Connect with us
Publicitate

Actualitate

GHIDUL reglementărilor contabile pentru situaţiile financiare anuale, publicat de MFP. Explicaţii despre obligaţiile de raportare ale firmelor

Publicat

contabil datorie Ghidul privind aplicarea reglementărilor contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate a fost publicat de Ministerul Finanțelor Publice (MFP). Documentul explică obligațiile de raportare și cerințele privind auditarea situațiilor financiare anuale la patru categorii de entități economice, respectiv microentități, entități mici, entități mijlocii și mari.

Operatorii economici ale căror valori mobiliare nu sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată aplică, de la 1 ianuarie 2015, reglementările contabile privind situaţiile financiare anuale individuale şi situaţiile financiare anuale consolidate.

Începând cu data de 1 ianuarie 2015, operatorii economici ale căror valori mobiliare nu sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată aplică Reglementările contabile privind situaţiile financiare anuale individuale şi situaţiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.802/2014, cu modificările și completările ulterioare.

În contextul reglementărilor contabile, pentru scopuri de raportare contabilă, sunt introduse trei categorii de entităţi, respectiv: microentităţi; entităţi mici; entităţi mijlocii şi mari.

Categoriile menționate au obligații diferite și în ceea ce privește cerințele de auditare.

Reglementările contabile prevăd formatul şi conţinutul situaţiilor financiare anuale, principiile contabile şi regulile de recunoaştere, evaluare, scoatere din evidenţă şi prezentare a elementelor în situaţiile financiare anuale individuale, regulile de întocmire, aprobare, auditare/verificare, potrivit legii, şi publicare a situaţiilor financiare anuale, Planul de conturi general, precum şi conţinutul şi funcţiunea conturilor contabile.

Acestea stabilesc, de asemenea, reguli privind întocmirea situaţiilor financiare anuale consolidate.

Obligațiile de raportare și cerințe privind auditarea situațiilor financiare anuale

Microentităţile sunt entităţile care, la data bilanţului, nu depăşesc limitele a cel puţin două dintre următoarele trei criterii:

– totalul activelor: 1.500.000 lei;

– cifra de afaceri netă: 3.000.000 lei;

– numărul mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar: 10.

Microentităţile întocmesc bilanţ prescurtat şi cont prescurtat de profit şi pierdere, care să prezinte separat:

– cifra de afaceri netă;

– alte venituri;

– costul materiilor prime şi al consumabilelor;

– cheltuieli cu personalul;

– ajustări de valoare;

– alte cheltuieli;

– impozite;

– profit sau pierdere.

Microentităţile nu au obligaţia elaborării notelor explicative la situaţiile financiare anuale.

Situaţiile financiare anuale ale microentităţilor se verifică, după caz, de cenzori, potrivit legii.

Entităţile mici sunt entităţile care, la data bilanţului, nu se încadrează în categoria microentităţilor şi care nu depăşesc limitele a cel puţin două dintre următoarele trei criterii:

– totalul activelor: 17.500.000 lei;

– cifra de afaceri netă: 35.000.000 lei;

– numărul mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar: 50

Entităţile întocmesc situaţii financiare anuale care cuprind:

– bilanţ prescurtat,

– cont de profit şi pierdere,

– notele explicative la situaţiile financiare anuale.

Opţional, entităţile pot întocmi situaţia modificărilor capitalului propriu şi/ sau situaţia fluxurilor de trezorerie. Situaţiile financiare anuale ale entităţilor mici se verifică, după caz, de cenzori, potrivit legii.

Sunt supuse auditului entităţile care, la data bilanţului, depăşesc limitele a cel puţin două dintre următoarele trei criterii:

– totalul activelor: 16.000.000 lei;

– cifra de afaceri netă: 32.000.000 lei;

– numărul mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar: 50.

Obligaţia de auditare pentru entităţi se aplică atunci când acestea depăşesc limitele respective în două exerciţii financiare consecutive. De asemenea, sunt scutite de la obligaţia de auditare a situaţiilor financiare anuale dacă limitele a două din cele trei criterii menţionate nu sunt depăşite în două exerciţii financiare consecutive.

Entităţile mijlocii şi mari sunt cele care, la data bilanţului, depăşesc limitele a cel

puţin două dintre următoarele trei criterii:

– totalul activelor: 17.500.000 lei;

– cifra de afaceri netă: 35.000.000 lei;

– numărul mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar: 50.

Acestea, precum şi entităţile de interes public întocmesc situaţii financiare anuale care cuprind:

– bilanţ;

– cont de profit şi pierdere;

– situaţia modificărilor capitalului propriu;

– situaţia fluxurilor de trezorerie;

– notele explicative la situaţiile financiare anuale.

Situaţiile financiare anuale ale entităţilor mijlocii şi mari, precum şi ale societăţilor/ companiilor naţionale, societăţilor cu capital integral sau majoritar de stat şi regiilor autonome sunt auditate de unul sau mai mulţi auditori statutari sau firme de audit.

În Ghidul prezentat de Ministerul Finanţelor sunt date exemple de calcul şi cazuri în care firmele trebuie să întocmească situaţiile financiare.

Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.802/2014 a fost elaborat ca urmare a abrogării directivelor Comunității Economice Europene care au stat la baza Reglementărilor contabile conforme cu directivele europene, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 3.055/2009, cu modificările şi completările ulterioare.

Pentru a răspunde obiectivelor cuprinse în noua directivă comunitară, reglementările contabile cuprind prevederi care rezultă din transpunerea directivei, dar și unele prevederi noi, modificate sau completate faţă de reglementarea abrogată, determinate fie de necesitatea precizării unui tratament contabil explicit pentru anumite operaţiuni, fie de necesitatea asigurării unui tratament comparabil cu cel prevăzut de Standardele Internaţionale de Raportare Financiară (IFRS), în situațiile în care directiva nu cuprinde referinţe la acel tratament.

În sprijinul operatorilor economici, specialişti ai Direcţiei de legislaţie şi reglementări contabile din Ministerul Finanţelor Publice au elaborat acest ghid referitor la aplicarea în practică a reglementărilor contabile.

Vezi integral GHID reglementari contabile 2016

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate