Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Situaţiile în care ANAF poate suspenda activitatea firmelor. Amenzile şi modificări de procedură, aprobate de Guvern


Publicat

anunt activitate suspendata antifraudaGuvernul a aprobat miercuri o serie de modificări ale OUG nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale . Potrivit noilor reglementări, în situațiile în care operatorul economic nu s-a dotat cu aparat de marcat electronic fiscal, suspendarea activității va fi dispusă până în momentul în care acesta se conformează prevederilor legale și achiziționează un aparat de marcat pe care îl fiscalizează și îl utilizează în activitate, făcând în același timp, dovada plății amenzii pe care organul de control i-a aplicat-o.

Conform legislației aflată până acum în vigoare, sancțiunea pentru operatorii economici care nu erau dotaţi cu aparat electronic fiscal consta în suspendarea activității de la o lună la 3 luni, fără a se ţine cont de intrarea în legalitate și nici de plata amenzii.

Un capitol al Ordonanței de Urgență introduce reglementări ce permit aplicarea graduală a sancțiunilor operatorilor economici, în funcție de un prag de semnificație, astfel:

1.Dacă suma nejustificată rezultată din săvârșirea contravenției este de până la 300 lei inclusiv, dar nu mai mult de 3% inclusiv , din valoarea înregistrată în casa de marcat până la ora controlului, ori la sfârşitul zilei, dacă fapta a fost săvârșită anterior datei controlului, fapta se sancţionează cu avertisment, fără aplicarea sancţiunii complementare.

2.Dacă suma nejustificată rezultată din săvârșirea contravenției  este de până la 300 lei inclusiv, dar mai mare de  3% , din valoarea înregistrată în casa de marcat până la ora controlului, ori la sfârşitul zilei, dacă fapta a fost săvârșită anterior datei controlului, fapta se sancţionează cu amendă de la 2.000 lei la 5.000 lei, fără aplicarea sancţiunii complementare.

3.Dacă suma nejustificată rezultată din săvârșirea contravenției  este cuprinsă între 300 lei  și 1.000 lei inclusiv, dar este mai mică de 3% inclusiv, din valoarea înregistrată în casa de marcat până la ora controlului, ori la sfârşitul zilei, dacă fapta a fost săvârșită anterior datei controlului, fapta se sancţionează cu amendă de la 10.000 lei la 15.000 lei, fără aplicarea sancţiunii complementare.

4.Dacă suma nejustificată rezultată din săvârșirea contravenției  este cuprinsă între 300 lei  și 1.000 lei inclusiv, dar este mai mare de 3%  din valoarea înregistrată în casa de marcat până la ora controlului, ori la sfârşitul zilei, dacă fapta a fost săvârșită anterior datei controlului, fapta se sancţionează cu amendă de la 15.000 lei la 20.000 lei. De asemenea, se suspendă pentru 30 de zile activitatea operatorului economic pentru unitatea de vânzare la care s-a constatat contravenția, începând cu cea de-a doua abatere constatată într-un interval de 24 de luni.

5.Dacă suma nejustificată rezultată din săvârșirea contravenției este mai mare de 1.000 lei, dar este mai mică de 3% inclusiv, din valoarea înregistrată în casa de marcat până la ora controlului, ori la sfârşitul zilei, dacă fapta a fost săvârșită anterior datei controlului, fapta se sancţionează cu amendă de la 20.000 lei la 25.000 lei, fără aplicarea sancţiunii complementare.

6.Dacă suma nejustificată rezultată din săvârșirea contravenției este mai mare de 1.000 lei și mai mare de 3%, din valoarea înregistrată în casa de marcat până la ora controlului, ori la sfârşitul zilei, dacă fapta a fost săvârșită anterior datei controlului, fapta se sancţionează cu amendă de la 25.000 lei la 30.000 lei. De asemenea, se suspendă pentru 30 de zile activitatea operatorului economic pentru unitatea de vânzare la care s-a constatat contravenția, începând cu cea de-a doua abatere constatată într-un interval de 24 de luni, indiferent pentru care dintre situațiile prevăzute mai sus a fost aplicată sancțiunea la prima abatere, în cadrul termenului de 24 de luni.

7.Pentru situațiile prevăzute la punctele 4 și 6, dacă operatorul economic achită atât amenda, cât și o sumă egală cu de zece ori amenda aplicată, sancțiunea complementară (suspendarea pentru 30 de zile a activității operatorului economic pentru unitatea în care s-a constatat contravenția) încetează de drept în termen de 24 de ore de la prezentarea dovezii achitării la organul constatator.

Odată cu sancțiunile menționate mai sus, se aplică și prevederile  privind confiscarea sumelor deţinute la punctele de vânzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor, care nu pot fi justificate prin datele înscrise în documentele emise cu aparate de marcat electronice fiscale, în registrul de bani personali, în registrul special sau în chitanţe.

Noile reglementări au scopul de a contribui la creșterea gradului de colectare a veniturilor bugetare și la diminuarea evaziunii fiscale prin întărirea supravegherii și controlului, instituind, în același timp, măsuri echilibrate din punctul de vedere al sancțiunilor contravenționale. Prin modificările legislative adoptate, se evită închiderea unității economice atunci când se constată pentru prima dată, în decurs de 24 de luni, nerespectarea prevederilor legale.

Elementele de noutate ale Ordonanței de Urgență vizează, în principal, aplicarea unor sancțiuni graduale operatorilor economici, în raport cu nivelul de gravitate al faptei săvârșite, și confiscarea sumelor de bani neînregistrate, precum și introducerea unor reglementări cu privire la sumele încasate în plus sub formă de bacșiș.

Astfel, actul normativ definește noțiunea de „bacșiș”  în vederea evidențierii acestui tip de venit pe bonul fiscal, cu scopul delimitării clare a acestuia de veniturile încasate de operatorii economici pentru livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor direct către populație, precum şi pentru asigurarea fiscalizării acestuia, potrivit Codului fiscal. Bacşişul reprezintă orice sumă de bani oferită voluntar de client,  în plus față de contravaloarea bunurilor livrate sau serviciilor prestate. Se interzice condiționarea, sub orice formă, a livrărilor de bunuri sau a prestărilor de servicii de acordarea bacșișului.

Potrivit noilor reglementări, operatorul economic va avea obligația marcării bacșișului pe un bon fiscal distinct, însă va putea opta dacă bacşisul înregistrat fiscal şi contabil rămâne la dispoziţia sa, ori se distribuie salariaţilor, potrivit unui regulament propriu de ordine interioară.

Bacșișul primit se va impozita, actul normativ menționând astfel:

– impozitarea bacşişului ca profit al operatorului economic în cazul în care acesta nu se distribuie salariaţilor (16% sau 3% în cazul microîntreprinderilor);

– necuprinderea bacşişului în sfera TVA în cazul în care se distribuie angajaților;

– impozitarea la nivelul angajatului cu 16% impozit pe venit din alte surse, prin reţinere la sursă, în cazul în care bacşişul se distribuie salariaţilor;

– necuprinderea în baza de impozitare a contribuţiilor sociale şi a contribuţiilor sociale de sănătate – deci netaxarea din acest punct de vedere.

Totodată, actul normativ adoptat de Guvern introduce obligația întocmirii de documente justificative, atât pentru sumele de bani introduse în punctele de vânzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor, cât și pentru sumele extrase din acestea, astfel încât organele de control să aibă la dispoziție instrumentele necesare pentru a identifica sumele care nu sunt justificate prin documente conform legii.

Operatorul economic va avea obligația să asigure înregistrarea banilor deţinuţi de angajaţi la ora începerii programului de lucru, într-un registru de bani personali. Astfel, în cazul unui control, eventualele sume de bani găsite în plus față de sumele înregistrate, să nu poată fi justificate ca fiind banii aparținând angajaților.

Angajații operatorului economic vor avea obligația să prezinte la solicitarea organelor de control sumele de bani aflate asupra lor, atunci când se află în incinta unde își desfășoară activitatea și în timpul programului de lucru.

sursa: comunicat de presă – Guvern



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

1 Comentariu

1 Comment

  1. eu

    joi, 23.04.2015 at 12:47

    Ce minte odohnita au unii!!

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EDUCAȚIE

TITULARIZARE 2021: Încep înscrierile pentru concursul din acest an. Documente necesare, lista posturilor, centre și calendar

Publicat

examen profesor

De marți, 11 mai, încep înscrierile la concursul de Titularizare 2021. Candidații care vor să obțină un post pe perioadă nedeterminată sau doresc să se angajeze în sistemul de Educație trebuie să-și depună dosarul la Inspectoratul Școlar (județean sau cel al municipiului București, în funcție de domiciliu), respectiv la centrele de înscriere organizate de acestea.

Proba scrisă va fi organizată în 21 iulie, iar primele rezultate vor fi comunicate în 27 iulie.

Vezi LISTA posturi ALBA actualizată sau AICI

Vezi AICI listele pe țară, ordonate ca:

– Lista posturilor vacante/rezervate complete cu viabilitatea de cel puţin 4 ani ordonate după disciplină

– Lista posturilor vacante/rezervate complete cu viabilitatea mai mică de 4 ani ordonate după disciplină

– Lista posturilor vacante/rezervate incomplete ordonate după disciplină

Titularizarea este concursul național de ocupare a posturilor didactice, de angajare în învățământ.

Candidații care iau medii peste 7 se pot angaja pe perioadă nedeterminată și cei care iau peste media 5, pe perioadă determinată, dacă există posturi disponibile, scoase la concurs.

Vezi și TITULARIZARE 2021: Modele de subiecte și bareme de corectare pentru examen. Detalii pentru candidați

Cum se fac înscrierile – precizări IȘJ Alba

Înscrierile se pot face:

  • cu dosar fizic la centrul de înscriere
  • prin transmiterea dosarului online la adresele de email dedicate centrului de înscriere la care este arondată proba de concurs.

În județul Alba, înscrierea candidaţilor se face în perioada 11-17 mai 2021, la cinci centre, după următorul program:

Marți, 11 mai 2021 – în intervalul orar 10:00-15:00

Miercuri, 12 mai 2021 – în intervalul orar 9:00-15:00;

Joi, 13 mai 2021 – în intervalul orar 9:00-15:00

Vineri, 14 mai 2021 – în intervalul orar 9:00-14:00

Luni, 17 mai 2021 – în intervalul orar 9:00-16:00.

Candidaţii completează atât Fişa de înscriere, pentru introducerea datelor în sistemul informatic, cât şi cererea/cererile tip corespunzătoare opţiunii personale de participare/neparticipare la proba scrisă a concursului.

Vezi Fisa_inscriere_concurs

Datele din fişele de înscriere ale candidaţilor sunt înregistrate în sistemul informatizat al Ministerului Educaţiei, aplicația TITULARIZARE 2021.

Candidații care depun cereri de înscriere, însoțite de fişe de înscriere şi cărora li se înregistrează datele de înscriere, într-un județ sau în municipiul București, se prezintă la proba scrisă în județul în care li s-au înregistrat datele în sistemul informatic.

Documente necesare pentru înscriere

Se vor depune documentele potrivit Cererii-tip de înscriere.

Vezi Cerere-tip de înscriere

Cazierul judiciar și adeverința de integritate comportamentală nu mai sunt necesare, acestea fiind solicitate de inspectoratele școlare.

„În vederea efectuării verificărilor, inspectoratele școlare solicită inspectoratelor de poliție județene/Direcției Generale de Poliție a Municipiului București extrasul de pe cazierul judiciar, respectiv copie de pe Registru, în conformitate cu prevederile art. 20 alin. (7) din Legea nr. 290/2004 privind cazierul judiciar, republicată, cu modificările și completările ulterioare, respectiv art. 18 alin. (3) din Legea nr. 118/2019 privind Registrul național automatizat cu privire la persoanele care au comis infracțiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor, precum și pentru completarea Legii nr. 76/2008 privind organizarea și funcționarea Sistemului Național de Date Genetice Judiciare”, se arată în metodologie.

Vezi Extras Metodologie Titularizare 2021

Candidații care au depus dosare de înscriere la concursul național în ultimii 3 ani depun/transmit pentru înscrierea la concursul național, sesiunea 2021, la centrul de înscriere cererea-tip însoțită doar de documente în completarea celor depuse în anii anteriori, dacă este cazul.

În perioada 11-17 mai 2021 pot depune dosare de înscriere şi cadrele didactice a căror reducere de activitate a apărut în perioada aprilie-mai 2021.

În această perioadă (11-17 mai 2021) se înscriu atât candidaţii absolvenţi cu studii finalizate în anii precedenţi cât şi absolvenţii promoţiei 2021. Absolvenţii promoţiei 2021 fac dovada, în momentul înscrierii, prin adeverinţă în original, că sunt în an terminal de studii şi că vor susţine examenul de absolvire a studiilor în anul 2021.

În mod excepţional, absolvenţii promoţiei 2021 (ai studiilor medii/postliceale/universitare de licență/universitare de masterat/departamentelor pentru pregătirea personalului didactic/departamentelor de specialitate cu profil psihopedagogic) pot să prezinte adeverinţa de absolvire a studiilor/programului de pregătire psihopedagogică şi să valideze fişa de înscriere în data de 21 iulie 2021, până la ora 8.00.

Absolvenţii promoţiei 2021 pot participa la proba scrisă în cadrul concursului naţional pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate, numai după prezentarea adeverinţei de absolvire a studiilor/programului de pregătire psihopedagogică.

Candidaţii care din motive obiective nu se pot deplasa la centrele de înscriere în perioada 11-17 mai 2021 (motive de sănătate, temperatură peste 37,3 grade C la triajul epidemiologic, izolare epidemiologică la domiciliu, carantină epidemiologică) se pot înscrie online la centrul de înscriere la care este arondată disciplina de concurs la care doresc să susţină proba scrisă.

Formatul fişierelor, codurile pentru denumirea acestor fişiere, pentru denumirea şi conţinutul arhivei electronice cu documentele care constituie dosarul depus online, vor fi comunicate până în data de 11.05.2021.

Adresele de email la care se expediază arhiva cu documente sunt, în funcție de centrul de înscriere la care este arondată disciplina de concurs: o c1_tit_2021@isjalba.ro o c2_tit_2021@isjalba.ro o c3_tit_2021@isjalba.ro o c4_tit_2021@isjalba.ro o c5_tit_2021@isjalba.ro

Aceste adrese de email sunt disponibile în perioada înscrierii la concurs: 11-17 mai 2021, respectiv în perioada validării înscrierii: 19-20 mai 2021

Centrele de înscriere

Dosarele candidaţilor, întocmite în conformitate cu prevederile Cererilor – tip, se înregistrează la următoarele centre de înscriere stabilite de Comisia judeţeană de organizare şi desfăşurare a concursului, în judeţul Alba:

Centrul de Înscriere Nr. 1 Şcoala Gimnazială „Avram Iancu” Alba Iulia (pentru posturile de învățători / profesori pentru învățământul primar)

Adresa: Alba Iulia, Str. Moldovei Nr.2, Judeţul Alba Tel. / Fax 0258-811548, Email: c1_tit_2021@isjalba.ro

Director: Gabriel-Teodor Bucur

Centrul de Înscriere Nr. 2 Colegiul Economic „Dionisie Pop Marţian” Alba Iulia (pentru posturile de educatoare / profesori pentru învăţământul preşcolar)

Adresa: Alba Iulia, Str. Octavian Goga, Nr. 11, Judeţul Alba Tel. / Fax 0258-811468, email: c2_tit_2021@isjalba.ro Director: Mihaela-Ioana Basarabă

Centrul de Înscriere Nr. 3 Şcoala Gimnazială „Ion Agârbiceanu” Alba Iulia (pentru posturile de discipline tehnice, economice, silvice şi agricole; pregătire – instruire practică; educaţie tehnologică; muzică specializată şi educaţie muzicală; educaţie plastică, vizuală şi artistică; îÎnvăţământ special; profesori consilieri, profesori logopezi; posturile de la Palatul Copiilor)

Adresa: Alba Iulia, Str. Vasile Goldis Nr.14A, Judeţul Alba Tel. / Fax 0258-821875, email: c3_tit_2021@isjalba.ro

Director: Nicolae Andron

Centrul de înscriere nr. 4 Colegiul Naţional „Horea, Cloşca și Crişan” Alba Iulia (pentru posturile /catedre de Biologie, Chimie, Fizică, Geografie, Informatică, TIC, Matematică, Istorie, Cultură Civică, Religie, Filosofie, Logică, Psihologie,

Adresa: Alba Iulia, Bd. 1 Decembrie 1918, Nr.11, Judeţul Alba Tel. 0258/835164, email: c4_tit_2021@isjalba.ro

Director: Valeriu Cerbu

Centrul de înscriere nr. 5 Colegiul Tehnic „Apulum” Alba Iulia (pentru posturi didactice / catedre de limba română, limba engleză, limba germană (maternă sau modernă), limba franceză, limba italiană, limba maghiară maternă, limba rromani maternă, educație fizică/sport, kinetoterapie)

Adresa: Alba Iulia, Str. Gheorghe Pop de Băsești, nr.2, Judeţul Alba Tel./Fax 0258-834102, email: c5_tit_2021@isjalba.ro

Director: Elena-Mihaela Jurcan

CALENDAR concurs TITULARIZARE 2021:

Ocuparea prin concurs naţional a posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate în învățământul preuniversitar:

Perioada: 11-17 mai 2021 – înregistrarea dosarelor de înscriere a candidaților la concursul de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate, inclusiv pentru absolvenții promoției 2021, la inspectoratele şcolare/centrele de înscriere; pot depune dosare de înscriere şi cadrele didactice a căror reducere de activitate a apărut în perioada aprilie-mai 2021

Perioada: 12-18 mai 2021 – verificarea și avizarea dosarelor candidaților de către comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti de organizare și desfășurare a concursului

Perioadele: 19-20 mai 2021; 13-16 iulie 2021 – pentru absolvenții promoției 2021/absolvenţii 2021ai programelor de pregătire psihopedagogică oferite de departamentele pentru pregătirea personalului didactic/ departamentele de specialitate cu profil psihopedagogic – validarea înscrierii, prin semnătură, de către candidați sau împuterniciții acestora prin procură notarială în original, conform graficului stabilit de comisia de organizare și desfășurare a concursului; neprezentarea la validare a absolvenţilor din promoțiile anterioare, atrage după sine anularea înscrierii la concurs

În mod excepţional, absolvenţii promoţiei 2021 (studiilor medii/postliceale/universitare de licență/universitare de masterat/departamentelor pentru pregătirea personalului didactic/departamentelor de specialitate cu profil psihopedagogic) pot să prezinte adeverinţa de absolvire a studiilor/programului de pregătire psihopedagogică şi să valideze fişa de înscriere în data de 21 iulie 2021, până la ora 8.00. Absolvenţii promoţiei 2021 pot participa la proba scrisă în cadrul concursului naţional pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate, numai după prezentarea adeverinţei de absolvire a studiilor/programului de pregătire psihopedagogică.

Pe durata stării de alertă, în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, până la eliminarea restricțiilor privind adunările publice de către autorităţile de resort, candidaţii nu mai validează fişele de înscriere şi optează, în scris, pentru judeţul/municipiul Bucureşti în care se prezintă la repartizare.

Termen: 21 mai 2021 – afișarea, la avizierele inspectoratelor şcolare, a: (i) listei candidaților înscriși și a graficului privind susținerea probelor practice/orale și a inspecțiilor speciale la clasă; (ii) listei cadrelor didactice angajate cu contract individual de muncă pe durata de viabilitate a postului/catedrei înscrise la concursul naţional care solicită repartizarea pe perioadă nedeterminată pe postul didactic/catedra pe care sunt angajate şi a listei posturilor didactice/catedrelor pe care sunt angajate aceste cadre didactice.

Notă: Pe durata stării de alertă, în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, până la eliminarea restricțiilor privind adunările publice de către autorităţile de resort, candidatul care observă erori în datele afișate informează, în scris, prin poștă electronică, inspectoratul școlar în vederea corectării acestora până la data de 16 iulie 2021.

Perioada: 24 mai – 25 iunie 2021 – stabilirea centrelor de concurs şi comunicarea acestora la Ministerul Educaţiei şi Cercetării, Direcţia Generală Învăţământ Preuniversitar; organizarea și desfășurarea probelor practice/orale și a inspecțiilor speciale la clasă şi soluţionarea contestaţiilor la aceste probe

Notă: (1) În perioada 24 mai-25 iunie pot participa la probele practice/orale şi inspecţiile la clasă şi cadrele didactice titulare rămase cu reducerea de activitate nesoluţionată sau a căror reducere de activitate a apărut în perioada aprilie-mai 2021.

Notă (2): În perioada stării de alertă, se suspendă susținerea inspecțiilor la clasă și a celor practice.

Cadrele didactice titulare solicitate pentru detaşare în interesul învăţământului pot participa la probele practice/orale în perioada 24 mai –4 iunie 2021.

Termen: 2 iulie 2021 – afişarea rezultatelor la probele practice/orale și a inspecțiilor speciale la clasă

Termen: 21 iulie 2021desfășurarea probei scrise

Termen: 27 iulie 2021 – comunicarea rezultatelor iniţiale

Perioada: 27-28 iulie 2021 – înregistrarea contestațiilor la inspectoratele școlare și transmiterea acestora la centrele de evaluare

Perioada: 29 iulie-2 august 2021 – soluţionarea contestațiilor

Termen: 3 august 2021 –  comunicarea rezultatelor finale

Termen: 4 august 2021 – repartizarea cadrelor didactice angajate pe durata de viabilitate a postului/catedrei care au participat la concursul naţional, sesiunea 2021, conform prevederilor art. 74alin. (3), lit. a) sau 80 alin. (9), după caz; repartizarea candidaţilor conform prevederilor art. 74 alin. (3), lit. b) sau 80 alin. (9), după caz;

Termen: 5 august 2021 – ședință de repartizare, în ordine, a: (i) cadrelor didactice titulare, conform prevederilor 74 alin. (3), lit. c); (ii) cadrelor didactice titulare, conform prevederilor 74 alin. (3), lit. d); (iii)cadrelor didactice angajate pe durata de viabilitate a postului/catedrei rămase cu norma didactică de predare incompletă, conform prevederilor 74 alin. (3), lit. e); (iv)cadrelor didactice titulare, conform prevederilor 74 alin. (3), lit. f) sau 80 alin. (9), după caz

Termen: 6 august 2021 – reactualizarea listei posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate

Perioada: 9-23 august 2021 – emiterea și comunicarea deciziilor de repartizare pe post/catedră

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Pelerinaj de RUSALIILE CATOLICE la Șumuleu Ciuc. Guvernul a aprobat solicitarea Arhiepiscopiei Romano-Catolice de Alba Iulia

Publicat

catedrala-romano-catolica

Pelerinajul de la Şumuleu Ciuc va fi organizat anul acesta, a anunţat, luni, vicepremierul Kelemen Hunor, preşedinte al UDMR, precizând că solicitarea a fost făcută de Arhiepiscopia Romano-Catolică de Alba Iulia şi de Ordinul Franciscanilor.

Pelerinajul de la Şumuleu Ciuc se desfășoară în 22 mai, cu ocazia Rusaliilor Catolice.

„Guvernul a prelungit starea de alertă cu încă 30 de zile, însă la cererea UDMR se vor putea ţine pelerinaje religioase în această perioadă – desigur, cu respectarea regulilor de protecţie sanitară. Pelerinajul de Rusalii de la Şumuleu Ciuc este o sărbătoare importantă pentru comunitatea noastră, indiferent de confesiune, considerat cel mai mare de acest fel din Europa Centrală şi de Est.

Din cauza pandemiei, anul trecut am putut urmări slujba doar la televizor şi online, dar anul acesta vom putea fi din nou în şaua dintre munţii Şumuleul Mare şi Şumuleul Mic, chiar dacă într-un număr mai mic”, a scris pe Kelemen Hunor pe Facebook.

El a adăugat că, de Paşti, comunitatea din Miercurea Ciuc a dat dovadă de faptul că se poate participa la sfinţirea bucatelor cu respectarea măsurilor epidemiologice.

„Sunt convins că credincioşii care vor veni la pelerinaj vor da dovadă de aceeaşi disciplină!”, a transmis liderul UDMR

În fiecare an, în sâmbăta Rusaliilor, catolicii din întreaga lume, majoritatea de limbă maghiară, vin în pelerinaj la biserica Sfintei Fecioare Maria din Şumuleu Ciuc.

Anul trecut, pelerinajul obişnuit de pe muntele Şumuleu, care reunea în fiecare an peste 100.000 de oameni din întreaga lume, nu a mai avut loc din cauza pandemiei de COVID.

În 1 iunie 2019, Sanctuarul marian de la Şumuleu Ciuc a fost vizitat de Papa Francisc.

sumueu

În acest an, pelerinajul de Rusaliile Catolice de la Şumuleu Ciuc va avea loc în data de 22 mai.

surse: agerpres.ro

foto: arhivă 2019

 

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Festivalul Internațional ”Lucian Blaga” Sebeș – Lancrăm își continuă drumul cu cea de-a XLI-a ediție (P)

Publicat

Festivalul Internațional „Lucian Blaga” Sebeș – Lancrăm, organizat de Primăria și Consiliul Local al Municipiului Sebeș, prin Centrul Cultural „Lucian Blaga” Sebeș, este una dintre cele mai longevive și prestigioase manifestări cultural-științifice din România.

Început în anul 1981 de un grup de intelectuali temerari, evenimentul a ajuns în acest an la cea de-a XLI-a ediție.

”Nădăjduim ca în această vară, să avem bucuria organizării tradiționalelor conferințe și evenimente reunite sub cupola festivalului, iar până atunci lucrăm la editarea publicațiilor „Caietele Blaga” și „Pașii Profetului”.

O tradiție frumoasă în cadrul festivalului o reprezintă organizarea Concursului Național de Creație Literară și Artă Plastică „Laudă semințelor, celor de față și-n veci tuturor”, inițiat cu scopul valorificării creativității participanților și menținerii vie, în conștiința publică, a memoriei poetului luminii și filosofului misterelor, Lucian Blaga, născut la Lancrăm.

În anul 2021, ne mândrim cu un număr record de participanți la concurs, jurizarea urmând a se realiza în luna mai, iar festivitățile de înmânare a premiilor urmând a avea loc în cadrul festivalului.

Toate noutățile vom avea plăcerea de a le comunica publicului interesat pe măsura derulării lor”, transmit reprezentanții Primăriei Sebeș.

Citeste mai mult
Publicitate

ABRUD

Cum și-a schimbat culoarea iazul de la Valea Șesii-Geamăna. Directorul SGA Alba, despre poluarea istorică din zona Roșia Montană

Publicat

Directorul Sistemului de Gospodărire a Apelor (SGA) Alba, ing. Sorin Vlad a vorbit recent, într-un interviu, despre poluarea istorică a solului şi a apelor de suprafaţă din zona Roșia Montană.

Acesta a explicat și cum s-a schimbat culoarea apei din iazul de decantare de la Valea Șesii – Geamăna, din roșu-cărămiziu în albastru-turcoaz, în urma unor măsuri luate pentru îmbunătățirea calității apelor. 

Vezi și VIDEO REPORTAJ: Geamăna, povestea satului fericit din Apuseni, devorat de un gigant de steril. Amintirile unui localnic

Poluare istorică a zonei, în urma metodei de exploatare a minereului

„Activitatea desfășurată în principal în decursul anilor în Roșia Montană a fost exploatarea auriferă. Aceasta a început încă din secolul II d. Hr., ceea ce înseamnă că de 2.000 de ani la Roșia Montană se face minerit.

Metoda de exploatare a minereului care a fost în decursul anilor a dus din păcate la o poluare istorică a zonei”, a precizat directorul SGA Alba, ing. Sorin Vlad, într-un interviu acordat pentru postul Agro TV.

Cum s-a schimbat culoarea apei în iazul de decantare de la Valea Șesii, din roșu-cărămiziu în albastru-turcoaz

„Un exemplu de minerit este la Valea Șesii. Aici administrează Cupru Min Abrud, este exploatarea de zăcământ de la Roșia Poieni, cel mai mare zăcământ de cupru din țară. Unitatea administrează trei iazuri de decantare, cel mai mare fiind cel de la Valea Șesii.

Execuția lui a început în 1977, când s-a luat decizia de a evacua cei 1.000 de locuitori, respectiv 400 de familii din satul Geamăna și s-a început decantarea sterilului, în momentul de față satul fiind acoperit de steril. În prezent se mai vede doar o parte din turnul bisericii.

În 2017 iazul de decantare avea o culoare roșu-cărămizie. În prezent iazul are o culoare albastră, apa are o culoare albastru – turcoaz.

Asta se datorează faptului că unitatea a executat un hidro-transport a substanței de var în proporție de 10%, de neutralizare a apelor acide la ieșirea lor, ceea ce a dus la o îmbunătățire substanțială. Aici pot să fac o paralelă între anul 2009, când pH-ul apelor a fost de 4, iar anul trecut a avut un pH de 7.

Unitățile, obiectivele industriale aflate în funcțiune, autorizate din punct de vedere al gospodăririi apelor, au ajuns la o îmbunătățire a calității apelor evacuate, prin întreprinderea anumitor măsuri. Au fost multe imagini, în mass-media și în social media, devastatoare. Acum apa din iaz are o culoare albastru-turcoaz. Zăcământul duce înspre o culoare cenușie, ceea ce e normal și e înspre bine”, a mai explicat directorul SGA Alba, Sorin Vlad.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate