Administrație
Primăria Alba Iulia a pierdut definitiv procesul pentru o clădire simbol a orașului, Casa de Cultură a Studenților
Primăria Alba Iulia a pierdut definitiv procesul în care a cerut clădirea Casei de Cultură a Studenților din Alba Iulia. După două decizii favorabile, la Judecătoria Alba Iulia și la Tribunalul Alba, în recurs la Curtea de Apel Alba Iulia magistrații au respins cererea Primăriei de a intra în posesia imobilului.
În acest fel, clădirea rămâne în patrimoniul Casei de Cultură a Studenților din Alba Iulia, dar ca instituție de domeniu public în subordinea Ministerului Tineretului și Sportului.
În 27 noiembrie, magistrații de la Curtea de Apel Alba Iulia au casat sentința și au rejudecat apelul. Prin rejudecare, judecătorii de la instanța superioară din Alba Iulia au respins acțiunea Primăriei în care se cerea predarea imobilului.
Un alt aspect important al procesului care s-a terminat la Curtea de Apel este că magistrații instanței superioare din Alba Iulia au admis excepția invocată de Ministerul Educației Naționale, deoarece acțiunea a fost formulată împotriva unei persoane fără calitate procesuală în acest litigiu.
Mai exact, Ministerul Educației Naționale a fost chemat în instanță de reclamant, Primăria Alba Iulia, dar, deoarece în clădirea Casei de Cultură a Studenților își are sediul o instituție subordonată Ministerului Tineretului și Sportului, nu a mai fost justificată calitatea de parte în proces a MEN.
Cum au judecat magistrații Curții de Apel Alba Iulia recursul
”În soluționarea excepției, dar și a acțiunii reclamantului, instanțele de fond au pornit de la ideea că înscrierea în anul 1991 a dreptului de proprietate în favoarea reclamantului în cartea funciară face dovada deplină a dreptului de proprietate al acestuia.
Instanțele ignoră faptul că DL nr. 115/1958 a fost abrogat prin Legea nr. 7/1996, iar noua lege nu mai acordă efect constitutiv înscrierii în cartea funciară, ci doar de opozabilitate față de terți a actelor și faptelor juridice supuse înscrierii.
Prin urmare, se impuneau a fi analizate susținerile pârâților în sensul că reclamantul nu mai justifică un drept actual asupra imobilului în litigiu, cu înscrierea în cartea funciară.
În anul 1998 a fost adoptată Legea nr. 213/1998, privind proprietatea publică și regimul juridic al acesteia. (…)
În imobilul în litigiu funcționa la nivelul anului 1998 Casa de Cultura a Studenților, instituție în subordinea inițial a MEN, apoi în subordinea MTS.
Prin urmare, prin efectul legii, imobilul a fost inclus în domeniul public al statului și evidențiat ca atare în inventarul întocmit potrivit art. 20 din Legea nr. 213/1998, aprobat prin HG nr. 1705/2006.
Statul a dobândit în anul 1998 dreptul de proprietate asupra imobilului în regim de drept public, prin lege, necondiționat de emiterea uni act administrativ și de înscrierea în cartea funciară.
De altfel, chiar și în sistemul cărților funciare reglementat de dispozițiile DL 115/1958, dobândirea dreptului de proprietate prin lege nu era condiționată de înscrierea în cartea funciară.
Întrucât statul justifică dreptul de proprietate publică asupra imobilului, cuprinderea acestuia în inventarul aprobat prin hotărâre de guvern s-a făcut în mod temeinic și legal, excepția de nelegalitate invocată cu privire la HG nr. 1705/2006 fiind nefondată.
Pe fondul cauzei, față de statuările din precedent, în sensul că reclamantul nu mai justifică un drept actual asupra imobilului, trecut prin lege în domeniul public al statului, pretențiile acestuia în sensul efectuării operațiunilor de predare a imobilului sunt neîntemeiate.
Față de împrejurarea că în imobilul în litigiu își are sediu o instituție în subordinea MTS, în cauză nu se justifică calitatea procesuală a MEN, care nu mai are nicio atribuție vizând imobilul în litigiu.
Mențiunile din cartea funciară efectuate în anul 1991 , vizând un drept de administrare al MEN, față de considerentele expuse mai sus, nu mai sunt de actualitate, astfel încât, doar acestea nu pot justifica calitatea procesuală a instituției menționate.
Față de toate considerentele expuse, reținând că în cauză instanța de apel a aplicat greșit dispozițiile ce reglementează efectul înscrierilor în cartea funciară , dar și pe ale dispozițiilor ce reglementează regimul juridic al proprietății publice, în speță dispozițiile Legii nr. 213/1998, Curtea reține în cauză incidenta motivului de casare reglementat în cuprinsul art. 488 pct . 8 Cod procedură civilă.
În temeiul art. 496 Cod procedură civilă, va admite recursurile, va casa hotărârea și, rejudecând apelurile declarate împotriva încheierii prin care s-a soluționat excepția de nelegalitate și a sentinței pronunțate de prima instanță, va admite apelurile și va schimba în parte hotărârile, în sensul că va respinge ca nefondată excepția de nelegalitate și va admite excepția lipsei calității procesuale pasive a Ministerului Educației Naționale, față de care acțiunea va fi respinsă ca fiind formulată împotriva unei persoane fără calitate procesuală; va respinge ca nefondată acțiunea vizând obligarea celorlalți pârâți la efectuarea formalităților de predare a imobilului. Vor fi menținute celelalte dispoziții din încheierea și sentința atacate”, se arată în motivarea Curții de Apel Alba Iulia.
Ce s-a întâmplat până la decizia definitivă a Curții de Apel Alba Iulia
La începutul anului 2016, Primăria Alba Iulia acționa în instanță Ministerul Tineretului și Sportului, Ministerul Educației și Cercetării Științifice, Casa de Cultură a Studenților, Guvernul României și Ministerul Finanțelor Publice.
CITEȘTE ȘI: Primăria Alba Iulia a câștigat în instanță Casa de Cultură a Studenților. Decizia nu este definitivă
După câteva luni bune, în care dosarul s-a mutat de la Tribunalul Alba, la Judecătoria Alba Iulia și înapoi, Curtea de Apel Alba Iulia a decis ca litigiul civil să se judece la Judecătoria Alba Iulia.
Mai exact, Primăria, în calitate de reclamant, a cerut pârâților predarea Casei de Cultură a Studenților către Municipiul Alba Iulia.
Potrivit extrasului de carte funciară depus la dosar, Casa de Cultură a Studenților este proprietatea tabulară a Municipiului Alba Iulia. În anul 1991, Ministerul Învățământului și Științei a primit drept de administrație asupra clădirii.
În anul 2014, printr-o hotărâre de Consiliu Local a fost revocat dreptul Ministerului Educației Naționale de administrație al imobilului.
După ce hotărârea a fost luată în Consiliul Local, Primăria Alba Iulia a solicitat inițial Ministerului Educației Naționale și, ulterior Ministerului Tineretului și Sportului desemnarea persoanelor împuternicite pentru încheierea formalităților de predare-primire a imobilului.
”Însă demersurile sale nu au avut succes, în condițiile în care Ministerul Educației Naționale, titularul dreptului de administrare și-a declinat responsabilitatea în favoarea Ministerului Tineretului și Sportului în subordinea cărora ar funcționa, potrivit H.G. 11/2013, casele de cultură ale studenților, iar Ministerul Tineretului și Sportului nu a răspuns solicitării reclamantului”, se arată în decizia Judecătoriei Alba Iulia.
În timpul procesului, cele două ministere au invocat mai multe excepții care au fost respinse de către instanța de judecată.
”Prin hotărârea nr. 281/30.09.2014 – Consiliul Local al Municipiului Alba Iulia, începând cu data adoptării hotărârii, a fost revocat dreptul de administrare înscris în favoarea Ministerului Învățământului și Științei; instanța constată că imobilul Casa de Cultură a Studenților Alba Iulia este proprietatea tabulară a reclamantului Municipiului Alba Iulia, iar pârâții Ministerul Tineretului și Sportului, Ministerul Educației și Cercetării Științifice, Guvernul României și Statul Român nu justifică niciun drept asupra acestuia, iar refuzul lor de predare a imobilului către proprietarul de drept este nefondat.
În consecință, instanța va dispune obligarea acestora la efectuarea operațiunilor de predare către reclamant a imobilului…”, se arată în decizia Judecătoriei Alba Iulia.
La data de 13 februarie 2018, instanța a decis: ”obligarea pârâţilor la efectuarea operaţiunilor de predare către reclamant a imobilului Casa de Cultură a Studenţilor Alba Iulia, situat pe str. Ardealului, nr. 1, compus din teren înscris în CF nr. 77153 Alba Iulia (provenită din conversie de pe hârtie a CF nr. 11327 Alba Iulia), cu nr. cadastral 77153, nr. top. vechi 972/1, în suprafaţă de 1272 mp şi construcţie înscris în CF nr. 77153 Alba Iulia (provenită din conversie de pe hârtie a CF nr. 11327 Alba Iulia), cu nr. cadastral 77153-C1 cu suprafaţa măsurată de 1.258 mp”.
Un apel a fost făcut, dar Tribunalul Alba l-a respins în data de 29 ianuarie 2019.
”Respinge apelurile formulate de pârâţii Ministerul Educaţiei Naţionale, Guvernul României prin Secretariatul General al Guvernului şi Ministerul Finanţelor Publice împotriva sentinţei civile nr. 367/2018 a Judecătoriei Alba Iulia pronunţată în dosar nr. 1002/107/2016. Fără cheltuieli de judecată. Cu drept de recurs în 30 de zile de la comunicare”.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News