Educație
REZULTATE după contestații la Evaluare Națională 2021 în ALBA: 98 de note mai mici la recorectarea lucrărilor. Exemple din județ
În județul Alba, au fost 98 de note mai mici după contestații la Evaluare Națională 2021. În total, 5,89% dintre notele la lucrările de la examen au fost contestate în județ.
Elevii care au depus contestații au luat la cunoștință că notele pot fi mai mari sau mai mici după recorectarea lucrărilor. Unii au obținut note mai mari și cu peste 1 punct.
Exemple în acest sens sunt la Colegiul Național ”Lucian Blaga” din Sebeș unde nota unui elev a fost cu 1,05 mai mare la Română după contestații (de la 7,70 la 8,75) sau a altuia de la Școala Gimnazială ”Ion Bianu” Valea Lungă – a luat, tot la Română 6,70 față de 5,65 înainte de contestații. Miza este intrarea la liceu, unde notele mai mari contează.
La polul opus, au fost și note mai mici. Un exemplu este al unui elev de la Școala Gimnazială Cîmpeni, care în urma contestațiilor la Română și Matematică a avut medie mai mică: 4,97 de la 5,27.
Potrivit datelor publicate duminică de Ministerul Educației, în județul Alba, din 4.176 de lucrări corectate au fost contestate notele pentru 246 (5,89% dintre note contestate), din care 136 la Română, 108 la Matematică și 2 la Limba maternă.
După recorectare, au fost 125 de note mai mari, respectiv 79 de Română și 46 la Matematică.
Au fost și note mai mici, în 98 de cazuri, respectiv 50 la Română, 46 la Matematică și 2 la Limba Maternă.
Procentul mediilor peste 5 în județul Alba a crescut ușor după rezultatele finale la Evaluare Națională, la 80%, față de 79,9% înainte de contestații. Sunt tot cinci medii de 10, nu au fost altele noi. Dintre cei 2.056 de candidați prezenți la ambele probe, 1.645 de candidați au obținut medii mai mari sau egale cu 5 (cinci).
Alba a coborât pe locul 7 (anterior 6) în top național în funcție de mediile de 10 la examen și a urcat pe locul 6 (fără București, anterior locul 7) la medii mai mari sau egale cu 5.
La proba de Limba și literatura română au obținut note peste sau egale cu 5 (cinci) 1.828 de candidați (88,69%) din totalul celor 2.061 care au susținut proba, iar 13 candidați au fost notați cu 10 (zece).
La proba de Matematică, 1.415 candidați (68,72%) din cei 2.059 prezenți au note peste sau egale cu 5 (cinci), iar 32 de candidați au obținut nota 10 (zece).
La proba de limba și literatura maternă, 53 de candidați (din 56 prezenți) au obținut note mai mari sau egale cu 5.
Evaluarea Națională a elevilor de clasa a VIII-a reprezintă modalitatea de evaluare sumativă externă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Media de admitere constituie criteriu pentru admiterea în învățământul liceal de stat, fiind media ponderată între media generală obținută la Evaluarea Națională (cu o pondere de 80%) și media generală de absolvire a claselor din gimnaziu (cu o pondere de 20%).
În prima etapă de repartizare computerizată și admitere în învățământul liceal de stat din acest an, completarea opțiunilor în fișele de înscriere de către absolvenții clasei a VIII-a și de către părinții acestora, asistați de diriginții claselor a VIII-a, se va derula în perioada 16 – 22 iulie.
Repartizarea computerizată a candidaților din seria curentă, precum și a celor din seriile anterioare care nu împlinesc 18 ani până la data începerii cursurilor anului școlar 2021-2022 va avea loc în data de 24 iulie.
Cum s-au recorectat lucrările
Potrivit metodologiei, în procesul de evaluare inițială a lucrărilor scrise și de rezolvare a contestațiilor, după validarea finalizării evaluării de către cei doi profesori evaluatori, în cazul în care diferența dintre notele celor doi evaluatori este mai mică sau egală cu1 punct, notele obținute se trec pe fiecare lucrare în parte, cu cerneală roșie, de către profesorii evaluatori, după ce este verificată concordanța cu borderourile individuale, și se semnează de aceștia.
Nota finală se trece pe lucrare, în prezența profesorilor evaluatori, de către președintele comisiei. Președintele comisiei calculează nota finală, ca medie aritmetică cu două zecimale a notelor acordate de evaluatori, fără rotunjire, și semnează, nota fiind înregistrată în catalogul evaluării naționale.
În cazul în care diferența între notele acordate de cei doi profesori evaluatori este mai mare de 1 punct, lucrarea va fi recorectată de alți doi profesori evaluatori numiți de președintele comisiei. După validarea finalizării evaluării, nota finală este calculată luând în considerare cele 4 (patru) note, după eliminarea celor două note/valori extreme, ca medie aritmetică cu două zecimale, fără rotunjire, a celor două note/valori centrale.
Media rezultată reprezintă nota finală care se trece pe lucrare și este înregistrată în catalogul evaluării naționale. Sub nota finală semnează cei patru evaluatori și președintele comisiei. Numărul pachetului și numărul de ordine al lucrărilor care necesită o nouă evaluare sunt consemnate într-un proces –verbal, semnat de cei amintiți anterior
În cadrul etapei de soluționare a contestațiilor, după încheierea evaluării lucrărilor, notele acordate după reevaluare sunt comparate cu cele acordate în etapa de evaluare inițială.
În situația în care se constată o diferență de notare mai mare de 1 punct, în plus sau în minus, între nota de la evaluarea inițială și cea de la contestații, președintele comisiei de contestații numește o nouăcomisie de contestații formată dindoi profesori cu experiență, alții decât cei care au evaluat inițial lucrările în centrul de contestații.
Reevaluarea se face după o nouă secretizare a lucrărilor, respectând cu strictețe baremul de evaluare și notare și toate procedurile de evaluare.
Nota acordată de cea de a doua comisie de contestații este nota finală obținută de candidat.
Nota obținută în etapa de soluționare a contestaților este nota definitivă, indiferent de punctajul obținut, în plus sau în minus, față de nota acordată în etapa de evaluare inițială a lucrării. Această notă nu mai poate fi modificată și reprezintă nota obținută de candidat la proba respectivă.
Media la examen / admiterea la liceu
Media generală obținută în cadrul Evaluării Naționale are o pondere de 80% în calculul mediei de admitere în clasa a IX-a.
Nu există notă minimă de admitere la liceu sau în școala profesională, intrarea într-o clasă sau alta fiind limitată de numărul de locuri și de concurență.
Calculul mediei de admitere în liceu
Media de admitere, pe baza căreia se realizează înscrierea în clasa a IX-a de liceu a absolvenţilor învăţământului gimnazial, se calculează ca medie ponderată între media generală la evaluarea naţională susţinută de absolvenţii clasei a VIII-a, care are o pondere de 80%, şi media generală de absolvire a claselor a V-a – a VIII-a, care are o pondere de 20% în calculul mediei de admitere.
Calculul mediei de admitere se face astfel:
MA = 0,2 x ABS + 0,8 x EN
unde:
MA = media de admitere;
ABS = media generală de absolvire a claselor a V-a – a VIII-a;
EN = media generală obţinută la evaluarea naţională susţinută de absolvenţii clasei a VIII-a
Pentru profilul artistic, pentru profilul sportiv și pentru specializarea filologie de la liceul Waldorf, media finală de admitere se calculează astfel:
(3 APT + MA)/4 = MFA
unde: APT = nota finală la probele de aptitudini; MA = media de admitere (calculată conform Punctului I); MFA = media finală de admitere.
Pentru profilul teologic, media finală de admitere se calculează astfel:
(APT + MA)/2 = MFA
unde: APT = nota finală la probele de aptitudini; MA = media de admitere (calculată conform Punctului I); MFA = media finală de admitere.
Pentru profilul militar, media finală de admitere se calculează astfel:
0,2 MA + 0,8 NP = MFA
unde: NP = nota la proba de verificare a cunoștințelor la disciplinele Limba și literatura română și Matematică; MA = media de admitere (calculată conform Punctului I); MFA = media finală de admitere.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News