Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Schimbări în programele „Rabla” și „Rabla Plus”. Noi categorii de vehicule la care se pot încadra beneficiarii

Publicat

r

Ministerul de Finanțe dă posibilitatea participării la cele două programe, „Rabla” și „Rabla Plus” și beneficiarilor care au mai deținut, anterior, în proprietate, un astfel de autoturism. Legislația actuală prevede ca beneficiarul să nu mai fi deținut niciodată un autovehicul nou, în acest sens fiind depusă la dosar o declarație pe proprie răspundere. De asemenea, se prevede posibilitatea achiziționării unui autovehicul nou, pe lângă cel clasic cu sistem de propulsie termic (cu motor de ardere internă) și a altor tipuri de autovehicule.

Proiectul de Ordonanţă de Urgenţă pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr.66/2014 privind aprobarea Programului de stimulare a cumpărării de autoturisme noi, publicat de Ministerul Finanțelor, vizează următoarele obiective:

  • Posibilitatea achiziționării de către beneficiarul programului a unui autovehicul nou, pe lângă cel clasic cu sistem de propulsie termic (cu motor de ardere internă) și a următoarelor tipuri de autovehicule, după cum urmează:

autovehicul hibrid, cu cel puțin două convertoare de energie diferite și două sisteme de stocare de energie montate pe vehicul pentru a-i asigura propulsia, având un preț de achiziție de maxim 100.000 lei, la care se adaugă TVA, pentru care beneficiarul programului trebuie să asigure un avans de minim 25% din prețul de achiziție al autoturismului;

autovehicul electric hibrid, autovehicul hibrid care, pentru a-și asigura propulsia mecanică, preia energie din două surse de energie stocată, montate pe vehicul: un combustibil consumabil, respectiv un dispozitiv de stocare a energiei electrice (de exemplu: baterie, condensator, volant/generator etc.) care are o sursă de alimentare externă – Plug-in și care generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 50g/km, în regim de funcţionare mixt. În cazul în care în COC (certificatul de conformitate al autovehiculului) este înscrisă cantitatea de emisii de CO2 conform standardului WLTP (World Harmonised Light Vehicles Test Procedure, stabilită în Regulamentul (UE) 2017/1.151 al Comisiei), cantitatea de emisii generată de autovehiculul nou trebuie să fie de maximum 70 g CO2/km NEDC (New European Drive Cycle, utilizat în temeiul Regulamentului (CE) nr. 692/2008 al Comisiei), în regim de funcţionare mixt, având un preț de achiziție de maxim 150.000 lei, la care se adaugă TVA, pentru care beneficiarul programului trebuie să asigure un avans de minim 30% din prețul de achiziție al autoturismului;

autovehicul pur electric – orice autoturism, autoutilitară ușoară, autospecială/autospecializată ușoară sau cvadriciclu, propulsat/propulsată de un motor electric cu energie furnizată de baterii reîncărcabile, alimentate de o sursă externă de energie electrică, clasificat ca vehicul cu emisii poluante zero NEDC, având un preț de achiziție de maxim 150.000 lei, la care se adaugă TVA, pentru care beneficiarul programului trebuie să asigure un avans de minim 30% din prețul de achiziție al autoturismului;

  • Reglementarea posibilității ca beneficiarul Programului să poată achiziționa un autoturism – bun nou, chiar dacă acesta a mai deținut anterior în proprietate un astfel de autoturism, sens în care se propune modificarea dispoziţiilor privind obligativitatea prezentării declaraţiei pe propria răspundere dată de către beneficiar, care atesta faptul că nu a mai deţinut niciodată în proprietate un alt autoturism nou.
  • Acceptarea ecobonusurilor şi ecotichetelor acordate în cadrul Programelor RABLA CLASIC și RABLA PLUS pentru justificarea achitării avansului minim obligatoriu prevăzut în legislația aferentă Programului de stimulare a cumpărării de autoturisme noi, aprobat prin OUG nr.66/2014.

 

Potrivit notei de fundamentare a proiectului, măsurile propuse sunt de natură să stimuleze achiziţia de autoturisme noi în cadrul programului, cu efecte benefice asupra înnoirii parcului auto, cu efecte antrenante în economie.

În prezent, persoanele fizice care accesează Programul de stimulare a cumpărării de autoturisme noi trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:

  • nu au mai deţinut în proprietate un autoturism – bun nou;
  • nu înregistrează obligaţii de plată restante la bugetul general consolidat;
  • nu înregistrează restanţe la plata altor credite bancare;
  • la data solicitării creditului garantat au vârsta de minimum 18 ani şi capacitate deplină de exerciţiu.

De asemenea, una din condițiile specifice pe care beneficiarii programului trebuie să o îndeplinească este asigurarea unui avans de minim 5% din prețul de achiziție al autovehicului nou achizitionat prin Program.

În prezent, prin Programul de stimulare a cumpărării de autoturisme noi, se încurajează achiziția de autovehicule situate în palierele joase de preț sau mașinile puțin poluante cu litraj mic și consum redus de combustibil.

Având în vedere așteptarea dată de lansarea celor două programe RABLA CLASIC și RABLA PLUS prin care populația poate accesa unul dintre cele două programe sau, concomitent, pe ambele, coroborat cu faptul că acestea vin cu bonusuri, (ecotichete care pot ajunge până la valoarea de 45.000 de lei pentru mașini electrice), putem vorbi despre un nivel ridicat al achizitiei de astfel de autoturisme care se va reflecta în creșterea volumului vânzărilor de autoturisme noi, cumulând efectele lanțului de productie, import și distribuție, inclusiv serviciile conexe în sectorul auto.

Conform datelor publicate de Ministerul Mediului, prin Programul “RABLA CLASIC” au fost scoase din uz 28.366 autoturisme cu grad înalt de emisii poluante fiind înlocuite cu tot atâtea autovehicule noi. De asemenea, au fost achiziţionate 467 autovehicule eco, din care 370 pur electrice şi 97 de tip plug-in (electric hibrid).

Bugetul alocat pentru anul 2018 pentru cele două programe derulate de Agenţia Fondului de Mediu, respectiv Programele “RABLA CLASIC” şi “RABLA PLUS” în valoare de 253 milioane lei, buget care a fost suplimentat cu suma de 198 de milioane de lei, atât pentru persoane fizice, cât şi pentru persoane juridice. Suma reprezintă echivalentul a 30.000 de prime de casare, ceea ce înseamnă că în anul 2018, vor fi asigurate aproximativ 50.000 de prime de casare, cu aproximativ 78% mai multe faţă de anul trecut şi aproape dublu faţă de anul 2016 (conform anexei nr. 2a la Hotărârea nr. 717/2018 pentru aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2018 al Fondului pentru mediu şi al Administraţiei Fondului pentru Mediu, rectificat).

Interesul pentru autoturismele „verzi”(electrice şi hibride) continuă să rămână unul ridicat în acest an, mai ales pe fondul stimulentelor acordate prin Programul RABLA PLUS. Ca urmare, după primele 7 luni din 2018, acestea ajung să deţină o pondere de 2,5% din total piaţă, superioară celei de anul trecut, când aceasta era de doar 1,8%. Chiar dacă volumele sunt încă foarte mici, evoluţia este una extrem de încurajatoare, creşterea înregistrată în acest an fiind de 225,5% pe segmentul celor electrice (485 unităţi, în primele 7 luni din 2018, faţă de doar 149 în 2017), respectiv +54,5% la cele hibride ( 1.754 unităţi în 2018, faţă de 1.135 unităţi în 2017),  fapt ce demonstrează că există un interes crescut pentru această categorie de autoturisme.

Proiectul de ordin de modificare a legislației a fost postat în dezbatere publică pe pagina Ministerului de Finanțe, urmând ca după această perioadă să fie adoptat de ministrul de resort și pus în aplicare.

sursa: mfinanțe.ro

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







Dacă ți-a plăcut articolul:


ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate



Parteneri: Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro. Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax