Administrație
Florin Roman: Consiliul Judeţean Alba nu este responsabil de situaţia privind depozitarea deşeurilor. Rampa de la Galda se deschide în 2016
Consiliul Județean Alba nu a avut nici un rol în sistarea depozitării deșeurilor în halda de gunoi de la Alba Iulia, în care nu se mai depozitează începând cu data de 16 iulie 2015 și nici în închiderea haldelor de la Aiud și Ocna Mureș, realizată în anul 2013. Decizia cu privire la închiderea acestor depozite a fost luată încă din anul 2005, prin Hotărârea de Guvern nr. 349, privind regimul deșeurilor, și a fost o obligație asumată prin tratatul de aderare al României la Uniunea Europeană. Sunt precizări transmise de vicepreşedintele Consiliului Judeţean Alba, Florin Roman, în legătură cu “criza colectării deşeurilor” din judeţ.
Reamintim că, de la sfârşitul săptămânii trecute, deşeurile colectate din judeţul Alba nu mai pot fi transportate, pentru depozitare, la rampa ecologică de la Cristian (Sibiu), autorităţile locale şi operatorii de salubritate fiind luate prin surprindere de această situaţie.
Vezi Ce se întâmplă cu deşeurile din Alba, după ce rampa de la Cristian nu mai primește gunoi din alte zone. Precizări de la primării
Sursa citată transmite că potrivit legislației în vigoare, referitoare la serviciul de salubrizare al localităţilor, competențele privind managementul deșeurilor revin exclusiv administrațiilor locale, respectiv primăriilor și consiliilor locale din municipii, orașe și comune. “Prin urmare, Consiliul Județean nu poate fi considerat responsabil cu privire la situația actuală în ceea ce privește depozitarea deșeurilor, întrucât nu a avut nici un rol în închiderea gropilor de gunoi din județ și nu are nici competențe legale în această problemă”, susţine Florin Roman.
Potrivit legii, respectiv art. 7 din Legea nr. 101/25.04.2006, privind serviciul de salubrizare al localităţilor, Consiliul Județean Alba capătă competențe cu privire la înfiinţarea, organizarea, gestionarea şi coordonarea sistemului de management integrat al deşeurilor numai după finalizarea acestui sistem, care, în prezent, se află în construcție, fiind obiectul proiectului cu finanțare europeană ”Sistem de management integrat al deșeurilor” în valoare de 47 de milioane de euro. Până atunci însă, conform legii, atribuțiile revin exclusiv orașelor și comunelor, potrivit vicelui CJ Alba.
Mai mult, subliniază că proiectul ”Sistem de management integrat al deșeurilor” nu a fost condiționat în niciun fel, în ceea ce privește termenul de finalizare, de sistarea depozitării în depozitul neconform de la Pârâul Iovului.
Întârzieri determinate de modificări legislative
În ceea ce privește implementarea proiectului ”Sistem de management integrat al deșeurilor în județul Alba”, prin care se va rezolva problema deșeurilor din județul Alba pentru cel puțin 20 de ani, există o serie de întârzieri în implementare, determinate de cauze obiective, independente de voința Consiliului Județean Alba, potrivit sursei citate.
“Astfel, este vorba, pe de o parte, de modificări de legislație, ce au impus refacerea unor documentații. Cea mai importantă întârziere a apărut în urma emiterii Ordinului ministrului mediului şi pădurilor nr. 2.266 din 6 iunie 2012 privind aprobarea modelelor de documentaţii standardizate aferente procedurilor de atribuire a contractelor de achiziţie de lucrări publice. Consecinţa acestei modificări legislative a condus la necesitatea includerii în graficul de achiziţie a unui nou contract de servicii, având ca obiect ”Asistenţă tehnică pentru revizuirea documentaţiilor de atribuire a contractelor din cadrul proiectului”, fapt concretizat prin încheierea Actului adiţional nr. 1 la contractul de finanţare. Astfel, demararea procedurilor de atribuire a contractelor a fost întârziată după cum urmează: procedura de modificare a contractului de finanţare (6 luni, noiembrie 2012 – aprilie 2013), procedura de elaborare a documentaţiei de atribuire pentru contractul de asistență tehnică pentru revizuire documentații de atribuire (2 luni, mai – iunie 2013), procedura de achiziţie aferentă contractului de asistență tehnică (3 luni, iulie – septembrie 2013) şi procedura de implementare aferentă contractului de asistență tehnică (6 luni, octombrie 2013 – martie 2014)”.
Alt motiv de întârziere a proiectului, potrivit vicelui CJ Alba, a fost schimbarea amplasamentului Centrului de management integrat al deșeurilor. Inițial a existat o hotărâre cu privire la construirea acestui centru la Mihalț, dar, în urma unor evenimente, independente de Consiliul Județean Alba, ce au dus la refuzul administrației locale din Mihalț de a mai găzdui acest centru, a fost nevoie de reluarea întregii proceduri pentru realizarea investiției într-o nouă locație, la Galda de Jos.
Din cauza circumstanţelor expuse mai sus, proiectul nu a putut fi finalizat la data stabilită de către POS Mediu (31 octombrie 2015), unele componente urmând să fie transferate în perioada următoarea de finanțare (POIM).
Lucrările de investiții, în graficul asumat de antreprenori
Din punct de vedere a derulării investițiilor la Sistemul de management integrat al deșeurilor, acestea sunt în graficul asumat prin contractele încheiate de Consiliul Județean cu constructorii, potrivit CJ. Astfel, în decembrie 2015 va fi finalizată stația de transfer deșeuri de la Tărtăria, iar în aprilie 2016 se va încheia construcția stației de transfer de la Blaj.
Cea mai importantă investiție, Centrul de management integrat al deșeurilor de la Galda de Jos, are termen de finalizare data de 5 mai 2016. În acest an se încheie aici lucrările la prima celulă a depozitului, spațiile administrative și drumurile interioare, urmând ca anul viitor să fie construite stația de sortare și stația de tratare mecano-biologică. Până la finalizarea investiției de la Galda de Jos, vor fi derulate și procedurile de achiziție pentru operatorul care va administra Centrul de management și stațiile de transfer, respectiv licitațiile pentru selectarea operatorilor care vor colecta deșeurile din cele patru zone în care a fost împărțit județul Alba.
“Prin urmare, din cauza întârzierilor expuse mai sus, independente de voința Consiliului Județean Alba, noul sistem va deveni operațional cel mai devreme în luna mai 2016, dată de la care Consiliul Județean va putea fi considerat responsabil cu privire la gestionarea modului în care sunt colectate, transportate și depozitate deșeurile menajere din Alba. Până atunci însă, potrivit legislației în vigoare, competențele privind managementul deșeurilor revin exclusiv administrațiilor locale, respectiv primăriilor și consiliilor locale din municipii, orașe și comune”, a conchis vicepreşedintele CJ Alba.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
Damiuta
marți, 27.10.2015 at 22:22
Florin sa tacă din gura pt ca nu știe pe ce lume trăiește!