Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

În WEEKEND: Condiţii de acces speciale la Biblioteca Batthyaneum din Alba Iulia, pe parcursul Festivalului „Dilema Veche”. Ce se poate vizita şi programul


Publicat

batthyaneum biblioteca 4În acest weekend, odată cu desfăşurarea Festivalului „Dilema Veche”, la Alba Iulia se va putea vizita şi Biblioteca Batthyaneum. Potrivit reprezentanţilor instituţiei, accesul vizitatorilor va fi posibil de luni până duminică, între orele 9.00 şi 16.00.

Având în vedere că Biblioteca Batthyaneum deţine documente şi obiecte de patrimoniu în colecţie, condiţiile de vizitare a acesteia sunt restrictive. În mod obişnuit, accesul vizitatorilor se face doar în Aula Magna şi în spaţiul expoziţional, pe baza unei cereri, adresate cu cel puţin trei zile înainte, în care se menţionează ziua şi orele de vizitare, apoi trebuie aprobată de managerul Bibliotecii Naţionale a României. AICI, regulamentul de acces. Excepţiile sunt cu ocazia expoziţiilor temporare organizate la Biblioteca Batthyaneum, când vizitatorii au acces cu condiţia prezentării documentului de identitate şi a completării pe loc a unei cereri de intrare.

În acest weekend, când la Alba Iulia se desfăşoară cel mai important eveniment cultural al anului, Festivalul „Dilena Veche”, accesul va fi mai uşor pentru vizitatorii interesaţi. Trebuie doar să se înscrie pe liste la sediul bibliotecii, dar trebuie să respecte condiţiile de intrare în sediu. Printre acestea, grupurile trebuie să fie de maximum 20-25 de persoane. Faţă de spaţiile care se pot vizita în mod obişnuit, de aceeastă dată, vizitatorii vor putea vedea şi Observatorul.

Biblioteca Batthyaneum din Alba Iulia, filială a Bibliotecii Naționale, conservă valori inestimabile ale Institutului creat de episcopul Ignàc Batthyàny, la sfârșitul secolului al XVIII-lea. Oaspeții Festivalului Dilema Veche vor avea ocazia, pentru al treilea an, să îi treacă pragul. Anul acesta vor putea vizita Aula Magna – veritabil muzeu al cărții vechi – și expoziția „Itinerariul european al cărților Bibliotecii Batthyaneum, prin liste, inventare și cataloage”. În plus, vor avea acces, pentru prima oară, în Observatorul Astronomic, unde sunt expuse temporar și câteva lucrări de artă contemporană, semnate de Petru Valentin Beca și Loys Gerasim. Accesul se va face pe baza unui act de identitate, precum și pe baza listelor pe care participanții sunt rugați să se înscrie din timp, direct la Biblioteca Batthyaneum, unde va fi afișat și orarul celor trei zile de festival. Persoană de contact: dr. Doina Hendre Biro”, se arată în comunicatul instituţiei.

Vezi şi Festivalul „Dilema Veche” 2016 la Alba Iulia: Gipsy Simphony Orchestra, Holograf acustic, Bella Ciao şi Mahala Rai Banda. PROGRAMUL detaliat al evenimentului

batthyaneum biblioteca 1Biblioteca Batthyaneum din Alba Iulia a fost înfiinţată în 31 iulie 1798, din iniţiativa episcopului romano-catolic al Transilvaniei Batthyány Ignác (1741-1798). Alături de un observator astronomic, mai multe colecţii cu caracter muzeal, biblioteca constituia o parte a fundaţiei culturale de interes public creată de acesta cu denumirea de Institutum Batthyaniani/ Institutul lui Batthyani din Alba Iulia.

Institutul a fost amenajat în clădirea fostei Biserici trinitariene din Alba Iulia. Edificiul, construit în stil baroc între 1719-1738 a suferit modificări în cursul secolului al XVIII-lea impuse de destinaţiile succesive ale acestuia: biserică cu două turle (1719-1784), depozit apoi spital al armatei (1786-1792) şi observator astronomic şi bibliotecă (1792-1798).

Nucleul de astăzi al Biliotecii Batthyaneum, totodată fondul-tezaur al acesteia, îl constituie colecţia privată a episcopului Batthyány Ignác, formată din 18.000 de unităţi bibliografice, tipărituri şi manuscrise datate începând cu secolul al IX-lea. Ele au fost procurate prin achiziţiile efectuate în ultimele două decenii ale secolului al XVIII-lea. Cele mai importante sunt biblioteca arhiepiscopului Vienei, Cristoforo Migazzi, şi cea a Bisericii Sfântul Iacob din Levoča.

Biblioteca deține în prezent 64.000 de unităţi bibliografice, redactate în 30 de limbi şi dialecte, 1.650 de manuscrise, unele din secolul al IX-lea, ceea ce reprezintă 80% din totalul manuscriselor medievale occidentale aflate în România. Tot aici se găsesc 609 incunabule, adică 70% din cărţile de această categorie existente în ţara noastră.

batthyaneum biblioteca 2Principala modalitate de îmbogăţire a fondurilor bibliotecii în cursul secolului al XIX-lea şi în prima jumătate a secolului al XX-lea a fost prin donații. Observatorul astronomic a funcţionat numai până la Revoluţia din 1848, când a fost bombardat. Ulterior, a fost transformat în muzeu, destinaţie cu care a mai funcţionat vreme de un secol. Biblioteca a funcţionat neîntrerupt până astăzi, fiind administrată de episcopia romano-catolică din Alba Iulia până în 1953. În 1962, a devenit filială a Bibliotecii Centrale de Stat, actuala Bibliotecă Naţională a României.

Cea mai reprezentativă sală a bibliotecii, Aula Magna, păstrează amenajarea de la sfârşitul secolului al XVIII-lea şi începutul secolului al XIX-lea, în stilul austriac „Zopf”, amestec de Neoclasicism şi Rococo, având aceeaşi structurare interioară a spaţiului în nava supraînălţată de o galerie, altar şi cor.



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

IPJ Alba: Peste 70 de persoane sancționate în ultimele 24 de ore pentru nerespectarea măsurilor din starea de alertă

Publicat

Peste 77 de persoane care nu au respectat măsurile de protecție individuală și două care nu au respectat restricțiile de deplasare au fost sancționate în ultimele 24 de ore, în județul Alba.

Inspectoratul de Poliție Județean Alba a continuat activitățile de verificare a modului în care se respectă prevederile Legii nr 55 din 2020, privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19.

Sub coordonarea Instituției Prefectului, au continuat, în sistem integrat, acțiunile de verificare cu privire la respectarea măsurilor impuse în contextul stării de alertă, în scopul prevenirii răspândirii virusului Covid-19.

Potrivit IPJ Alba, în ultimele 24 de ore, la activitățile desfășurate au participat, 208 de polițiști și polițiști locali, alături de jandarmi, lucrători din alte instituții cu atribuții în domeniul verificări modului de respectare a normelor de prevenire a răspândirii noului coronavirus și au fost controlate 62 de societăți comerciale/ persoane fizice autorizate, 115 mijloace de transport, din care 62 de mijloace de transport în comun și au fost legitimate 2.080 de persoane.

De asemenea, au fost verificate 74 de obiective de interes precum restaurante, fast food-uri,  hoteluri, pensiuni, cabane și alte spații de cazare.

Echipele de control au depistat și sancționat 77 de persoane care nu au respectat măsurile de protecție individuală și două care nu au respectat restricțiile de deplasare.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Mesajul de condoleanțe al Asociației Comunelor din România, după decesul primarului din Meteș, Dan Opruța: Rămas bun, coleg drag

Publicat

Asociația Comunelor din România a transmis un mesaj decondoleanțe după decesul primarului din Meteș, Dan Opruța, la numai 38 de ani. Acesta era bolnav de Covid-19 și a murit în noaptea de miercuri spre joi. 

Mesajul Asociației Comunelor:

”Cu adâncă tristețe, am primit vestea trecerii din această viață, la vârsta de doar 38 de ani, a colegului nostru Dan Cosmin Opruța, primarul Comunei Meteș.

Model de noblețe colegială și sufletească, un om care a iubit din toată inima satul românesc, Dan Cosmin Opruța va rămâne în memoria colegilor, a cetățenilor din Meteș și a tuturor celor care l-au cunoscut pentru hărnicia și dedicarea cu care a muncit pentru comuna sa.

Cuvintele sunt prea sărace pentru a transmite regretul pe care îl simțim la despărțirea prematură de colegul și de prietenul nostru. De astăzi, Asociația Comunelor din România este mai săracă pentru că a pierdut un coleg, un prieten și un susținător al satului românesc.

În aceste momente triste pentru familie și pentru toți cei care l-au cunoscut și l-au prețuit pe Dan Cosmin Opruța, adresăm tuturor sincere condoleanțe și îi asigurăm de întreaga noastră compasiune.

Ne rugăm pentru întărirea sufletească a familiei și pentru odihna sufletului bunului nostru coleg.

Rămas bun, coleg drag!

Dumnezeu să te odihnească în pace!”

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Primăria Aiud: Concurs pentru ocuparea unui post vacant de inspector de specialitate. Condiții și calendar

Publicat

primaria aiud

Primăria Aiud anunță că organizează concurs pentru ocuparea unui post vacant de inspector de specialitate la Compartimentul Proiecte, Prognoze, Programe.

Primăria Municipiului Aiud, Judeţul Alba, organizează la sediul instituției din str. Cuza Vodă, nr. 1, concurs în vederea ocupării, pe durată nedeterminată, a unui post contractual de execuție vacant, cu normă întreagă, de inspector de specialitate, grad I, din cadrul Compartimentului Proiecte, Prognoze, Programe din cadrul aparatului de specialitate al Primarului municipiului Aiud.

Condiţiile specifice de participare la concurs:

– studii universitare de licență absolvite cu diplomă de licență sau echivalentă;

– vechime în muncă: minimum 1 an.

Candidații trebuie să îndeplinească condițiile de ocupare a unui post contractual vacant, prevăzute la art. 3 din HG nr. 286/2011 pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind stabilirea principiilor generale de ocupare a unui post vacant sau temporar vacant corespunzător funcțiilor contractuale şi a criteriilor de promovare în grade sau trepte profesionale imediat superioare a personalului contractual din sectorul bugetar plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare.

Condițiile de desfășurare a concursului:

Data, ora și locul desfășurării probei scrise: 22.02.2021, ora 10:00 – sediul Primăriei municipiului Aiud, sala Ion I.C.Brătianu;

Data și locul desfășurării interviului: 25.02.2021- sediul Primăriei municipiului Aiud, sala Ion I.C.Brătianu.

Dosarele de înscriere la concurs se pot depune până în data de 10.02.2021, ora 16:00 la Biroul Resurse Umane, Control Intern din cadrul Primăriei municipiului Aiud.

Condiţiile de participare şi condiţiile de desfăşurare a concursului, bibliografia şi alte date necesare desfăşurării concursului se afişează la sediul Primăriei municipiului Aiud şi pe site-ul www.aiud.ro.

Relații suplimentare se pot obţine la sediul Primăriei municipiului Aiud, situată în Aiud, str. Cuza Vodă, nr. 1, telefon 0258 861310 interior 1013 /fax 0258 861280, e-mail: resurse@aiud.ro, precum și de pe site-ul instituției: www.aiud.ro. Persoana de contact: Cipcigan Patricia Tatiana, șef birou în cadrul Biroului Resurse Umane, Control Intern.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Măsuri pentru diminuarea cauzurilor de COVID-19, la Daia Română, Gârbova și Meteș. Ce a decis CJSU Alba

Publicat

La Daia Română, Gârbova și Meteș, Comitetul Județean pentru Situații de Urgență Alba, a instituit noi măsuri pentru diminuarea și menținerea cazurilor de COVID-19. 

La nivelul comunei Daia Română, unde rata de incidență cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor de îmbolnăvire cu SARS–CoV-2 este de peste 3/1.000 de locuitori, începând cu data de 29.01.2021, ora 00:00, se instituie măsuri pentru diminuarea impactului riscului, astfel:

Organizarea și desfășurarea activității în cadrul instituțiilor de spectacole și/sau concerte este interzisă;
Se interzice organizarea și desfășurarea în aer liber a spectacolelor, concertelor, festivalurilor publice și private, sau a altor evenimente culturale;

Se interzice organizarea de evenimente private (nunți, botezuri, mese festive, etc.) atât în spații deschise cât și închise (saloane, cămine culturale, restaurante, baruri, cafenele, săli/corturi de evenimente, terase, etc.);
Se interzice desfășurarea de reuniuni cu prilejul unor sărbători, aniversări, petreceri în spații închise și/sau deschise, publice și/sau private;

Se interzice circulația în interiorul localităților pentru persoanele aflate în grupuri pietonale mai mari de 6 persoane care nu aparțin aceleiași familii, precum și formarea unor asemenea grupuri;
Se interzice circulația persoanelor în afara locuinței/gospodăriei în intervalul orar 2300-0500, cu următoarele excepții:

deplasarea în interes profesional, inclusiv între locuință/gospodărie și locul/locurile de desfășurare a activității profesionale și înapoi;

deplasarea pentru asistență medicală care nu poate și amânată și nici realizată de la distanță, precum și pentru achiziționarea de medicamente;

deplasarea în afara localităților ale persoanelor care sunt în tranzit sau efectuează călătorii al căror interval orar se suprapune cu perioada interdicției, cum ar fi cele efectuate cu avionul, trenul, autocare sau alte mijloace de transport de persoane și care poate fi dovedit prin bilet sau orice altă modalitate de achitare a călătoriei;

deplasarea din motive justificate, precum îngrijirea/însoțirea copilului, asistență persoanelor vârstnice, bolnave sau cu dizabilități ori deces al unui membru de familie;

Activitatea cu publicul a operatorilor economici care desfășoară activități de preparare, comercializare și consum al produselor alimentare și/sau băuturilor alcoolice și nealcoolice, de tipul restaurantelor și cafenelelor în interiorul clădirilor, este interzisă;

Activitatea restaurantelor și a cafenelelor din interiorul hotelurilor, pensiunilor sau altor unități de cazare este permisă doar pentru persoanele cazate în cadrul acestor unități;

i) Măsurile stabilite la lit. g) și lit. h) se aplică și operatorilor economici care desfășoară activități în spațiile publice închise care au un acoperiș, plafon sau tavan și care sunt delimitate de cel puțin 2 pereți, indiferent de natura acestora sau de caracterul temporar sau permanent;

j) Pe perioada în care activitatea operatorilor economici menționați anterior este restricționată sau închisă este permisă prepararea hranei și comercializarea produselor alimentare și a băuturilor alcoolice și nealcoolice care nu se consumă în spațiile respective;

k) Prepararea, comercializarea și consumul produselor alimentare și băuturilor alcoolice și nealcoolice sunt permise în spațiile special destinate dispuse în exteriorul clădirilor, în aer liber, cu excepția celor prevăzute la lit. i), cu asigurarea unei distanțe de minimum 2 m între mese și participarea a maximum 6 persoane la o masă, dacă sunt din familii diferite, și cu respectarea măsurilor de protecție sanitară stabilite prin ordin comun al ministrului sănătății, ministrului economiei, energiei și mediului de afaceri și al președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor;

l) Nu este permisă activitatea în baruri, cluburi și discoteci;

m) Activitatea cu publicul a operatorilor economici licențiați în domeniul jocurilor de noroc este interzisă;

n) Instituțiile cu atribuții în domeniu, reprezentate în Grupa de coordonare și a comisiilor mixte de verificare a modului de respectare a măsurilor de limitare a răspândirii COVID-19, vor intensifica activitățile de verificare a respectării măsurilor de prevenire a răspândirii virusului SARS-CoV-2 în zonele de risc.

(2) Măsurile dispuse la aliniatul (1) se aplică operatorilor economici/instituțiilor menționate, acolo unde acestea există.

(3) Măsurile stabilite la aliniatul (1) se aplică pentru o perioadă de 14 zile, urmând a fi reevaluate la finalul acesteia, sau în funcție de modificările intervenite la nivelul unității administrativ–teritoriale în ceea ce privește rata de incidență.

(1) La nivelul comunei Meteș, unde rata de incidență cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor de îmbolnăvire cu SARS-CoV-2 este între 1,5 și 3/1.000 de locuitori, începând cu data de 29.01.2021, ora 0000, se instituie măsuri pentru diminuarea impactului riscului, astfel:

a) Organizarea și desfășurarea activității în cadrul instituțiilor de spectacole și/sau concerte este permisă, cu participarea publicului până la 30% din capacitatea maximă a spațiului;

b) Se interzice organizarea și desfășurarea în aer liber a spectacolelor, concertelor, festivalurilor publice și private, sau a altor evenimente culturale;

c) Se interzice organizarea de evenimente private (nunți, botezuri, mese festive, etc.) atât în spații deschise cât și închise (saloane, cămine culturale, restaurante, baruri, cafenele, săli/corturi de evenimente, terase, etc.);

d) Se interzice desfășurarea de reuniuni cu prilejul unor sărbători, aniversări, petreceri în spații închise și/sau deschise, publice și/sau private;

e) Se interzice circulația în interiorul localităților pentru persoanele aflate în grupuri pietonale mai mari de 6 persoane care nu aparțin aceleiași familii, precum și formarea unor asemenea grupuri;

f) Se interzice circulația persoanelor în afara locuinței/gospodăriei în intervalul orar 2300-0500, cu următoarele excepții:

deplasarea în interes profesional, inclusiv între locuință/gospodărie și locul/locurile de desfășurare a activității profesionale și înapoi;

deplasarea pentru asistență medicală care nu poate fi amânată și nici realizată de la distanță, precum și pentru achiziționarea de medicamente;

deplasarea în afara localităților ale persoanelor care sunt în tranzit sau efectuează călătorii al căror interval orar se suprapune cu perioada interdicției, cum ar fi cele efectuate cu avionul, trenul, autocare sau alte mijloace de transport de persoane și care poate fi dovedit prin bilet sau orice altă modalitate de achitare a călătoriei;
deplasarea din motive justificate, precum îngrijirea/însoțirea copilului, asistența persoanelor vârstnice, bolnave sau cu dizabilități, ori decesul unui membru de familie;

g) Activitatea cu publicul a operatorilor economici care desfășoară activități de preparare, comercializare și consum al produselor alimentare și/sau băuturilor alcoolice și nealcoolice, de tipul restaurantelor și cafenelelor în interiorul clădirilor, este permisă în intervalul orar 0600-2300, fără a depăși 30% din capacitatea maximă a spațiului;

h) Activitatea restaurantelor și a cafenelelor din interiorul hotelurilor, pensiunilor sau altor unități de cazare este permisă în intervalul orar 0600-2300, fără a depăși 30% din capacitatea maximă a spațiului;

i) Măsurile stabilite la lit. g) și lit. h) se aplică și operatorilor economici care desfășoară activități în spațiile publice închise care au un acoperiș, plafon sau tavan și care sunt delimitate de cel puțin 2 pereți, indiferent de natura acestora sau de caracterul temporar sau permanent;

j) Pe perioada în care activitatea operatorilor economici menționați anterior este restricționată sau închisă, este permisă prepararea hranei și comercializarea produselor alimentare și a băuturilor alcoolice și nealcoolice care nu se consumă în spațiile respective;

k) Prepararea, comercializarea și consumul produselor alimentare și băuturilor alcoolice și nealcoolice sunt permise în spațiile special destinate dispuse în exteriorul clădirilor, în aer liber, cu excepția celor prevăzute la lit. i), cu asigurarea unei distanțe de minimum 2 m între mese și participarea a maximum 6 persoane la o masă, dacă sunt din familii diferite, și cu respectarea măsurilor de protecție sanitară stabilite prin ordin comun al ministrului sănătății, ministrului economiei, energiei și mediului de afaceri și al președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor;

l) Nu este permisă activitatea în baruri, cluburi și discoteci;

m) Activitatea cu publicul a operatorilor economici licențiați în domeniul jocurilor de noroc este permisă, fără a depăși 30% din capacitatea maximă a spațiului, cu obligația respectării orarului de lucru cu publicul între orele 0600-2300;

(2) Măsurile dispuse la aliniatul (1) se aplică operatorilor economici/instituțiilor menționate, acolo unde acestea există.

(3) Măsurile stabilite la aliniatul (1) se aplică pentru o perioadă de 14 zile, urmând a fi reevaluate la finalul acesteia, sau în funcție de modificările intervenite la nivelul unităților administrativ–teritoriale în ceea ce privește rata de incidență.

La nivelul comunei Gârbova, unde s-a înregistrat un trend descrescător de îmbolnăvire cu SARS-CoV-2, rata de incidență fiind de sub 1,5 cazuri la 1000 de locuitori, începând cu data de 29.01.2021, ora 0000, încetează aplicarea măsurilor stabilite pentru diminuarea riscului, prin Hotărârea C.J.S.U. Alba nr. 15/21.01.2021.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate