Administrație
Modificări în noile buletine: Cartea de Identitate nu va mai conține locul nașterii, dar va conține amprentele
Modificări în Cărțile de Identitate: Amprentele devin obligatorii, locul nașterii dispare și termenul până la expirare crește. Ministerul Afacerilor Interne a pus în dezbatere publică un proiect de lege în care sunt prevăzute mai multe modificări în ceea ce privește actele de identitate ale cetățenilor din România.
Astfel, în documentul elaborat de MAI se prevede luarea amprentelor întregii populații, fără a fi acceptat refuzul, eliminarea din document a datelor privind locul nașterii, dar și prelungirea valabilității documentului pentru anumite categorii de vârstă.
Românii puteau avea o carte electronică de identitate cu: numele, prenumele, sexul, cetățenia, data nașterii, semnătura titularului, fotografia acestuia, codul numeric personal și adresa de domiciliu, fie una care cuprindea elementele anterior menționate, plus posibilitatea înscrierii amprentelor de la două degete.
Cetățenii nu mai pot refuza amprentarea, așa cum prevede proiectul recent al MAI, doar în cazul în care este imposibil de luat amprentele.
Locul nașterii va dispărea din noile buletine
O schimbare importantă constă totodată în eliminarea informațiilor privind locul nașterii titularului înscrise pe actele de identitate.
Astfel, noile cărți de identite, simple sau electronice, nu vor mai conține locul nașterii titularului
Locul nașterii titularului va fi eliminat din datele înscrise pe noua carte de identitate simplă și de pe cea electornică, conform modificărilor din proiectul de lege pregătite în acest sens de autorități.
Amprentele vor putea fi înscrise în buletinele digitale după vârsta de 12 ani, iar toate cărțile de identitate electronice vor include obligatoriu amprentele titularului.
Acum legea prevede că până la împlinirea vârstei de 12 ani, cartea electronică de identitate, solicitată pentru minori de părinți, se eliberează fără imaginile impresiunilor papilare.
Termenele de valabilitate la Cărțile de Identitate se modifică
Autoritățile vor să modifice și termenele de valabilitate pentru noile buletine, în cazul anumitor categorii de vârstă.
Astfel, de la data realizării condiţiilor tehnice pentru eliberarea cărţii electronice de identitate, cartea de identitate simplă şi cartea electronică de identitate se eliberează:
a) cu valabilitate de 3 ani (în loc de 2 ani cât fusese stabilit anterior) pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 0 şi 14 ani;
b) cu valabilitate de 5 ani (în loc de 4 ani cât fusese stabilit anterior), pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 şi 18 ani;
c)cu valabilitate de 10 ani, după împlinirea vârstei de 18 ani;
d) cu valabilitate nelimitată, după împlinirea vârstei de 70 de ani (și nu după 60 de ani, cum era prevăzut anterior), pentru cartea de identitate simplă.
Cum se eliberează cărțile de identitate pentru minori
Noul act prevede ca până la împlinirea vârstei de 14 ani, cartea electronică de identitate, se va elibera astfel:
a) pentru minorii cu vârsta de la 0 până la 12 ani fără imaginile impresiunilor papilare;
b) începând cu vârsta de 12 ani, minorilor li se eliberează cărți electronice de identitate cu imaginile impresiunilor papilare.
Acte necesare pentru buletin în 2022
Iată care sunt documentele necesare pentru buletin la 14 ani:
- cererea pentru eliberarea actului de identitate, semnată atât de minor, cât și de părinte sau reprezentant legal – o poți descarca de aici;
- certificatul de naștere (copie și original);
- actul de identitate al unuia dintre părinți sau al reprezentantului legal;
- documentul prin care părintele face dovada adresei de domiciliu (copie și original);
- certificatul de căsătorie al părinților sau hotărârea de divorț în cazul în care aceștia sunt divorțați (copie și original);
- chitanță reprezentând contravaloarea cărții de identitate, în valoare de 7 lei (se poate achita la orice oficiu al Poștei Române, la CEC Bank sau chiar la ghișeul unde se depun actele).
Atenție! Minorii care depun actele în vederea obținerii cărții de identitate pentru prima dată trebuie să fie însoțiți de unul dintre părinți sau de reprezentantul legal.
Acte necesare buletin la 18 ani:
- cererea pentru eliberarea buletinului;
- certificatul de naștere în copie și în original;
- documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu, în copie și în original;
- declarația unuia dintre părinți sau a unei terțe persoane din care să rezulte faptul că identitatea declarată în cererea de eliberare a buletinului aparține solicitantului;
- fișa cu amprentele solicitantului realizată de unitatea de poliție de la locul de domiciliu sau de reședință al solicitantului,
- chitanță reprezentând contravaloarea cărții de identitate.
Acte necesare pentru buletin provizoriu:
- cererea pentru eliberarea buletinului;
- 3 fotografii tip 3×4 cm cu bandă albă de 7 mm la bază;
- documentele pe care solicitantul le poate prezenta cu care se poate face dovada numelui de familie și a prenumelui, a datei de naștere, a stării civile, a cetățeniei române, a adresei de domiciliu sau de reședință, în copie și în original;
- chitanța reprezentând contravaloarea cărții de identitate provizorie (1 leu).
Taxă eliberare buletin:
- 1 leu pentru cartea de identitate provizorie,
- pentru eliberarea buletinului, există o taxă unică în valoare de 7 lei.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
Anonim
vineri, 28.01.2022 at 09:37
si legea care spune ca statul nu mai cere copie dupa un document pe care il are (certificatul de nastere)?
Stelian ion
vineri, 28.01.2022 at 09:59
Intrebare ptr.parintele 1,Bode-buletinul va avea in continuare mentiunea”sex” si nu gen,asa?Si in us,cui îi pasa de amprentele mele?Nici comunistii n-au facut asa ceva.🤮🤮🤮🌈🌈🌈🌈🌈🌈🌈🌈
Stelian ion
vineri, 28.01.2022 at 10:09
Bine,cenzurati primul comentariu,nu mai stati pe gânduri,doar asta inseamna azi democratie,valori europene,etc.Cenzurati,cenzurati.