Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

FOTO: „Stil de viață sanogen”, proiect de educaţie pentru sănătate, derulat cu ocazia Zilelor Colegiului Național „Horea, Cloșca și Crişan” din Alba Iulia


Publicat

12736209_958216527605570_1649152157_nÎn perioada 22 februarie – 3 martie, cu prilejul „Zilelor Colegiului – 97 ani de la înființare”, la Colegiul Național „Horea, Cloșca și Crișan” din Alba Iulia s-a derulat proiectul local „Stil de viață sanogen”. Scopul proiectului a fost să promoveze cunoştințele corecte privind aspecte ale alimentației sanogene şi formarea la elevi de atitudini şi deprinderi indispensabile unui comportament responsabil şi sănătos. Acest lucru a putut fi realizat printr-o implicare activă a organizatorilor, partenerilor și sponsorilor, în vederea educării elevilor, de formare a unui stil de viaţă sănătos.

Având ca principale obiective: achiziționarea informațiilor referitoare la comportamentele de protecție și cele de risc, practicarea de comportamente de promovare și menținere a sănătății și de evitare a riscului de îmbolnăviri, întărirea atitudinii sănătoase, scăderea frecvenței stilului de viață patogen (sedentarism, obezitate, alimentație neechilibrată), promovarea în comunitate și în mass-media a unui stil de viață sănătos, facilitarea promovării și menținerea unui nivel optim al sănătății fizice sociale, emoționale, cognitive și spirituale, în cadrul proiectului au fost derulate următoarele activități:

lansarea proiectului (22 februarie) – activitate în Centrul de Informare și Documentare (CDI), realizarea de către elevi a posterelor, pliantelor pe tema “Stil de viață sanogen”

activitatea „Ai un stil viață sănătos?” (23 februarie) – elaborarea de chestionare care să dezvăluie cât de sănătos este stilul de viață al generației tinere, colaborator psiholog școlar Adelina Morar

masă rotundă cu discuții libere pe temele: ”Principiile alimentației sănătoase“, “Dietele-pro și contra”, „Pericolul din spatele etichetei” (24 februarie) – sala Multimedia, invitați medic școlar Paula Iordache și asistent medical Daniela Olteanu, participanți elevii cls. X – C profil matematică-informatică intensiv informatică, cls. X – G profil științe sociale de la Colegiul Național “Horea, Cloșca și Crișan” Alba Iulia și cls. VII – A de la Colegiul Tehnic Apulum Alba Iulia

– recenzie și schimb de carte „Alimentația sănătoasă” (25 februarie) – prezentarea de către bibliotecar Lucreația Bîrz a cărților ce există în biblioteca colegiului “Siguranța alimentelor”, “1000 de boli pe înțelesul tuturor”, „Alimentația inteligentă”, “Ghidul sănătății familiei”, etc. și alte cărți de interes din colecții personale ale elevilor și profesorilor

excursie tematică “Sănătatea alimentelor – prelucrarea laptelui” (26 februarie) – vizitarea de către elevii cls. X – C, X – G, VII – A a fabricii de lactate de la Oiejdea.

– studiu de caz „Consumatorul avizat” (29 februarie) – elevii cls. XI – C (profil matematică –intensiv informatică) acceptă provocarea: planificarea unei mese ieftine și echilibrate, elevii învață să devină consumatori avizați; să identifice E-urile periculoase de pe etichetele produselor alimentare, datele culese din teren sunt prelucrate cu soft-uri informatice

– atelier de creație (1 martie) – prezentări multimedia ale elevilor și lansare de site-uri pe tema proiectului: participă elevii cls. XC, XG, XIC coordonați de prof. Ramona Humeniuc și prof. Gabriela Suciu – Centrul de informatică al Colegiului, s-au prezentat lucrări în limba română și limba engleză, elevii au experimentat munca în echipă, realizând produsele: “Principiile unei vieți sănătoase”, “Dieta IIFYM”, “Stilul meu de viață sănătos”, “A Healthy Lifestyle-Veganism & Vegetarism”, „Carbonul în alimentație”, “Cancerul-34% factor de risc =Alimentația nesănătoasă”, “Metabolism și greutate”, „Metalele, nemetalele și pesticidele în alimentație”, „Riscurile parazitare”, „Salmonella”, „O alimentație sănătoasă”, “Pericolele din farfurie-la cină”. Au fost realizate ca și produse finale ale proiectului 3 site-uri care urmează a fi publicate: “Piramida alimentației sănătoase”, “Stilul meu de viață sănătos” (autori, elevii Alexandru Drăguș, Alexandru Râza, Bogdan Ioica, Cristian Pop – cls. X – C) și „Green Mind” (autor: eleva Alexandra Mărginean – cls. XI – C)

– workshop – partea I: „Factorii care influențează comportamentul alimentar sănătos și imaginea corporală”, partea II: „Să gătim sănătos” (2 martie) – sala Multimedia – invitați asistent medical primar Grațiela Dana Indreica președinte al OAMGMAMR Filiala Alba care a prezentat în antiteză un stil de viață sanogen și unul nesănătos, insistând asupra comportamentelor de risc pentru sănătate, asistent medical principal dietetician Nicoleta Adelina Vesa care a vorbit elevilor, cadrelor didactice prezente despre “Importanța lucrurilor simple-savoarea hranei dietetice” și a recomandat rețete sănătoase din cartea “Rețete dietetice” a cărei autoare este. Problema igienei, prevenirea contaminării, a diseminării agenților microbieni, reducerea florei microbiene tranzitorii de pe piele și apariția infecțiilor nosocomiale a fost pe larg dezbătută cu elevii, folosind pentru exemplificare și materiale video, de către asistent medical principal Marcela Vîlcan – asistent șef secția Boli Infecțioase/Spitalul de Urgență Alba Iulia. Atmosfera a fost destinsă de bucătarul șef al Hotelului Cetate, Giovanni Buzgure, absolvent al Colegiului, care a prezentat un mod de a găti sănătos, folosind legume și fructe proaspete, dar cu un design haios creat prin tehnica scupltării.

„Din feedback-ul primit de la elevii, cadrele didactice implicate în acest proiect, credem că am reușit să facem un pas înainte în ceea ce privește educația pentru sănătate a elevilor. Ne propunem să continuăm activitățile de proiect și să colaborăm în continuare cu alți parteneri pentru a forma la elevi un stil de viață sănătos, deoarece niciodată nu este prea târziu să reduci sau să elimini comportamentele care dăunează sănătăţii ca să îţi schimbi viaţa în bine, iar școala, prin autoritatea morală pe care o are, este un loc ideal pentru transmiterea acestor cunoştinte de educaţie pentru sănătate”, au transmis reprezentanții colegiului.



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

Voluntarii din Alba Iulia adună capace de plastic pentru cazuri medicale. Povestea unei campanii atipice

Publicat

Voluntarii din Alba Iulia s-au alăturat unei campanii naționale care presupune strângerea de capace de plastic, pentru cauze umanitare. 

Aceștia se organizează cu ajutorul grupului de Facebook ”Fapte bune din Alba”. Capacele strânse se adună la câteva magazine din oraș, care îi sprijină pe voluntari, lista lor fiind publică pe grupul respectiv.

Capacele sunt duse la Cluj, unde sunt preluate de Capace cu suflet și vândute, iar banii adunați din reciclarea lor sunt dublați de o persoană cu suflet mare, pe care inițiatorii campaniei o numesc ”îngerul sau păzitor” și care dorește să rămână anonimă.

Banii strânși sunt apoi donați spre diverse cazuri medicale.

  • Una dintre donațiile din anul 2020 a mers către Căsuța Blondie, un spațiu de tranzit realizat de Asociația Blondie, care oferă dreptul la viață și la dezvoltare copiilor bolnavi și singuri, celor care provin din familii cu probleme sociale, care au suferit intervenții chirurgicale complexe sau care au nevoie de un mediu atent controlat pentru o perioadă de timp, după externare.

Voluntarii strâng doar capace datorită raportului volum/greutate și a faptului că pot fi usor stocate și transportate față de alte tipuri de materiale reciclabile.

Sunt bune aproape orice de capace de plastic: de la PET-uri, sticle de lapte, iaurt, gel de duș, șampon, balsam, detergent de vase, stick-uri de lipici, tuburi de muștar, ketchup, de la borcanelele de plastic cu gumă de mestecat, de la borcanele de Nutella, de la cutiile de medicamente sau vitamine, capace de la spray-uri sau creme de față și de corp și multe altele.

Campania a început în 2013, la Cluj, iar treptat a prins amploare mare: se colecteaza acasă, la serviciu, la restaurante, la cafenele, la școli și la gradinițe și oriunde altundeva dorește lumea.

De atunci s-au strâns tone de capace, care au fost transformate în bani pentru cazuri speciale.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Sporuri de până la 7,5% din salariu pentru polițiști, cu impact bugetar de 119 milioane lei. Precizările ministrului de Interne

Publicat

Aproximativ 76.000 de angajați ai Poliției Române primesc din luna ianuarie sporul de titlu de specialist de clasă, care se calculează ca procent din salariul de bază și este acordat în trei trepte, de 2,5%, 5% și 7,5%.

Declarația a fost făcută de Lucian Bode, ministrul Afacerilor Interne, pentru G4Media.ro

”Am ajuns la o soluție cu sindicatele încă din decembrie anul trecut, ceea ce înseamnă că acest spor a intrat în plată în ianuarie. Este un spor care exista în legislație, dar nu fusese acordat până acum, și noi am reușit să îl acordăm”, a spus Bode pentru G4Media.ro.

Acordarea sporului are un impact bugetar de 119 milioane de lei anual, potrivit ministrului de Interne.

El a mai spus că sindicatele din poliție, care au organizat proteste în care denunță înghețarea salariilor, ar trebui să îi informeze pe angajați despre noul spor plătit.

Mai multe sindicate ale poliției au protestat în ultimele două săptămâni, reclamând înghețarea salariilor la nivelul anului 2020, în contextul în care zeci de mii de angajați din sectorul privat fie și-au pierdut locul de muncă în pandemie, fie au veniturile scăzute.

sursă: g4media.ro

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Concurs MAI: Peste 8000 de candidați au dat proba scrisă pentru a deveni ofițeri de poliție. Câte locuri sunt

Publicat

Peste 8.000 de candidați, subofițeri și agenți de poliție, au susținut proba scrisă pentru ocuparea a 1.317 posturi de ofițer/ofițer de poliție în Ministerul Afacerilor Interne (MAI).

Selecția s-a organizat pentru trecerea în corpul ofițerilor/ ofițerilor de poliție a maiștrilor militari/ subofițerilor/ agenților de poliție, a anunțat MAI, potrivit dcnews.ro.

Vezi și Ministrul de Interne: Peste 18.000 de candidaturi pentru 2.086 de locuri, la concursurile de trecere în corpul ofiţerilor

Având în vedere numărul mare de posturi scoase la concurs pentru trecerea agenților/subofițerilor în corpul ofițerilor, respectiv 2.086, s-a luat decizia susținerii probelor de concurs etapizat, începând cu 8 ianuarie, precizează MAI într-un comunicat de presă.

Dintre structurile Ministerului Afacerilor Interne cărora le-a fost aprobată demararea procedurilor de concurs, un număr semnificativ de posturi pentru care s-a organizat concursuri a fost din cadrul Poliției Române (1.210), Jandarmeriei Române (220), Inspectoratul General pentru Situații de Urgență (304), Poliției de Frontieră (147).

O pondere importantă a acestor posturi au avut-o cele din cadrul structurilor operative.

În situația posturilor din aceeași specialitate pentru care s-a organizat concurs,  au fost constituite comisii centrale de concurs, care au elaborat subiectele și grilele de corectare în mod centralizat, în condiții de confidențialitate, măsuri care au fost adoptate și în ceea ce privește distribuirea lor la nivelul unităților organizatoare.

Totodată, au fost dispuse măsuri care vizau identificarea și prevenirea unor situații de conflict de interese, în scopul evitării vicierii procedurilor de concurs și al asigurării tratamentului egal al candidaților, fără discriminări.

Conducerea ministerului a solicitat structurilor organizatoare să ia toate măsurile pentru desfășurarea concursurilor în cele mai bune condiții astfel încât să fie respectate atât regulile de protecție sanitară, cât și toate condițiile de legalitate. În acest context, inclusiv Corpul Național al Polițiștilor, Direcția Generală Anticorupție și Direcția Generală de Protecție Internă au acordat sprijin de specialitate pentru a garanta transparența și corectitudinea procedurilor de concurs.

La nivelul structurilor organizatoare, atât pe parcursul desfășurării probei scrise, cât și ulterior, nu au fost semnalate situații de nerespectare a procedurilor legale privind confidențialitatea subiectelor și a grilelor de corectare.

Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

Schimbarea furnizorului de energie electrică. La ce trebuie să fie atenți consumatorii când încheie un contract

Publicat

curent

InfoCons atenționează consumatorii să acorde atenție unor detalii în momentul în care doresc să schimbe furnizorul de energie electrică și să încheie alt contract.

Începând cu data de 1 ianuarie 2021, piața de energie electrică pentru clienții casnici s-a liberalizat. ANRE recomandă clienților casnici încheierea unui contract în piața concurențială cu oricare furnizor de energie electrică licențiat.

Potrivit InfoCons, procesul de schimbare a furnizorului de energie electrică este gratuit și nu implică modificări de ordin tehnic.

Contracte energie electrică: atenționări și recomandări InfoCons:

  • În derularea procesului de schimbare a furnizorului nu există niciun risc de deconectare;
  • În scopul încheierii unui nou contract de furnizare a energiei electrice trebuie să luați legătura cu orice furnizor de energie electrică, să alegeți cea mai bună ofertă accesând „Comparatorul de oferte-tip” de pe site-ul ANRE sau să așteptați acasă o informare privind procesul de liberalizare, precum și un Formular de selecție ofertă de la furnizorul actual;
  • Până la data încheierii noului contract, dar nu mai târziu de 30 iunie 2021, clienții casnici vor primi din partea furnizorului actual o reducere comercială care să acopere diferența dintre prețul din oferta de serviciu universal aplicabilă în primul semestru al anului 2021 și prețul din oferta concurențială cu valoarea cea mai mică la data de 20 ianuarie 2021;
  • Formularul de selecție ofertă transmis de furnizorul actual conține oferta concurențială cu valoarea cea mai mică, o ofertă concurențială alternativă și oferta de serviciu universal, oferte aplicabile în semestrul I 2021, precum și valoarea reducerii comerciale acordate și perioada de aplicare;
  • Pentru încheierea unui contract nou cu actualul furnizor nu mai este necesară deplasarea la sediile centrelor de relații cu publicul ale furnizorului;
  •  Prin completarea acestui Formular de selecție ofertă clientul poate alege direct oferta concurențială din cele două propuse, iar transmiterea formularului prin selecția unei oferte constituie acordul de contractare și, implicit, obligația contractuală pentru ambele părți;
  • Furnizorul are obligația ca, după cel puțin 5 zile de la data primirii Formularului de selecție ofertă completat, să transmită clientului final, odată cu prima factură, o copie a contractului de furnizare semnat;

Nu există un termen limită pentru a trece în piața concurențială. Toţi clienţii casnici au dreptul oricând să îşi schimbe furnizorul/contractul de energie electrică în termen de 21 de zile calendaristice de la data solicitării.

InfoCons a lansat numărul 021-9615 număr cu tarif normal în rețeaua Telekom, apelabil din toate rețelele, numar dedicat consumatorilor care intampina o problema in schimbarea furnizorului de energie electrica.

La acest număr consumatorii pot solicita consiliere, informare și  pot depune o sesizare în domeniul protecției consumatorilor.

Înainte de semnarea unu nou contract consumatorii trebuie să fie atenți la:

  1. – prețul energiei electrice, fix sau variabil, inclus în prețul de furnizare;
  2. – facturarea unei componente fixe stabilită în lei/zi sau lei/lună;
  3. – perioada pentru care urmează a se aplica prețul menționat în ofertă;
  4. – perioada pentru care urmează a se încheia respectivul contract;
  5. – comisioane de încetare a contractului înainte de ajungerea la termen a acestuia;
  6. – termenele, modalitățile și condițiile privind plata facturilor;
  7. – modalități de transmitere a facturii și a documentelor anexate acesteia;
  8. – drepturile și obligațiile părților;
  9. – condițiile privind reînnoirea/prelungirea/rezilierea/ denunțarea unilaterală anticipată a contractului de furnizare;
  10. – garanțiile solicitate, după caz.

Reccomandări de la ANRE înainte de încheierea unui contract cu un furnizor de energie

1.Care sunt furnizorii activi în zona mea?

Lista furnizorilor de energie electrică care activează pe piața cu amănuntul poate fi consultată pe pagina de internet www.anre.ro, secțiunea Info consumatori, rubricile Operatori economici/Energie electrica/Furnizare catre consumatori.

2. Cum pot denunța contractul și să schimb furnizorul de energie electrică?

Odata cu deschiderea catre concurenta a pietelor de energie, a fost implementat cadrul legal care sa permita tuturor consumatorilor de energie electrica, indiferent de natura consumului (casnic sau noncasnic), sa uzeze de dreptul de eligibilitate, adica sa isi alega furnizorul dorit si sa incheie cu acesta contracte pentru furnizarea energiei electrice pentru locul sau locurile sale de consum.

Astfel, in cazul in care opteaza pentru furnizarea negociata a energiei electrice consumatorul casnic de energie electrica poate incheia contracte pentru furnizare negociata cu orice furnizor detinator de licenta de furnizare a energiei electrice care activeaza in piata cu amanuntul, negociind cu acesta atat pretul, cat si clauzele contractului de furnizare.

Etapele procesului de schimbare a furnizorului

1. Iniţierea procesului de schimbare a furnizorului nu poate avea loc decât după ce clientul final a optat pentru noul furnizor.

Furnizorul poate fi oricare din operatorii economici detinatori de licenta de furnizare de pe teritoriul Romaniei, acest serviciu nefiind limitat la o anumita zona geografica de deservire.

Lista furnizorilor de energie electrica care activeaza pe piata cu amanuntul poate fi consultata la pagina de internet www.anre.ro, sectiunea Info consumatori, rubricile Operatori economici/Energie electrica/Furnizare catre consumatori.

2. Pentru a încheia noul contract de furnizare a energiei electrice, clientul final are obligaţia de a transmite furnizorului nou cel puţin următoarele date: adresa locului de consum, denumirea furnizorului actual, codul unic de identificare a punctului/punctelor de măsurare înscris pe factura de energie electrică, valoarea facturilor scadente şi neachitate până la data notificării, aferente energiei electrice furnizate, respectiv serviciilor de reţea, dacă este cazul, precum şi datele referitoare la puterile absorbite/cantităţile de energie electrică pentru care trebuie asigurată furnizarea energiei electrice după caz, alte documente prevăzute în reglementările în vigoare.

3. După ce clientul final şi furnizorul nou convin asupra clauzelor contractuale, inclusiv asupra preţului energiei electrice, încheie contractul de furnizare a energiei electrice.

Contractul de furnizare a energiei electrice încheiat cu noul furnizor produce efecte de la data încetării contractului încheiat cu furnizorul actual.

4. Clientul final de energie electrică este obligat să notifice furnizorului actual încetarea contractului de furnizare cu cel puţin 21 de zile înainte

5. Notificarea trebuie să fie clară, să exprime în mod neechivoc decizia de schimbare a furnizorului actual şi să precizeze în mod expres data încetării contractului de furnizare existent. Modelul de Notificare este prevăzut în anexa la procedura.

La solicitarea clientului final şi pe baza contractului de furnizare a energiei electrice încheiat cu clientul final, noul furnizor are obligaţia de a întreprinde demersurile necesare încheierii contractului/contractelor pentru asigurarea serviciului/serviciilor de reţea.

6. Care sunt condițiile generale minime pentru denunțarea contractului în cazul schimbării furnizorului?

Trebuie să verificați condițiile contractuale sau vă puteți adresa furnizorului dvs. pentru clarificare.

7. Am găsit o ofertă mai bună pentru furnizarea energiei electrice și am decis să schimb furnizorul. Cine întreprinde demersurile necesare schimbării?

La solicitarea clientului final şi pe baza contractului de furnizare a energiei electrice încheiat cu clientul final, noul furnizor are obligaţia de a întreprinde demersurile necesare încheierii contractului/contractelor pentru asigurarea serviciului/serviciilor de reţea.

8. La schimbarea furnizorului, există vreun risc de deconectare?

Nu, pe durata derulării procesului de schimbare a furnizorului de energie electrică este asigurată continuitatea în alimentarea cu energie electrică a locului de consum.

9. Care sunt motivele care ar putea să mă împiedice să schimb furnizorul?

Odata cu deschiderea catre concurenta a pietelor de energie, a fost implementat cadrul legal care sa permita tuturor consumatorilor de energie electrica, indiferent de natura consumului (casnic sau noncasnic), sa uzeze de dreptul de eligibilitate, adica sa isi alega furnizorul dorit si sa incheie cu acesta contracte pentru furnizarea energiei electrice pentru locul sau locurile sale de consum.

Procesul de schimbare a furnizorului este gratuit, fiind interzisă perceperea oricăror taxe sau tarife legate de parcurgerea acestuia. De asemenea, schimbarea furnizorului nu implică modificări de ordin tehnic.

10. Pot schimba furnizorul fără să primesc penalități?

Procesul de schimbare a furnizorului este gratuit, fiind interzisă perceperea oricăror taxe sau tarife legate de parcurgerea acestuia.Invocând caracterul gratuit de schimbare a furnizorului, conferit în mod expres de lege, se apreciază că o potenţială condiţionare a procesului de plata unor compensaţii băneşti este de natură a obstrucţiona finalizarea schimbării furnizorului şi crearea de obligaţii financiare, în sarcina clientului final.

11. Cât mă costă schimbarea furnizorului?

Procesul de schimbare a furnizorului este gratuit, fiind interzisă perceperea oricăror taxe sau tarife legate de parcurgerea acestuia

12. Care este perioada maximă de valabilitate pentru care se poate încheia un contract de furnizare?

Contractul de furnizare a energiei electrice poate fi încheiat pe perioadă determinată sau nedeterminată.

13. Pe cine aș putea contacta în cazul în care cred că mi s-au perceput taxe pentru schimbarea furnizorului?

Contactați furnizorul dvs. de energie electrică. Dacă nu sunteți mulțumit de răspunsul primit vă puteți adresa ANRE accesând pe pagina de internet a instituției.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate