Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

Proiectul de buget pentru anul 2021: Ministerul Sănătății primește cu 11% mai puțini bani. Care sunt cele mai importante măsuri


Publicat

Ministerul Finanțelor a publicat joi seară, pe site, proiectul de buget pentru anul 2021. La o primă citire, reies câteva cifre cheie: proiectul este conturat pe o creștere economică de 4,3%, iar deficitul proiectat este de 87,3 miliarde de lei. Astfel, în acest an, veniturile sunt estimate la 174,1 de miliarde de lei, cheltuielile la 261,45 miliarde de lei.

Ministerul Educației urmează a avea un buget de 28,5 miliarde lei în 2021, conform proiectului de buget, cu 0,81% peste execuția preliminară a anului 2020. Este vorba strict de banii care vor fi alocați de la buget. În ceea ce privește Ministerul Sănătății, va primi 17,5 miliarde lei, cu 11,2% sub execuția pe 2020, fiind vorba despre sumele acordate de la bugetul de stat, fără să fie incluse și veniturile proprii. 

Vezi AICI documentul (.pdf)

Bugetele celorlalte instituții:

– Ministerul Afacerilor Externe: 1,06 miliarde lei, cu 3 % mai puțin

– Ministerul Afacerilor Interne: 20,9 miliarde lei, cu 1,75 % mai mult

– Ministerul Agriculturii: 25,9 miliarde lei, cu 10,4 % mai mult

– Ministerul Apărării: 20 miliarde lei, cu 3,4 % mai mult

– Ministerul Cercetării și Inovării: 1,92 miliarde lei, cu 24,3% mai mult

– Ministerul Culturii: 894,2 milioane lei, cu 12,8 % mai mult

– Ministerul Dezvoltării: 7,15 miliarde lei, cu 19,19 % mai puțin

– Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului: 6,58 miliarde lei, cu 186 % mai mult

– Ministerul Energiei: 889 milioane lei, cu 45 % mai mult

– Ministerul Finanțelor: 5,39 miliarde lei, cu 3 % mai puțin

– Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene: 2 miliarde lei, cu 11,3% mai mult

– Ministerul Justiției: 4,68 miliarde lei, cu 2,5 % mai puțin.

– Ministerul Apelor și Pădurilor: 1,32 miliarde lei, cu 18,8 % mai mult

– Ministerul Muncii: 53,7 miliarde lei, cu 10% mai mult

– Ministerul Public: 1,54 miliarde lei, cu 2,3 % mai mult

– Ministerul Tineretului și Sportului: 543,1 milioane lei, cu 3,2% mai mult

– Ministerul Transporturilor: 14,1 miliarde lei, 9,4% mai mult

– Secretariatul General al Guvernului: 1,98 miliarde lei, cu 5% mai mult

– Serviciul de Informații Externe: 390,7 milioane lei, cu 0,03% mai puțin

– Serviciul de Protecție și Pază: 397 milioane lei, cu 49,4% mai mult

– Serviciul de Telecomunicații Speciale: 622,1 milioane lei, cu 9,8% mai puțin

– Serviciul Român de Informații: 2,7 miliarde lei, cu 0,46% mai puțin

Administrația Prezidențială: 58,81 milioane lei, în stagnare

– CSM: 173,1 milioane lei

– Înalta Curte: 144,93 milioane lei

Pentru anul 2021, investițiile sunt estimate la 5,50% din PIB, mai mari cu 8,3 miliarde lei ca în anul 2020. Deficitul pe bugetul general consolidat: 7,16% din PIB în 2021 și 5,84% din PIB în 2022. Cheltuielile de personal nu pot depăși 9,8% din PIB în 2021 și 9,1% în 2022.

– Produsul Intern Brut (PIB) se va situa la 1.116 miliarde de lei, creșterea economică estimată este de 4,3%.

– Venituri totale la bugetul general consolidat, care include atât bugetul de stat, cât și pe cele de șomaj și pensii, dar și bugetele locale, de 364,9 miliarde de lei.

– Cheltuieli totale de 444 miliarde de lei.

– Deficit de 80 de miliarde de lei, echivalentul a 7,16% din PIB

  • Alocațiile cresc cu 16% de la ianuarie 2021 față de valoarea din decembrie, după ce din august 2020 acestea au mai crescut o dată cu 19%
  • Câștigul salarial mediu net lunar este estimat la 3.323 lei
  • Salariu minim brut pe țară de 2.300 de lei lunar, majorat deja de la 1 ianuarie, cu 3% peste nivelul din 2020.
  • Valoarea punctului de pensie de 1.442 lei, așa cum a fost majorat cu 14% în septembrie 2020
  • Numărul de șomeri înregistrați va crește ușor, de la 305.000 la 310.000 de persoane
  • Rata șomajului crește de la 3,5% la 3,6%

Măsurile de combatere a pandemiei și a efectelor acesteia vor cumula 14,38 miliarde de lei, dintre care 4,46 miliarde de lei granturi pentru investiții prin Programul Operațional Competitivitate 2014-2020 și 2,5 miliarde de lei despăgubiri pentru sectorul Horeca.

Documentul menționează mai multe măsuri ce vor fi implementate în acest an:

  • menținerea la același nivel a salariilor, soldelor, salariilor de funcție, indemnizațiilor de încadrare lunară
  • plafonarea sporurilor, compensațiilor, primelor
  • menținerea la același nivel a indemnizației de hrană
  • neacordarea de premii și a indemnizației de vacanță
  • compensarea orelor suplimentare numai cu timp liber
  • suspendarea emiterii de vouchere de vacanță în acest an, concomitent cu prelungirea valabilității celor emise în 2019 și 2020
  • reducerea subvențiilor de transport pentru studenți la 50%
  • investițiile sunt estimate la 5,5% din Produsul Intern Brut (PIB) în 2021, cu 8,3 miliarde de lei mai mari ca în 2020

Raportul privind bugetul subliniază că România este penultima țară a Uniunii Europene în privința ponderii veniturilor bugetare în PIB, cu 31,8%, față de o medie de 46,1% a Uniunii Europene. Singura țară care sta mai prost decât România este Irlanda, care este paradis fiscal.

sursa: mfinante.gov.ro, hotnews.ro



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

BLAJ

A treia licitație pentru modernizarea unei creșe din municipiul Blaj. Valoarea proiectului este de aproape 2 milioane de lei

Publicat

Primăria Blaj a lansat o nouă licitație pentru extinderea și reabilitarea unei creșe din municipiu. Este a treia oară când administrația încearcă să găsească un constructor. Proiectul are o valoare de peste 1,9 milioane de lei, fără TVA.

Primăria Blaj a lansat joi, 4 martie, în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) o licitație pentru achiziția de lucrări de construcții, inclusiv echipamente cu montaj și montaj aferent pentru obiectivul de investiție, pentru obiectivul „Extindere, reabilitare și dotare creșă la nivelul Municipiului Blaj”.

Valoarea totală estimată este de 1.910.216,02 de lei, fără TVA.

Reamintim faptul că alte două licitații au fost lansate în luna septembrie 2020. La prima dintre acestea nu au existat ofertanți, iar la cea de-a doua au fost depuse numai oferte inacceptabile/neconforme.

Clădirea în care funcționează creșa se află pe strada Eroilor nr. 22, are formă neregulată și o suprafaţă construită de 361 mp. Aceasta a fost proiectată și realizată în anul 1977 și are un regim de înălțime: subsol, parter și etaj.

Proiectul vizează extinderea infrastructurii antepreșcolare la nivelul creșei, de la o suprafață desfășurată existentă de 1.083 mp la o suprafață desfășurată de 1.587,74 mp, la finalul implementării proiectului.

Durata de realizare a lucrărilor este de 10 luni de la emiterea ordinului de începere a execuției.

Achiziția nu include dotările, care vor fi achiziționate separat.

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

ISU Alba: Măsuri de prevenire a incendiilor la executarea lucrărilor cu foc deschis pentru arderea vegetației uscate

Publicat

Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Unirea” al județului Alba a transmis vineri, 5 martie, care sunt măsurile generale de prevenire a incendiilor la executarea lucrărilor cu foc deschis pentru arderea vegetației uscate de pe terenurile arabile și pajiștile permanente.

Potrivit ISU Alba, utilizarea focului deschis în locuri cu pericol de incendiu şi pe timp de vânt este interzisă (art. 97 alin. (1) din Ordinul MAI 163/2007 pentru aprobarea Normelor generale de apărare împotriva incendiilor, cu modificările şi completările ulterioare).

De asemenea, arderea resturilor vegetale, gunoaielor, deşeurilor şi a altor materiale combustibile se face în locuri special amenajate ori pe terenuri pregătite, cu luarea măsurilor ce se impun pentru împiedicarea propagării focului la vecinătăţi, asigurându-se supravegherea permanentă a arderii, precum şi stingerea jarului după terminarea activităţii (art. 97 alin. (3) din Ordinul MAI 163/2007);

Arderea miriştilor se face numai după luarea măsurilor ce se impun pentru împiedicarea propagării focului la vecinătăţi, asigurându-se supravegherea permanentă a arderii (art. 97 alin. (4) din Ordinul MAI 163/2007);

Nu se admite utilizarea focului deschis la distanţe mai mici de 40 metri faţă de locurile cu pericol de explozie (gaze şi lichide combustibile, vapori inflamabili, explozivi etc.), respectiv 10 metri faţă de materiale sau substanţe combustibile (hârtie, lemn, textile, carton asfaltat, bitum, ulei etc.), fără a fi supravegheat şi asigurat prin măsuri corespunzătoare (art. 97 alin. (5) din Ordinul MAI 163/2007);

Conform prevederilor art. 5 din Ordinul comun al Ministerului Internelor şi Reformei Administrative şi al Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale nr. 605/579/2008 pentru aprobarea Dispoziţiilor Generale de apărare împotriva incendiilor pe timpul utilizării focului deschis la arderea de mirişti, vegetaţie uscată şi resturi vegetale, arderea miriştii se face cu respectarea următoarelor prevederi generale:

  • condiţii meteorologice fără vânt;
  • parcelarea miriştii în suprafeţe de maximum 10 ha, prin fâşii arate;
  • izolarea zonei de ardere faţă de căi de comunicaţie, construcţii, culturi agricole vecine, instalaţii, fond forestier, prin executarea de fâşii arate;
  • desfăşurarea arderii numai pe timp de zi;
  • asigurarea până la finalizarea arderii a personalului de supraveghere şi stingere a eventualelor incendii;
  • asigurarea pentru suprafeţe de ardere mai mici de 5 ha a substanţelor şi mijloacelor de stingere necesare;
  • asigurarea, în cazul suprafeţelor de ardere mai mari de 5 ha, a unui plug, a unei cisterne cu apă, a mijloacelor de tractare şi a personalului de deservire;
  • pe terenurile în pantă, arderea miriştii se face pornind din partea de sus a pantei.

Conform prevederilor art. 6 din Ordinul comun al Ministerului Internelor şi Reformei Administrative şi al Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale nr. 605/579/2008, arderea vegetaţiei uscate şi a resturilor vegetale se face cu respectarea următoarelor prevederi generale:

  • condiţii meteorologice fără vânt;
  • colectarea în grămezi a vegetaţiei uscate şi a resturilor vegetale în cantităţi astfel încât arderea să poată fi controlată;
  • executarea arderii în zone care să nu permită propagarea focului la fondul forestier/construcţii şi să nu afecteze reţelele electrice, de comunicaţii, conductele de transport gaze naturale, produsele petroliere ori alte bunuri materiale combustibile;
  • curăţarea de vegetaţie a suprafeţei din jurul fiecărei grămezi pe o distanţă de 5 m;
  • desfăşurarea arderii numai pe timp de zi;
  • asigurarea mijloacelor şi materialelor pentru stingerea eventualelor incendii;
  • supravegherea permanentă a arderii;
  • stingerea totală a focului înainte de părăsirea locului arderii;
  • interzicerea acoperirii cu pământ a focarelor

Cetăţenii sunt pasibili de următoarele sancţiuni contravenţionale:

– amendă de la 2.501 lei la 5.000 lei: inacţiunea persoanelor fizice şi juridice aflate în apropierea incendiilor produse la păduri, plantaţii, culturi agricole, mirişti, păşuni şi fâneţe şi care nu intervin imediat cu mijloacele de care dispun, pentru limitarea şi stingerea acestora – art. 45 pct. III litera „a” din Legea nr. 307/2006 privind apărarea împotriva incendiilor;

– amendă de la 1.000 lei la 2.500 lei: arderea resturilor vegetale, gunoaielor, deşeurilor şi a altor materiale combustibile, fără obţinerea permisului de lucru cu foc şi fără luarea măsurilor pentru împiedicarea propagării focului la vecinătăţi – art. 1 pct. 3 litera „r” din HGR nr. 537/2007 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor la normele de prevenire şi stingere a incendiilor;

– amendă de la 1.000 lei la 2.500 lei: amenajarea locurilor pentru utilizarea focului deschis în condiţii şi la distanţe care favorizează propagarea focului la construcţii, depozite, culturi agricole, păduri, plantaţii şi alte vecinătăţi – art. 1 pct. 3 litera „s” din HGR nr. 537/2007 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor la normele de prevenire şi stingere a incendiilor.

foto: arhivă, ISU Alba

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Mesajul ÎPS Irineu, Arhiepiscop al Alba Iuliei, de 8 martie – Ziua Femeii

Publicat

IPS Irineu Arhiepiscop de Alba Iulia

De 8 martie, cu bucurie aducem omagiu femeii, care are un rol important în servirea convieţuirii şi a vieţii omeneşti. Ea poartă în nucleul familiei şi apoi în complexul vieţii sociale bogăţiile sensibilităţii şi intuiţiei sale, ale generozităţii şi statorniciei sale. Cu priceperea, care este proprie feminităţii sale, ea îmbogăţeşte înţelegerea lumii şi contribuie ca raporturile umane să fie pe deplin adevărate.

În această zi dedicată ei, mulţumim Preasfintei Treimi pentru „misterul femeii”, pentru marile „opere ale lui Dumnezeu”, care, de-a lungul istoriei generaţiilor umane, s-au îndeplinit prin intermediul femeilor.

Pentru demnitatea pe care ele o au dintotdeauna în planul şi în iubirea lui Dumnezeu, le felicităm astăzi, le oferim ghioceii înmiresmaţi ai sentimentelor noastre de preţuire şi recunoştinţă şi-L rugăm pe Bunul Dumnezeu să le învăluie în norul luminos şi protector al binecuvântărilor Sale cereşti.

† IRINEU

Arhiepiscop al Alba Iuliei

Citeste mai mult
Publicitate

EDUCAȚIE

LISTA: Scenariile de funcționare pentru școlile, liceele și grădinițele din județul Alba în perioada 8-12 martie. Decizie CJSU

Publicat

Comitetul Județean pentru Situații de Urgență (CJSU) Alba a aprobat scenariile în care vor funcționa unitățile de învățământ din județ, în săptămâna 8-12 martie. A fost luată în calcul rata incidenței cazurilor COVID pe localități.

În total, 31.829 elevi merg fizic la școală (16.182 online), în județul Alba, săptămâna viitoare, față de 32.650 în perioada 1-5 martie.

În scenariul 3/roșu sunt Alba Iulia, Sebeș, Berghin, Doștat, Lunca Mureșului, Mihalț, Ponor, Șona, Șpring, Unirea. În aceste localități (inclusiv unitățile arondate din sate/cartiere) vor merge la școală doar elevii din ciclul primar (clasele zero-IV) și la grădiniță, preșcolarii.

Scenariul 2/galben (la școală/grădiniță, fizic, doar preșcolarii, elevii din clasele zero-IV, VIII, XII, XIII, restul online): Aiud, Blaj, Cugir, Ocna Mureș, Teiuș; Blandiana, Cergău, Ciugud, Ciumbrud, Crăciunelu de Jos, Cricău, Daia Română, Galda de Jos, Gârda de Sus, Ighiu, Livezile, Lopadea Nouă, Mirăslău, Noșlac, Ocoliș, Pianu, Rădești, Rimetea, Săliștea, Săsciori, Sâncel, Sântimbru, Șibot, Șugag, Valea Lungă.

Scenariul 1/ verde (toți elevii/preșcolarii la școală/grădiniță, fizic): Abrud, Baia de Arieș, Câmpeni, Zlatna; Albac, Almașu Mare, Arieșeni, Avram Iancu, Bistra, Bucerdea Grânoasă, Bucium, Câlnic, Cenade, Cetatea de Baltă, Ciuruleasa, Cut, Fărău, Gârbova, Hopârta, Horea, Întregalde, Jidvei, Lupșa, Meteș, Mogoș, Ohaba, Poiana Vadului, Poșaga, Râmeț, Roșia de Secaș, Roșia Montană, Sălciua, Scărișoara, Sohodol, Stremț, Vadu Moților, Vidra, Vințu de Jos.

Vezi HOTĂRÂREA NR. 50 – CJSU ALBA cu scenariile pe unități de învățământ săptămâna 8-12 martie

Hotărârea nr. 50 – CJSU ALBA+anexe din 05 martie 2021

Cum se aplică scenariile pentru funcționarea școlilor în semestrul al doilea:

Scenariul 1 (verde): Incidența cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor din localitate mai mică sau egală cu 1/1000 de locuitori

– participarea zilnică a tuturor preşcolarilor şi elevilor în unităţile de învăţământ, cu respectarea şi aplicare tuturor normelor de protecţie

Scenariul 2 (galben): Incidența cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor din localitate este mai mare de 1/1000 dar mai mică sau egală cu 3/1000 de locuitori – participarea zilnică, cu prezență fizică în unitățile de învățământ a tuturor preşcolarilor şi elevilor din învăţământul primar, a elevilor din clasele a VIII-a şi a XII-a, a XIII-a, și a celor din anii terminali din învățământul profesional și postliceal, cu respectarea şi aplicarea tuturor normelor protecţie

Scenariul 3 (roșu): Incidența cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor din localitate este mai mare de 3/1.000 locuitori

– participarea zilnică a tuturor preşcolarilor şi elevilor din învăţământul primar

– participarea zilnică, în sistem online a elevilor din celelalte clase/ani de studiu

JUDEȚUL ALBA – scenarii unități de învățământ, săptămâna 8-12 martie:

Unitatea de învățământ / Incidența comunicată de DSP / Scenariul / Elevi care vin la școală / Elevi care studiază online:

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate