Connect with us
Publicitate

ADMINISTRATIE

Regulamentul modificat al parcărilor rezidențiale din Alba Iulia, la aprobare în Consiliul Local. Taxa anuală și noi condiții


Publicat

alba iulia

Modificarea regulamentului de parcări de reședință în municipiul Alba Iulia intră la aprobare în ședința Consiliului Local din 27 octombrie.

Taxa anuală pentru un loc de parcare va fi de 135 de lei/an/loc (TVA inclus) pentru persoane fizice, respectiv 270 lei/an/loc (TVA inclus) pentru persoane juridice.

Închirierea locurilor de parcare rezidențiale este condiționată, printre altele, de deținerea unui autoturism cu ITP valabil.

Cei care ocupă locurile de reședință și după ora 16.00 (când expiră termenul în care acestea sunt libere și pentru alte mașini cu excepția celor pentru care locul e rezervat) au timp cel mult o oră să elibereze spațiul respectiv, din momentul în care se aplică autocolant privind înștiințarea că a parcat neregulamentar. În caz contrar, li se va ridica mașina.

Pot fi închiriate și locuri de parcare pentru aprovizionare de către persoanele juridice.

De asemenea, pot fi atribuite locuri de parcare și pentru pentru autoutilitare mici, sub 3000 kg sarcină maximă autorizată, cu condiția să încapă în spațiul respectiv.

Pot dobândi un loc de parcare și cei care nu au posibilitatea de a parca autovehiculul pe proprietatea privată deținută.

Proiectul de regulament a fost în consultare publică până în 28 septembrie, iar acum este supus la vot în Consiliul Local.

Prevederi din regulamentul parcărilor rezidențiale la Alba Iulia

Atribuirea unui loc de parcare se face pe 12 luni pe bază de abonament.

Taxa se plătește integral în cel mult 30 de zile de la data atribuirii locului de parcare, la sediul Serviciului Administrarea Domeniului Public și Privat.

Dacă se depășește acest termen, locul de parcare devine vacant și se va atribui altor persoane.

Beneficiarii locurilor de parcare au dreptul exclusiv de a folosi locul de parcare de luni până vineri între orele 16.00 – 8.00, iar sâmbăta, duminica și de sărbătorile legale, pe tot parcursul zilei.

Locurile de parcare se vor marca cu culoare albă.

Între orele 08.00 –16.00, de luni până vineri, locurile de parcare pot fi utilizate liber, de către orice persoană.

Persoanele cu dizabilități sau reprezentanții legali ai acestora, precum și persoanele juridice au dreptul de a utiliza locul de parcare permanent (24h/zi 7 zile/săptămână). Aceste locuri de parcare se vor marca cu culoare albastră.

Locurile de parcare din dreptul accesului în spațiile comerciale, unităţile hoteliere, săli spectacole, unităţi bancare, instituţii de interes public, societăţi comerciale, baze sportive etc. se pot atribui cu prioritate persoanelor fizice sau juridice care dețin/folosesc aceste spații, cu precădere pentru aprovizionare, denumită parcare aprovizionare (PA) percepându-se taxa anuală stabilită mai sus (270 lei/an – n.red).

Locurile de parcare rezidențiale – întreținere și folosire

Curățenia/deszăpezirea în parcările de reședință se asigură de către beneficiarii locurilor de parcare.

Parcările de reşedinţă se închiriază numai pentru autohevicule cu sarcină maximă autorizată mai mică de 3000 kg, înmatriculate în România, care se încadrează în limitele marcajului rutier ce delimitează locul de parcare.

Atribuirea locurilor de parcare de reședință se face prin încredințare directă.

Locurile de parcare atribuite vor fi utilizate doar de către beneficiarii acestora, subînchirierea sau utilizarea locurilor de parcare de către alte persoane cu acordul beneficiarilor fiind interzisă.

Nerespectarea acestei prevederi conduce la retragerea unilaterală a abonamentului şi se sancţionează cu pierderea locului de parcare. Locul de parcare devenit vacant va fi realocat.

Atribuirea locurilor de parcare pe bază de abonament

Locurile de parcare vacante din parcările publice de reședință vor fi atribuite pe bază de abonament:

persoanelor fizice care au domiciliul/reședința în vecinătatea parcărilor și au un autovehicul în proprietate sau folosință, fiind menționat în certificatul de înmatriculare în calitate de utilizator sau deține autovehiculul în baza unor alte acte  defolosință încheiate în formă autentică, cu excepția contractelor de leasing, care se vor prezenta în copie legalizată; autoturismul trebuie să aibă inspecția tehnică periodică în valabilitate

persoanelor juridice care au sediul/punct de lucru în vecinătatea parcărilor.

Poate fi atribuit un singur loc de parcare pentru o proprietate.

Persoanele cu handicap și reprezentanții legali ai acestora au prioritate la atribuirea locurilor de parcare. Pentru aceștia, locul de parcare se atribuie gratuit.

În cazul în care nu există locuri de parcare disponibile, cererile celor care solicită locuri de parcare vor rămâne în aşteptare, urmând ca, în momentul în care se eliberează un loc de parcare sau se creează locuri noi, să le fie atribuite acestora în ordine cronologică.

Dacă se elimină/anulează un loc de parcare deținut cu abonament valabil din motive neimputabile utilizatorului, acesta are prioritate la atribuire.

În cazul în care numărul solicitanţilor este mai mic decât numărul locurilor de parcare, repartizarea locurilor rămase libere se va face către locatarii imobilelor din apropiere care nu au primit locuri în parcarea aferentă acestora, iar în situaţia în care mai rămân totuşi locuri de parcare libere, acestea se vor putea atribui locatarilor din imobilele arondate care deţin şi al doilea autoturism, în limita locurilor disponibile, în ordinea cronologică a cererilor.

În cazul atribuirii unui loc de parcare în condițiile prevăzute mai sus, la expirare, dacă există listă de așteptare, nu se va mai prelungi dreptul de folosință al acestuia, locul de parcare urmând să fie atribuit conform listelor de așteptare.

Zonele în care se atribuie pentru prima dată locuri de parcare

În zonele unde se atribuie pentru prima dată locuri de parcare de reședință, persoanele care doresc un loc de parcare vor depune la Compartimentul presă, comunicare şi relaţii publice din cadrul aparatului de specialitate al Primarului municipiului Alba Iulia, o cerere în care vor menţiona numărul locului de parcare dorit şi locul unde este situat acesta.

Perioada de depunere a cererilor este de 7 zile lucrătoare, iar data de la care doritorii pot depune solicitări în vederea atribuirii unui loc de parcare se va anunţa de către Primăria municipiului Alba Iulia prin presă și alte mijloace de informare.

Atribuirea locurilor de parcare pentru prima dată se face de o comisie formată din 3 consilieri locali, 3 reprezentanți ai primăriei și câte un reprezentant al asociației de proprietari. Atribuirea se face în ordine cronologică, în funcție de numărul de înregistrare și data la care a fost depusă cererea.

Cine nu poate primi loc de parcare de reședință

Nu vor beneficia de locuri de parcare persoanele care deţin cu orice titlu garaje amplasate pe domeniul public sau privat al municipiului Alba Iulia sau pe proprietatea privată a persoanelor fizice sau juridice, persoanele care deţin curti, copertine sau au alte posibilităţi de parcare.

Toţi solicitanţii unui loc de parcare vor da o declaraţie pe proprie răspundere din care să reiese că sunt îndeplinite condiţiile menţionate mai sus.

Prin excepție, pot dobândi un loc de parcare persoanele fizice sau juridice care nu au posibilitatea de a parca autovehiculul pe proprietatea privată deținută, dacă reprezentanți ai Primăriei Municpiului Alba Iulia constată acest fapt.

Abonamentul este netransmisibil. Schimbul de locuri de parcare între titulari se face pe baza unei cereri scrise la care se vor anexa abonamentele în original.

Cum se poate prelungi abonamentul pentru locul de parcare de reședință

Abonamentul pentru locul de parcare se va putea prelungi cu încă 12 luni cu condiţia achitării de către titular a taxei anuale aferente. În caz contrar locul de parcare devine vacant și va fi atribuit în conformitate cu prezentul Regulament.

Taxa aferentă prelungirii locului de parcare poate fi achitată de la începutul anului până în ultima zi de valabilitate al abonamentului.

Prelungirea anuală a abonamentelor se face cu respectarea condițiilor inițiale de alocare și cu prezentarea în original a următoarelor documente:

– persoane fizice:

  • cartea de identitate/buletinul de identitate al utilizatorului din care să rezulte domiciliul sau reședința în apropierea parcajului;
  • certificatul de înmatriculare al autovehiculului cu inspecția tehnică periodică în valabilitate, din care să rezulte calitatea de proprietar sau utilizator

– persoane cu handicap: dacă utilizatorul este un aparținător al acestora, se prezintă actul de identitate al persoanei cu handicap, cu domiciliul/reședința în apropierea parcajului și acte în valabilitate ce dovedesc handicapul

– persoane juridice: certificatul de înregistrare sau certificatul constatator al abonatului din care să rezulte că are sediul social/punct de lucru în apropierea parcajului.

În cazul în care utilizatorul locului de parcare nu se prezintă până în ultima zi de valabilitate trecută pe abonament pentru prelungirea valabilității abonamentului și achitarea taxei anuale pentru ocuparea locului de parcare sau nu mai îndeplineşte una sau mai multe dintre condiţiile necesare atribuirii unui loc de parcare, locul de parcare devine vacant, urmând a fi atribuit în conformitate cu prezentul Regulament, fără notificarea prealabilă și fără punerea în întârziere a titularului.

Transmiterea dreptului de folosință

În cazul în care titularul abonamentului își schimbă autovehiculul deținut, abonamentul poate fi modificat cu noul număr de înmatriculare, titularul având obligația prezentării documentelor doveditoare.

Transmiterea dreptului de folosință a locului de parcare se poate face exclusiv către persoanele fizice sau juridice care au domiciliul/ reședința/ sediul/ punct de lucru pe aceeași proprietate. (de ex.: de la părinți la copii, de la persoană fizică la persoană juridică sau invers, de la un soț la altul etc.)

Cererea de transmitere se depune la Compartimentul presă, comunicare şi relaţii publice din cadrul aparatului de specialitate al Primarului municipiului Alba Iulia în perioada de valabilitate al abonamentului.

Locurile ocupate de alte mașini

În cazurile de ocupare fără drept a locurilor de parcare de reşedinţă, se va aplica amenda contravenţională și se va aplica și măsura tehnico-administrativă a ridicării autovehiculelor staționate neregulamentar, după ora 16.00, dacă proprietarul/deținătorul legal al autovehiculului nu va elibera locul de parcare de reședință în termen de o oră, ulterior aplicării unui autocolant privind înștiințarea că autovehiculul este parcat necorespunzător.

Interzis garaje sau sisteme de blocare pe locurile de parcare atribuite

Pe locurile de parcare de reşedinţă nu este permisă amplasarea/ construirea de garaje, ţarcuri, sisteme de blocare acces şi alte asemenea.

În cazul constatării unei astfel de abateri se vor lua măsurile legale potrivit prevederilor Legii 50/1991 (privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, republicată, cu modificările și completările ulterioare) și se va pierde dreptul de folosință asupra locului de parcare atribuit.

Dezafectarea garajelor, ţarcurilor, sistemelor de blocare etc. și aplicarea sancțiunilor legale corespunzătoare se realizează de către Serviciul Poliția Locală a municipiului Alba Iulia, din oficiu, la sesizarea Serviciului Administrarea Domeniului Public şi Privat sau la sesizarea scrisă a oricăror alte persoane.

Situații în care utilizatorii trebuie să elibereze temporar locurile de parcare

Utilizatorii locurilor de parcare au obligaţia de a elibera spaţiile de parcare în anumite zile şi intervale orare, pentru desfăşurarea unor evenimente speciale sau pentru a permite efectuarea reparaţiilor, marcajelor, intervenţiilor la reţelele de alimentare cu gaz, energie electrică, apă-canal etc, unde este cazul ori de câte ori este necesar.

În cazul în care proprietarii/utilizatorii autovehiculelor nu respectă această obligaţie, serviciile de specialitate din cadrul Primăriei municipiului Alba Iulia vor lua, în prima fază, măsura avertizării în scris a acestora, urmată de aplicarea unei amenzi contravenţionale.

În cazul unor abateri repetate se pierde locul de parcare atribuit şi se anulează abonamentul înainte de termen, cu notificarea prealabilă emisă de Serviciul Administrarea Domeniului Public şi Privat din subordinea Consiliului local al municipiului Alba Iulia cu 10 zile înainte de luarea acestei măsuri.

Intenţia de renunţare la locul de parcare atribuit, înainte de expirarea de drept a acestuia, se aduce la cunostinţă în scris Serviciului Administrarea Domeniului Public şi Privat (a fost eliminat termenul de o lună – n.red). Apoi locul de parcare devine vacant și va fi atribuit în conformitate cu prezentul Regulament.

Iniţiativa amenajării de noi locuri de parcare de reşedinţă o pot avea Primăria municipiului Alba Iulia, asociaţiile de proprietari, diverse persoane fizice sau juridice interesate.

Contravenții, amenzi

Constituie contravenţie următoarele fapte:

a) montarea ilegală a unor însemne/plăcuţe pentru rezervarea locului de parcare sau a unor sisteme de blocare acces

b) necurăţarea parcărilor de către beneficiarii locurilor de parcare (de frunze, vegetație, gunoi etc)

c) distrugerea platformei de parcare, precum şi a însemnelor/ plăcuţelor pentru rezervarea locurilor de parcare

d) neeliberarea locurilor de parcare la solicitarea angajaţilor Primăriei Municipiului Alba Iulia sau a unităţilor cu care colaborează primăria în vederea efectuării diverselor lucrări de marcare, modernizare, lucrări la  reţelele edilitare etc.

Faptele prevăzute mai sus se sancţionează cu amendă contravențională astfel:

– faptele prevăzute la lit.a), lit.b) și lit.d) cu amendă între 200-500 lei pentru persoane fizice și 500-1000 lei pentru persoane juridice

− faptele prevăzute la lit.c) cu amendă între 1000-2500 lei pentru persoane fizice și 1000-2500 lei pentru persoane juridice

Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor se face de către angajații Serviciului Poliția Locală.

Amenzile se achită la Direcția Venituri a Primăriei Alba Iulia.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

1 Comentariu

1 Comentariu

  1. eu

    sâmbătă, 23.10.2021 at 14:35

    Din cate vad nimic din propunerile cetatenilor nu apare in noul regulament,deci fix pix acea consulatatie publica. Ba in plus,desi au marit abonamentul,au reusit sa micsoreze cu inca cel putin 1 ora timpul abonatului,acum scrie ca dupa ora 16 au la dispozitie 1 ora sa elibereze locul ocupat de la momentul lipirii acelui autocolant,deci daca vine militai locala la ora 16..17..18 etc mai pot sta inca 1 ora pe locul ala.Bugetarilor v-ati rezolvat binsor,puteti lasa masinile pe locul prostilor pana iesiti de la job la ora 16,ca de..parcarile sunt pt voi,nu pt locuitorii din zonele de resedinta!

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

VIDEO: Dacia Jogger, cel mai nou model de familie al mărcii, disponibil la comandă. Detalii și elemente de design

Publicat

Noul vehicul de familie Dacia Jogger poate fi comandat începând din 1 decembrie în întreaga reţea de agenţi autorizaţi ai mărcii, a anunțat compania.

Dacia Jogger este disponibil cu două motorizări – noul motor pe benzină TCe 110 și motorul ECO-G 100 -, iar prețul de pornire pornește de la 13.990 de euro.

Prezentat în premieră mondială la începutul lunii septembrie la Salonul Internațional al Mobilității de la Munchen, Jogger este disponibil pe piaţa din România în două configurații – cu 5 şi cu 7 locuri – şi în două versiuni de echipare: Essential şi Comfort. Acestora li se adaugă, încă de la lansare, o serie limitată, intitulată „Extreme”, care cuprinde elemente de design specifice.

Jogger dispune de două motorizări: propulsorul cu alimentare mixtă benzină/GPL ECO-G 100 şi noul motor TCe 110 cuplat cu o cutie de viteze manuală cu șase trepte. Ambele motoare sunt echipate cu sistemul Start & Stop și sunt conforme normei Euro 6D Full.

Prețurile variază între 13.990 Euro (TVA inclus) pentru versiunea Essential în configurație cu 5 locuri, echipată cu motorul ECO-G 100 şi 16.950 Euro (TVA inclus) pentru versiunea Comfort în configurație cu 7 locuri, echipată cu motorul TCe 110.

În ceea ce priveşte Seria Limitată „Extreme”, aceasta afișează prețuri cuprinse între 16.800 Euro (TVA inclus) în cazul variantei cu 5 locuri şi motorizare ECO-G 100 şi 18.000 Euro (TVA inclus) pentru configurația cu 7 locuri şi motorizare TCe110.

Garanția oferită este de 3 ani sau 100.000 km. Primele livrări sunt programate în luna martie 2022, conform companiei.

”Vehicul polivalent, Dacia Jogger preia atribute aparținând a trei categorii diferite de modele : lungimea unui break, spațiul interior al unui monovolum și liniile unui SUV. Jogger este așadar <inclasabil>. Ca vehicul destinat familiilor, el oferă cel mai bun raport preț/spațiu interior din categorie, în timp ce numeroasele posibilități de utilizare îi subliniază caracterul polivalent”, spun cei de la Dacia.

Design și dimensiuni

Jogger dispune de o parte frontală verticală, cu o grilă amplă, specifică mărcii Dacia, de aripi față și spate profilate și de o capotă cu bosaje proeminente. Ampatamentul mare și consolele scurte dau impresia că roțile sunt amplasate aproape de extremitățile vehiculului.

Eleronul situat în partea superioară a hayon-ului conferă vehiculului un aspect dinamic. Luneta hayonului este încadrată de blocurile optice dispuse pe verticală și a căror bază curbată urmărește profilul aripilor spate.

Barele de pavilion, pasajele roților bine reliefate și garda la sol înaltă (200 mm la gol) îi permit modelului să fie în largul său pe toate tipurile de drum.

Echipată cu roți cu diametru mare (660 mm), Dacia Jogger degajă o impresie de robustețe. Ampatamentul generos, de 2,90 m, înălțimea sub pavilion de 912 mm și partea din spate verticală (blocuri optice verticale, hayon foarte larg, prag de încărcare coborât) asigură un spațiu interior generos, inclusiv la nivelul portbagajului. Accesul la locurile de pe ultimul rând este facilitat de dimensiunile mari ale ușilor din spate precum și de creșterea cu 40 mm a lățimii vehiculului la nivelul celui de-al doilea rând de geamuri laterale.

Cu o lungime de 4,55 m, cea mai mare înregistrată de un vehicul al gamei Dacia, Jogger oferă spațiul necesar familiilor care au nevoie de un vehicul polivalent.

Interior

Pentru a accentua impresia de spațiu interior, planșa de bord beneficiază, pe întreaga sa lățime, de un bandou orizontal realizat din material textil. Acest element de decor este disponibil începând cu al doilea nivel de echipare al modelului. Deasupra bandoului se află tabloul de bord și ecranul multimedia iar sub el, amplasate ergonomic, butoanele de comandă (climatizare, asistență la conducere). Același material textil îmbracă și cotierele ușilor față.

În funcție de versiune, spătarele scaunelor din față dispun de măsuțe rabatabile, prevăzute cu suporturi de pahar, similare celor disponibile pe spătarul fotoliilor din avioane. Lungimea măsuțelor poate fi reglată cu 70 mm, adaptându-se astfel nevoilor fiecărui ocupant. Scaunele laterale de pe rândul al doilea dispun de sisteme de fixare Isofix.

Ocupanții de pe rândul al treilea beneficiază de scaune individuale prevăzute cu o cotieră centrală. Vizibilitatea către exterior este asigurată de un geam lateral de mari dimensiuni care se poate întredeschide, asigurând astfel ventilarea naturală a interiorului.

Fiecare rând de scaune dispune de lumini de plafon dedicate, numărul acestora ajungând astfel la trei în cazul versiunii de 7 locuri. Înălțimea diferită a șezutului scaunelor (+ 55 mm diferență între rândurile 1 și 2 ; + 25 mm diferență între rândul 2 și 3) asigură un plus de confort pentru ocupanții locurilor din spate.

Spațiile de depozitare și reglarea scaunelor

Dacia Jogger dispune de spații de depozitare al căror volum util însumează 24 de litri. Printre acestea se numără un torpedo închis, cu un volum de 7 litri, spațiile prevăzute în partea inferioară a ușilor față și spate, în care pot fi depozitate sticle de un litru, un compartiment închis cu volumul de 1,3 litri, precum și șase suporturi de pahare.

Scaunele au fost profilate pentru a oferi o bună susținere laterală atât pentru șofer cât și pentru pasageri. Scaunul șoferului este reglabil pe înălțime (+/- 35 mm). La rândul său, volanul poate fi reglat pe înălțime (+/- 2.1°) și în adâncime (+/- 25 mm). În funcție de versiune, vehiculul dispune de o cotieră centrală cu un compartiment închis.

Versiune hibridă, în 2023

În 2023, gama de motorizări va fi completată de o versiune hibridă. Jogger va fi primul model Dacia care va beneficia de această tehnologie și care va deveni astfel cel mai accesibil vehicul de familie hibrid cu 7 locuri de pe piață. Tehnologia hibridă a modelului Dacia Jogger va fi bazată pe un motor pe benzină de 1,6 L, însoțit de două motoare electrice (un <e-motor> și un demaror de înaltă tensiune), cuplate cu o cutie de viteze multi-mod cu craboți, fără ambreiaj. Frânarea regenerativă, combinată cu capacitatea de auto-încărcare a bateriilor de 1,2 kWh (230V) și cu randamentul cutiei automate asigura ca rularea în oraș să desfășoare aproape 80% din timp în regim electric.

Consumul de carburant este astfel diminuat cu până la 40% (față de un motor termic echivalent în ciclu urban, fără schimbarea obiceiurilor de conducere). Alte avantaje : – O tracțiune 100% electrică la demaraj. – O conducere confortabilă datorită transmisiei automate. – O mare simplitate în utilizare, datorită adaptării automate a modului de conducere pentru optimizarea confortului la volan și a consumului

Echipamente de serie

Dacia Jogger vine cu mai multe posibilități de conectivitate: un suport pentru smartphone, un ecran TFT de 3,5” și, în funcție de versiune, până la trei prize de 12 V pentru încărcarea diverselor dispozitive electronice. În echiparea de serie, modelul dispune de limitator de viteze cu comenzi pe volan și de sistem de aprindere automată a farurilor.

Echipamente opționale

În funcție de piață, Dacia Jogger poate fi echipată, opțional, cu scaune față încălzite, cu sistem de climatizare automat cu afișaj digital, card de acces mâini libere cu descuierea de la distanță a portbagajului și cu aprinderea farurilor. La acestea se adaugă senzorii de ploaie cu acționarea automată a ștergătoarelor de parbriz, camera de marșarier, frâna de parcare electrică, senzorul de unghi mort și senzorii de asistență la parcarea cu fața și cu spatele.

sursa: hotnews.ro

Urmăriți știrile Alba24.ro și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Potirul euharistic din care s-a împărtășit protopopul greco-catolic Ioan Simu, la 1 decembrie 1918, expus la muzeul din Sebeș

Publicat

Exponatul lunii decembrie 2021 la muzeul din Sebeş este potirul euharistic din care s-a împărtăşit Ioan Simu, protopopul greco-catolic al Sebeşului, la 1 decembrie 1918, înainte de plecarea la Marea Adunare Naţională de la Alba Iulia.

În ziua de 1 Decembrie 1918, înainte de plecarea spre Alba Iulia, locuitorii români ai Sebeșului au participat la Sfânta Liturghie care s-a oficiat în fiecare dintre cele două biserici ale orașului, ortodoxă și greco-catolică, despărţite doar de râul Sebeş.

La fel cum se întâmpla în fiecare duminică, în cadrul liturghiei, preoţii s-au cuminecat. După terminarea serviciului divin, participanții s-au deplasat in corpore în Piaţa Mare a oraşului, unde a fost oficiat un Te Deum, la care au slujit, împreună, cei doi protopopi, Ioan Simu (greco-catolic) şi Sergiu Medean (ortodox), după care delegația Sebeșului a pornit spre Alba Iulia.

Ioan Simu (1875-1948), protopop și președinte al Consiliului Naţional Român din localitate, a folosit pentru a sluji şi pentru a se împărtăşi un potir euharistic care, după moartea sa, survenită la 30 de ani după acele evenimente, a avut o soartă mai puțin obișnuită. Urmașul său în scaunul protopopesc al Sebeşului, preotul Teodor Radu, în contextul desființării de către comuniști a bisericii greco-catolice, la sfârșitul anului 1948, a ales să ascundă vasul liturgic în podul bisericii, sub o grindă, unde a rămas timp de decenii. A fost descoperit abia în anii ’70 ai secolului trecut, de părintele Petru Brudea, cu ocazia unor reparaţii la acoperiş. Ulterior, potirul a intrat în patrimoniul Muzeului Municipal „Ioan Raica” Sebeş, acest valoros artefact fiind propus publicului ca exponat al lunii decembrie.

Potirul euharistic, confecţionat din argint

Potirul euharistic este confecţionat din argint, prin turnare, și a fost realizat din trei părţi, lucrate separat și asamblate ulterior. Acestea au fost îmbinate folosindu-se un şurub introdus prin interiorul piciorului. Vasul liturgic are înălţimea de 27 cm, iar grosimea metalului, variază de la 1 la 4 mm.

Talpa potirului este circulară, având diametrul de 14,8 cm, partea sa inferioară fiind tratată sub forma unei scotii cu baza profilată. Deasupra acesteia se află un registru decorativ, de forma unei semicalote, împărţit în zone egale cu ajutorul a trei lobi sugeraţi, realizați în relief, pe care se află tot atâtea cruci stilizate. Câmpurile delimitate astfel sunt ornamentate cu elemente de decor vegetal, realizate tot în relief, în fiecare dintre ele fiind redate instrumentele utilizate la supliciul Mântuitorului.

Astfel, sunt figurate stâlpul infamiei, cu biciul şi beţele folosite pentru a-l lovi în curtea Praetorium-ului, atunci când a fost dus în faţa lui Pilat din Pont, cununa de spini, piroanele, ciocanul şi cleştele, utilizate la crucificare şi, respectiv, scara care a servit la montarea plăcuţei cu inscripţia INRI. Acestora li se adaugă trestia, cu buretele în vârful ei, cu ajutorul căreia i s-a dat să bea oţet, precum şi suliţa cu care a fost străpuns. La interior, pe marginea tălpii, este gravat textul „Poporulu eclesiei gr.c. dein Sabesiu, 1869”. Elementele decorative amintite acoperă și fusul potirului.

Piciorul acestuia este decorat cu patru noduri, cu diametre şi dimensiuni diferite, realizate din succesiuni de profiluri de tip scotie și tor. Acestea din urmă au muchiile decorate cu motivul torsadei (al funiei), ornament cu dublu rol, decorativ şi funcţional, asigurându-se astfel o mai bună aderență la manipulare.

În partea superioară a piciorului se află cupa, nedecorată, susținută de un suport ajurat, tot din argint, ornamentat cu vrejuri de viţă-de-vie, dispuse în patru registre verticale, în formă de inimă, delimitate unele de altele de câte un ciorchine.

Urmăriți știrile Alba24.ro și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

FOTO: Nouă sportivi de la CS Unirea Alba Iulia au obținut 15 clasări pe podium, la două importante competiții de taekwondo

Publicat

Nouă sportivi ai CS Unirea Alba Iulia au obținut 15 clasări pe podium la două importante competiții de taekwondo, desfășurate în perioada 26 – 28 noiembrie la București.

Astfel, la competiția cu participare internațională „Generația 24”, un număr de 6 sportivi ai CS Unirea Alba Iulia au ocupat podiumul, în vreme ce la Campionatul Balcanic 9 practicanți de arte marțiale de la clubul albaiulian s-au clasat între primii 3, la categoriile lor.

„Participarea unui practicant a fost posibilă la ambele competiții. Precizăm că toți cei 6 concurenți care au ocupat primele locuri la competiția ”Generația 24” au reușit să se impună și la Campionatul Balcanic, făcând astfel mare cinste clubului nostru”, au transmis reprezentanții CS Unirea Alba Iulia.

Sportivii secției de taekwondo sunt pregătiți de către antrenorul Alin Moldovan.

Rezultate pentru CS Unirea Alba Iulia la competiția internațională ”Generația 24”:

  • Popa Andrei – categoria de greutate -36 kg, categoria de vârstă ”youth junior” – locul 1;
  • Vas Karina – categoria de greutate -33 kg, categoria de vârstă ”youth junior” – locul 2;
  • Cret Karina – categoria de greutate -44 kg, categoria de vârstă ”youth junior” – locul 2;
  • Boloage Alecsandru – categoria de greutate -49 kg categoria de vârstă ”cadets” – locul 2;
  • Cetean Eduardo – categoria de greutate -41 kg, categoria de vârstă ”cadets” – locul 3;
  • Galea Mario – categoria de greutate -49 kg categoria de vârstă ”cadets” – locul 3.

Rezultate pentru CS Unirea Alba Iulia la Campionatul Balcanic:

  • Dobârtă Roxana – categoria de greutate -44 kg, categoria de vârstă ”youth junior” – locul 1;
  • Jelea Eduard – categoria de greutate -25 kg, categoria de vârstă ”children” – locul 3;
  • Popa Andrei – categoria de greutate -41 kg, categoria de vârstă ”youth junior” – locul 3;
  • Vas Karina – categoria de greutate -36 kg, categoria de vârstă ”youth junior” – locul 3;
  • Cret Karina – categoria de greutate -44 kg, categoria de vârstă ”youth junior” – locul 3;
  • Cetean Eduardo – categoria de greutate -41 kg, categoria de vârstă ”cadets” – locul 2;
  • Fara Alex – categoria de greutate -45 kg, categoria de vârstă ”cadets” – locul 3;
  • Boloage Alecsandru – categoria de greutate -49 kg, categoria de vârstă ”cadets” – locul 3;
  • Galea Mario – categoria de greutate -49 kg, categoria de vârstă ”cadets” – locul 3.

”Rezultatele sportivilor noștri, la cele două competiții, sunt peste așteptări. Antrenorul Alin Moldovan a reușit să construiască o comunitate sportivă frumoasă, tânără și unită. Munca în echipă face diferența! Felicitări tuturor!”, a spus Corneliu Mureșan, director CS Unirea Alba Iulia.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Primele suspiciuni de Omicron în România. Trei români sosiți din Africa de Sud au fost confirmați cu COVID-19

Publicat

Trei persoane care au sosit în România din Africa de Sud au fost confirmate ca fiind infectate cu COVID-19. Un jucător al echipei de rugby CSM Știința Baia Mare, sosit în România din Africa de Sud, a fost confirmat pozitiv cu virusul SARS-COV-2, iar ulterilor, încă două persoane au fost confirmate ca fiind infectate, după ce au afectuat testele PCR.

Ministerul Sănătății anunță retestarea sportivului: Se află în izolare, sub observație medicală

„Ministerul Sănătății informează că, cei 29 de sportivi repatriați din Africa de Sud, care au sosit la Baia Mare, au fost testați și li s-au asigurat condițiile pentru carantinare, conform metodologiei stabilite de către INSP.

Unul dintre spotivi a fost depistat pozitiv și se află în izolare, sub observație medicală, fiind asimptomatic. Acestuia i s-a recoltat o nouă probă care va fi trimisă mâine pentru secvențiere la Institutul National de Cercetare Medico- Militară „Cantacuzino” București”, se arată într-un scurt comunicat al instituției.

DSP și Ministerul Sănătății au confirmat încă două cazuri de COVID-19 în rândul celor care au sosit din Africa de Sud. Cele două persoane sunt de asemenea în carantină, în Vaslui, respectiv Brașov, iar autoritățile au efectuat anchetele epidemiologice în vederea stabilirii contactilor direcți.

Cele trei persoane care au venit din Africa de Sud au confirmate pozitiv după ce au efectuat testul PCR.

În urma testelor rapide efectuate pe aeroportul Otopeni, nu a fost detectat niciun caz de infecție.

sursa: digi24.ro, agerpres.ro

Urmăriți știrile Alba24.ro și pe Google News.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate