Connect with us
Publicitate

ECONOMIE

RABLA PENTRU ELECTROCASNICE: Atenție: voucherele nu sunt transmisibile. Nu se pot folosi decât cu actul de identitate

Publicat

Dacă vă gândiți să cumpărați de pe siteurile de anunțuri au din altă parte vouchere pentru rabla pentru electrocasnice, ar fi bine să știți că acestea sunt nominale și netransmisibile și nu le veți putea folosi în magazine unde vi se va cere cartea de identitate.

Ministrul Mediului, Tanczos Barna, a emis marți, 9 noiembrie, un ordin care modifică Ghidul de finanțare, toate schimbările fiind publicate joi seara în Monitorul Oficial.

Cu câteva zile înainte de a porni noua sesiune a programului Rabla pentru electrocasnice, Ministerul Mediului a modificat prin ordin de ministru, în data de 9 noiembrie, câteva prevederi din Ghidul de finanțare al acestui program.

Principala schimbare este precizarea clară că voucherele, care au valori între 200 și 500 de lei, sunt nominale și netransmisibile și nu pot fi utilizate decât de persoana căreia i-au fost emise, în urma înscrierii în aplicația informatică.

Noua prevedere este următoarea:

‘La articolul 19, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (6), cu următorul cuprins: „(6) Voucherul este nominal și netransmisibil și nu poate fi utilizat decât de persoana căreia i-a fost emis, în urma înscrierii în aplicația informatică.”

Ministrul Mediului: Unii au încercat să vândă voucherele, dar la magazin acestea nu puteau fi activate
Să înțelegem că înainte voucherele erau transmisibile? Nu, spune ministrul Mediului, și tocmai de aici problemele.

„Nu erau transmisibile nici înainte. Unii au încercat însă să le vândă, dar nu puteau fi activate la magazin decât de posesor, cu carte de Identitate sau buletin”, a declarat vineri pentru HotNews.ro Tanczos Barna, ministrul Mediului.

Rabla pentru electrocasnice: nu cumpărați voucherul de la mica publicitate

Oficiali din Ministerul Mediului: E o păcăleală. Magazinul l-a refuzat, iar omul s-a enervat pentru că el cumparase voucherul de pe OLX
Mai multe explicații au fost comunicate HotNews.ro de reprezentanții Ministerului Mediului:

„Nici înainte voucherul nu era transmisibil, însă acum a fost clarificată formularea. Înainte ghidul specifica faptul că voucherul poate fi utilizat doar de un solicitant aprobat. În acceptiunea AFM și în limbaj juridic, asta înseamnă că nicio altă persoană decât cea care a obținut voucherul (solicitant aprobat) nu-l poate utiliza.

Însă au existat cazuri în care anumite persoane, care au fost refuzate la magazin, au cerut să li se arate explicit unde scrie în ghid că voucherul e netransmisibil. De aceea am considerat necesară clarificarea în textul noului ghid.

În ceea ce priveste verificarea, e simplu: Vânzătorul de la magazin nici nu trebuie să ceară buletinul în primă fază, pentru că în momentul în care introduce codul voucherului în aplicație, îi apare automat imaginea buletinului încărcată de solicitant atunci când și-a creat contul de utilizator.

Și vede imediat dacă e vorba de altă persoană. Aici au mai apărut discuții.Comerciantul cere ulterior buletinul, pentru ca e operator de date cu caracter personal. Iar solicitantul deja și-a exprimat acordul prin participarea în program.

Vânzarea de vouchere nu o putem controla, însa oamenii trebuie să știe că dacă fac asta, dau banii pe ceva ce nu vor putea utiliza. Adica e o păcăleală.

Magazinul l-a refuzat, iar omul s-a enervat pentru că el cumparase voucherul de pe OLX.”, au explicat, vineri, pentru HotNews.ro oficialii Ministerului Mediului.

Document: NOUL GHID DE FINANTARE RABLA PENTRU ELECTROCASNICE 2021

Rabla pentru electrocasnice decembrie 2021. Tot ce trebuie să știi pentru a beneficia de vouchere

Amintim că o nouă sesiune a programului rabla pentru electrocasnice, cu un buget de 34 de milioane de lei, va fi lansată în ultima săptămână din această lună, iar voucherele cu valori între 200 lei și 500 lei vor putea fi folosite în decembrie în magazine.

Se vor putea achiziționa de la aspiratoare, frigidere ori mașini de spălat până la tablete și laptopuri, condiția fiind să predai la schimb aparatele similare vechi.

Ministrul Mediului, Tanczos Barna, a anunțat săptămâna trecută că până la finalul acestui an va fi lansată o nouă sesiune a programului rabla pentru electrocasnice.

Rabla pentru electrocasnice: Noi produse incluse în program

„Anul acesta vom lansa programul rabla pentru electrocasnice de sarbatori, probabil în ultima săptămână a lunii noiembrie, astfel încât în cursul lunii decembrie voucherele să fie valorificate la magazinele de specialitate.”, a declarat, în data de 5 noiembrie, ministrul Tanczos Barna.

Finanțare de 34 de milioane de lei pentru decembrie 2021: Care este noutatea acestei ediții

Ministrul a spus că va fi păstrată aceeași structură și schemă de lansare a programului, adică va fi o perioadă de înscriere a persoanelor în program, după care săptămânal vor fi scoase grupurile de aparate, electrocasnice așa cum au fost stabilite și în ediția precedentă.

Ediția va fi finanțată cu 34 milioane de lei, fond rămas din bugetul de 75 milioane de lei al acestui program lansat în luna mai din acest an.

Ministerul Mediului a anunțat că noutatea acestei sesiuni este introducerea a două noi clase pentru televizoare – se vor putea cumpăra televizoare având cel puțin noua clasă energetică G – precum și introducerea unei prevederi clare cu privire la caracterul netransmisibil al voucherelor.

Rabla pentru electrocasnice. Lista produselor pe care le poți cumpăra prin program:

Care este valoarea voucherelor, echipamentele incluse în program și voucherele aferente fiecărui echipament sunt:

  • 400 de lei pentru mașini de spălat rufe, inclusiv cu uscător având cel puțin noua clasa energetică C;
  • 400 de lei pentru mașini de spălat vase având cel puțin noua clasa energetică D;
  • 400 de lei pentru aparate de aer condiționat, inclusiv aparate de aer condiționat portabile, cu eficiență energetică la răcire cel puțin A++;
  • 400 lei pentru categoria frigidere/combine frigorifice/lăzi frigorifice/congelatoare având cel puțin noua clasă energetică E;
  • 400 lei pentru televizoare având cel puțin noua clasă energetică G;
  • 400 lei pentru uscătoare de rufe cu eficiență energetică cel puțin A++;
  • 200 de lei pentru aspiratoare cu un consum de energie mai mic de 43 kWh/an;
  • 500 de lei pentru laptopuri;
  • 300 de lei pentru tablete.”

Rabla pentru electrocasnice: Cine poate participa la program

Ministrul Mediului a spus că ediția din decembrie a programului rabla pentru electrocasnice este deschisă tuturor celor interesați și care se înscriu în program.

Trebuie menționat însă că există o serie de criterii de eligibilitate și toate condițiile privind desfășurarea acestui program pot fi citite în Ghidul de finanțare a acestui program.

Rabla pentru electrocasnice: condiții pe care trebuie să îndeplinească solicitanții

a) este persoană fizică cu domiciliul în România;

b) nu are obligaţii restante la bugetul de stat şi la bugetul local, conform legislaţiei naţionale în vigoare, la data achiziţionării EEE;

c) are vârsta de minimum 18 ani împliniţi în momentul înscrierii în aplicaţia informatică;

d) este posesor al unui/unei buletin/cărţi de identitate valabil(e) în momentul înscrierii în program;

e) se obligă să predea, în momentul achiziţionării unui EEE nou, un EEE uzat echivalent, din aceeaşi categorie, respectiv: categoria frigidere/combine frigorifice/lăzi frigorifice/ congelatoare, categoria aparate de aer condiţionat/aparate de aer condiţionat portabile, categoria maşini de spălat vase, categoria maşini de spălat rufe, categoria uscătoare de rufe, categoria aspiratoare şi categoria televizoare;

f) îşi dă acordul cu privire la prelucrarea de către Autoritate a tuturor datelor şi informaţiilor furnizate, precum şi cu privire la transmiterea acestora către terţe instituţii sau persoane juridice în vederea verificării îndeplinirii tuturor obligaţiilor şi clauzelor prevăzute în ghid sau în scopul elaborării de situaţii şi statistici.

Ce trebuie să faci pentru a beneficia de un voucher Rabla pentru electrocasnice

Primul pas pentru a participa la acest program este să te înscrii în aplicația informatică pusă la dispoziție pe pagina de internet a Administrației Fondului pentru Mediu (AFM), respectiv la adresa: https://electrocasnice.afm.ro/b/

Înscrierea solicitanților în program constă în crearea contului de utilizator, pentru care se introduc următoarele date: nume, prenume, localitate și județ, cod numeric personal (CNP), adresa de e-mail și numărul de telefon valid.

Pasul următor este autentificarea în aplicație, beneficiarul având apoi obligația de a încărca CI/BI și declarația pe proprie răspundere pusă la dispoziție de AFM până la momentul utilizării voucherului.

Voucherele sunt generate în aplicație. Valabilitatea voucherelor este de 15 zile de la data validării acestora de către AFM, termen în care trebuie utilizate la un comerciant validat.

În prezent, pentru că noua sesiune nu a fost încă lansată, atunci când încerci să te înscrii apăsând pe butonul „înregistrare beneficiar” aplicația afișează următorul mesaj: „În acest moment nu se pot înregistra conturi de beneficiar. Vă rugăm să verificați calendarul etapelor programului și să reveniți!

Situația se va schimba în curând după ce Ministerul va anunța lansarea noii sesiuni, iar pentru a ști să te descurci în aplicație, pas cu pas la completarea datelor, AFM a pus la dispoziție un Manual de utilizare a aplicației destinat persoanelor fizice care vor să acceseze programul rabla.

Cum se folosesc voucherele în magazine

O persoană fizică poate achiziționa mai multe electrocasnice noi, în schimbul predării unui număr echivalent de aparate uzate, beneficiind, în mod corespunzător, de mai multe vouchere, dar nu mai mult de unul pentru fiecare categorie, potrivit Ghidului de finanțare rabla pentru electrocasnice.

Valoarea voucherului se scade de către comerciantul validat, în factură, din preţul de comercializare cu TVA al EEEului, denumit în continuare preţ de comercializare, diferenţa fiind asigurată de către beneficiar din surse financiare proprii.

Voucherul se poate folosi în magazinele propriu-zise / fizice în două moduri:

– prin prezentarea voucherului pe un dispozitiv mobil, din contul beneficiarului persoană fizică, și citirea codului de bare de către comerciant (sau a codului de voucher efectiv);
– sau prin imprimarea voucherului și prezentarea acestuia în format fizic (pe hârtie) comerciantului. Descărcarea voucherului se realizează prin accesarea butonului „Descarcă” din dreptul respectivului voucher.

Utilizatorul o să fie îndrumat să selecteze o locație unde să salveze voucherul pe dispozitivul personal.

Voucherul se poate folosi în magazinele on-line prin copierea codului de voucher și lipirea acestuia (copy/paste) în câmpul pus la dispoziție în site-ul comerciantului.

sursa: hotnews.ro

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







Dacă ți-a plăcut articolul:


ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Publicitate

ACTUALITATE

Cum se face propagandă anti-UE în România și cât de ușor se poate afla adevărul?

Publicat

Subiect: ”Suntem subjugați, nu mai producem nimic”.

Citim în social media: ”Străinii ne conduc”, ”România este o colonie și românii nu mai decid pentru ei, ne iau resursele, nu mai producem nimic”, ”UE ne-a luat independența și decizia dar, mai ales, dacă nu vezi și nu crezi toate acestea, ești cu siguranță ”idiotul util” al ”invadatorilor” americani și europeni”.

Ideile de acest fel sunt rostogolite în spațiul virtual pe toate canalele, de la Tik Tok, la Instagram, Facebook sau Telegram și generează o expunere extinsă la nivelul populației tinere și adulte din România, devenind ”adevăruri” acceptate, mai ales dacă vin asociate cu conturi cu imagine și ”nume”.

Fenomenul fake-news a explodat în perioada pandemiei Covid și a fostamplificat mai mult după invazia Ucrainei de către Rusia, în mare parte pe aceleași canale și grupuri de pe rețelele sociale. Aici găsim un public numeros, mulți pregătiți să ia de bune informațiile care apar fără a aplica filtre, fără a verifica sursele de informare, fără a vedea referințe în text sau citarea unor surse oficiale și fără a le verifica.

Astfel, devine ușor ca spațiul public românesc să fie invadat de informații false, care sunt multiplicate pe rețelele de socializare. Narațiuni epice despre sfârșitul lumii, despre noi ”victimele furate de la marginea Europei”, despre lupta pentru bine mascată, despre conspirațiile mondiale care vizează România. Se ambalează cu mici legături locale, fapte izolate din istorie, se apelează la nostalgie, toate fiind împachetate și livrate românilor.

Narațiunile false sunt resemantizate și autohtonizate, iar dezinformările pe care le conțin sunt camuflate astfel încât să pară că este vorba de teme și de preocupări locale”, scriu jurnaliștii de la Veridica.ro, un site dedicat dezvăluirii știrilor false și a ceea ce se află dincolo de ele.

Cum se adaptează mesajele de dezinformare în România?

Cu scopul de a îndepărta România de Europa și de a slăbi încrederea în instituțiile europene și cele conexe acestora, mecanismul general aplicat este următorul: narațiunea (informația, știrea) ”sursă” preia informații din comunitatea locală, conține trimiteri și referințe locale sau naționale, este prelucrată și adaptată cu o concluzie finală și cu o invitație la acțiune.

Să luăm un exemplu, pentru a vedea cum funcționează întregul mecanism: narațiunea generală (o temă generală pentru propaganda din mai multe țări) spune că UE se dezintegrează, iar statele membre se revoltă. Adaptată și interpretată în scopul dezinformării, ideea vehiculată este că România a fost acceptată în UE pentru forță de muncă, materii prime ieftine, pentru a fi transformată în piață de desfacere sau se inserează mențiunea că pentru fi acceptată în UE, a trebuit să vândă ieftin resursele și proprietățile corporațiilor occidentale. Drept concluzie, de la aderare, românii trăiesc mai prost. Raționamentul este dus și mai departe: România este subjugată, iar suveranismul este singura soluție.

Soluția sugerată și concluzia spre care duce răspândirea și cultivarea acestor informații este una singură: ieșirea din Uniunea Europeană. Sintetic, mecanismul este așadar așa: temă generală – temă adaptată local – concluzie – soluție.

Metoda de dezinformare este una clasică, dar funcționează. Mulți români își iau informațiile de pe rețelele de socializare, iar studiile realizate până acum arată că simpla expunere la informații false, ne influențează gândirea, chiar dacă știm că ele sunt false.

Decadența Europei versus păstrarea adevăratelor valori de către Rusia este o altă temă des promovată de publicația oficială de propaganda a guvernului rus, Sputnik. Aceste idei au pătruns adânc și în România și fac ravagii pe rețelele sociale și este rolul autorităților și al societății civile să combată cu argumente solide, cu realizăriși cu date certe aceste narațiuni care nu fac altceva decât să dezbine societatea românească și să pună în pericol democrația și evoluția normală în cadrul Uniunii Europene.

Ca și măsură de contracarare, platforma EUvsdisinfo.eu a fost lansată în 2015 pentru a ajuta UE să identifice şi să monitorizeze campaniile de manipulare ale Rusiei care au ca ţintă blocul comunitar şi pentru a educa publicul în legătură cu felul în care ar trebuie să reacţioneze. UE consideră dezinformarea ca o „provocare politică şi de securitate tot mai mare”, iar în ultimele luni a depus multe eforturi pentru a contracara discursul Kremlinului despre sancţiunile europene împotriva Rusiei. Propaganda Kremlinului susţine că sancţiunile economice ale UE asupra exporturilor ruseşti au dus la creşterea preţurilor la alimente la nivel global. Ca reacţie, UE a subliniat în mod repetat excepţiile din multiplele pachete de sancţiuni pentru bunurile şi produsele agricole ruseşti.

Din 1 decembrie 2022, Comisia Europeană a anunțat crearea a șase noi centre de combatere a dezinformării care vor face parte din Observatorul european al mass-mediei digitale (EDMO), platforma independentă pentru verificatori ai informațiilor publicate, cercetători universitari și alte părți interesate relevante care contribuie la combaterea dezinformării în Europa.

Noile centre acoperă acum toate țările UE și vor fi operaționale de la începutul anului viitor, completând cele opt centre existente deja din 2021. Acestea vor contribui la formarea unei comunități multidisciplinare care să creeze o rețea capabilă să identifice și să analizeze campaniile de dezinformare, să organizeze activități de alfabetizare mediatică la nivel național sau multinațional și alte activități de sprijinire a combaterii dezinformării.

Cele șase propuneri de centre selectate de un grup de experți independenți vor beneficia de finanțare din partea UE (aproximativ 8 milioane euro în total) din programul „Europa digitală”. Fiecare dintre noile centre naționale și regionale va acoperi una sau mai multe țări: Austria, Bulgaria, Croația, Cipru, Estonia, Germania, Grecia, Ungaria, Letonia, Lituania, Malta, România și Slovenia.

Material realizat în cadrul proiectului de combatere a dezinformării al Europe Direct Regiunea Centru.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Majorarea salariului minim brut la 3.000 de lei pe lună, aprobată de Guvern. Câți bani vor primi în plus angajații, din 1 ianuarie

Publicat

Guvernul a aprobat Hotărârea pentru stabilirea salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată, care prevede ca nivelul acestuia să fie majorat la 3.000 lei lunar, începând cu data de 1 ianuarie 2023, față de 2.550 lei în prezent.

Această modificare a salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată reprezintă o creștere de 17,6 %, ceea ce în valoare absolută înseamnă 450 de lei. În valoare netă salariul este de 1.863 lei, majorarea fiind de 339 de lei, iar creșterea pe net de 22,2 %.

Potrivit Ministerului Muncii, tariful orar va fi de 18,145 lei/oră pentru un program complet de lucru de 165,333 ore/lună.

Stabilirea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată pentru anul 2023 s-a făcut prin negociere și acordul comun al Guvernului, reprezentanților patronatelor și sindicatelor, în cadrul ședinței Consiliului Național Tripartit.

De majorarea salariului de bază minim de 3.000 de lei vor beneficia 2.181.134 de salariați.

sursa: mmuncii.ro

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Cât costă să studiezi la o facultate din străinătate. Bugetul necesar pentru Europa, Marea Britanie, SUA sau Australia

Publicat

Studiul la o facultate din afara țării este o opțiune luată în calcul de mulți tineri liceeni. Avantajul de a studia la o universitate de prestigiu, accesul la cursuri și tehnologii moderne, dar și oportunitățile de carieră pe care un absolvent le-ar putea avea după absolvirea facultății, îi fac pe mulți părinți să aloce resurse financiare semnificative, astfel încât copiii lor să poată studia în străinătate.

O companie a calculat recent costul studiilor la facultăți din afara țării. În sistemul public european, taxele de școlarizare, în general, nu sunt foarte mari. În sistemul privat din afara spațiului european, însă, universitățile au o taxă de școlarizare foarte mare.

Costurile legate de studiul în străinătate se împart în două categorii principale: pregătirea pentru aplicare și costul propriu-zis din timpul facultății.

Pregătirea pentru aplicare

Pentru ca juniorul să poată aplica la o universitate din afara țării, cei mai mulți părinți iau în calcul, ca prim pas, meditațiile la limba engleză pentru a obține certificări de tipul TOEFL, IELTS, Cambridge sau meditații la matematică pentru examenul SAT (bacalaureatul american). Meditațiile, atât la limba engleză, cât și la matematică costă aproximativ 50 de lei / oră, dar trebuie luată în calcul o ședință de 1,5-2 ore de cele mai multe ori. Drept urmare, dacă elevul are meditații la engleză și matematică într-un ritm de o ședință pe săptămână, costul se ridică la 800 – 1.000 de lei / lună.

La acest cost se adaugă apoi cheltuielile cu aplicarea propriu-zisă:

  • taxele de aplicare – în general între 0 și 150 de euro / per facultate
  • taxele de înscriere la examene (~200 euro pentru examenele de limbă, 60 USD examenul SAT)
  • costurile notariale și traduceri legalizate (10 – 15 euro per document)
  • dacă este cazul, cheltuielile legate de obținerea vizei (160 USD)

În total, aceste costuri cu aplicarea se ridică la aproximativ 250 euro pentru Europa și 630 USD pentru SUA.

Taxele de școlarizare la unversități din străinătate

Odată finalizat procesul de aplicare, dacă studentul este admis la universitate, vorbim despre costurile aferente taxei de școlarizare și de cheltuielile de zi cu zi – cazare, masă, transport și bani de buzunar. Aceste costuri diferă însă, substanțial, în funcție de zona geografică în care se află universitatea respectivă.

În sistemul public european, taxele de școlarizare, în general, nu sunt foarte mari.

„La universitățile din Uniunea Europeană, costurile mai mari vin din cheltuielile de zi cu zi, care pot să ajungă la 1.000 – 1.500 de euro pe lună, în funcție de țară. În general, un buget de 15.000 de euro pe an, cu totul inclus, este considerat un buget bun pentru Europa”, a declarat Andrei Nicolae, Fondator și CEO Youni, platforma de aplicare gratuită la universități din întreaga lume.

Pe de altă parte, în sistemul privat din afara spațiului european, în special în cel din Statele Unite ale Americii, universitățile au o taxă de școlarizare foarte mare (între 50.000 și 100.000 USD pe an de studiu), dar majoritatea oferă burse foarte consistente astfel încât costul mediu după obținerea burselor este 15.000 – 25.000 USD / an. În plus, cazarea și masa sunt incluse, întrucât facultățile dispun de campusuri universitare unde studenții beneficiază de toate facilitățile.

„Principalele tipuri de burse sunt: Financial aid – bursă care se oferă în funcție de situația financiară a familiei și Bursa de merit – bursă care se oferă în funcție de calitatea dosarului. Cu un dosar foarte bun, un student poate avea zero costuri legate de studiul la facultate”, a completat Andrei Nicolae.

În Marea Britanie, odată cu ieșirea regatului din Uniunea Europeană, sistemul pentru cei care doresc să urmeze studiile acolo s-a modificat. Taxele de școlarizare sunt între 15 – 19.000 de lire sterline / an cu excepția Cambridge / Oxford dar, din păcate, în prezent nu mai poți aplica pentru împrumutul studențesc în Marea Britanie. Există însă posibilitatea ca elevul să obțină pre-settlement, caz în care taxele de școlarizare se reduc la 9000 de lire /an (așa cum era înainte de Brexit) iar studentul poate obține credit pentru studii.

Aplicarea pentru pre-settlement nu e facilă și implică relocarea în Marea Britanie pentru măcar 3 luni înainte de începerea studiilor acolo, ceea ce ridică totalul cheltuielilor cu aplicarea la o universitate britanica cu peste 3.000 de lire sterline. Obținerea pre-settlementului nu este însă garantată.

În Australia, studenții internaționali plătesc taxe de școlarizare ce variază de la o universitate la alta; în general, sunt cuprinse între 20.000-40.000 AUD / anual. Unele universități oferă burse parțiale, care pot acoperi între 10% și 30% din costurile totale.

Criteriile de acordare a acestor burse sunt diferite: naționalitate, GPA, program de studiu, etc. Alte cheltuieli se referă la: asigurarea medicală obligatorie pe perioada studiilor ($ 700 AUD/an), taxa de viza $ 650 AUD, controlul medical (aproximativ $ 250 AUD). În prezent, studenții internaționali pot muncii full-time. În contextul în care Australia are unul dintre cele mai ridicate salarii minime din lume ($22AUD/ora), studenții reușesc să își acopere cea mai mare parte a costurilor.

Pentru a-și susține costurile legate de studiu, tinerii pot aplica pentru împrumuturi studențești – mai puțin în Australia. Aceste împrumuturi se pot obține fie în țara de origine, fie la universitățile din străinătate care oferă această opțiune. Împrumuturile de studii au dobânda mult mai mică decât cele standard și încep să fie plătite după ce studentul termină facultatea – practic, atunci când se angajează.

sursa: mediafax.ro

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Noi reglementări în domeniul fondurilor europene: Procedurile de accesare vor fi mai simple. Măsuri adoptate de Guvern

Publicat

fonduri europene

O serie de acte normative care sprijină implementarea proiectelor de infrastructură finanțate din bani europeni și asigură dezvoltarea sistemului informatic de gestionare a fondurilor europene au fost adoptate de Guvern în ședința de joi, anunță Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene. 

„Simplificarea, debirocratizarea și digitalizarea sunt deziderate pe care le urmărim nu doar la nivelul accesări fondurilor europene, dar și la nivelul implementării proiectelor. Măsurile adoptate astăzi de către Guvern, promovate la nivelul Ministerul Investițiilor și Proitectelor Europene, ne ajută să consolidăm gestionarea fondurilor europene, creeând premisele pentru un sistem informatic suport suplu, modern și care să răspundă cerințelor din cadrul reglementarilor europene, orientat spre automatizarea proceselor și nevoilor beneficiarilor.

De asemenea, cadrul de implementare al proiectelor este completat cu măsuri care să ajute România să evite pierderea fondurilor europene prin accelerarea implementării acestora pe parcursul anului 2023 – emiterea mai rapidă a acorduri/avize/certificate de care depinde acordarea finanțării, executarea unor tipuri de lucrări în regie proprie, în anumite condiții prevăzute în actul normative, posibilitatea acordării dreptului de administrare temporara pentru immobile pentru autoritățile publice locale, masuri pentru creșterea calității documentațiilor tehnico-economice.

În următoarea perioadă urmează să venim cu un set de măsuri care să sprijine Autoritățile de Management să vină cu un cadru simplificat de evaluare, selecție și monitorizare a proiectelor, preluând din presiunea birocratică de pe umerii beneficiarilor, dar care să vină cu o mai bună utilizare a resurselor structurilor de gestiune, cu accent pe monitorizare și creșterea calității proiectelor”, a explicat ministrul Marcel Boloș.

Măsuri pentru accelerarea implementării proiectelor de infrastructură finanțate din fonduri europene

Actul normativ adoptat joi, 8 decembrie, asigură accelerarea procesului de implementare a proiectelor de infrastructură la nivel local, având în vedere că autoritățile publice locale continuă să întâmpine dificultăți în ceea ce privește derularea proiectelor finanțate din fonduri europene, generate în principal de durata obținerii avizelor și acordurilor necesare, precum și de necorelările existente între diferitele autorități și instituții în emiterea acestor documente.

Ordonanța de urgență include în sfera „infrastructurii de interes public” acele categorii de investiții care sunt proprietatea statului sau, după caz, a unităților administrativ teritoriale și sunt finanțate din fonduri externe nerambursabile, incluzând și proiectele aflate în faza anterioară acordării finanţării (faza de pregătire).

Reglementările cuprinse în ordonanța de urgență sprijină autoritățile locale în implementarea proiectelor de infrastructură și evită un risc de decomitere de 9,2 miliarde de euro.

Cum vor fi simplificate procedurile

Astfel, prin prevederile adoptate sunt simplificate și urgentate procedurile de avizare și autorizare a lucrărilor de infrastructură de interes public atât în ceea ce privește desființarea construcțiilor existente pe coridorul de expropriere, cât și emiterea certificatelor de urbanism, a avizelor/acordurilor solicitate prin certificatul de urbanism și a autorizațiilor de construcție.

De asemenea, a fost simplificată procedura de trecere a imobilelor din proprietatea statului în administrarea temporară a autorităților publice locale, pentru a permite implementarea accelerată a proiectelor. Ordonanța de urgență creează posibilitatea introducerii în circuitul economic local a unor clădiri de interes sau de utilitate publică a căror refacere necesită investiții importante de eficientizare energetică ce vor putea fi astfel realizate cu fonduri europene.

Totodată, au fost introduse o serie de reglementări care permit beneficiarilor:

  • să execute lucrări în regie proprie în cadrul proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile, prin utilizarea de forță de muncă, echipamente și utilaje deținute sub orice formă de către beneficiar care conduc la costuri sub nivelul celor existente pe piață, pe baza unei analize de rentabilitate. Pentru a putea executa aceste lucrări, beneficiarii trebuie să îndeplinească, cumulativ, anumite condiții prevăzute în actul normativ;
  • să constituie comisii tehnico-economice cu rol în elaborarea, urmărirea, verificarea și recepționarea documentațiilor tehnico-economice aferente proiectelor de infrastructură finanțate prin fonduri externe nerambursabile.

Dezvoltarea aplicațiilor informatice MySMIS2021 și SMIS2021 conform reglementărilor europene, în sprijinul beneficiarilor

Tot joi Guvernul a adoptat o ordonanță de urgență prin care se stabilește cadrul instituțional pentru dezvoltarea și funcționarea sistemului unic de management al informației privind fondurile externe nerambursabile aferente perioadei de programare 2021–2027.

Conform reglementărilor europene, România trebuie să dispună, până la momentul depunerii cererii de plată finală pentru primul an financiar, dar nu mai târziu de 30 iunie 2023, de o descriere a sistemului de gestiune și control, ceea ce presupune dezvoltarea sistemului informatic centralizat care să permită înregistrarea și stocarea electronică a datelor referitoare la fiecare operațiune necesară activităților de monitorizare, evaluare, gestiune financiară, verificare și auditare.

Astfel, măsurile adoptate asigură dezvoltarea sistemului informatic MySMIS2021/SMIS2021 pentru a evita dezangajarea fondurilor nerambursabile. Prin ordonanța adoptată astăzi,  Serviciul de Telecomunicații Speciale va asigura dezvoltarea aplicațiilor, administrarea tehnică a acestora și a sistemului informatic MySMIS2021/ SMIS2021+, în timp ce MIPE va asigura administrarea operațională.

Sistemul va îndeplini toate cerințele de securitate, integritate și confidențialitate cu privire la schimbul electronic de date între autoritățile responsabile de programe și beneficiar și pe cele de  asigurare a disponibilității și funcționării în timpul și în afara programului de lucru standard, cu excepția perioadelor de întreținere tehnică.

Dezvoltarea aplicațiilor în sprijinul beneficiarilor presupune funcții și o interfață logică, simplă și intuitivă, care să dispună de formulare interactive și/sau precompletate de sistem pe baza datelor stocate în etapele succesive ale procedurilor, calcule automate, controale automate integrate care reduc schimburile repetate de documente sau informații, de alerte generate de sistem pentru a informa beneficiarul că se pot executa anumite acțiuni și urmărirea online a stadiului proiectului.

De asemenea, sistemul va permite verificări administrative ale cererilor de plată prezentate de beneficiari și utilizarea semnături electronice compatibile cu unul dintre cele trei tipuri de semnătură electronică definite de regulamentele europene.

sursa: mfe.gov.ro

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate


Parteneri Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax