Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

Scandal fără cortină: Ministrul Breaz trimite corpul de control la Teatrul Național București. Ion Caramitru: ”Îl aștept”


Publicat

t

Ministrul Culturii şi Identităţii Naţionale, Daniel Breaz, a anunțat, duminică la Antena 3 că va trimite corpul de control la Teatrul Naţional din Bucureşti (TNB). ”Îl aștept” răspune managerul Ion Caramitru.

„Cu siguranţă o să fac un control la teatru în următoarea perioadă şi asta nu trebuie privită ca o răzbunare faţă de ceea ce se întâmplă în momentul de faţă acolo, dar pur şi simplu vreau să văd exact şi vreau să prezint opiniei publice exact cum se cheltuiesc fondurile. (…)

O să fac un control acolo, pentru că şi eu sunt rectorul unei instituţii de învăţământ superior de stat, ştiu ce înseamnă un buget, ştiu cum trebuie să cheltuieşti banii publici, ştiu ce înseamnă bunul simţ şi o să fac un control să vedem exact ce contracte sunt acolo, cum se cheltuiesc banii şi toate aceste lucruri o să le fac publice, pentru că nu e normal ceea ce se întâmplă”, a spus duminică Breaz.

Ministrul Culturii consideră că știrile legate de concedierea unor persoane de la TNB, sunt false.

„Am auzit şi o parte din afirmaţiile făcute de dumneavoastră legate de a da afară 54 de persoane din TNB. Este vorba despre o firmă care colaborează cu Teatrul Naţional, care are un anumit contract de prestări servicii cu Teatrul Naţional, o firmă care nu ştiu de ce a fost cândva angajată şi semnat acest contract, când eu cred că TNB ar fi avut astfel de angajaţi care puteau să sprijine desfăşurarea activităţii în TNB. În al doilea rând, bugetul Teatrului Naţional din Bucureşti este mai mare cu aproape un milion de dolari sau cu 40 de miliarde vechi sau cu 4 miliarde lei noi faţă de anul trecut”, a declarat Breaz.

Legat de acest lucru, actorul Victor Rebengiuc, prezent la protestul artiștilor, care a avut loc duminică seara, a spus:

„Eu nu mă supăr că-i dă pe unii afară, probabil că sunt unii care stau degeaba, dar ăștia care au fost dați acuma afară, care sunt angajați cu prestări servicii, ce fac ei, lumini, sonorizare, video, lucruri absolut necesare pentru un spectacol în secolul 21.

Nu mai e spectacolul de la Comedia Franceză pe vremea lui Ludovic al XIV-lea, când joci cu lumânări în sală și cu cinci perdele. Am văzut un spectacol minunat la Național, „Pădurea Spânzuraților”, făcut de Afrim, multe, mult video în el, sunet extraordinar, lumini minunate. Suntem în alt secol. Rezolvarea?

Să vină niște oameni deștepți, deci au făcut doi golani un program de guvernare, făcut pe un sistem Caritas și iacătă, că falimentul e aici, a venit deja, și au adus niște proști care să nu miște în front să aplice acest program. Eu nu mai sper pentru mine că nu mai am ce să sper că azi-mâine pot să mor, am 86 de ani. Nu mă lupt pentru viitorul meu. Mă gândesc la nepotul meu, de exemplu, care o să fie obligat să plătească datoriile care se fac acuma și să vedem dacă o să aibă de unde”.

Daniel Breaz

Ministrul Breaz a menţionat și că a cerut şi managerului TNB să cheltuiască cu responsabilitate banii şi să se gândească de cinci ori când semnează un contract dacă într-adevăr „banii publici merită să fie risipiţi”.

„Nu înţeleg de ce trebuie ca după fiecare spectacol, şi asta aţi văzut public şi de la unii actori din TNB, 10% din încasări sa fie luate de anumite persoane, nu văd de ce TNB trebuie să vândă biletele la spectacole printr-o firmă privată, adică firma respectivă bineînţeles că o să caute să aibă un profit.

Am înţeles că sunt printre cele mai mari preţuri la bilete din ţară, dacă facem comparaţie cu alte teatre, cu Opera Naţională, Opera Naţională fiind pe profit şi nu înţeleg de ce actorii fac grevă atâta timp cât salariile lor aproape că au fost triplate”, a afirmat Breaz.

Potrivit acestuia, anul trecut TNB a avut un buget de „53 de milioane şi ceva de lei”, iar anul acesta – un buget de peste 57 de milioane lei.

 

Managerul Teatrului Naţional din Bucureşti (TNB), Ion Caramitru, a declarat că abia aşteaptă corpul de control al ministrului Culturii. Caramitru, care a participat duminică la protestul artiştilor din Piaţa Victoriei, a fost întrebat de jurnalişti cum comentează faptul că ministrul Culturii şi Identităţii Naţionale, Daniel Breaz, a declarat că va trimite corpul de control la TNB. „Abia îl aştept. De altfel, domnul ministru are toate documentele pe masă, pentru că noi trimitem lună de lună tot ce se mişcă din punct de vedere financiar – nu numai noi, toate instituţiile – iar evaluarea managementului a fost făcută recent şi nota este aproape zece”, a răspuns directorul Naţionalului, citat de Agerpres.

 
El a spus că a fost ministru al Culturii patru ani şi că şi-a dat demisia de două ori pentru probleme de buget, iar acesta a venit după demisia sa, deci convingerea lui e că sunt bani pentru cultură.

„Aştept întâlnirea cu primul-ministru, pe care am cerut-o în numele tuturor acestor instituţii cu care împreună am fost la ministrul Culturii pe 23 iunie. Nu sunt în conflict cu ministrul Culturii, am fost şi am cerut toţi care am fost să fim parteneri, pentru că ministrul e obligat să ţină cont de funcţionarea măcar minimal corectă a acestor instituţii, el e responsabilul. Scăderile acestea au venit de la Ministerul de Finanţe (…), hotărârile se iau în plenul Guvernului şi acolo dânsul avea toată puterea să se opună. (…) Miercuri am fost convocaţi la Comisia de cultură a Camerei Deputaţilor pentru audiere şi mergem toţi, vreo 20 de manageri”, a afirmat Caramitru.

Potrivit acestuia, TNB are cele mai mari încasări din ţară.

Întrebat de jurnalişti referitor la tehnicienii de la TNB care vor fi daţi afară, Caramitru a precizat că 54 de oameni pleacă în şomaj de mâine, 1 iulie.

„Toate instituţiile care funcţionează în subordinea Ministerului Culturii au primit scăderi de buget la capitolul Bunuri şi servicii”, a menţionat el.

Directorul TNB a adăugat că aceşti 54 de oameni nu sunt salariaţii propriu-zişi ai teatrului. „Sunt veniţi – să zicem – într-un fel de colaborare, dar conform legii suntem obligaţi să le plătim salariul la fel de mare, dar nu din capitolul Cheltuieli de personal pentru salarizare, ci din capitolul Bunuri şi servicii”, a explicat Caramitru. El a spus că, dacă s-ar „primi aceste posturi pe teatru”, ar costa mai puţin, s-ar face economie.

Sursă: G4Media.ro

Foto: tnb.co



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

BLAJ

Un bărbat din Alba, condamnat la închisoare pentru că a violat o bătrână de 86 de ani, nu este de acord cu pedeapsa primită

Publicat

batrana-batuta

Un bărbat din Roșia de Secaș, condamnat la închisoare cu executare pentru că a violat o femeie de 86 de ani, nu este de acord cu sentința dată de magistrații Judecătoriei Blaj și a făcut apel, iar dosarul s-a mutat pe rolul instanței superioare, la Curtea de Apel Alba Iulia.

În urmă cu aproape opt luni, în noaptea de 20/21 ianuarie 2020, Aurel M., de 35 de ani, aflat sub influența băuturilor alcoolice, ar fi escaladat gardul locuinței vârstnicei, iar apoi, prin forţarea uşii de acces, ar fi pătruns în casă, transmiteau reprezentanții IPJ Alba într-un comunicat de presă.

VEZI ȘI: Bătrână din Roșia de Secaș, violată de un consătean. Suspectul a fost reținut de poliție

Potrivit polițiștilor, după ce a intrat în casă, profitând de vârsta înaintată a femeii și imposibilitatea acesteia de a se apăra, bărbatul ar fi violat-o, iar ulterior ar fi părăsit locuința acesteia, deplasându-se la domiciliu.

La scurt timp, bărbatul a fost prins și arestat preventiv.

La mai bine de jumătate de an, magistrații de la Judecătoria Blaj l-au condamnat pe bărbat la 4 ani și 6 luni de închisoare cu executare, pentru viol și violare de domiciliu.

VEZI ȘI: Bărbatul din Roșia de Secaș, acuzat că a violat o femeie de 86 de ani, ARESTAT pentru 30 de zile. Decizie a Judecătoriei Blaj

Sentința la Judecătoria Blaj a fost dată pe 2 iulie:

”(…)  condamnă pe inculpatul M. Aurel (…) la pedeapsa de 4 (patru) ani şi 3 (trei) luni închisoare pentru infracţiunea de viol, (…) condamnă pe inculpatul M. Aurel la pedeapsa la pedeapsa de 9 (nouă) luni închisoare pentru infracţiunea de violare de domiciliu, (…) aplică inculpatului M. Aurel pedeapsa cea mai grea de 4 ani şi 3 luni închisoare, la care adaugă un spor obligatoriu de o treime din cealaltă pedeapsă, respectiv un spor de 3 luni, urmând ca inculpatul să execute în final pedeapsa de 4 (patru) ani şi 6 (şase) luni închisoare (…)”, se arată în minuta pe scurt a deciziei de la Judecătoria Blaj.

Acum, bărbatul a făcut apel la decizia judecătorilor, iar dosarul s-a mutat pe rolul instanței superioare, la Curtea de Apel Alba Iulia, unde prima ședință de judecată va avea loc pe 1 septembrie.

 

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Ambasada României la Beirut, avarii minore după explozia care a spulberat o parte din oraș. 73 de morți și 3500 de răniți

Publicat

Ministerul Afacerilor Externe (MAE) anunţă că, în urma exploziilor produse marţi seară, imobilul Ambasadei României la Beirut a suferit avarii minore, iar intreg personalul misiunii diplomatice este în afara oricărui pericol.

Ministerul Afacerilor Externe, prin Ambasada României în Republica Libaneză, s-a autosesizat în urma exploziilor produse în seara zilei de 4 august în zona portuară a oraşului Beirut şi a întreprins, în regim de urgenţă, demersuri pe lângă autorităţile locale pentru informaţii cu privire la cetăţenia şi identitatea persoanelor afectate.

MAE precizează ca imobilul Ambasadei României la Beirut a suferit avarii minore, iar intreg personalul misiunii diplomatice este în afara oricărui pericol.

”Până la acest moment, autorităţile locale nu au notificat ambasada cu privire la existenţa unor cetăţeni români printre persoanele afectate, iar la nivelul misiunii diplomatice nu au fost primite solicitări de asistenţă consulară”, arată MAE.

Două explozii succesive, extrem de puternice, au zguduit marți Beirutul, în urma cărora, potrivit unor bilanțuri provizorii, cel puțin 37 de persoane au murit și circa 3.700 sunt rănite, scrie AFP.

Imaginile difuzate pe rețelele sociale arată o primă explozie urmată de o a doua, care a provocat un imens nor de fum.

Bilanțul parțial de marți vorbește despre 73 de morți și 3.700 de răniți în explozii. Autoritățile au anunțat că spitalele din Beirut și împrejurimi nu fac față.

„Este o catastrofă în toate sensurile termenului”, a afirmat Hamad Hassan, în fața ziariștilor, în timp ce vizita un spital din capitală.

Ministrul de Interne a declarat că exploziile s-au produs la un depozit unde era stocat azotat de amoniu.

Ambasada Statelor Unite din Beirut îndeamnă persoanele aflate în zona deflagrației să „rămână în case și să poarte măști dacă au acces la ele”, în condițiile în care există informații că în urma exploziei au fost eliberate gaze toxice în atmosferă.

Citeste mai mult
Publicitate

ADMINISTRATIE

Afaceristul care i-ar fi dat ”mega” șpaga de un milion de euro, fostului director de la Apele Române, este din Alba

Publicat

Omul de afaceri care i-ar fi dat un milon de euro mită fostului director general al Administrației Naționale ”Apele Române”, Victor Sandu, este din județul Alba.

Este vorba despre C. S. Emanoil, ce deține o firmă de construcții, care până în 2018 a avut punctul de lucru în Blaj, dar între timp și-a schimbat denumirea și s-a mutat cu sediul social în Bistrița-Năsăud, potrivit bistritabusiness.ro.

De asemenea a mai deținut o firmă în județul Alba, tot la Blaj, în care era asociat 95%, dar pe care a închis-o.

Procurorii DNA au dat publicității un comunicat în care au anunțat că luni, Sandu a fost reținut pentru 24 de ore, alături de un omul de afaceri căruia nu i-au dat numele, dar, cererea de arestare preventivă a celor doi este vizibilă pe portalul instanțelor de judecată.

Ce s-ar fi întâmplat, potrivit procurorilor DNA

” (…) Sandu Victor, la data faptei director general al Administrației Naționale “Apele Române”, în sarcina căruia s-a reținut infracțiunea de luare de mită,

Persoana fizică, om de afaceri, reprezentant al unei societăți comerciale, în sarcina căruia s-a reținut infracțiunea de dare de mită.

De asemenea, s-a dispus măsura controlului judiciar pentru 60 de zile, cu începere de la data de 3 august 2020, față de două persoane, administratori ai unor societăți comerciale, pentru infracțiunea de complicitate la luare, respectiv complicitate dare de mită.

În ordonanța procurorilor se arată că, în cauză, există date și probe care conturează următoarea stare de fapt:

În calitate de director general al Administrației Naționale “Apele Române”, în perioada 17 mai – 6 mai 2019, inculpatul Sandu Victor ar fi pretins sume de bani și ar fi primit, de la un om de afaceri, coinculpat, suma totală de 4.830.464 lei, reprezentând mită în schimbul alocării de fonduri necesare executării unor contracte încheiate de societatea comercială administrată în fapt de omul de afaceri cu Administrația Națională “Apele Române”.

Banii ar fi fost virați de societatea omului de afaceri în conturile a două firme controlate de un apropiat al directorului general.

Concret, banii ar fi fost pretinși și primiți de inculpatul Sandu Victor în legătură cu atribuțiile sale de serviciu referitoare la alocarea de fonduri pentru executarea unor contracte având ca obiect amenajarea unor râuri ori înlăturarea efectelor calamităților produse pe râuri din județul Bihor.

Banii primiți drept mită ar fi fost justificați cu facturi fiscale emise de cele două firme controlate de apropiatul inculpatului Sandu Victor, reprezentând contravaloarea unor lucrări și servicii care în realitate nu au fost executate”, se arată în comunicatul de la DNA.

Sursele junaliștilor de la bihoreanul.ro susțin că firma bărbatului din Alba nu a avut contracte directe cu ABA Crişuri, ci a subcontractat lucrări în Bihor, chiar şi la a treia mână, adică de la firme angajate de titularii contractelor de execuţie. De altfel, pe site-ul ABA Crişuri nu este publicat niciun contract de lucrări cu firma respectivă.

Astăzi, cei doi au fost prezentați magistraților de la Tribunalul Bacău, cu propunere de arestare preventivă, dar judecătorii au respins cererea procurorilor.

Sandu și omul de afaceri din Alba au fost plasați sub control judiciar pentru 60 de zile.

(…) respinge ca neîntemeiata cererea formulată de Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie – Direcţia Naţională Anticorupţie – Serviciul Teritorial Bacău, având ca obiect luarea măsurii arestării preventive faţă de inculpaţii Sandu Victor şi C. S. Emanoil(…) dispune luarea măsurii controlului judiciar pentru o perioada de 60 de zile începând cu data de 04.08.2020 pâna la data de 02.10.2018, inclusiv faţă de inculpaţii: – Sandu Victor, c(…) şi – C. S. Emanoil, cercetat pentru săvârşirea infracţiunii de dare de mită, (…)” se arată în minuta pe scurt de la Tribunalul Bacău.

 

 

 

 

Citeste mai mult
Publicitate

AIUD

Spadă celtică ornamentată cu foiță de aur, descoperită la Aiud, simbol al unei confrerii de războinici prezente în Transilvania

Publicat

Muzeul Național al Unirii din Alba Iulia deține în colecțiile sale un important artefact apaţinând epocii celtice din Transilvania (sec. IV-III a. Chr.), iar ornamentele ei ar putea fi semnul unei confrerii de războinici.

Unele elemente ornamentale, cum este cazul perechilor de dragoni afrontaţi care sunt figuraţi şi pe spada de la Aiud, au cunoscut o răspândire europeană largă, ceea ce a determinat avansarea ipotezei că simbolurile respective au reprezentat „insigne” ale unei confrerii de războinici întinse de la un capăt la altul al Europei temperate. 

Este vorba despre o spadă de fier care a fost descoperită în anul 1912 în parcul oraşului Aiud, alături de alte obiecte care au făcut parte din inventarele unor morminte (probabil de incineraţie) distruse de intervenţiile de amenajare a zonei efectuate în anul respectiv.

Spada este din fier şi se păstrează împreună cu o parte din teacă. Ea a fost îndoită ritual în momentul depunerii sale în groapa mormântului.

Partea superioară a tecii, în partea dinspre mâner, a fost ornamentată pe partea ei anterioară, cea vizibilă.

Astfel, breteaua care ranforsează teaca în partea sa superioară a fost modelată sub forma a două cercuri concentrice în relief. Apoi, deasupra şi sub această bretea, a fost executat prin incizie un decor cu motive vegetale şi cu imaginile a doi dragoni sau grifoni afrontaţi, cu gurile larg deschise, dispuşi de o parte şi de alta a nervurii mediane longitudinale a tecii.

De asemenea, partea superioară a tecii a fost decorată suplimentar cu o foiţă de aur care acoperea breteaua de ranforsare, dar probabil şi întregul decor incizat. Ornamentul de aur se mai păstrează astăzi doar pe alocuri.

Lungimea totală a spadei este de 73 cm, din care 12 cm reprezintă mânerul. Lăţimea spadei este de 5 cm. Diametrul cercurilor de pe breteaua de ranforsare măsoară 2,7 cm.

Spada, în general, a constituit una dintre cele mai importante arme ale panopliei elitei războinice din vremea la care ne referim. Nu este întâmplător faptul că într-un număr mare de situaţii ele au fost îndoite (distruse ritual) în momentul depunerii lor în morminte.

Unii cercetători au considerat că astfel de atitudini au avut raţiuni practice, dictate de necesitatea depunerii pieselor respective în gropile unor morminte de incineraţie care aveau un diametru mai mic decât lungimea spadelor.

Însă o privire generală asupra complexelor funerare de incineraţie ilustrează faptul că gropile sepulcrale erau în general ovale sau rectangulare, cu dimensiuni suficient de mari pentru a permite depunerea unei spade fără ca lama acesteia să fie îndoită. Prin urmare, explicaţia îndoirii spadelor trebuie căutată în domeniul spiritual.

Spada, ca armă simbolică şi însoţitoare a războinicului era investită cu puteri magice şi constituia prelungirea braţului acestuia în luptă. Uneori arma însăşi era percepută ca având un „suflet” propriu. Este suficient în acest sens să ne amintim de celebra spadă Excalibur a legendarului rege Arthur.

Rolul simbolic important jucat de spade este sugerat şi de ornamentarea tecilor acestora. În mediul celtic sunt documentate numeroase spade decorate cu motive specifice artei La Tène, unele dintre aceste ornamente simbolice fiind caracteristice în special anumitor regiuni, de unde şi denumirile atribuite de către istoricii de artă diverselor „curente” stilistice (spre exemplu „stilul săbiilor ungare” etc.).

În alte situaţii, unele elemente ornamentale, cum este cazul perechilor de dragoni afrontaţi care sunt figuraţi şi pe spada de la Aiud, au cunoscut o răspândire europeană largă, ceea ce a determinat avansarea ipotezei că simbolurile respective au reprezentat „insigne” ale unei confrerii de războinici întinse de la un capăt la altul al Europei temperate.

Toate aceste ornamente ilustrează încă o dată importanţa pe care o aveau spadele în ansamblul panopliei. Investită cu astfel de puteri magice, uneori spada depusă în mormânt era distrusă ritual prin îndoire, adică era „ucis” spiritul ei odată cu cel care a folosit-o.

În alte situaţii însă spadele au cunoscut o utilizare îndelungată şi au fost transmise urmaşilor odată cu puterile magice şi simbolice cu care armele respective erau investite. Una dintre spadele celebre din acest punct de vedere a fost descoperită în necropola celtică de la Pişcolt. Ea a fost ornamentată succesiv în trei etape diferite. În prima etapă a fost realizat un decor tipic „stilului săbiilor ungare”. În a doua etapă, în partea superioară a tecii au fost incizaţi doi dragoni afrontaţi. În sfârşit, în cea de a treia etapă, a fost aplicat un ornament ajurat longitudinal. Aceste ornamente succesive demonstrează o utilizare îndelungată a armei în discuţie. Ele s-au datorat probabil nevoii de a reînnoi, de mai multe ori, eficacitatea magică a imaginilor de pe teaca spadei.

Spada de la Aiud este importantă şi pentru faptul că a fost ornamentată cu o foiţă subţire de aur. Astfel de ornamente sunt rare în întreaga lume celtică. Pe de altă parte, un coif descoperit la Apahida, lângă Cluj-Napoca, datat în aceeaşi perioadă, a fost decorat la rândul său pe calotă prin aceeaşi tehnică. De aceea, nu ar fi exclus ca piesele în discuţie să ateste exploatarea aurului transilvănean în epoca respectivă. Această ipoteză va trebui însă verificată prin analize metalografice viitoare.

În concluzie, spada celtică de la Aiud aflată în patrimoniul Muzeului Naţional al Unirii din Alba Iulia constituie un martor important al societăţii şi spiritualităţii celtice din Transilvania în sec. IV-III, constituind în anumite privinţe un unicat printre artefactele de acest fel de pe plan european.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate