Connect with us
Advertisement

Administrație

PROIECT: Polițiștii locali ar putea avea atribuții rutiere extinse. Poliția Română: ”este lipsit de logică”

politia locala alba iulia

Publicat

Poliţiştii locali vor avea atribuții extinse, potrivit unui proiect de lege inițiat de mai mulţi parlamentari PNL. Proiectul a trecut de Senat, care l-a adoptat, luni, tacit, după ce termenul pentru dezbatere şi adoptare a expirat la data de 27 noiembrie 2017. Acum, legea va merge la Camera Deputaţilor, for decizional, în forma depusă de iniţatori. Noile atribuții ale polițiștilor locali vor interfera cu cele ale polițiștilor de la rutieră. Rezultatul: șoferii vor fi confuzi. Reprezentanți ai Poliției Române au calificat inițiativa ca ”lipsită de logică”.

Concret, iniţiativa legislativă dă Poliţiei Locale exact aceleaşi puteri pe care le are şi Poliţia Rutieră din cadrul Ministerului de Interne, adică să dirijeze traficul, să legitimeze şoferi şi să aplice amenzi de circulaţie pentru orice încălcare a Codului Rutier. Dacă va intra în vigoare, legea îi va bucura pe primari, pentru că, potrivit legislaţiei, poliţiştii locali sunt în subordinea primăriilor, iar amenzile aplicate de aceştia se varsă direct la bugetul autorităţilor locale, anunță adevarul.ro.

Atribuții dublate

Proiectul iniţiat de 14 parlamentari PNL modifică OUG 195/2002, privind circulaţia pe drumurile publice, adăugând şi Poliţia Locală la toate capitolele în care Poliţia rutieră are atribuţii. Astfel, Poliţia locală va putea să îndrume, să supravegheze şi să controleze respectarea normelor de circulaţie pe drumurile publice, dar şi să ia măsuri în cazul în care se constată încălcări ale Codului Rutier.

Poliţia locală va putea să legitimeze şoferii şi să aplice contravenţii. Oficialii Poliţiei naţionale spun că iniţiativa „lipsită de logică“. „Este lipsit de sens să ai două structuri cu aceleaşi atribuţii. Nu are nicio logică. Aceste instituţii ar trebui să fie complementare – acolo unde nu poate acţiona una, să intervină cealaltă. Nu mai spunem că această structură primeşte ordine direct de la primar, căruia i se subordonează… Nu poţi să faci din Poliţia Locală un instrument al primarului“, au explicat oficiali din Ministerul Afacerilor Interne pentru Adevărul.

Potrivit acestora, Poliţia Locală a fost înfiinţată pentru a rezolva problemele municipalităţii: „Adică, ce-i deranjează pe oameni într-un oraş – parcarea aiurea, accesul pe interzis, biciclişti, pietoni. Astea sunt atribuţiile poliţiştilor locali pe linie rutieră. Cum să le dai voie să ridice permise? Oamenii vor face confuzie, nu vor ştii cine le-a luat carnetul. În nicio ţară din Europa nu este aşa ceva. Asta pe lângă faptul că legea prevede pentru ei o anumită uniformă, dar de fapt uniforma este aproape identică cu cea a poliţiştilor naţionali. Aici, nu există niciun mecanism de control, nu ştii cui să te adresezi în această situaţie“.

Poliţia Locală s-a născut în 2004 din Poliţia Comunitară, care la rândul ei a fost reorganizată din Corpul Gardienilor Publici pe unităţi administrativ-teritoriale, aflată în subordinea primăriilor, fără vreo legătură cu Ministerul Afacerilor Interne. Cu alte cuvinte, paznicii de parcuri şi de instituţii au fost transformaţi în poliţişti. Apoi, Poliţia Locală a primit automobile inscripţionate, câini de intervenţie şi patrulare, uniforme, motociclete şi sedii noi, dotate şi echipate. Ulterior, au primit şi atribuţii noi, care i-au derutat mai ales pe şoferi.

Asta pentru că paznicii care odinioară păzeau panseluţele din parc, s-au transformat peste noapte în poliţişti cu atribuţii rutiere. Pe străzi se pot vedea acum motociclete cu girofar pe care scrie Poliţia Locală Rutieră, chiar şi maşini branduite în culorile autospecialelor MAI, echipate cu girofaruri roşu-albastru. Mai mult, angajaţii Poliţiei Locale sunt îmbrăcaţi aproape identic cu agenţii Poliţiei naţionale. Culmea este că legea chiar interzice uniformele asemănătoare cu cele ale poliţiei naţionale.

Dilema au sau nu au voie poliţiştii locali să dea amenzi de circulaţie, aşa cum o face Poliţia Rutieră, a existat încă de când s-a înfiinţat Poliţia Locală. În iunie 2017, această dilemă a fost rezolvată de Curtea Supremă, la solicitarea Avocatului Poporului. care a sesizat că instanţele dădeau decizii diferite în cazuri identice. Mai exact, unii dintre judecători considerau că amenzile rutiere aplicate de poliţiştii locali sunt ilegale pe motiv că aceştia nu au competenţa de a da amenzi, în timp ce alţii vedeau situaţia exact contrară. De aceea, Avocatului Poporului a cerut ca judecătorii să stabilească dacă Poliţia Locală îşi depăşeşte sau nu competenţele atunci când aplică sancţiuni la legea rutieră. Pe de o parte, OUG nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice spune că numai poliţistul rutier poate opri, legitima şi sancţiona un şofer. Pe de altă parte, Legea 155/2010 a Poliţiei Locale stabileşte că agenţii acestei instituţii au anumite atribuţii, dar limitate, în privinţa circulaţiei rutiere, fără să menţioneze însă că agenţii locali au dreptul să legitimeze şoferul şi să ceară actele vehiculului. Judecătorii Curţii Supreme au stabilit că poliţiştii locali nu au voie să dea amenzi şoferilor în trafic şi nu le pot cere informaţii din care să reiasă cine le-a încredinţat pentru conducere maşinile.

Sursă: ziarul Adevărul

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement