Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

FOTO: Expoziţia de samovare de la Muzeul Naţional Unirii din Alba Iulia. Poveşti legate de exponatele de colecţie produse în spaţiul rusesc


Publicat

Muzeul Național al Unirii Alba Iulia a găzduit miercuri deschiderea unei expoziții de samovare rusești, de colecție, unele dintre ele cu o vechime de aproximativ 200 de ani. Sunt expuse 75 de samovare aparținând colecționarului moldovean Petru Costin, produse în spațiul rusesc. Exponatele pot fi văzute timp de o lună, în spaţiul de la muzeu.

Samovarul este un recipient folosit pentru încălzirea apei pentru ceai, dar a devenit un puternic simbol al culturii ruseşti. Istoria apariţiei lor în spaţiul rusesc nu este nici acum foarte clară. Unii specialişti consideră că primele samovare ruseşti au fost produse la Tula de fraţii Lisitsyn în anul 1778. O altă variantă leagă introducerea lor în Rusia de cadourile oferite de khanii Mongoliei ţarilor ruşi.

O ultimă ipoteză asociază samovarul cu ţarul Petru cel Mare care l-ar fi adus în urma unei călătorii în Olanda.

”Cei mai mari producători de samovare din Rusia au fost frații Matașev din Tula. Cert este că acești oameni au reușit să aducă producția de samovare la rangul de artă în metal și, ce este și mai interesant și cu atât mai lăudabil, faptul că au reușit să producă acest samovar pe o scară foarte mare. Adică la un moment dat produceau milioane de samovare pe an la un preț foarte redus, adică toată lumea își permitea sau mă rog, majoritatea își permitea să dețină un samovar. Undeva pe la 1850 puteau vinde un samovar, ca să aibă și profit cu 7 ruble, când au realizat producția au introdus mașini cu aburi, noutate pentru Rusia, care au fost puțin mai în spate din punctul acesta de vedere față de Vestul Europei”, a declarat Marius Cristea, reprezentantul muzeului care s-a ocupat de această expoziţie.

De asemenea, Cristea a spus că au fost expuse samovare din toate epocile în care s-au produs acestea, după cum era de așteptat, comunismul a afectat puțin tradiția samovarului. Se vede din construcția lor, acestea sunt mai simple, mai puțin artistice și mai mult orientate spre util.

Pe lângă rolul casnic, samovarul este considerat ”un loc de întâlnire” pentru ruși. Când spun de fapt ”hai să stăm la un samovar”, înseamnă de fapt o invitație la socializare, la comuniune. Practic, acesta este principalul atuu al samovarului. În România nu există această tradiție, dar se păstrează în Asia, Turcia și Tările Nordice.

Un alt obicei interesant pe care îl aveau rușii era participarea la concursuri, adică fiecare își lua samovarul și mergea la concurs. Erau premiați atât proprietarii, cât și producătorii, aceștia din urmă fiind premiați pentru frumusețea samovarului, pentru ptoducție, pentru accesibilitatea pe care o oferea publicului. Proprietarii se mândreau cu niște samovare excepționale.

Prezent la eveniment, colecționarul Petru Costin a spus că este o onoare pentru el șă își expună colecția de samovare la Muzeul Național al Unirii din Alba Iulia și speră că nu se va opri aici și vor mai exista și alte evenimente la fel de frumoase.

La eveniment au participat colecționarul Petru Costin, vicepreședintele Consiliului Județean Alba, Florin Roman, vicepreședintele raionului Ialoveni, Anatolie Melenciuc și bineînțeles, gazda, directorul muzeului, Gabriel Rustoiu.

Cristina NICOLA



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

1 Comentariu

1 Comment

  1. Ostafi Florea

    miercuri, 06.08.2014 at 23:23

    Am dori si la Bucuresti o astfel de expozitie, chiar cu protestele de rigoare ale ambasadei…. ,si nu numai. Spatiul rus este atat de asmanator si usor de asimilat de catre romani, incat este pacat de Dumnezeu sa ascultam de glasul urii, care nici macar nu e a noastra, decat de cel al dorintei de frumos si al respectului pentru om.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

JOI: Prima ședință a noului Consiliu Local din Alba Iulia. PROIECTE pe ordinea de zi

Publicat

sediu primarie drona

Noul Consiliu Local al municipiului Alba Iulia, rezultat în urma alegerilor din 27 septembrie, se întâlnește în ședință ordinară joi, 29 octombrie, de la ora 13:00, în regim de videoconferință.

În prima ședință din acest legislativ pe masa consilierilor locali se vor afla 29 de proiecte, printre care se numără rectificarea bugetului general de venituri și cheltuieli, extinderea rețelei de apă potabilă și canalizare pe mai multe străzi din municipiu și implementarea unor sisteme de supraveghere și de alarmare la 18 obiective din oraș. 

Pe ordinea de zi se află următoarele proiecte:

1. Proiect de hotărâre privind rectificarea bugetului general de venituri și cheltuieli al municipiului Alba Iulia pentru anul 2020

2. Proiect de hotărâre privind execuția bugetului general de venituri si cheltuieli al municipiului Alba Iulia pe trimestrul III anul 2020

3. Proiect de hotărâre privind aprobarea documentației tehnico – economice faza SF și a indicatorilor tehnico-economici pentru obiectivul de investiții : ”Extindere rețea de apă potabilă și canalizare zona Emil Racoviță, străzile : Emil Racoviță, Alexandru Odobescu, Petre Ispirescu, Grigore Antipa, Humulești, Simion Mândrescu, Alexandru Vlahuță, Dimitrie Bolintineanu, Cenade, Episcop Emilian Birdaș, Victor Babeș”

4. Proiect de hotărâre privind modificarea Hotărârii nr. 38/2020 a Consiliului local cu privire la aprobarea sumelor din excendetul bugetului local din anul precedent ca sursă de finanțare a cheltuielilor secțiunii de dezvoltare în anul 2020 cu modificările și completările ulterioare

5. Proiect de hotărâre privind aprobarea documentației tehnico economice pentru obiectivul de investiții : ”Sisteme de supraveghere video și ssiteme de alarmare ale imobilelor de interes public din municipiul Alba Iulia ”

6. Proiect de hotărâre privind modificarea organigramei și statului de funcții al Aparatului de specialitate al Primarului Municipiului Alba Iulia, începând cu data de 1 noiembrie 2020

7. Proiect de hotărâre privind modificarea și completarea Hotărârii nr. 44/2018 a Consiliului local privind stabilirea salariilor de bază funcționarilor publici și personalului contractual din Aparatul de specialitate al Primarului municipiului Alba Iulia și din serviciile publice aflate în subordinea Consiliului Local al municipiului Alba Iulia, cu modificările și completările ulterioare, începând cu data de 1 noiembrie 2020

8. Proiect de hotărâre privind modificarea Hotărârii nr. 252/2019 a Consiliului local al municipiului Alba Iulia cu privire la aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a comisiei pentru susținerea și promovarea culturii scrise 9. Proiect de hotărâre privind desemnarea reprezentanților Consiliului local al municipiului Alba Iulia în Consiliile de administrație ale unităților de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică de pe raza municipiului Alba Iulia pentru anul școlar 2020-2021

10. Proiect de hotărâre privind desemnarea reprezentanților administrației publice locale în Consiliul de administrație al Palatului Copiilor Alba Iulia pentru anul școlar 2020-2021

11. Proiect de hotărâre privind aprobarea cuantumului cotizației pentru Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Salubris Alba

12. Proiect de hotărâre privind aprobarea încheierii unei convenţii de constituire a drepturilor de uz, servitute și acces la utilitățile publice în favoarea SDEE TRANSILVANIA SUD SA

13. Proiect de hotărâre privind aprobarea prelungirii termenului contractului de concesiune nr.538/1996 încheiat între municipiul Alba Iulia și Gergely Nicolae

14. Proiect de hotărâre privind aprobarea prelungirii termenului contractului de concesiune nr.122.915/2016 încheiat între municipiul Alba Iulia și SC RAISSA NORB SRL

15. Proiect de hotărâre privind aprobarea unui schimb de imobile (terenuri) între municipiul Alba Iulia şi Anca Ioan și Anca Eleonora, Varga Aurelia, Ciugudean Nicolae și Ciugudean Elena, Ordean Ioan

16. Proiect de hotarare privind repartizarea unei locuinţe din fondul locativ de stat în municipiul Alba Iulia, str. București, nr. 86

17. Proiect de hotărâre privind aprobarea unui schimb de locuinţe pentru tineri, destinate închirierii

18. Proiect de hotărâre privind aprobarea vânzării prin negociere directă a unor imobile (terenuri) situate în Alba Iulia,str.Crișan, FN

19. Proiect de hotărâre privind aprobarea vânzării prin negociere directă a unui imobil (teren) situat în Alba Iulia,str.Nada Florilor, nr.1G

20. Proiect de hotărâre privind acceptarea donației făcute municipiului Alba Iulia a unor imobile (drumuri) situate în Alba Iulia, strada Christian Tell

21. Proiect de hotărâre privind acceptarea donației făcute municipiului Alba Iulia a unor imobile (drumuri), situate în Alba Iulia, strada Eftimie Murgu

22. Proiect de hotărâre privind acceptarea donației făcute Municipiului Alba Iulia a unui imobil (drum) situat în Alba Iulia, strada Odisea

23. Proiect de hotărâre privind acceptarea donației făcute municipiului Alba Iulia a unor imobile (drumuri) situate în Alba Iulia, strada Romanița

24. Proiect de hotărâre cu privire la propunerea de atribuire prin Ordin al Prefectului a cotei de 12/489 mp teren în favoarea numitului Bolca Gheorghe

25. Proiect de hotărâre cu privire la propunerea de atribuire prin Ordin al Prefectului a cotei de 11,8/966 mp teren în favoarea numiților Oniga Vasile și Gligor Liliana Marinela

26. Proiect de hotărâre cu privire la propunerea de atribuire prin Ordin al Prefectului a cotei de 13/550 mp teren în favoarea numiților Haneș Nicolae și Haneș Bianca Ramona

27. Proiect de hotărâre cu privire la propunerea de atribuire prin Ordin al Prefectului a cotei de 20/453 mp teren în favoarea numiților Gavrilă Florin Traian și Gavrilă Floare Paraschiva

28. Proiect de hotărâre privind înscrierea definitivă a dreptului de proprietate a municipiului Alba Iulia în domeniul public a imobilului (drum) strada Azur în administrarea Consiliului local al municipiului Alba Iulia

29. Proiect de hotărâre privind însușirea raportului de expertiză extrajudiciară efectuată în Dosar nr. 4886/176/2020 aflat pe rol la Judecătoria Alba Iulia

 

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

VIDEO: Un tânăr pălmuiește statuile din Piața Cetății din Alba Iulia, se cațără pe ele și le înjură. A primit 15000 de aprecieri

Publicat

Un tânăr a fost filmat când pălmuia câteva dintre statuile din Piața Cetății din Alba Iulia, iar scenele au ajuns pe internet. 

Tânărul pare că vrea să facă o glumă, iar în imagini se vede cum lovește statuile de metal, le vorbește, ba chiar se și cațără pe ele. Din „arsenalul umoristic” al tânărului nu lipsesc înjurăturile.

Și mai semnificativ este faptul că peste 15.000 de persoane i-a apreciat cele două videoclipuri postate online și le-au găsit amuzante.

sursa video: TikTok – Florin R. 

Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

Persoanele fizice vor putea plăti datoriile la stat eșalonat pe 12 luni. Perioada în care firmele pot amâna plata, extinsă

Publicat

bani

Guvernul a aprobat, joi, eşalonarea la plată pentru cel mult 12 luni a obligaţiilor bugetare principale şi accesorii a căror scadenţă/termen de plată s-a împlinit după data la care a fost declanşată starea de urgenţă şi până la data eliberării certificatului de atestare fiscală, a anunţat Ministerul Finanţelor.

Totodată, Executivul a decis prelungirea până la 25 decembrie a perioadei în care nu se percep dobânzi şi penalităţi pentru obligaţiile fiscale neachitate la termen, a căror scadenţă s-a împlinit după declanşarea stării de urgenţă, arată un comunicat al ministerului.

Potrivit sursei citate, până la 25 decembrie 2020 organele fiscale nu vor începe executarea silită, dând posibilitatea debitorilor de a se decide cu privire la accesarea facilităţilor fiscale oferite corespunzător situaţiei sale fiscale.

„Beneficiari ai facilităţii de eşalonare simplificată sunt toţi contribuabilii, indiferent de forma de proprietate, inclusiv cei care au în derulare o înlesnire la plată potrivit Codului de procedură fiscală şi care nu înregistrează obligaţii fiscale restante la data declarării stării de urgenţă, sau acestea au fost achitate până la eliberarea certificatului fiscal”, potrivit comunicatului.

Pentru acordarea eşalonării, contribuabilul trebuie să depună cerere până la data de 15 decembrie 2020, inclusiv.

Totodată, la cerere, debitorul poate anexa graficul de eşalonare cuprinzând cuantumul propus al ratelor de eşalonare. De asemenea, trebuie să nu înregistreze obligaţii bugetare restante la data declarării stării de urgenţă şi neachitate ulterior; să nu se afle în procedura insolvenţei; să nu se afle în dizolvare potrivit prevederilor legale în vigoare; să aibă depuse toate declaraţiile fiscale; să nu i se fi stabilit răspunderea potrivit legislaţiei privind insolvenţa şi/sau răspunderea solidară, potrivit prevederilor art. 25 şi 26 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.

Potrivit sursei citate, eşalonarea la plată nu se acordă pentru sume de până la 500 de lei, în cazul persoanelor fizice, respectiv 5.000 de lei, în cazul persoanelor juridice.

„Pot beneficia de eşalonarea simplificată şi debitorii aflaţi în insolvenţa pentru obligaţiile curente născute după declararea stării de urgenţă, dar şi cei care au eşalonare la plată conform Codului de procedură fiscală. Întrucât eşalonarea simplificată nu presupune constituirea de garanţii, legiuitorul, în acord cu mediul de afaceri şi ceilalţi parteneri sociali, a instituit plata unei dobânzi. Nivelul dobânzii este redus la jumătate, respectiv 0,01% pe zi de întârziere adică la 3,65 % pe an (faţă de Codul de procedură fiscală care prevede nivelul dobânzii de 0,02% pe zi de întârziere)”, se mai spune în comunicat.

Ministerul Finanţelor precizează că debitorul poate solicita modificarea eşalonării, prin includerea obligaţiilor apărute după acordarea acesteia, de 2 ori în perioada stabilită.

„Dacă debitorul pierde eşalonarea, poate solicita menţinerea acesteia tot de două ori. Debitorul poate anexa graficul de eşalonare cuprinzând cuantumul propus al ratelor de eşalonare, care poate cuprinde rate diferenţiate de plată”, se menţionează în comunicat.

Printre avantajele acestei măsuri, Ministerul Finanţelor precizează faptul că „este o alternativă la măsurile fiscale adoptate după intrarea în starea de urgenţă, pentru care perioada de aplicare încetează la data de 25 octombrie 2020”. Totodată, este o procedură simplificată de acordare a eşalonării la plată, pentru contribuabilii care au fost buni platnici până la data intrării în starea de urgenţă.

„Faţă de procedura normală de acordare a eşalonării, potrivit Codului de procedură fiscală, procedura şi documentele depuse de debitori sunt simplificate, în sensul că se acordă eşalonare numai în baza unei cereri, fără a fi depuse alte documente. Termenul de soluţionare este mult diminuat – 5 zile de la data depunerii cererii, întrucât nu este necesară o analiză amplă asupra situaţiei fiscale a debitorului”, precizează ministerul.

Pe de altă parte, se suspendă executarea silită pentru obligaţiile bugetare ce fac obiectul eşalonării la plată şi nu se constituie garanţii, ţinând cont de termenul scurt de acordare eşalonării la plată (12 luni), de situaţia dificilă cu care se confruntă contribuabilii din perspectiva lichidităţilor financiare mult diminuate faţă de perioada anterioară intrării în starea de urgenţă, precum şi de necesitatea susţinerii mediului de afaceri pentru revitalizarea activităţii.

Ministerul Finanţelor precizează că nu se consideră a fi restante obligaţiile bugetare pe perioada eşalonării la plată, iar contribuabilii trebuie să achite toate obligaţiile născute în această perioadă, cu posibilitatea de prelungire a termenelor de plată.

„Debitorul poate solicita, o singură dată pe perioada de valabilitate a eşalonării la plată, modificarea eşalonării la plată prin includerea în eşalonare a obligaţiilor ce constituie condiţie de menţinere a valabilităţii acesteia”, se mai precizează în comunicat. De asemenea, acesta poate menţine eşalonarea la plată, pierdută, o singură dată pe perioada de valabilitate a eşalonării la plată, respectiv în cele 12 luni de eşalonare.

sursa: mfinante.ro

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Premierul Ludovic Orban: Organizarea alegerilor nu crește riscul de răspândire a virusului. ”Candidații să poarte măști”

Publicat

Organizarea alegerilor nu creşte riscul de infectare, iar ziua scrutinului va fi organizată în aşa fel încât toţi cetăţenii care se prezintă la vot să fie în siguranţă din punct de vedere sanitar, a declarat, vineri, la Suceava, premierul Ludovic Orban.

”Din punctul meu de vedere, şi nu numai al meu, ci punctul de vedere al multor specialişti, organizarea de alegeri nu creşte riscul de răspândire a virusului în condiţiile în care sunt respectate regulile stabilite de autorităţi.

Sunt reguli simple care presupun limitarea evenimentelor electorale la 20 de persoane în spaţiul închis şi la 50 de persoane în spaţiul deschis, cu respectarea regulilor de distanţare şi a celorlalte reguli de protecţie sanitară.

Candidaţii şi echipele de campanie au obligaţia să poarte măşti, să asigure transmiterea materialelor de asemenea natură încât să reducă riscul de infectare”, a spus Orban.

Potrivit premierului, organizarea scrutinului din 6 decembrie se va face în condiţii de siguranţă

”Organizarea zilei votului este pregătită de asemenea natură încât să nu existe riscuri suplimentare de transmitere a virusului. Democraţia înseamnă alegeri prin care cetăţenii hotărăsc cine să-i reprezinte în instituţiile publice”, a spus Ludovic Orban.

Sursă: Agerpres

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate