Economie
Mici schimbări în Marile Proiecte: Dan Șova a explicat la Alba Iulia cum s-au transformat 1800 km de AUTOSTRADĂ în 16 DRUMURI EXPRES
Prezent la Alba Iulia, Dan Şova, fost ministru al Marilor Proiecte, a explicat cum s-a produs schimbarea la nivelul Master Planului de Transport, mai exact reducerea celor 2.440 kilometri de autostradă promişi de el, la 656 km de autostradă plus 16 drumuri expres. Potrivit lui Şova, lucrările la drumul expres Sibiu – Piteşti ar urma să fie finalizate în perioada 2018 – 2019. Drumul expres va fi mai îngust cu 1,9 metri, comparativ cu o autostradă, iar intrarea se va face direct, fără noduri rutiere. Fostul ministru al Transporturilor spune că drumurile expres rezolvă şi problema accesului dinspre localităţi, care până acum erau blocate.
Doar 656 de kilometri de autostrăzi sunt trecuţi în Master Planului General de Transport al României, în condiţiile în care promisiuni de anul trecut de la Ministerul Transporturilor arătau că până în 2020 ar fi trebuit să fie finalizaţi 2.400 de kilometri şi suntem penultimii din Europa la numărul de kilometri de autostradă. Potrivit documentului cu proiecte de infrastructură de transport până în 2030, sunt în schimb 16 drumuri expres, unele dintre ele care au fost prezentate iniţial ca autostrăzi.
Master Planul de Transporturi, pus în dezbatere la începutul lunii octombrie nu mai include Autostrada Sibiu – Piteşti, pentru că e trecută ca drum expres, iar legătura între Alba Iulia şi Bucureşti va fi făcută prin Braşov – Ploieşti. Astfel, proiecte de autostrăzi, pentru care s-au plătit zeci de milioane de euro pentru studii de fezabilitate, vor fi abandonate. Mai mult, alte autostrăzi, anunţate la începutul acestui an ca prioritare, au fost eliminate: Bucureşti – Alexandria – Craiova sau Braşov – Târgu Mureş vor fi doar drumuri transregionale.
Necesarul de autostrăzi al României este de doar 656 de kilometri, costurile estimate pentru realizarea lor, până în 2030, ridicându-se la 6,282 milioane de euro, fără TVA, potrivit Master Planului General de Transport al României.
Conform documentului, România ar trebui să mai construiască 2.226 de kilometri de drumuri expres, costul estimat al acestora fiind de 17,519 milioane de euro, fără TVA.
„Schimbarea nu vine din zona guvernamentală. Schimbările propuse vin pe linia master planului de transport. Master planul de transport este un document în care se realizează asistenţa directă a consultanţilor Comisiei Europene care trebuie aprobat de Consiliul European. Toate autostrăzile sau drumurile expres din România urmează să fie finanţate din bani europeni. Consultanţii împreună cu reprezentanţii Comisiei Europene care au finalizat acest master plan, care va trebui votat inclusiv în Parlamentul României au propus pentru anumite trasee, să fie în loc de autostrăzi drumuri expres.
În România astăzi nu există drumuri expres. Nimeni nu ştie ce înseamnă un drum expres. Diferenţele dintre drumul expres şi autostradă sunt următoarele: drumul expres este mai îngust cu 1,9 metri decât o autostradă, ecartul de expropiere la autostradă este de 70 de metri lăţime, pe o autostradă intrarea se face numai prin nod rutier, iar pe drum expres se face direct, aşa cum se intră pe un drum naţional. Nu este în niciun caz un capăt de ţară”, explică Şova.
Citeşte şi AUTOSTRADĂ de la Alba Iulia la Bucureşti până în 2030. Comisia Europeană a APROBAT Masterplanul General de Transport pentru România
Fostul ministru al Transporturilor a spus că prin eliminarea nodurilor rutiere şi prin intrarea directă pe autostradă se vor face nişte economii, care încă nu au fost calculate. În opinia sa, diferenţa de lăţime de 1,9 metri la o lăţime de 70 de metri nu este „un capăt de ţară”.
Soluţiile au fost găsite de consultanţii care au realizat Master Planul de Transporturi împreună cu reprezentanţii Comisiei Europene, la autostrada Sibiu – Piteşti ca să „obţinem acelaşi rezultat din punct de vedere al preluării traficului la costuri mult mai mici, care să ajute România să poată câştiga”.
Şova a precizat că expropierea se va face de la început pe 70 de metri lăţime, în aşa fel încât pe „măsura creşterii traficului să se poată extinde, să se poată lăţi aceste drumuri expres şi cu cei 1,9 metri care lipsesc la acest moment, iar pentru acoperirea lor există finanţare”.
Drumurile expres care vor înlocui autostrăzile se vor face fix pe aceleaşi trasee cu autostrăzile, în afara localităţilor.
Dan Şova a spus că discuţia acestui master plan exista şi în perioada în care încă ocupa funcţia de ministru al Transporturilor. „Nu aveam de unde să ştiu la vremea respectivă care vor fi traseele pentru care experţii Comisiei Europene vor opta să nu fie autostrăzi şi să fie drumuri expres. De exemplu, am grăbit şi am făcut licitaţiile la Sebeş – Turda, deci salvează locul, pe Sebeş – Turda vom avea autostradă. Sibiu – Piteşti este conceput în acest moment, în master plan, ca drum expres. Este un lucru foarte bun, este pe acelaşi traseu cu autostrada”, a precizat fostul ministru al Transporturilor.
Drumurile expres sunt autostrăzi cu 1,9 metri mai înguste a spus Şova: „În România noi nu avem drumuri expres. Cele mai late drumuri, în afară de autostrăzi sunt drumurile naţionale cu patru benzi. Un DN cu patru benzi este Ploieşti – Comarnic, care este reprezentativ pentru România. Drumul expres este cu mult peste un drum naţional cu patru benzi”. Drumurile expres vor fi delimitate cu parapeţi pe ambele părţi şi despărţitoare.
„Banii sunt asiguraţi de către Comisia Europeană. Au luat în considerare şi traficul şi numărul de maşini. Drumurile expres pe anumite zone acoperă necesarul de preluare de trafic, dar au fost de acord să avem expropierile la început pe 70 de metri lăţime, ca în măsură în care creşte traficul şi numărul de maşini să se poată extinde foarte uşor pe autostradă”, a adăugat fostul ministru. Drumurile expres şi autostrăzile sunt opţiunea tehincă a finanţatorului, Comisia Europeană şi nu a unui om politic, a precizat acesta.
Potrivit lui Şova, drumul expres este mult mai performant ca un drum naţional cu patru benzi. Este o autostradă cu o „idee mai mică”, astfel că se scade de la 70 de metri 1,9 în lăţime.
„Din anumite puncte de vedere, pentru acoperirea unor cerinţe, nu se produce nimic grav, din contră, vom avea asigurată finanţarea pentru toate zonele pe care le doream, iar pe viitor posibilitatea de extindere pe coridorul de autostradă este la îndemână şi mai ieftină. Studiul de fezabilitate pentru Sibiu – Piteşti va fi finalizat într-un an, iar ca finalizare de lucrării, în 2018-2019”, a declarat Şova.
A mai precizat că „pe coridorul european IV sunt probleme cu multe localităţi care nu au ieşire la autostradă sau cu agricultura. Drumul expres rezolvă această problemă pentru că odată ce nu se mai face intrarea prin nod rutier, ci directă în autostradă, se va rezolva şi problema accesului la aceste drumuri a localităţilor, care până acum erau blocate. Din anumite puncte de vedere, drumurile expres sunt mai fezabile, dar eu rămân în continuare un fan al autostrăzilor”.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News