Connect with us
Advertisement

Eveniment

Taxa de timbru s-ar putea reduce cu 50%. Ce trebuie să știe cei care au procese în instanță. Anunțul făcut de ministrul Justiției

Publicat

Taxa de timbru s-ar putea reduce cu 50%. Un proiect de modificare a legislației care vizează, printre altele, reducerea taxelor de timbru în materia partajului judiciar şi simplificarea birocraţiei, a fost pus recent în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Justiției. 

Proiectul de Lege pentru modificarea şi completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 80/2013 privind taxele judiciare de timbru, precum şi a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 51/2008 privind ajutorul public judiciar în materie civilă a fost publicat de Ministerul Justiției în dezbatere, vineri, 19 ianuarie.

„Aţi spus, în multe cazuri, că aceste taxe restricţionează accesul la justiţie şi am luat la modul foarte serios această problemă, pentru că justiţia nu este făcută pentru stat, ci pentru fiecare dintre cetăţenii români. Vă pot spune că s-a publicat pe site-ul Ministerului Justiţiei un proiect de modificare a legislaţiei specifice (…). Această iniţiativă aduce ca noutate reducerea anumitor taxe, cum este taxa de timbru la partaj”, a anunţat Alina Gorghiu, la întâlnirea avocaţilor Baroului Timiş, citată de Agerpres.

Taxa de timbru s-ar putea reduce cu 50%

„Referitor la cuantumul taxelor judiciare de timbru, principala modificare vizează modalitatea de calcul a taxei în materia partajului judiciar. Modificarea propusă urmărește reducerea considerabilă a acesteia față de taxa pe care o plătește justițiabilul în condițiile actuale”, a transmis ministrul Justiției, într-un comunicat.

Alina Gorghiu a punctat că taxa de timbru din procesele de partaj era, în anumite situaţii, chiar prohibitivă, iar propunerea este reducerea cu aproximativ 50%.

„Totodată, prin proiect se instituie o prevedere expresă în sensul dovedirii doar prin extras de cont a plății prin virament sau online a taxei de timbru. Este un pas important în sfera digitalizării, a utilizării mijloacelor moderne de plată disponibile la momentul actual şi o măsură de stopare a practicii neunitare a instanțelor.

Legea va aduce o schimbare de substanță pentru mediul asociativ, pentru ONG-uri. Atunci când acționează pentru apărarea drepturilor și intereselor unor persoane aflate în situații speciale sau în scopul ocrotirii unui interes de grup sau general, vor putea beneficia de toate formele de ajutor public judiciar (onorariu avocat, costuri expertiză, traducător etc), dacă instanța apreciază că situația lor economico-financiară le afectează continuarea procesului”, a mai precizat ministrul Justiției.

Taxa de timbru s-ar putea reduce în materia partajului judiciar

Reglementarea taxei de timbru în materia partajului a fost criticată, în special de justițiabili, prin intermediul excepțiilor de neconstituționalitate ridicate în fața instanțelor judecătorești, arătându-se că prin instituirea unui cuantum atât de mare al taxei judiciare de timbru pentru cererile de partaj se încalcă accesul liber la justiție.

Deși excepțiile de neconstituționalitate au fost respinse ca fiind neîntemeiate, au existat opinii separate prin care s-a arătat că nivelul taxelor judiciare de timbru este unul excesiv, fiind mai mare chiar şi faţă de nivelul taxelor calculate la valoarea obiectului pretins printr-o acţiune în realizarea dreptului, fiind, astfel, de natură să ştirbească substanţa dreptului de acces liber la justiţie, precum şi a dreptului de moştenire.

Astfel, s-a arătat că nicio raţiune nu justifică impunerea unei taxe judiciare de timbru în materie succesorală mai mare decât taxa judiciară de timbru în materia realizării dreptului (acţiuni în revendicare, acţiuni în pretenţii etc.), cu atât mai mult cu cât acţiunile în realizarea dreptului comportă o activitate evident mai laborioasă din partea instanţei de judecată.

Totodată, în lucrările de specialitate pe această temă s-a arătat că acest cuantum ridicat al taxei de timbru nu este impus în interesul părţii adverse spre a o scuti pe aceasta de efectuarea unor cheltuieli judiciare inutile şi nici în interesul bunei administrări a justiţiei pentru acoperirea serviciului prestat de către instanţele judecătoreşti, din moment ce contraprestaţia este vădit exagerată din perspectiva cuantumului raportat la valoarea prestaţiei efectuate de instanţa de judecată.

Potrivit propunerii de reglementare, cererile în materia partajului judiciar privind stabilirea bunurilor supuse împărțelii, creanțe pe care coproprietarii le au unii față de alții, născute din starea de proprietate comună, raportul donațiilor, reducțiunea liberalităților excesive și partajul propriu-zis vor fi taxate cu jumătate din taxa stabilită, pentru acțiunile şi cererile evaluabile în bani.

Uniformizarea taxei judiciare de timbru prevăzută pentru cererile care au ca obiect divorțul

Este vorba despre uniformizarea taxei judiciare de timbru prevăzută pentru cererile care au ca obiect divorțulprin acord și pentru cele întemeiate pe prevederile art. 373 lit. b) şi c) din Codul civil (vătămarea gravă a raporturilor dintre soți și separare în fapt mai mare de 2 ani).

Cu privire la taxarea acestor categorii de acțiuni, doctrina şi jurisprudenţa au semnalat faptul că menţinerea unor taxe diferite nu este justificată, subliniindu-se că o taxă mai mare în cazul divorţului prin acord nu se justifică, administrarea dosarului şi ansamblul probator fiind mult mai complexe în cazul divorţului pentru motive justificate.

În plus, în loc ca părţile să fie stimulate să divorţeze prin acord, se încurajează divorţul prin stabilirea culpei, procese care sunt mai lungi, mai costisitoare şi care uneori încarcă rolul instanţelor doar din considerente pecuniare.

Instituirea unei prevederi exprese cu privire la dovada plăţii taxei de timbru

Proiectul mai vizează instituirea unei prevederi exprese cu privire la dovada plăţii taxei de timbru pentru cazul în care plata a fost efectuată prin virament sau în sistem online.

Deşi posibilitatea plăţii online este consacrată fără echivoc de dispozițiile art. 40 alin. (1) din OUG nr. 80/2013, în lipsa unor dispoziții clare privind dovada plăţii, în practică s-a constatat apariţia unor interpretări neunitare cu privire la acest aspect.

Astfel, o condiţionare a valabilităţii plăţii online de viza şi ştampila instituţiei bancare (aşa cum se întâmplă uneori în practică) goleşte de conţinut avantajele acestui mijloc de plată (celeritate, comoditate în efectuarea plății), ceea ce contravine chiar finalităţii reglementării.

De asemenea, este de reţinut faptul că, potrivit practicii bancare, extrasul de cont este valabil şi fără semnătură şi ștampilă. În măsura în care instanța are îndoieli cu privire la plata taxei judiciare de timbru, se poate adresa direct instituției bancare, cu solicitarea de a confirma decontarea tranzacției atestate de documentul de plată.

Instituirea unor noi cazuri de restituire a taxei judiciare de timbru

Textele propuse se înscriu în seria măsurilor destinate degrevării instanţelor de judecată şi a promovării mijloacelor alternative de soluţionare a conflictelor, în prezent neexisând un temei expres pentru restiuirea taxei judiciare de timbru atunci când părţile soluţionează litigiul printr-o tranzacţie sau pentru ipoteza în care părțile aleg să încheie un compromis și renunță la judecată.

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement