Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Raportul CJSU şi ISU Alba: Pagube de 11,5 milioane lei, după situaţii de urgenţă în 2015. Timp mediu de răspuns 16 minute la incendii şi 9.45 la intervenţii SMURD


Publicat

autospeciale isu alba

autospeciale ISU Alba_5Valoarea totală a pagubelor înregistrate ca urmare a situațiilor de urgență din judeţul Alba, în anul 2015, a fost de 11,5 milioane lei, cu 10,929 milioane lei mai mult față de anul 2014, când valoarea acestora a fost de 571.000 lei. Majoritatea sunt pagube înregistrate în agricultură ca urmare a secetei. Este concluzia prezentată în raportul de activitate al Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă (CJSU) Alba, pe anul trecut.

De asemenea, din datele Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) Alba, timpul mediu de răspuns al echipajelor la cazuri de incendii a fost de 16 minute, iar cel pentru intervenţii SMURD, de 9,45 minute. Au fost şi 155 de apeluri false la 112.

CSJU şi ISU Alba au prezentat joi, raporturile de activitate pe anul 2015, la sediul Instituţiei Prefectului.

Peste 300 de incendii în 2015: patru persoane decedate şi pagube de 5,7 milioane lei

În anul 2015, pompierii au intervenit în 352 cazuri de incendii, din care 130 la incendii de vegetaţie şi deşeuri (98 în 2014 şi 122 în 2013, recordul fiind înregistrat în anul 2012 – 488 de incendii de vegetaţie). Faţă de 2014, a crescut numărul intervenţiilor la incendii cu 17,4%, iar numărul incendiilor de vegetaţie şi deşeuri cu 32,6%.

Incendiile s-au manifestat în procent de 72,1% la locuinţe şi anexe gospodăreşti (75% în 2014), 4,1 % în agricultură şi silvicultură (2,1% în 2014), 11,1% în industrie (7,4% în 2014), 2,25% în administraţia publică şi sănătate (3,7% în 2014), 2,25% în transport (2,7% în 2014), 4,1% în comerţ şi alimentaţie publică (5,4 % în 2014), iar 4,1% în alte domenii de activitate (3,7 % în 2014).

Timpul mediu de răspuns la incendii a fost de 16 minute (17 minute în 2014, 17 min în 201, respectiv 21 min în 2008), iar durata medie a intervenţiilor la incendii a fost de 88 de minute (88 minute în 2014 şi 89 de minute în 2013, respectiv 99 min în 2008).

Pentru 41,27% din populaţia judeţului aflată în unităţile administrativ teritoriale unde Inspectoratul are cele 5 subunităţi de intervenţie (141.282 locuitori) timpul de deplasare la intervenţiile pentru stingerea incendiilor a fost de 6’32”, iar cel al echipajelor S.M.U.R.D. de 4’41”. Pentru populaţia aflată în zonele de sprijin ale subunităţilor de intervenţie 201.094 locuitori (58,73%) timpul de deplasare la intervenţiile pentru stingerea incendiilor a fost de 26’14” iar cel al echipajelor SMURD de 18’16”.

În urma incendiilor produse, patru persoane au decedat (3 persoane în 2014), iar alte 18 (7 în 2014) au fost salvate dar au suferit diferite traume. Persoanele decedate, au fost surprinse de flăcări sau s-au intoxicat cu fum înainte ca să poată fi salvate de către echipajele de intervenţie.

Pe timpul incendiilor au fost salvate şi protejate bunuri în valoare de circa 49.513.000 lei (26.537.640 lei în 2014, şi 59.661.300 lei în 2013), iar valoarea bunurilor distruse în urma incendiilor au fost estimată la circa 5.731.000 lei (4.169.780 lei în 2014 şi 3.206.500 lei în 2013).

La nivel naţional, judeţul Alba se clasează pe locul 4 la numărul mic de incendii (altele decât cele de vegetaţie) la 1.000 kmp şi pe locul 5 la numărul mic de incendii (altele decât cele de vegetaţie) la 100.000 de locuitori.

Incendiile au fost provocate, în principal de:

– utilizarea instalaţiilor şi echipamentelor electrice defecte sau improvizate: 77 de incendii (34,7% din totalul incendiilor; 67 de incendii, 35% în 2014);

– coşurile de fum defecte sau necurăţate: 29 de incendii (13,1% din totalul incendiilor; 26 de incendii, 13,8% în 2014);

– acţiunile intenţionate: 16 incendii (7,2% din totalul incendiilor; 17 incendii, 9 % în 2014);

– focul deschis: 29 de incendii (13,1% din totalul incendiilor; 30 incendii, 15,8% în 2014);

– fumatul fără respectarea normelor: 22 de incendii (9,9% din totalul incendiilor; 14 incendii, 7,4% în 2014);

– jocul copiilor cu focul: 4 incendii ( 1,8% din totalul incendiilor; 3 incendii, 1,6% în 2014).

Dispeceratul integrat ISU – Ambulanţă: 173 de apeluri, în medie, pe zi. Peste 5000 de persoane asistate de SMURD

În anul 2015 au fost înregistrate la staţiile dispeceratului integrat ISU-Ambulanţă un număr de 63.183 de apeluri (55.873 în 2014), în medie 173 de apeluri pe zi (153 în 2014). Dintre acestea, la staţiile 112 ale ISU s-au înregistrat un număr de 11.207 apeluri (10.539 în 2014 şi 18.600 în anul 2013), în medie 31 de apeluri pe zi (29 în 2014, 51 în 2013), iar la staţiile SAJ s-au înregistrat un număr 51.976 apeluri (45.334 în 2014), în medie 142 (124 în 2014) apeluri / zi. Numărul de solicitări pe staţiile ISU se menţine într-o marjă constantă faţă de anul trecut, 25-35 de solicitări pe zi.

Din cele 11.207 de apeluri pe staţiile ISU, în zona de competenţă a Inspectoratului s-au înregistrat 5.646 de intervenţii (faţă de 4.982 în 2014 şi 4.644 în anul 2013), în medie 15 pe zi (14 în 2014), numărul acestora crescând cu 13,3 % faţă de anul 2014. Cele 5.646 intervenţii au fost 677 (495 în 2014 şi 557 în 2013) pentru diferite situaţii de urgenţă, iar 4.969 (4487 în 2014 şi 4.087 în 2013) au fost solicitări SMURD.

Din totalul intervenţiilor, 2.357 au avut loc în mediul rural (2171 în 2014 şi 1.605 în 2013) reprezentând 41,74% şi 3.289 în mediul urban (2811 în 2014 şi 3.039 în 2013), reprezentând 58,26%.

În Alba, cele 7 echipaje SMURD au avut, în medie, 13 intervenţii/zi (12 în 2014 şi 11 în 2013). Numărul intervenţiilor SMURD pentru ajutor medical de urgenţă a crescut faţă de anul trecut cu 9,5%. Din total, 4.740 (4325 în 2014) au fost intervenţii pentru ajutor medical de urgenţă, 25 (30 în 2014) pentru descarcerare, 99 (46 în 2014) pentru asistenţă de persoane. Au fost înregistrate şi 103 (85 în 2014) cazuri de alerte false, echipaje întoarse din drum şi deplasări fără intervenţie.

Au fost asistate de SMURD 5.210 persoane (4.573 în 2014 şi 4.134 în 2013), din care la 5.068 persoane (4.518 în 2014 şi 4.074 în 2013) li s-a acordat ajutor medical de urgenţă sau asistenţă medicală, iar 44 au fost descarcerate (55 în 2014 şi 61 în 2013) şi li s-a acordat prim ajutor medical.

Echipajul de terapie intensivă a desfăşurat 628 de intervenţii (772 în 2014 şi 828 în anul 2013), peste 13% din totalul intervenţiilor SMURD (medie de 2 intervenţii /zi), fiind asistate 656 persoane (867 în 2014 şi 896 în 2013).

Timpul mediu de răspuns al echipajelor SMURD a fost de 9’45” (10’26” în 2014 şi 10’53” – 2013), iar timpul mediu de intervenţie a fost de 40’23” (44’11” în 2014 şi 43’51” – 2013).

Alte situaţii de intervenţii ISU.

Echipajele ISU au mai intervenit anul trecut în 175 cazuri asistenţă de persoane (61 în 2014 şi 52 în 2013) (degajări de persoane rămase blocate în apartament, ascensor, la înălţime, etc.), 22 de inundaţii şi fenomene meteo periculoase (11 în 2014 şi 19 în 2013), 27 pentru asanări ale terenului şi distrugeri de muniţie rămasă neexplodată (24 în 2014 şi 25 în 2013), 11 pentru protecţia mediului (5 în 2014 şi 10 în 2013), 13 pentru salvări de animale (11 în 2014 şi 11 în 2013), 126 alte intervenţii (asigurare măsuri psi, la accidente de circulaţie şi pe timpul desfăşurării de evenimente publice, etc) (96 în 2014 şi 79 în 2013).

Au fost înregistrate 155 alarme false, întors din drum sau deplasări la care nu a mai fost necesară intervenţia echipajelor de intervenţie (132 în 2014 şi 127 în 2013).

Statistic, faţă de anul 2014, a crescut numărul total al intervenţiilor cu 13,3%,

Intervenţia care a solicitat cel mai mare număr de personal din partea ISU Alba a fost pentru căutarea planorului căzut în jud. Braşov unde s-au făcut peste 9000 km cu autospecialele ISU Alba şi la care au fost angrenaţi 72 de cadre din ISU Alba timp de aproximativ 8 zile.

Distanţa totală parcursă de echipajele care s-au deplasat la intervenţii în anul 2015 a fost de 171.893 km (187.098 în 2014), cu o medie de 30,4 km pe intervenţie (37,5 km în 2014).

Raport CJSU Alba: 41 de zile de secetă în 2015. Aproape 8000 de hectare de culturi afectate, pagube de 11,139 milioane lei

Potrivit raportului CJSU Alba, indicele de confort termic temperatură – umezeală s-a situat în 41 de zile (33 în 2014) peste valoarea critică de 80 de unități.

Au fost afectate culturi de câmp (porumb, floarea soarelui, pășuni, fânețe) și horticultură (cartofi, legume), în suprafață totală de 7.855,025 ha, cu pagube în valoare totală de 11,139 milioane lei, în principal în podișul Târnavelor și podișul Secașelor.

Restul pagubelor până la 11,5 milioane lei au fost produse după inundaţii, furtuni şi incendii.

După inundaţii, au fost afectate bunuri în valoare totală de peste 343.000 lei (605.000 în 2014).

În perioada 21 mai – 18 iunie 2015, s-au produs pagube de 136.700 lei pe teritoriul a 7 localități din zonele Alba Iulia, Zlatna, Cugir, Pianu și Sălciua (au fost inundate două case, 14 anexe gospodăreşti, trei instituţii – spital, centrul social şi obiectiv Apa CTTA, peste 25 km de drumuri).

În perioada 24 iunie – 2 iulie 2015 s-au produs pagube de 40.000 lei pe raza a patru localități, zonele Alba Iulia, Ocna Mureș, Valea Lungă, Livezile (inundate patru case, o anexă gospodărească, un aşezământ social, centrul social din Alba Iulia – Gară, 12 km de drumuri şi străzi, 2 hectare de teren)

În perioada 16 – 22 august 2015, s-au produs pagube la Zlatna şi Horea, de 100.000 lei (două anexe gospodăreţti inundate şi drumuri afectate)

După furtuni și vânt puternic, au fost înregistrate pagube la în valoare totală de peste 96.000 lei.

În 20 aprilie 2015, la Alba Iulia și Ocna Mureș au fost două autoturisme şi două acoperişuri de imobile avariate – pagube de 66.000 lei.

În 2 septembrie 2015, 20 de acoperişuri, 10 autoturisme avariate şi un obiectiv economic afectat – pagube de 29.550 lei.

Anul trecut, au fost primite 188 de atenționări și avertizări hidrologice sau meteorologice, pentru judeţul Alba, faţă de 147 în anul 2014. Iarna trecută, pe fondul vremii nefavorabile, au fost avarii la rețelele de alimentare cu energie electrică, pe raza a 44 localități, care au fost remediate de echipele de intervenție FDEE Alba. Din cauza ninsorilor abundente, în ianuarie 2015, la Câmpeni, drumul comunal spre satul Borlești a fost blocat aproximativ 12 ore.

Anul trecut, au fost şi poluări accidentale, care au afectat 2 cursuri de apă. În 15 ianuarie, pârâul Valea Mușcanilor a fost poluat pe raza comunei Lupşa, cu ape de mină antrenate din fostele galerii IPEG.

În 24 mai 2015, râul Mureș a fost poluat pe raza localităţii Stâna de Mureș, cu substanțe neidentificate, înregistrându-se mortalitate piscicolă. După caracteristicile morfologice ale peștilor morți, specialiștii din partea SGA Alba deplasați la fața locului, au ajuns la concluzia că cel mai probabil moartea ar fi survenit în urma unui șoc de natură electrică, organică sau chimică.

Alunecări de teren

În localitatea Dăroaia, comuna Roșia Montană, pe fondul fenomenului de îngheț-dezgheț s-au produs căderi de pietriș, blocuri și materiale pietroase, care au avariat o locuință, fiind înregistrate pagube de 300 lei. În urma deplasării în teren a membrilor comisiei CJSU pentru validarea pagubelor, s-a constatat faptul că întreaga zonă din vecinătatea locuinței prezintă potențial ridicat de alunecări de teren sau căderi de material pietros. Pe lângă monitorizarea situației de către Comitetul Local pentru Situații de Urgență Roșia Montană, membrii comisiei au mai recomandat identificarea și alocarea unor fonduri de către Consiliul Local Roșia Montană pentru efectuarea unui studiu geotehnic în zona afectată.

 



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

CÂMPENI

Domeniu de vânătoare de 300 de hectare, înființat lângă Câmpeni. Mistreți, cerbi și căpriori, pentru vânători români și străini

Publicat

La 7 kilometri de Câmpeni se va înființa un complex de vânătoare pe o suprafață de peste 300 de hectare. Complexul „Composesoratul Câmpeni” va dispune de un compartiment de 236,8 hectare pentru practicarea vânătorii, două compartimente pentru reproducere, unul pentru vieri şi un compartiment de carantină. Complexul va avea ca specii de interes mistreţul, cerbul comun şi căpriorul. 

Agenţia pentru Protecţia Mediului (APM) Alba a luat recent decizia etapei de încadrare a proiectului „Împrejmuire teren şi înfiinţare complex vânătoare <Composesoratul Câmpeni>”, propus a fi amplasat în unitatea adminsitrativ-teritorială Câmpeni, fără evaluarea impactului asupra mediului.

Potrivit proiectului, terenul pe care se doreşte înfiinţarea Complexului de Vânătoare Composesoratul Câmpeni este situat în extravilanul orașului Câmpeni și are o suprafață de 318,6 ha, proprietate a Composesoratului Câmpeni. Terenul este situat în F.C. 4 Valea Bistrei, fiind gestionat de AV Căpriorul Certeze. Acesta se află la 7 km de orașul Câmpeni și la 82 km de municipiul Alba Iulia. Accesul în perimetru este posibil pe DN 75 care leagă DC 141 Valea Bistrii, apoi pe drumul forestier Valea Bistrii până la amplasament.

Avantajele principale ale constituirii acestui complex sunt: sporirea per ansamblu a efectivelor de vânat la nivelul judeţului Alba cu un efectiv de cca. 140 – 160 exemplare de mistreţ, 20 exemplare cerb comun, 30 exemplare căprior din diferite clase de vârstă şi sex şi crearea totodată a premiselor ca anual să fie disponibile atât pentru practicarea vânătorii, cât şi pentru vânzare în stare vie a unui efectiv important de vânat.

Pe de altă parte se apreciază că vor putea fi livrate pe piaţă cca. 8.000 kg carne vânat anual ca rezultat al acţiunilor de vânătoare organizate.

În plus, potrivit proiectului, nu poate fi neglijat şi aspectul social, materializat prin înfiinţarea unor noi locuri de muncă, precum şi cel turistic prin diversificarea posibilităţii de practicare a unor acţiuni de vânătoare reuşite cu vânători români şi străini, fapt care conduce la sporirea atractivităţii turistice a zonei.

Complexul „Composesoratul Câmpeni” va fi constituit din următorul ansamblu de compartimente:

1) Compartimentul de carantină (0,5 ha).

Acesta va avea un rol dublu. Pentru început, este utilizat la cantonarea temporară şi supravegherea sanitar – veterinară a vânatului achiziţionat, înainte de eliberarea lor în complex. După acţiunea iniţială de populare a complexului, spaţiul de carantină va funcţiona ca atare cu ocazia împrospătărilor de sânge, în condiţiile în care acestea vor fi necesare.

În rest, aceast compartiment va fi utilizat pe durata perioadei de vânătoare, pentru protecţia tineretului subadult valoros de mistreţ, care va înlocui în fiecare an reproducătorii în vârstă de peste 4-5 ani ce vor fi extraşi prin vânătoare. Efectivul subadulţilor selecţionaţi va fi acelaşi cu cel al reproducătorilor extraşi.

2) Compartimentul destinat întreţinerii vierilor (47,4 ha).

El găzduieşte pe durata întregului an cca. 30 vieri de foarte bună calitate, din toate clasele de vârstă cuprinse între 1,5 – 5 ani. Dintre aceştia sunt selecţionaţi reproducătorii care vor participa la rut în ţarcul de împerechere (perioada 1 noiembrie – 15 ianuarie), ca şi vierii de peste 5 ani destinaţi împuşcării.

Împrejmuirea este dotată cu toate instalaţiile necesare întreţinerii mistreţilor (hrănitori, scăldători, sărării,etc), observării şi recoltării acestora la pândă.

3) Compartimentul scroafelor cu purcei, vânătoare şi întreţinere pentru toate speciile existente (236,8 ha) are destinaţie dublă:

a) în sezonul de vânătoare este spaţiul unde se practică vânătoarea la goană; Utilizarea spaţiului pentru vânătoarea la goană presupune dotarea lui cu instalaţii specifice (ştanduri, linii de vânătoare, etc) pentru 4-5 goane riguros stabilite;

b) în restul anului este spaţiul în care femelele gestante de mistreţ fată şi îşi cresc progenitura până în luna octombrie. Utilizarea compartimentului ca spaţiu de fătare şi creştere a puilor necesită dotarea cu instalaţii de creştere şi hrănire specifice. Toate hrănitorile, atât cele pentru purcei cât şi cele pentru adulţi vor fi dotate cu capcane de prindere. Acestea vor servi atât la vaccinarea purceilor în luna iunie, cât şi la capturarea unor scroafe care nu vor putea fi capturate în capcana centrală în vederea vaccinării, marcării şi transferului în ţarcul de împerechere. Compartimentul serveşte şi la întreţinerea celorlalte specii de vânat existente.

4) Compartimentul de împerechere a mistreţilor (22,7 ha).

El este utilizat în perioada 1 noiembrie – 15 ianuarie, când aici sunt introduse scroafele şi exemplare valoroase dintre vierii care alcătuiesc stocul de reproducători (30 – 40 scroafe şi 4 – 5 vieri).

În spaţiu împrejmuit, la rut se recomandă sex ratio de maxim 1 vier / 8-10 scroafe, datorită luptelor între vieri relativ egali ca talie şi forţă, cu răniri nedorite care apar în cazul densităţilor mai mari de vieri.

Compartimentul este dotat cu instalaţii destinate întreţinerii şi observării mistreţilor. După perioada de rut şi încheierea perioadei de vânătoare, atât vierilor (care au ajuns la vârsta de împuşcare) cât şi scroafelor li se deschide accesul spre compartimentul scroafelor cu purcei şi vânătoare. În afara perioadei menţionate mai sus, această împrejmuire poate fi deschisă, cu acces liber pentru vânat în ambele sensuri.

Între compartimentul de împerechere şi cel al vierilor se va monta obligatoriu protecţie electrică dublă deoarece, în caz contrar vierii neintroduşi la rut vor distruge plasa de sârmă dintre cele două compartimente.

5) Compartimentul de împerechere a cervidelor (11,2 ha).

Aici vor fi cantonate exemplare valoroase de cerb pe toata durata vârstei optime de reproducere pentru realizarea unei reproduceri controlate, iar tineretul produs va fi eliberat în compartimentul de întreținere unde se va forma un nou nucleu de cerb.

Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

CASA EFICIENTĂ ENERGETIC 2021: Ce se întâmplă cu programul în care s-au înscris peste 14.000 de solicitanți. Precizări de la AFM

Publicat

Programul Casa Eficientă Energetic , lansat în 15 septembrie 2020 de Administrația Fondului de Mediu a rămas blocat din cauza lipsei personalului care să evalueze dosarele depuse.

AFM a transmis la solicitarea Alba24.ro precizări cu situația derulării programului, iar din răspunsul sumar transmis la pe acest subiect se întelege că nu s-a mai făcut niciun pas după terminarea înscrierii solicitanților în platformă.

Casa Eficientă Energetic – ultimele noutăți despre programul lansat de AFM

Potrivit documentului responsabilii de la AFM în derularea programului ”Casa Eficientă Energetic ”caută la această dată soluții pentru ” externalizarea evaluarii cererilor de finanțare

Până la încheierea sesiunii de înscriere în aplicație s-au înregistrat 14.014 de persoane pentru o valoare disponibilă de finanțare de  110.087.873 LEI.

Cheltuieli eligibile care pot fi decontate prin programul Casa Eficienta Energetic

Cheltuielile eligibile vizează: instalarea de ferestre izolante, izolarea acoperișului, a pereților exteriori, montarea unei centrale mai eficiente, a panourilor solare, sisteme de ventilație, corpuri de iluminat cu LED, senzori de mișcare, robineți și conducte noi etc. Condiția eligibilității proiectului este ca eficiența energetică a locuinței să crească cu cel puțin o clasă energetică.

Pentru a obține banii, cei interesați trebuiau să se înregistreze, într-o primă fază, într-un formular de pe siteul AFM, iar apoi să depună la autorități în termen de 15 zile de la înregistrare, un dosar de finanțare cu următoarele documente:

  1. cererea de finanţare, în original, completată integral prin tehnoredactare;
  2. actul de identitate al solicitantului, valabil la data depunerii dosarului de finanțare, în copie;
  3. împuternicirea notarială, în situaţia în care cererea de finanţare este semnată de o persoană împuternicită de către solicitant, în original;
  4. actul de identitate al persoanei împuternicite, valabil la data depunerii dosarului de finanțare, în copie;
  5. extras de carte funciară, nu mai vechi de 30 de zile la data depunerii cererii de finanțare, din care să rezulte dreptul de proprietate asupra imobilului construcţie pe care se va implementa proiectul, în original;
  6. certificat de atestare fiscală privind obligaţiile de plată către bugetul de stat, emis pe numele solicitantului de către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanţelor Publice, în termen de valabilitate și în original, în copie legalizată sau emis în Spațiul Privat Virtual;
  7. certificat de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local, în termen de valabilitate și în original sau copie legalizată;
  8. certificatul de performanță energetică eliberat înainte de intervenție, în original sau în copie legalizată și nu mai vechi de șase luni;
  9. raportul de audit energetic efectuat înainte de intervenție, în original sau în copie legalizată, elaborat conform legislației în vigoare de către un auditor energetic atestat.

Problema cea mai mare pe care au întâmpinat-o solicitanții a fost întocmirea rapoartelor de audit energetic, prețul pentru elaborarea unui astfel de document, în termen de mai puțin de 15 zile de la înscrierea în aplicație, sărind de la 1500 lei la peste 5000 de lei,  în condițiile în care, prin proiect, statul decontează mai puțin de jumătate din bani.

Cheltuieli eligibile în cadrul programului Casa Eficientă Energetic

Sunt considerate cheltuieli eligibile următoarele:

a) cheltuielile cu lucrările de reabilitare termică a elementelor de anvelopă a clădirii privind: înlocuirea tâmplăriei exterioare existente, cu tâmplărie termoizolantă; · izolarea termică a elementelor de construcție exterioare opace (pereți exteriori, terase, învelitoarea șarpantei și alte elemente similare); · izolarea termică a planşeului peste sol și/sau peste ultimul nivel al clădirii;

b) cheltuielile cu lucrările de instalare/reabilitare/modernizare a sistemelor de încălzire și de preparare și utilizare a apei calde de consum: cazane cu condensare;

pompe de căldură, cu excepția aparatelor de tip aer-aer (aparate de aer condiționat);

panouri solare termice;

izolarea termică a conductelor de distribuție și a unităților de acumulare;

dotarea cu dispozitive de reglare pentru încalzirea și preparea apei calde de consum;

înlocuirea, reablitarea componentelor instalației interioare (corpuri de încălzire, conducte, robinete, boilere, schimbătoare de căldură și alte elemente similare din componența instalației de încălzire și preparare a apei calde de consum);

c) cheltuielile pentru achiziționarea și montarea de sisteme de ventilare mecanică cu recuperare a căldurii (eficiența minimă de recuperare a căldurii 75%);

d) cheltuielile cu lucrările de reabilitare/modernizare a sistemului de iluminat aferent clădirii; acestea pot consta în:

înlocuirea corpurilor și/sau surselor de iluminat fluorescent și incandescent cu corpuri/surse cu tehnologie LED;

utilizarea senzorilor de mișcare/prezență, acolo unde aceștia se impun pentru economia de energie (poduri, mansarde, debarale) și dispozitive pentru reglarea nivelului de iluminat;

programatoare orare pentru comanda instalațiilor de încălzire și răcire;

e) cheltuielile aferente implementării de elemente de tâmplărie cu vitraj cu control solar sau sisteme de umbrire exterioară (obloane, jaluzele etc.) cu reglare manuală sau cu reglare automată inteligentă;

f) cheltuieli aferente altor intervenții ocazionate de implementarea măsurilor menționate la lit. a)-e):

-creșterea etanșeității la aer a anvelopei clădirii și la montarea tâmplăriei termoizolante; · asigurarea continuității stratului etanș la nivelul îmbinărilor sau străpungerilor în anvelopa clădirii

repararea acoperişului tip terasă/şarpantă, inclusiv repararea sistemului de colectare a apelor meteorice de la nivelul terasei, respectiv a sistemului de colectare şi evacuare a apelor meteorice la nivelul învelitoarei tip şarpantă;

– demontarea instalaţiilor şi a echipamentelor montate aparent pe faţadele/terasa clădirii, precum şi montarea/remontarea acestora după efectuarea lucrărilor de intervenţie;

-refacerea finisajelor interioare în zonele de intervenţie;

-repararea trotuarelor de protecţie, în scopul eliminării infiltraţiilor la infrastructura clădirii;

g) manopera și profitul, inclusiv TVA aferentă

h) cheltuielile pentru elaborarea certificatului de performanță energetică și efectuarea auditului energetic înainte de intervenție, elaborarea certificatului de performanță energetică și elaborarea raportului de implementare după intervenție;

Autoritatea decontează pentru toate aceste cheltuieli până la 1.500 lei;

IMPORTANT: Autoritatea finanţează doar cheltuielile eligibile efectuate după semnarea contractului de finanţare, cu excepţia cheltuielilor efectuate pentru obținerea certificatului de performanță energetică și pentru auditul energetic, efectuate înainte de intervenție.

De asemenea, Autoritatea nu finanţează lucrări efectuate în regie proprie.

  • Cheltuielile efectuate pentru achiziţia de echipamente, aparate electronice, corpuri de iluminat sunt eligibile dacă produsele achiziţionate sunt noi.

 Programul s-a blocat din luna septembrie. Următorii pași :

  1. Programul Casa Eficientă Energetic: Aprobarea/ contestarea dosarului

2. Programul Casa Eficientă Energetic: Implementarea proiectului

3.Programul Casa Eficientă Energetic: depunerea dosarului de decontare

4. Programul Casa Eficientă Energetic: Decontarea Proiectului

5. Programul Casa Eficientă Energetic: Monitorizarea proiectului

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

VREMEA în ALBA până duminică: Mai cald, apoi se răcește din nou și va fi ceață. Prognoza meteo de weekend, 26-28 februarie

Publicat

Vremea se încălzește vineri, iar apoi se răcește din nou, în județul Alba.

Meteorologii prognozează temperaturi maxime de 14-17 grade Celsius, iar sâmbătă și duminică acestea vor scădea la 9-10 grade.

La munte, maximele vor varia între zero și 13 grade.

Vor fi condiții de ceață.

Prognoza meteo în localități din Alba, în perioada 26-28 februarie:

Vineri, 26 februarie

Alba Iulia: minime de 4 grade Celsius, maxime de 13 grade Celsius; însorit

Sebeș: minime de 5 grade Celsius, maxime de 14 grade Celsius; însorit

Șugag: minime de 0 grade Celsius, maxime de 14 grade Celsius; însorit

Oaşa: minime de -1 grad Celsius, maxime de 9 grade Celsius; nori joși și ceață

Aiud: minime de 3 grade Celsius, maxime de 13 grade Celsius; predominant însorit

Blaj: minime de 3 grade Celsius, maxime de 13 grade Celsius; predominant însorit

Ocna Mureş: minime de 2 grade Celsius, maxime de 11 grade Celsius; nori joși și ceață

Zlatna: minime de 4 grade Celsius, maxime de 17 grade Celsius; nori joși și ceață

Abrud: minime de 1 grad Celsius, maxime de 16 grade Celsius; nori joși și ceață

Cîmpeni: minime de 1 grad Celsius, maxime de 16 grade Celsius; nori joși și ceață

Arieşeni: minime de 0 grade Celsius, maxime de 13 grade Celsius; nori joși și ceață

Cugir: minime de 5 grade Celsius, maxime de 14 grade Celsius; însorit

Sâmbătă, 27 februarie

Alba Iulia: minime de 0 grade Celsius, maxime de 10 grade Celsius; nori joși și ceață

Sebeș: minime de 0 grade Celsius, maxime de 10 grade Celsius; mai frig

Șugag: minime de -5 grade Celsius, maxime de 6 grade Celsius; mai frig

Oaşa: minime de -6 grade Celsius, maxime 1 grad Celsius; mai frig

Aiud: minime 0 grade Celsius, maxime de 10 grade Celsius; nori joși și ceață

Blaj: minime de 0 grade Celsius, maxime de 10 grade Celsius; nori joși și ceață

Ocna Mureş: minime de 1 grad Celsius, maxime de 7 grade Celsius; mai frig

Zlatna: minime de -3 grade Celsius, maxime de 11 grade Celsius; mai răcoros

Abrud: minime de -4 grade Celsius, maxime de 9 grade Celsius; mai frig

Cîmpeni: minime de -4 grade Celsius, maxime de 9 grade Celsius; mai frig

Arieşeni: minime de -5 grade Celsius, maxime de 5 grade Celsius; mai frig

Cugir: minime de 0 grade Celsius, maxime de 10 grade Celsius; mai frig

Duminică, 28 februarie

Alba Iulia: minime de -2 grade Celsius, maxime de 9 grade Celsius; noros

Sebeș: minime de -2 grade Celsius, maxime de 8 grade Celsius; noros

Șugag: minime de -4 grade Celsius, maxime de 3 grade Celsius; noros

Oaşa: minime de -6 grade Celsius, maxime de 0 grade Celsius; nori și soare

Aiud: minime de -2 grade Celsius, maxime de 8 grade Celsius; noros

Blaj: minime de -2 grade Celsius, maxime de 8 grade Celsius; noros

Ocna Mureş: minime de -1 grad Celsius, maxime de 5 grade Celsius; noros

Zlatna: minime de -2 grade Celsius, maxime de 8 grade Celsius; noros

Abrud: minime de -4 grade Celsius, maxime de 7 grade Celsius; nori și soare

Cîmpeni: minime de -4 grade Celsius, maxime de 7 grade Celsius; nori și soare

Arieşeni: minime de -6 grade Celsius, maxime de 4 grade Celsius; nori și soare

Cugir: minime de -2 grade Celsius, maxime de 8 grade Celsius; noros

sursa: accuweather.com

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Câinii polițiști antrenați să descopere persoanele infectate cu COVID vor face ”practică” la Aeroportul din Sibiu

Publicat

c

Câinii pregătiţi la Centrul Chinologic de la Sibiu pentru a depista persoanele infectate cu SARS-CoV-2 vor fi trimişi la Aeroportul Sibiu, în cadrul unui proiect pilot, după un acord cu reprezentanţii Aeroportului şi ai DSP, a spus, joi, ministrul de Interne, Lucian Bode.

Câinii antrenaţi să depisteze persoane cu COVID-19 vor fi trimişi pe Aeroportul Sibiu

Lucian Bode a fost întrebat, joi, de jurnalişti, când vor putea fi trimişi în acţiune câinii pregătiţi la Centrul Chinologic de la Sibiu, pentru depistarea COVID-19.

„A fost un interes foarte mare pentru ceea ce fac colegii noştri de la Centrul Chinologic de la Sibiu.

Urmează un acord cu Aeroportul din Sibiu pe seama unor reglementări clare cu Direcţia de Sănătate Publică, astfel încât acest centru pilot să înceapă la Sibiu, în cadrul parteneriatului cu Aeroportul. Apoi vom vedea cum evoluează”, a spus Bode.

Un astfel proiect funcţionează şi în alte state, între care Finlanda sau Germania, potrivit ministrului de Interne.

Acesta a precizat că este convins că activitatea câinilor antrenaţi de „colegii” poliţişti va da rezultate.

La Centrul Chinologic de la Sibiu sunt pregătiţi în fiecare an, pentru structurile MAI, peste 1.000 de câini.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate