Connect with us
Publicitate

EDUCAȚIE

Examen de admitere la liceele unde este concurență. Ce spune ministrul Educației despre examenul de Evaluare Națională

Publicat

sala clasa liceu examen

Liceele vor putea organiza, dacă doresc, concursuri de admitere la profilurile unde există concurenţă dovedită în ultimii ani. În schimb, evaluarea naţională va rămâne în forma actuală, în noile legi ale educaţiei, a declarat, luni, ministrul Ligia Deca.

„Evaluarea naţională rămâne în formula de acum – probe scrise la matematică, limba şi literatura română şi limba maternă pentru cei care îl urmează în această formă.

Vezi EVALUARE NAȚIONALĂ 2023: Modele de subiecte la Română și Matematică, pentru elevii de clasa a VIII-a, publicate de minister

Se introduce ideea de concurs de admitere la profilurile liceelor unde există concurenţă dovedită în ultimii ani dacă liceele vor să scoată aceste locuri prin concurs. Pentru acele profiluri pe care le doresc scoase la concurs liceele pot alege două probe pliate pe profil.

De exemplu, pentru chimie-biologie pot alege chimia şi biologia în aşa fel încât să poată selecta dedicat pentru potrivirea cu profilul respectiv”, a precizat Ligia Deca, într-o conferinţă de presă în care a prezentat proiectele noilor legi ale educaţiei.

Concurs pe 60% din locuri la licee

Ea a explicat că pentru 60% din locurile de pe profilurile vizate se poate da concurs, 40% din locuri rămânând în repartizare computerizată.

„Din aceste 40%, prioritate pe 10% dintre acestea vor avea elevii cu cerinţe educaţionale speciale sau elevii de etnie rromă”, a adăugat ministrul Educaţiei, potrivit Agerpres.

Potrivit datelor prezentate, admiterea la liceu pentru filierele teoretice/tehnologice permite organizarea, după evaluare națională, a două probe de admitere organizate la nivelul liceului, cu subiecte standardizate, naționale – pentru maximum 60% din locuri, dacă liceul optează pentru această posibilitate.

2/3 din elevii din cadrul liceelor teoretice/vocaționale vor fi din filiera teoretică/vocațională.

Locurile neocupate prin examen de admitere se vor ocupa prin repartizare computerizată, organizată după admitere la liceu. Maximum 10% din locuri vor fi ocupate prin repartiție computerizată pentru elevi cu CES sau de etnie romă.

Ligia Deca a arătat că subiectele vor fi standardizate, unice şi elaborate de Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în conformitate cu programele la nivel gimnazial cu un grad de dificultate adecvat competiţiei, respectiv mai degrabă pentru selecţie decât în forma de examen sumativ pe care o are evaluarea naţională.

Situația în care nu se poate organiza examen de admitere la liceu

Liceul nu poate organiza examen de admitere anul următor pentru specializările unde nu s-au ocupat toate locurile prin examen.

Potrivit proiectelor prezentate, examenul/concursul de admitere la liceu ar urma să se aplice pentru elevii care intră în clasa a V-a în anul următor intrării în vigoare a legii.

Dacă legea ar intra în vigoare în anul 2023, elevii care intră în septembrie 2024 în clasa a V-a ar da admiterea la finalul clasei a VIII-a, pe regulile din proiectul de lege, în anul vara anului 2028, potrivit surselor Edupedu.ro.

UPDATE: Toți elevii vor da examenul de Evaluare Națională

Ministrul a mai spus că examenul de Evaluare Națională va susținut de toți elevii din clasa a VIII-a, iar repartizarea computerizată va fi după eventualul examen de admitere.

”Evaluarea Națională e pentru toată lumea. Toți elevii dau examenul de Evaluare Națională. După aceea, dacă vor dori, pe profilele pe care va exista această ofertă, vor putea da și examen de admitere. Repartizarea computerizată va fi după aceste două etape”, a spus ministrul.

În clasa a VIII-a, elevii vor primi o recomandare din partea consilierului de la școală privind ruta profesională cu cea mai mare șansă de succes.

Ministrul s-a referit și la procentul discutat inițial de 90% (de locuri pentru admitere cu examen la liceu): ”am auzit vocile potrivit cărora 90% locuri e prea mult. Am încercat o echilibrare. Există un studiu UE care vorbește despre sistemele de filtrare de la un ciclu la altul – retenție mai bună a elevilor unde există examene de selecție. Există provocări de echitate, dar pe acelea le abordăm prin alte programe. Încercăm să creștem șansele unui elev care doresc un profil. Există un studiu potrivit căruia abandonul e mult redus când există filtre serioase la admitere”, potrivit sursei citate.

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







Dacă ți-a plăcut articolul:


ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate



Parteneri: Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro. Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax