Connect with us
Publicitate

Actualitate

Primul proces câştigat în instanţă de ANPC, împotriva băncilor. Cum îşi pot recupera clienţii banii pentru clauze abuzive şi ce spune banca

Publicat

credite-bancare-restante Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a câștigat un prim proces colectiv privind clauze abuzive din contracte de credit bancar. Curtea de Apel a dat dreptate ANPC într-un proces împotriva OTP Bank.

În acest proces sunt vizaţi zeci de mii de clienţi ai băncii OTP. Aceştia au câştigat în instanţă eliminarea mai multor clauze abuzive, legate de dobândă, din contractele de credit. Banca îşi pusese în contract dreptul de a modifica această dobândă. Una dintre prevederile din acest contract spunea că „dobânda este variabilă în conformitate cu politica băncii”. Astfel, clienţii băncii nu ştiau în funcţie de ce variază această dobândă.

De asemenea, unii clienţi ai băncii susţin că, deşi indici precum Euribor sau Libor au scăzut, banca nu a redus această dobândă.

Pentru restituirea sumelor consumatorii trebuie să meargă pe cale separată în instanță.

Potrivit ANPC, procesul-verbal de constatare a avut la baza analizarea contractelor de credit de nevoi personale garantate cu ipotecă, ocazie cu care s-a constatat că unele clauze contractuale sunt abuzive. Una dintre acestea era: „Pentru creditul acordat, Clientul datorează și va plăti băncii o rată de dobândă revizuibilă în conformitate cu politica băncii” şi cealaltă „Banca își rezervă dreptul să revizuiască periodic dobânda în funcție de evoluția indicatorilor de referință pentru fiecare valută Euribor pentru euro, Libor pentru CHF, Bubor pentru Ron”.

De asemenea, un alt articol preciza că noul procent de dobândă va fi comunicat împrumutatului prin intermediul unei scrisori simple la adresa de corespondență specificată de client.

În data de 29 iulie, instanța de judecată a admis cererea de chemare în judecată față de clauzele prinse în procesul-verbal și a aplicat sancțiunea amenzii în cuantum de 700 de lei, însă a respins capătul de cerere privind restituirea sumelor de bani către consumatori încasate în mod abuziv.

În prezent, ANPC are pe rolul instanțelor de judecată 43 de dosare având ca obiect constatare de clauze abuzive.

Ce spune OTP Bank

„Procesul a fost demarat inițial pentru cei aproximativ 400 de clienţi care au refuzat semnarea actelor adiţionale întocmite în baza OUG 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori. Instanţa a extins pe parcurs procesul pentru 8.000 de clienţi, dar în cazul a 7.600 dintre aceştia, au fost eliminate deja respectivele clauze încă din anul 2010, atunci când au fost implementate prevederile OUG 50/2010, prin eliminarea dreptului băncii de a modifica unilateral nivelul dobȃnzii.

Astfel, în esenţă, modalitatea de eliminare a clauzelor abuzive este un aspect netranșat în mod evident prin hotărȃrea judecătorească, ci mai degrabă o procedură formală, atȃt timp cȃt prevederile acestora nu au produs efecte în cazul clienților care nu au acceptat aplicarea OUG 50/2010 sau au fost eliminate din contractele implementate ca urmare a aplicării OUG 50/2010, încă din anul 2010. Ȋn plus, dorim să amintim faptul că prin aplicarea OUG50/ 2010, toate contractele OTP Bank Romȃnia sunt conforme cu toate prevederile legale, însă clienţii au avut posibilitatea refuzului de aplicare a ordonanţei dată prin Legea 288/2010 de aplicare a OUG 50/2010”, se arată într-un comunicat OTP Bank.

surse: digi24.ro, agerpres.ro

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate