Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

STATUTUL ELEVULUI, în dezbatere publică: Drepturi şi obligaţii. Elevii ar putea solicita schimbarea profesorilor de la clasă


Publicat

elevi

elevi liceuDrepturile şi obligaţiile elevilor din instituţiile de învăţământ de stat, particular sau confesional din România sunt puse în dezbatere publică de către Ministerul Educaţiei. Proiectul Statutului Elevului prevede, printre altele, dreptul tinerilor de a-şi schimba, în anumite condiţii, profesorul de la clasă.

Statutul a fost elaborat de Ministerul Educaţiei în colaborare cu Consiliul Naţional al Elevilor şi alte organizaţii reprezentative ale elevilor şi este “fundamentat pe respectarea valorilor comunităţii şcolare şi ale sistemului educaţional: accesul liber şi gratuit la educaţie de calitate, libertatea de expresie, dreptul de a beneficia în mod echitabil de resursele materiale şi educaţionale furnizate de sistemul educaţional, onestitatea intelectuală, sprijinirea gândirii critice, respectarea demnităţii tuturor membrilor comunităţii şcolare, respectiv deschiderea instituţională pentru schimbări constructive”, transmite Ministerul Educaţiei.

Potrivit acestui proiect, drepturile elevilor au fost structurate în următoarele categorii: educaţionale, de asociere şi exprimare, drepturi şi modalităţi de recompensare. Documentul prevede, de asemenea, îndatoriri, interdicţii şi sancţiuni pentru încălcarea de către elevi, în incinta unităţii de învăţământ, a prevederilor prezentului statut sau a prevederilor explicite din actele normative în vigoare, în funcţie de gravitatea acestora.

Colectarea opiniilor şi a sugestiilor pe marginea proiectului de statut se va desfăşura în perioada 17 iunie – 4 iulie 2016. Toţi cei interesaţi să se implice în acest dialog public sunt invitaţi să transmită pe adresa de e-mail [email protected] propuneri şi observaţii vizând structura şi conţinutul documentului lansat în dezbatere publică.

Drepturi din statut

De exemplu, elevii ar urma să le ofere feedback profesorilor prin fişe anonime, completate semestrial. Tinerii liceeni ar putea chiar să ceară schimbarea unui dascăl, dacă ideea este susținută de cel puţin două treimi din totalul de elevi ai clasei.

Statutul Elevilor propune ca elevii să capete şi dreptul de a protesta, dacă sunt nemultumiţi, dar doar în afara orelor de curs.

Un alt drept reglementat în statut este cel de a participa la un curs opţional organizat de o altă clasă. Proiectul va fi în dezbatere publică până pe 4 iulie.

Vezi Statutul elevului: Proiect Statutul elevului

Proiectul prevede că activităţile organizate în unitatea de învăţământ preuniversitar nu pot leza demnitatea sau personalitatea elevilor, iar conducerea şi personalul din unitatea de învăţământ preuniversitar au obligaţia să respecte dreptul la imagine al elevilor.

Elevii au acces gratuit la educaţie în sistemul de învăţământ de stat, au dreptul la o educaţie de calitate în şcoală, prin aplicarea corectă a planurilor-cadru de învăţământ, parcurgerea integrală a programelor şcolare şi prin utilizarea, de către cadrele didactice.

În şcoală, elevul nu poate fi supus vreunei forme de discriminare din partea conducerii şi a personalului didactic sau nedidactic al unităţii de învăţământ. De asemenea, şcoala trebuie să se asigure că niciun elev nu este supus discriminării sau hărţuirii pe criterii de rasă, etnie, limbă, religie, sex, convingeri, dizabilităţi, naţionalitate, cetăţenie, vârstă, orientare sexuală, identitate de gen, stare civilă, cazier, tip de familie, situaţie socio-economică, probleme medicale, capacitate intelectuală sau alte criterii cu potenţial discriminatoriu.

Toţi elevii din învăţământul preuniversitar de stat şi privat au dreptul să beneficieze de manuale şcolare gratuite şi de servicii de informare şi consiliere şcolară, profesională şi psihologică, fiindu-le asigurată cel puţin o oră de consiliere psihopedagogică pe an.

Proiectul mai prevede că elevii au dreptul să primească informaţii cu privire la planificarea materiei pe parcursul întregului semestru, să primească rezultatele evaluărilor scrise în maximum 15 zile lucrătoare, să conteste rezultatele evaluării lucrărilor scrise şi să fie informaţi despre notele consemnate în catalog, înaintea încheierii situaţiei şcolare.

În noul Statut este trecut şi dreptul elevilor de a oferi feedback semestrial cadrelor didactice care predau la clasă, prin fişe de feedback anonime.

De asemenea, conform noului Statut, elevii au dreptul de a învăţa într-un mediu care sprijină libertatea de expresie, de a avea cel mult şapte ore de curs pe zi, cu excepţia orelor prevăzute pentru studiul limbii materne, a istoriei şi tradiţiei minorităţilor naţionale şi a învăţământului bilingv, dreptul de a învăţa în săli adaptate particularităţilor de vârstă şi nevoilor de învăţare, cu un număr adecvat de elevi şi cadre didactice, în conformitate cu prevederile Legii Educaţiei.

Elevii au dreptul să participe, fără nicio discriminare şi doar din proprie iniţiativă, fără a fi obligaţi de cadre didactice sau de conducerea unităţii de învăţământ, la concursuri şcolare, olimpiade şi alte activităţi extraşcolare organizate de unitatea de învăţământ preuniversitar sau de către terţi, în palatele şi cluburile elevilor, în bazele sportive şi de agrement, în taberele şi în unităţile conexe inspectoratelor şcolare judeţene, în cluburile şi în asociaţiile sportive şcolare, cu respectarea prevederilor regulamentelor de funcţionare ale acestora.

De asemenea, elevii au dreptul de a primi premii şi recompense pentru rezultate deosebite la activităţile şcolare şi extraşcolare, în limita resurselor disponibile, iar elevii cu performanţe şcolare deosebite pot promova doi ani de studii într-un an şcolar.

Conducerea şcolii şi cadrele didactice nu pot confisca bunuri ale elevilor dacă acestea nu atentează la siguranţa personală sau a celorlalte persoane din unitatea de învăţământ.

Elevii au acces în şcoală, în timpul programului, fără limitări din partea conducerii precum condiţionalitatea de a avea uniformă.

Elevii care timp de cel puţin patru săptămâni nu pot participa la cursuri, din cauza unei dizabilităţi sau a unor boli cronice, au dreptul de şcolarizare la domiciliu sau în unităţi de asistenţă medical.

surse: edu.ro, digi24.ro, news.ro


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


TOP articole in ultimele zile

Publicitate

EVENIMENT

Scrisoare deschisă: Mai multe cadre medicale din țară, cer pensie de urmaș pentru copiii lor, dacă vor muri la datorie

Publicat

Într-o scrisoare deschisă adresată autorităților, ONG-ul Alianța Medicilor cere o lege prin care copiii cadrelor medicale să beneficieze de pensie de urmaș, în cazul în care, aceștia vor muri la datorie, în lupta cu noul coronavirus.

De asemenea, în scrisoarea respectivă, cadrele medicale, mai arată că bonusul de 500 de euro, promis de președintele țării, Klaus Iohannis, nu va rezolva problema, ci că au nevoie de echipamente de protecție, circuite corecte și camere de decontaminare.

” Scrisoare deschisă pentru toți decidenții,

Dacă nu ni se vor da asigurări și o lege clară, potrivit căreia copiii noștri (indiferent de vârsta acestora, aflați la studii sau încă sugari) vor avea asigurată toată viața pensie de urmaș în caz de deces (din cauza COVID-19), ne rezervăm dreptul de a demisiona.

Suntem foarte mulți în situația soț-soție care lucrează în domeniul sănatății (medic – medic; asistent – asistent; medic – asistent; asistent – infirmieră și toate celelalte relații posibile).

Nu avem nevoie de bani în plus ca să muncim și să ne facem datoria!

Este revoltător! Avem nevoie de echipamente de protecție, de circuite corecte, de camere de decontaminare la ieșirea din zona roșie și, mai ales, avem dreptul să ne știm copiii la adăpost, în caz de îmbolnăvire.

Echipament corespunzător de protecție înseamnă:

1) Pentru ATI și specialități chirurgicale: mască ffp2/ffp3, viziere, bonetă, PPE, cizme de cauciuc, două perechi de mănuși chirurgicale;
2) Pentru restul personalului din specialitățile medicale: măști ffp2/ ffp3, vizieră, bonetă, halat chirurgical impermeabil, două perechi de mănuși și botoși lungi.

Subliniem că toți cei care lucrăm în spitale, de la portar, brancardier și până la medicii cei mai expuși – ATI-iști, ORL-iști, infectioniști, chirurgi – ne dorim să muncim în condiții de deplină siguranță pentru că, odată infectați, reprezentăm un pericol pentru pacienții noștri, colegi și pentru toți cei cu care venim în contact.

Pericolul de a ne transforma în vectori este mare și un singur infectat în spital ne poate infecta pe toți, iar cei infectați nu pot folosi nimănui, nici măcar celor pe care ar trebui să îi trateze.

Ne întrebăm: rezolvă cei 500 de euro promiși problemele personalului medical? Evident, nu. Ei se adresează unei presupuse nevoi financiare care nu există. Toți am cerut echipamente de protecție, teste, circuite, protocoale și nu am primit decât foarte puțin. Și le cerem nu pentru că ne e teamă pentru noi, ci pentru că odată infectați suntem un pericol, o bombă cu ceas pentru pacienți, pentru colegi și, nu în ultimul rând, pentru familiile noastre. Asta vrem: siguranță pentru toată lumea!

Nu este admisibil să avem protocoale pentru cei decedați și nicio asigurare pentru urmașii personalului din sănătate ce poate fi afectat de pandemie .
Nu suntem datori numai față de pacienți, ci si față de urmașii noștri.
Găsiți soluții viabile pentru ca toți cei ce lucrăm în domeniul sanitar să o putem face protejați, în condiții de siguranță și, dacă se poate, sustineți-ne cu tot ce puteți ca să ne putem trata pacienții și să fim sănătoși!

În cazul în care se va ajunge la primirea celor 500 de euro, fără posibilitate de refuz, donarea lor către o cauză pe care o susținem este de dorit, în contextul în care nu acesta este sprijinul pe care îl solicităm!”, se arată în scrisoarea postată pe pagina Alianța Medicilor.

Scrisoarea este semnată de doctor Bogdan Tănase, președinte al ONG-ului, Alianța Medicilor.

Alianţa Medicilor pentru Modernizarea Sistemului Medical este o organizaţie nonprofit constituit dintr-o mişcare spontană pe Facebook, la care au participat în jur de 30.000 de cadre medicale şi membrii ai societăţii civile din toată ţara. Alianţa Medicilor pledează pentru o creştere a finanţării sistemului medical, venituri comparabile cu cele din ţările Uniunii Europene, militează împotriva managementului defectuos al sistemului medical şi promovează eforturile deosebite ale corpului medical pentru un act medical responsabil şi de calitate.

 

Citeste mai mult
Publicitate

ADMINISTRATIE

Câte persoane se află în izolare și în carantină în județul Alba. Amenzi de peste 250.000 de lei date de autorități în 24 de ore

Publicat

În județul Alba se află 345 persoane în carantină şi 1.298 persoane izolate la domiciliu. Au ieşit din carantină 94 de persoane, iar din izolare la domiciliu 2.582 persoane, potrivit celor mai recente date transmise de reprezentanții Prefecturii Alba.

Polițiștii din Alba continuă să acționeze integrat, împreună cu celelalte structuri teritoriale cu atribuții în domeniul ordinii și siguranței publice, pentru impunerea normelor legale în timpul stării de urgență prin verificarea persoanelor și societăților comerciale, fluidizarea traficului rutier și escortarea autovehiculelor care tranzitează județul nostru cu persoane care revin din afara granițelor țării.

În ultimele 24 de ore, 236 de polițiști din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Alba au desfășurat misiuni specifice în contextul prevenirii și combaterii răspândirii COVID – 19.

Astfel, s-a verificat modul de respectare a măsurii de izolare în cazul a 1.555 de persoane, iar echipaje mixte de polițiști, jandarmi, polițiști locali și lucrători MApN au intensificat activitățile pentru asigurarea unui climat optim de siguranță publică, care a avut ca scop verificarea respectării măsurilor dispuse prin Ordonanțele Militare.

Ca urmare a acțiunii au fost aplicate 211 de sancțiuni contravenționale, în valoare de 256.100 lei, pentru nerespectarea dispozițiilor Ordonanțelor Militare.

De la debutul epidemiei, polițiștii din Alba au aplicat 2.260 sancțiuni contravenționale, în valoare de 1.985.450 de lei.

În ultimele 24 de ore, 123 de efective din cadrul Inspectoratului de Jandarmi Județean Alba au desfășurat misiuni specifice în contextul prevenirii și combaterii răspândirii COVID – 19, astfel:

Misiuni de escortare a convoaielor auto
Asigurarea măsurilor de ordine publică în zona centrelor de carantină
Misiuni desfășurate în vederea verificării modului de respectare a prevederilor ordonanțelor militare.
În urma acțiunilor specifice au fost aplicate desfășurate de echipajele de jandarmi, au fost aplicate 5 sancțiuni contravenționale, în valoare totală de 500 de lei, pentru nerespectarea prevederilor ordonanțelor militare.

sursă foto: Prefectura Județului Alba, imagine de arhivă, rol reprezentativ.

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Proiect: Permisele de conducere reținute de Poliție nu vor mai fi predate personal de către șoferi

Publicat

politia-rutiera

Un proiect de ordonanță de urgență prevede că șoferii nu vor mai fi obligați să predea personal permisele de conducere, în situația în care polițiștii rutieri au dispus suspendarea acestora.

Actul de modificare a Codului Rutier propune ”derogarea de la obligativitatea contravenientului de a preda permisul de conducere personal ori prin reprezentant convenţional, în termen de 30 de zile de la data rămânerii definitive a hotărârii judecătoreşti prin care instanţa a respins plângerea împotriva procesului-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei şi reglementarea predării acestuia exclusiv prin servicii de curierat, cu aviz de primire”.

De asemenea, ”permisul de conducere reţinut se restituie titularului la adresa de corespondenţă precizată cu ocazia transmiterii dovezii înregistrării plângerii contravenţionale”.

Derogările ar urma să fie aplicate în perioada stării de urgență, pentru a evita prezenţa conducătorilor de autovehicule, de tractoare agricole sau forestiere ori de tramvaie la sediul poliţiei rutiere.

Cererile de restituire, la încetarea cauzelor pentru care au fost reţinute, ar urma să fie transmise prin orice mijloace ce asigură transmiterea textului şi confirmarea primirii acestora, precum fax, e-mail, curier rapid, iar restituirea documentelor să se realizeze la adresa de corespondenţă precizată de către titular în cuprinsul cererii.

”În cazul contestării procesului-verbal de constatare și sancționare a contravenției la regimul rutier, contravenientului îi revine obligația de a prezenta la unitatea de poliție din care face parte agentul constatator, personal sau prin reprezentant convențional, dovada înregistrării plângerii la judecătoria în a cărei rază de competență a fost constatată fapta. Astfel, este necesară stabilirea unei derogări, pe întreaga durată a stării de urgență, în sensul că dovada înregistrării plângerii contravenționale se realizează printr-un document emis de către instanța de judecată sau printr-un extras de pe portalul instanțelor de judecată w.w.w.portal.just.ro, iar transmiterea la unitatea din care face parte agentul constatator să se realizeze prin orice mijloace ce asigură transmiterea textului și confirmarea primirii acestora, precum fax, e-mail, curier rapid. Subsecvent, permisul de conducere reținut se restituie titularului la adresa de corespondență precizată cu ocazia transmiterii dovezii înregistrării plângerii contravenționale”, se mai arată în nota de fundamentare a proiectului.

AICI, proiectul integral.

AICI, nota de fundamentare.

surse: digi24.ro, mai.gov.ro

 

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

DSP Alba: În județul Alba nu există focare de coronavirus, ci doar cazuri izolate de infectare

Publicat

dsp alba directia de sanatate publica

În județul Alba nu există momentan focare de coronavirus, ci doar cazuri izolate. Mai mult, la ora actuală nu există cazuri de infectare intraspitalicești, a declarat directorul DSP Alba, Alexandru Sinea.

” În toate cazurile confirmate pozitiv COVID-19 identificate în judet, medicii epidemiologi ai DSP Alba au demarat anchete epidemiologice privind stabilirea contactilor.

Conform procedurii, contactii direcți ai unei persoane depistate pozitiv se izolează, contactii direcți care prezintă simptomatologie specifica COVID-19 se testează și după caz se transporta la unități sanitare. Cadrele medicale care au întrat în contact cu bolnavi COVID-19 și prezintă simptome vor fi testate cu prioritate, folosirea materialelor de protecție fiind obligatorie.

Spitalele din județ dețin materiale de protecție pe care sunt obligate sa le pună la dispoziția cadrelor medicale.

Acestea sunt protocolale naționale, iar DSP Alba nu face altceva decât sa le respecte și sa le pună în aplicare. Nu se fac teste la cerere, respectam regulamentul întocmai și ne facem datoria”, a declarat Alexandru Sinea.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate