Blaj
Noul drum TransRegio Blaj – Teiuș – A10. Acord de mediu, solicitat la APM Alba. Care va fi traseul și cât vor costa lucrările
Noul drum TransRegio Blaj – Teiuș – A10. Agenția pentru Protecția Mediului (APM) Alba a anunțat, pe 4 aprilie, depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu pentru proiectul „Modernizare DN 14 B și poduri peste CF M 200 la Teiuș și CFM 300 la Crăciunel (drum Trans Regio Blaj – Teiuș – A10)”, propus a fi amplasat în UAT Galda de Jos, UAT Teiuș, UAT Sântimbru, UAT Mihalț, UAT Crăciunelu de Jos, UAT Blaj extravilan și intravilan.
Potrivit memoriului tehnic, DN 14 B este un drum național secundar care asigură conectivitatea între drumuri aparținând rețelei rutiere primare și anume: conectează DN 1 / E 81 – drum național principal european în orașul Teiuș, autostrada A10 Sebeș – Turda Lot 2 prin nodul rutier Teiuș și DN 14 drumul național principal la Copșa Mică.
Noul drum TransRegio Blaj – Teiuș – A10 conține sectoare de drum existent ale DN 14 B care sunt propuse spre modernizare și patru sectoare de drum nou și are o lungime de 20.921 m. Sectoarele de drum existent ce vor fi modernizate includ corecția unor curbe cu translatarea axului stânga dreapta față de existent, pentru asigurarea unei geometrii corespunzătoare normelor tehnice și lărgirea platformei drumului la 10 m.
Noul drum va asigura acces direct la rețeaua TEN-T prin nodul rutier de la Teiuș al autostrăzii A10 Sebeș-Turda.
Noul drum TransRegio Blaj – Teiuș – A10
Prin modernizarea rețelei existente, DN 14B ce face legătura între orașul Teiuș respectiv E81 și autostrada A10 Sebeș – Turda și municipiul Blaj, se va asigura capacitatea de circulație necesară pentru traficul generat de conexiunea cu autostrada A10 a Văii Târnavelor, de dezvoltarea industrială a zonei municipiului Blaj, ținând cont și de cererea de transport în creștere, asigurarea unui grad ridicat de siguranță a traficului rutier, cu următoarele rezultate și efecte pozitive așteptate:
- reducerea timpului de călătorie prin creșterea vitezei medii de deplasare între nodul rutier A10 de la Teiuș și municipiul Blaj;
- îmbunătățirea condițiilor de siguranță a traficului rutier;
- reducerea numărului de accidente precum și îmbunătățirea confortului în timpul călătoriei;
- reducerea impactului negativ asupra mediului prin reducerea emisiilor de poluanți, CO2, prin creșterea fluenței atât a traficului de tranzit, deviat pe autostrada A10 cât și a traficului rămas în zona urbană;
- reducerea poluării sonore în zona localitățiilor urbane aferente localităților Teiuș, Crăciunelu de Jos și Blaj.
- eliminarea trecerilor la nivel cu calea ferată;
- realizarea de variante de ocolire pentru satele sau comunele dens populate;
- marcaj rezonant în zonele cu limitări de viteză sau zonele periculoase;
- creșterea razelor de curbură (acolo unde acest lucru este posibil);
- introducerea de elemente rutiere de siguranță (parapete laterale, iluminarea drumului în zonele periculoase, supralărgirea și supraînălțarea drumului în curbe, introducerea de sensuri giratorii în zonele cu conflict de trafic);
- district de intervenție, management și gestiune proprie pentru fiecare drum.
Valoarea totală a investiției propusă prin proiect este estimată în Planul Investițional 2021-2030 la valoarea de 25,8 milioane euro, fără TVA.
Durata de execuție a obiectivului propus este estimată la circa 24 de luni.
Noul drum TransRegio Blaj – Teiuș – A10. Care va fi traseul
Potrivit memoriului de prezentare, traseul se desprinde din DN 1 / E81, km 396+500 situat la limita UAT Teiuș cu UAT Galda de Jos, prin intermediul unui sens giratoriu proiectat.
Traseul se dezvoltă pe un sector de drum nou, pornind de la km 0+000, traversând o zonă de teren agricol plat, paralel cu un canal ANIF. Ajunge în spatele zonei industriale a orașului Teiuș unde este prevăzută o conexiune cu parcul industrial Teiuș, km 0+750, traversează parcul industrial și se conectează cu traseul existent al DN 14 B în zona km 1+320, la marginea
zonei urbane construite a orașului Teiuș.
Traseul drumului Transregio se pliază pe axul existent al DN 14 B, întâlnind la km 1+400 sensul giratoriu din cadrul nodului rutier Teiuș al autostrăzii A10 Sebeș – Turda, Lotul 2. De aici traseul se menține pe axul existent al DN 14 B, subtraversează la km 2+000 autostrada A10 prin pasajul existent.
Pasaj de peste 660 metri lungime
Începând cu poziția km 2+240 drumul Transregio se dezvoltă pe un pasaj superior proiectat cu 21 deschideri și lungime de 668,4 m. Prin intermediul acestui pasaj se traversează denivelat linia CF M200 Teiuș, linia CF M300 Crăciunelu – racord spre stația Coșlariu ce aparține coridorului IV Pan european și drumul județean DJ 107 H. Drumul judetean este restabilit și va subtraversa prin deschiderea 4 a pasajului proiectat peste CF M200 și M300.
De la km 3+090 – km 4+000 drumul se suprapune pe teritoriul administrativ al UAT Sântimbru și urmărește traseul existent. Drumul local către Coșlariu se restabilește realizându-se o intersecție amenajată cu DN 14 B la km 3+325, după rampa de coborâre de pe pasajul CF proiectat.
La km 3+820 traversează denivelat linia CF M300 printr-un pasaj superior existent, realizat în cadrul proiectului de modernizare cale ferată. Imediat după ieșirea de pe pasajul existent, se va realiza o corecție a curbei existente prin mărirea razei la 230 m.
Pod nou peste râul Mureș
De la km 3+920 traseul DN 14 B părăsește axul drumului existent pe un traseu de drum nou, pentru a traversa cursul de apă râul Mures prin intermediul unui pod nou la km 4+848. Podul nou va fi amplasat în aval de podul existent la 150 m, va avea trei deschideri și o lungime de 155,8 m.
Sectorul de DJ 107 B amplasat înainte de podul peste Mureș se restabilește pe o lungime de 660 m și se conectează cu DN 14 B la km 4+349.
Sectorul de DJ 107 B amplasat după podul peste râul Mureș se restabilește pe o lungime de 840 m și se intersectează cu DN 14 B la km 5+520. Intersecția va fi amenajată sub formă de sens giratoriu, care conectează și DJ 142L. Drumul DN 14 B continuă pe un sectorul de drum nou și se reîntâlneste cu drumul existent la km 6+420.
Începând cu poziția km 6+420 și până la km 14+020, noul drum TransRegio Blaj – Teiuș – A10 se va plia din nou pe axul existent al DN 14 B, traversând localitatea Cistei, unde se amenajează o intersecție cu strada principală a localității Cistei la km 9+020. După ieșirea din localitatea Cistei, DN 14 B traversează la km 10+740 cursul de apă pârâul Dunărița prin intermediul unui pod cu o deschidere și lungimea de 40,2 m.
Sens giratoriu în zona Crăciunelu de Jos
Începând cu poziția km 14+020 începe al treilea sector de drum nou, ce ocolește intravilanul localității Crăciunelu de Jos. Intersecția cu drumul existent (vechiul DN 14 B) și varianta de ocolire de la Crăciunelu de Jos se realizează prin intermediul unui sens giratoriu.
La km 14+566 traversează denivelat linia CF M300 prin intermediul unui pasaj proiectat cu o lungime 114,8 m, traversând o serie de terenuri agricole. La km 15+870 DN 14 B se interectează cu DJ 142 L (drumul spre Bucerdea) unde se amenajează un sens giratoriu. La km 17+840 drumul proiectat revine la axul existent al drumului. La km 17+620 se amenajează un sens giratoriu care conectează vechiul ax al DN 14 B, trasul de drum nou DN 14 B și drumul comunal/de interes local care duce spre Bucerdea.
Pe sectorul cuprins între km 17+840 – 19+140 noul drum TransRegio Blaj – Teiuș – A10 va păstra axul drumului existent până în zona pensiunii La Vie.
La km 19+140 începe al patrulea sector de drum nou, care se încheie la km 20+921 sfârsit drum proiectat, cu lungime de 1.781 m. La km 19+510 se amenjează un sens giratoriu care conectează drumul nou cu drumul existent DN 14 B.
Sectorul de drum nou coboară către lunca râului Târnava Mare, având un punct de apropiere la 12 m față de valea Târnava Mică (km 20+440), revenind către axul drumului existent, în proximitatea Heliportului Blaj.
La km 20+860 se intersectează cu axul drumul existent al DN 14 B unde se amenajează o intersecție, iar la km 20+921 avem punctul de final traseu, care se amenajează în cadrul girației proiectate.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
Petru
luni, 08.04.2024 at 22:17
Uite așa deteriorăm natura. Nu sunteți capabili să întrețineți drumurile existente, dar facem altele.Poate până terminați lucrarea asta, terminați și peticirea autostrăzii.