Actualitate
FOTO: Pacienții pot evalua online serviciile de sănătate ale spitalelor de stat și private din România. Ce notă îi dai spitalului din Alba Iulia?
Un grup de experți în sănătate au lansat la Alba Iulia un instrument util atât pacienților, publicului larg, cât și decidenților, respectiv administrației publice sau managementului spitalelor. Este vorba despre un site privind evaluarea serviciilor de sănătate și susținerea unui management medical performant, în spitalele autorizate din România.
Inițiativa este una complet nouă în România, venind în întâmpinarea nevoilor paciențior, prin punerea la dispoziție a unui instrument (site web) prin care își pot face auzite vocile, prin care pot să își exprime părerea în condiții de completă siguranță și în mod organizat, astfel încât să poată ajunge și la managerii de spital sau la decidenți. Este primul indicator național care arată în timp real care este părearea pacienților despre sistemul medical spitalicesc.
Instrumentul pus la dispoziție de grupul de experți este unul ușor de utilizat și presupune completarea unui chestionar pe siteul www.calitatespitale.ro , care necesită un timp alocat din partea pacientului de aproximativ un minut.
Pacienții pot înregistra date privind calitatea confortului, calitatea serviciilor și calitatea personalului din spitale. Totodată, aceștia pot preciza dacă au avut toată medicația pe perioada internării sau dacă au oferit anumite stimulente cadrelor medicale pentru serviciile oferite în spital. Nu în ultimul rând, pot fi lăsate mesaje anonime pentru conducerea spitalelor. Cu ajutorul datelor colectate se pot clasifica spitalele de stat și private, realizându-se și un sumar național.
Potrivit celor care l-au implementat, succesul instrumentului și mărimea impactului asupra managementului spitalelor vizate depinde în mare măsură de interesul manifestat de pacienți și de numărul pacienților care completează chestionarul.
„Era nevoie să exprimăm public transparență privind serviciile medicale din spitalele din România. Am creat o platformă în care pacienții pot să se exprime, acest lucru este cuantificat, este transparent, privind calitatea serviciilor din sistemul spitalicesc. Este un intrument util atât pentru pacienți, cât și pentru manangementul spitalelor, pentru administrația publică și pentru mass-media. Este primul website care cuantifică imaginea din punct de vedere al pacientului asupra a ceea ce se întâmplă în sistemul de sănătate”, a transmis dr. Horea Timiș, manager HBS Group şi fost director al DSP Alba.
Horea Timiș a precizat că a văzut mai mult spitale care au chestionarele de satisfacție a pacienților completate cu un grad de 90 – 95% al satisfacției pacienților, însă acest lucru nu se reflectă în starea spitalului.
„Am creat acest instrument împreună cu mai mulți colegi, specialiști în management de sănătate și sănătate publică, în care la o completare cantitativă, la un anumit număr de persoane care completează la un anumit spital, se formează o imagine orientativă privind adevărata imagine din punct de vedere al pacientului și cred că pacientul trebuie să fie în centrul sistemului, să clasifice spitalul”, a mai transmis dr. Horea Timiș.
Clasificarea spitalelor în funcție de opinia pacienților este larg răspândită în lume, rolul său fiind acela de a orienta pacientul către cel mai performant spital în care ar putea beneficia de îngrijiri de calitate, cât mai aproape de zona sa de rezidență, sau de a-i oferi o informație despre centrele de excelență care tratează anumite boli. Spitalele clasificate în topul celor mai bune, de obicei beneficiază de o atenție specială inclusiv din partea decidenților.
Potrivit inițiatorilor proiectului, site-ul se va dezvolta în perioada următoare cu informații despre datele de contact ale spitalelor, adresă, localizarea pe hartă, etc. De anul viitor vor fi introduse informații privind mortalitatea pe spital, indicatorii de complexitate a cazurilor, date care arată imaginea spitalului.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News