Educație
Se schimbă modalitatea prin care părinții pot primi zile libere dacă se închid școlile din cauza COVID. Principalele modificări
Ordonanța de Urgență prin care părinții pot primi zile libere de la stat în caz că unitățile școlare se închid din cauza pandemiei de coronavirus, va avea mai multe modificări, în urma unui nou proiect depus de parlamentari.
Mai mult se schimbă și procedura prin care firmele pot accesa cei 2.500 de lei pentru achiziționarea de laptopuri, pentru angajații care lucrează prin sistem de telemuncă.
Numărul de zile libere se va stabili pentru perioada stării de alertă, ori de câte ori, prin hotărâre a CJSU/CMBSU (Comitetul Județean pentru Situații de Urgență/ Comitetul Municipiului București) se stabilește aplicarea unui dintre două scenarii (care sunt prezente în Ordinului comun al ministrului educației și cercetării și ministrului sănătății nr. 5487/1494/2020 din 31 august 2020), scrie hotnews.ro
În acel ordin sunt trei, dar e vorba de scenariile 2 și 3. Adică în funcţie de situaţia epidemiologică, de particularităţile locale, de infrastructura şi resursele umane ale fiecărei unităţi de învăţământ în parte, consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ trebuie să propună inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti aplicarea:
Scenariul 2 – Participarea zilnică a tuturor preşcolarilor şi elevilor din învăţământul primar, a elevilor din clasele a VIII-a şi a XII-a, cu respectarea şi aplicarea tuturor normelor de protecţie şi Revenirea parţială (prin rotaţie de 1 – 2 săptămâni) a elevilor din celelalte clase de gimnaziu şi liceu, cu respectarea şi aplicarea tuturor normelor de protecţie
Scenariul 3 – Participarea tuturor preşcolarilor şi elevilor la activităţi lecţii online
Pentru toate situațiile nou introduse se mențin aceleași condiții de acordare prevăzute în Ordonanța de urgență a Guvernului nr.147/2020.
Totodată se reglementează faptul că în cazul situațiilor nou introduse, zilele libere se acordă numai după epuizarea opțiunilor prevăzute de reglementările legale în vigoare pentru desfășurarea activității prin telemuncă sau munca la domiciliu.
Instituțiile publice în a căror coordonare sau subordine se află unitățile de învățământ sau serviciile de zi au obligația să transmită, în format electronic, la agențiile pentru ocuparea forței de muncă județene, respectiv a municipiului București, în termen de maximum 10 zile de la decizia de limitare sau suspendare a cursurilor în unitatea de învățământ sau a activităților din serviciile de zi, listele nominale cu copiii, respectiv cu persoanele evidențiate pe unități de educație timpurie antepreșcolară, de învățământ sau servicii de zi.
Se adaugă un nou alineat care prevede că listele pe care le fac inspectoratele școlare județene, respectiv al municipiului București, se transmit prin Sistemul Informatic Integrat al Învățământului din România.
Se referă la listele pentru copiii preșcolari și școlari de până la 12 ani inclusiv, precum și pentru copiii cu handicap înscriși în unitățile de învățământ special.
Câştigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat, adică 5.429 lei. 75% din câștigul salarial mediu brut/lună este 4.072 lei (194 lei/zi).
Autoritățile au luat în considerare o perioadă de acordare de 7 sau 14 zile/persoană, iar efortul bugetar ar fi de 10,6 milioane lei/lună, din care aproape jumătate de milion sunt venituri la bugetul de stat și al asigurărilor sociale.
Schimbări la cei 2.500 lei pentru laptopuri
Proiectul mai prevede și modificarea OUG prin care se acordă 2.500 pentru pentru laptopuri și alte dispozitive (OUG 132).
Astfel, accesul la suma acordată pentru salariații care au lucrat în telemuncă în perioada stării de urgență, va fi permis numai pentru acei angajatori care și-au îndeplinit obligațiile legale de modificare a raportului de muncă al salariatului și transmiterea datelor în Registrul electronic de evidență a salariaților REVISAL, raportat la perioada stării de urgență.
Cu alte cuvinte, angajații trebuie să fi lucrat de acasă în perioada de urgență, iar angajatorul trebuia la momentul respectiv să facă modificările necesare în REVISAL pentru telemuncă.
sursă: hotnews.ro.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News