ în luna septembrie 2021 poziţionează judeţul pe locul 15 la nivel național, în ierarhia judeţelor ordonate descrescător și locul 4 la nivelul Regiunii Centru.

În luna septembrie 2021, în majoritatea activităţilor din sectorul economic, nivelul câştigului salarial mediu net a crescut faţă de luna precedentă ca urmare a acordării de prime ocazionale (prime trimestriale, anuale, pentru performanțe deosebite sau pentru „Ziua petrolistului”), drepturi în natură şi ajutoare băneşti, sume din profitul net şi alte fonduri (inclusiv bilete de valoare), dar și datorită căștigurilor semnificative din producție și contracte de colaborare/prestare de servicii încheiate.

În continuare, cele mai mari salarii medii nete la nivel național sunt înregistrate în domeniul tehnologiei informației (precum servicii informatice) cu o medie de 8.377 lei, iar cele mai mici sunt înregistrate în domeniul confecțiilor, frabricarea articolelor de îmbrăcăminte, 1.957 lei, conform mediafax.ro.

Situația în regiunea Centru

Valoarea cea mai mare a câştigului salarial mediu net a fost de 3.502 lei, înregistrată în judeţul Sibiu, iar cea mai mică în judeţul Covasna, de 2.744 lei.

Câștigul salarial mediu brut, înregistrat în luna septembrie 2021, la nivel județean, a fost de 4962 lei, mai are cu 79 lei (+1,6%) decât în luan anterioară și mai mare cu 40 lei (+0,8%) față de septembrie 2020.

La nivelul Regiunii Centru, câștigul mediu brut, calculat în același mod precum câștigul mediu net, a fost de 5.240 lei, în creștere cu 2 lei față de luna anterioară și cu cu 6,4% (%314 lei) față de septembrie 2020.

Cel mai mare câştig mediu brut a fost înregistrat în judeţul Sibiu (5752 lei), iar cel mai mic în Covasna si Harghita (4467 lei).

Câştigul salarial mediu brut/net nu cuprinde sumele compensatorii, sumele plătite retroactiv ca urmare a câştigării în instanţă a drepturilor băneşti aferente anilor anteriori sau contravaloarea tichetelor/voucherelor de vacanţă, potrivit INS.

Faţă de luna anterioară, câştigul salarial mediu net a înregistrat scadere doar in judetul Sibiu ( -2,4% ),  si creșteri în restul judetelor, astfel:  Covasna (+2%), Alba (+1,5%), Harghita ( +1,2% ),  Mureș (+0,6%), Brașov (+0,4%).

Numărul de salariați a crescut

Efectivul de salariați înregistrat la finalul lunii septembrie 2021, în județul Alba, a fost de 95.919 persoane (adică 1,8% din totalul efectivului pe țară), marcând o creștere cu 0,2% față de luna anterioară, adică +237 de persoane și cu 1230 de persoane față de luna septembrie a anului 202 (+1,3%).

Cele mai mari creșteri de salariați în județ au avut loc în domeniul serviciilor (+609 persoane), pe locul 2 aflându-se industria și construcțiile cu +576 persoane, iar agricultura, silvicultura și piscicultura înregistrând +45 persoane.

La nivelul Regiunii Centru, în luna septembrie 2021,  se observă o creștere a efectivului cu 12,6% din totalul național (adică 692300 persoane), iar cu 1,2% față de luna septembrie 2020 (8.265 persoane).

În luna septembrie 2021, structura salariaţilor pe ramurile economiei naţionale a fost următoarea: 56,3% și-au desfăşurat activitatea în cadrul serviciilor, 41,3% în industrie şi construcţii şi doar 2,4% în agricultură, vânătoare, silvicultură şi pescuit.

Urmăriți știrile Alba24.ro și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate