Connect with us
Publicitate

Educație

Metodologia de evaluare a unităților de învățământ a fost modificată. Ce măsuri a aprobat Guvernul

Publicat

Metodologia de evaluare în vederea autorizării, acreditării şi evaluării periodice a unităților de învățământ a fost modificată prin ordonanță de guvern aprobată miercuri.

Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, susține că prin actul normativ se elimină o parte din birocraţie şi accentul pus „pe elaborarea de documente de multe ori redundante”, în detrimentul calităţii actului educaţional.

„Este vorba de o hotărâre de guvern prin care s-au aprobat standardele de evaluare pentru acordarea autorizării şi pentru acreditare. De asemenea, o altă hotărâre de guvern – metodologia prin care se pun în operă aceste standarde.

În esenţă este vorba de eliminarea birocraţiei, este vorba de o evaluare a şcolilor care să se centreze pe actul educaţional. Este vorba de o eliminare a pasiunii de a se concentra pe elaborarea de documente de multe ori redundante, în detrimentul calităţii actului educaţional. Este un pas foarte important. Aceste standarde sunt reformulate în sensul în care evaluarea trebuie să fie colegială, trebuie să se concentreze pe actul didactic”, a precizat ministrul.

Cîmpeanu: de aspectele sanitare sau cele privind siguranţa la incendiu se vor ocupa instituţiile de specialitate

Cîmpeanu spune că, în cadrul evaluării, de aspectele sanitare sau cele privind siguranţa la incendiu se vor ocupa instituţiile de specialitate.

„De partea sanitară sau de siguranţă la incendiu sau la seism se vor ocupa instituţiile de specialitate. În speţă, direcţiile de sănătate publică şi Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă. Structura Ministerului Educaţiei se va concentra pe calitatea educaţiei.

Este doar un prim pas pentru eliminarea totală a redundanţelor birocratice în procesul de evaluare, avizare, autorizare şi acreditare a şcolilor româneşti”, a subliniat el.

Standarde de autorizare, acreditare și evaluare externă

Guvernul a aprobat miercuri modificarea anexei la Hotărârea Guvernului nr. 994/2020 privind aprobarea standardelor de autorizare de funcţionare provizorie şi a standardelor de acreditare şi de evaluare externă periodică în învăţământul preuniversitar.

Conform unui comunicat transmis de Executiv, au fost modificaţi şi completaţi indicatorii aferenţi domeniilor: Capacitate instituţională, Eficacitate educaţională şi Managementul calităţii.

Vezi și Școlile vor avea certificate de calitate cu grad de încredere de la ”minimal” la ”peste așteptări”

„Rezultatele învăţării vor putea fi măsurate şi formate în mod real. Dezvoltarea competenţelor elevilor va fi scopul principal al formării elevilor. Valorizarea exemplelor de bune practici ale cadrelor didactice va fi o consecinţă firească a evaluării. Accentul se va pune pe formarea/ dezvoltarea elevilor, nu pe documente”, precizează sursa citată.

Modificarea regulilor de evaluare a școlilor

De asemenea, a fost aprobată hotărârea pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 993/2020 privind aprobarea Metodologiei de evaluare instituţională în vederea autorizării, acreditării şi evaluării periodice a organizaţiilor furnizoare de educaţie.

Vezi Metodologie evaluare scoli ARACIP 2022

„Modificările aduse cadrului legal mută accentul pe interacţiunea cu beneficiarii în detrimentul birocraţiei excesive în procedura de evaluare, astfel că şcoala va putea înţelege ariile de îmbunătăţire şi va face demersuri să obţină sprijin, va acţiona în beneficiul elevilor, iar evaluarea calităţii va fi una reală şi onestă, conectată direct cu rezultatele învăţării”, precizează Guvernul.

Potrivit aceleiaşi surse, evaluarea va avea impact asupra îmbunătăţirii rezultatelor elevilor, iar şcoala „va înţelege” că evaluarea ARACIP reprezintă o oportunitate de a-şi îmbunătăţi activitatea, nu de a fi pedepsită.

„Obţinerea ‘certificatului de calitate’ va încuraja directorul să îmbunătăţească parametrii şcolii legaţi de resursa umană şi de baza materială. După obţinerea autorizării de funcţionare provizorie, existenţa resursei umane va fi dovedită şi după funcţionarea propriu-zisă, nu se va baza doar pe angajamente fără valoare juridică făcute în faza iniţială.

Vizita evaluatorilor ARACIP va însemna evaluarea activităţii reale a şcolii, nu doar analiza de documente. Se va produce dezvoltarea unei ‘culturi autentice a calităţii’, benefică pentru rezultate reale în învăţare. Evaluarea va evidenţia efortul cadrelor didactice în formarea elevilor. Accentul va fi pus pe activităţile realizate cu elevii, nu pe ce documente produce şcoala”, se mai arată în comunicatul Guvernului, potrivit Agerpres.

Evaluatorii ARACIP vor asista la lecții și vor vorbi cu elevii

Potrivit noii metodologii, documentele necesare vor putea fi urcate în platforma ARACIP (la fel cum s-a întâmplat în pandemie), iar vizitele de evaluare vor fi diferite.

“Nu vor mai fi analizate doar documente și hârtii, pentru a evalua calitatea învățământului din respectiva unitate de învățământ.

Evaluatorii vor face asistență la lecții, vor vorbi cu elevii, vor da feedback personalizat pentru ca apoi școala sau grădinița să poată să îmbunătățească acolo unde e necesar.

Dacă evaluatorii spun că este nevoie de anumite schimbări, după vizită, unitatea de învățământ are la dispoziție până la 60 de zile pentru a reglementa situația, dar nu mai târziu de finalul lunii iulie, pentru a putea fi emis ordinul și a ne încadra până în septembrie când începe noul an școlar,“ a explicat Mariana Dogaru, președinta ARACIP (Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar), pentru edupedu.ro.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate