Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Terapii noi pentru diabetul zaharat de tip 2. O singură injecţie pe zi, iar costurile sunt decontate 100%


Publicat

Peste 1 milion de români suferă de diabet. Schema de tratament în cazul diabetului de tip 2 presupunea până acum, în cazurile avansate, injectarea insulinei de mai multe ori pe zi. Tratamentele noi, apărute și în România, constau într-o singură injecţie pe zi, iar costurile sunt decontate 100%.

Dacă nu se poate reduce glicemia prin dietă, exerciții și tratamente orale sau injectabile, bolnavii de diabet de tip 2 ajung la insulină, care se administrează, în unele cazuri, în injecții multiple. Un nou tratament promite să limiteze înţepăturile la una pe zi.

„Este vorba de o metodă de tratament: o injecţie care cuprinde două clase terapeutice. Cuprinde insulina plagină, care la rândul ei, acum 10 ani a fost ea o revoluţie în tratamentul diabetului zaharat, la care se adaugă încă un medicament”, a transmis prof. dr. Nicolae Hâncu, preşedintele de onoare al Federaţiei Române de Diabet, Nutriţie şi Boli Metabolice.

Tratamentul se administrează dimineaţa, cu ajutorul unui pen. Medicii spun că pacienţii vor avea un control mai bun al glicemiei şi, în plus, vor fi prevenite complicaţiile diabetului zaharat.

„Pe de altă parte, această combinaţie a celor două molecule este fără un risc crescut de hipoglicemie, fără risc de a creşte în greutate, cu un impact favorabil pe factorii de risc cardiovasculari ai pacientului cu diabet zaharat”, a explicat prof. dr. Romulus Timar, preşedintele Societatăţii Române de Diabet, Nutriţie şi Boli Metabolice.

Terapia nu este indicată pacienţilor cu diabet zaharat de tip 1, femeilor însărcinate şi copiilor. De aceea, doar medicul specialist poate recomanda acest tratament, care va fi disponibil în farmacii în câteva zile.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

2 Comentarii

2 Comments

  1. ha ha ha

    luni, 25.06.2018 at 09:25

    Diabetul zaharat de tip II nu este insuino-dependent! Se trateaza medicamentos cu siofor sau amaril. De unde le scoateti?

    • ceamras

      luni, 25.06.2018 at 10:29

      Deși diabetul de tip 2 este cunoscut ca diabet non-dependent de insulină, timpul petrecut fără tratament și nerespectarea anumitor reguli pot inversa procesul de secreție de insulină, făcând ca pancreasul să nu mai secrete deloc acest hormon. Prin urmare, apare necesitatea tratamentului cu insulină.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

Grecia se redeschide pentru turiști de luni, 19 aprilie, când ar urma să fie ridicată carantina. Care este condiția

Publicat

Grecia intenţionează să ridice începând de luni, 19 aprilie, condiţia intrării în carantină timp de şapte zile pentru turiştii din România și din celelalte ţări ale Uniunii Europene, informează dpa.

Pentru a putea intra în vigoare, planul guvernului grec trebuie să fie aprobat de experţii epidemiologi, potrivit cotidianului Kathimerini.

Condiţia prealabilă este ca turiştii respectivi să fie vaccinaţi complet sau să aibă un test PCR actual cu rezultat negativ. Unii dintre cei sosiţi pot face obiectul testării aleatorii.

Pe teritoriul Greciei, turiştii trebuie să respecte regulile introduse pentru limitarea răspândirii noului coronavirus, printre care purtarea măştii care să acopere gura şi nasul.

Iniţial, Atena intenţiona să anunţe începerea sezonului turistic la 14 mai şi să ridice la acea dată condiţia carantinării. Această cerinţă va fi ridicată şi pentru călătorii veniţi din Israel, SUA, Regatul Unit, Serbia şi Emiratele Arabe Unite.

Autorităţile medicale de la Atena au raportat joi 3.089 de noi cazuri de COVID-19 în ultimele 24 de ore, cu aproximativ 1.000 mai puţine decât în ziua precedentă.

sursa: Agerpres

Citeste mai mult
Publicitate

ADMINISTRATIE

DOCUMENT: Carantină zonală prelungită la Rimetea și alte măsuri pentru comuna Sohodol. Hotărârile CJSU Alba

Publicat

Comitetul Județean pentru Situații de Urgență Alba a decis joi să propună prelungirea carantinării zonale la Rimetea și alte măsuri pentru comuna Sohodol.

În cazul prelungirii carantinei de la Rimetea, a fost solicitat ordin din partea DSU, având în vedere situația epidemiologică din localitate, ”unde se înregistrează o rată de incidență de 8,01 la 1000 de locuitori”, iar riscul epidemiologic este de o gravitate crescută, la nivelul unității administrativ-teritoriale în ultimele 14 zile fiind înregistrate 8 cazuri de îmbolnăvire la o populație de 999 de locuitori.

Deciziile se aplică de vineri, 16 aprilie.

HOTĂRÂREA nr. 104 din 15.04.2021 privind propunerea de prelungire a măsurii de carantinare zonală pentru comuna Rimetea, județul Alba

Hotărârea nr. 104 – CJSU ALBA din 15 aprilie 2021

HOTĂRĂȘTE:

Art.1. (1) Propunem prelungirea măsurii de carantinare zonală pe o perioadă de 7 zile a comunei Rimetea, județul Alba, începând cu data de 16.04.2021 ora 6.00, sens în care se solicită Centrului Național de Coordonare și Conducere a Intervenției emiterea ordinului șefului Departamentului pentru Situații de Urgență.

Anexă Hotararea CJSU Alba nr. 104 Rimetea- 15.04.2021

(2) Perimetrul vizat de măsura prevăzută la alin. 1 este  delimitat  de următoarele coordonate geografice:

– 46.416767, 23.558156 – DJ 107M Colțești – Vălișoara;

– 46.424833, 23.544535 – Cetatea Trascăului;

– 46.481307, 23.553718;

– 46.494288, 23.580816 – DJ 107M Rimetea – Buru;

– 46.491515, 23.585622;

– 46.476113, 23.593214;

– 46.452846, 23.585022 – Colții Trascăului;

– 46.413157, 23.577311;

Art.2. Este strict interzisă intrarea / ieșirea din zona carantinată prin alte zone și căi de acces decât cele deschise circulației publice de pe drumurile naționale, județene, comunale și forestiere.

Art.3. Circulația și staționarea în spații publice a persoanelor este interzisă, cu excepția motivelor bine justificate, pe baza Declarației pe proprie răspundere (Anexă), legitimație de serviciu sau a adeverinței eliberate de angajator.

Art.4. În zona prevăzută la art. 1 alin. (2), se propune instituirea următoarelor măsuri obligatorii pentru toate persoanele care se află permanent sau tranzitează zona menționată la art. 1:

– identificarea persoanelor cu domiciliul, reședința ori adresa declarată în zona menționată la art. 1 alin. (2) și introducerea acestora în bazele de date dedicate;

– limitarea la maximum a deplasării persoanelor şi monitorizarea permanentă a respectării acestei măsuri. Ieșirea persoanelor din locuință este permisă doar pe bază de Declarație pe proprie răspundere (Anexă), legitimație de serviciu sau adeverință eliberată de angajator, după caz;

– în intervalul orar 05.00-20.00, în interiorul zonei menționată la art. 1 alin. (2), se interzice circulația tuturor persoanelor în afara locuinței/gospodăriei, cu următoarele excepții:

  • deplasarea în interes profesional, inclusiv între locuință/gospodărie și locul/locurile de desfășurare a activității profesionale și înapoi;
  • deplasarea pentru asigurarea de bunuri care acoperă necesitățile de bază ale persoanelor și animalelor de companie/domestice, precum și bunuri necesare desfășurării activității profesionale;
  • deplasarea pentru asistență medicală care nu poate fi amânată și nici realizată de la distanță, inclusiv pentru vaccinarea împotriva COVID – 19;
  • deplasările scurte, în apropierea locuinței/gospodăriei, legate de activitatea fizică individuală a persoanelor (cu excluderea oricăror activități sportive de echipă), cât și pentru nevoile animalelor de companie/domestice;
  • deplasarea în scopul donării de sânge, la centrele de transfuzie sanguină;
  • deplasarea în scop umanitar sau de voluntariat;
  • deplasarea pentru realizarea de activități agricole;
  • deplasarea producătorilor agricoli pentru comercializarea de produse agroalimentare;
  • îngrijirea sau administrarea unei proprietăți din altă localitate;
  • eliberarea de documente necesare pentru obținerea unor drepturi;
  • participare la programe sau proceduri în centrele de tratament;
  • pentru achiziția, service-ul, efectuarea ITP sau alte operațiuni de întreținere a vehiculelor, activități care nu pot fi efectuate în localitatea de domiciliu;
  • alte motive justificative precum: îngrijirea/însoțirea copiilor/membrilor de familie; îngrijirea unei rude/afin sau persoană aflată în întreținere, asistența persoanelor vârstnice, bolnave sau cu dizabilități ori deces al unui membru de familie, evenimente de stare civilă;
  • participarea la activități religioase;

– în intervalul orar 20.00 – 5.00, circulația persoanelor în afara locuinței/gospodăriei este permisă numai pentru motivele prevăzute la punctul 3, lit. a), c), d);

– în/din zona menționată la art. 1 alin. (2) este permisă intrarea / ieșirea pentru:

  • transportul de marfă indiferent de natura acestuia, al materiilor prime și resurselor necesare desfășurării activităților economice în localitatea carantinată, precum și aprovizionarea populației;
  • persoanele care nu locuiesc în zona carantinată, dar care desfășoară activități economice sau în domeniul apărării, ordinii publice, securității naționale, sanitare, veterinare, situațiilor de urgență, administrației publice locale, a asistenței și protecției sociale, judiciare, serviciilor de utilitate publică, agriculturii, alimentației publice, comunicațiilor și transporturilor;
  • persoanele care locuiesc în zona carantinată și desfășoară activitatea profesională în afara zonei carantinate;
  • persoanele care realizează activități agricole sau pentru comercializarea de produse agroalimentare;
  • deplasarea din alte motive justificate, precum îngrijirea / însoțirea copiilor / membrilor de familie, îngrijirea unei / unui rude / afin sau a unei persoane aflate în întreținere, asistența persoanelor vârstnice, bolnave sau cu dizabilități, decesul unui membru de familie;
  • deplasarea pentru asistență medicală care nu poate fi amânată și nici realizată de la distanță, inclusiv pentru vaccinarea împotriva COVID – 19;
  • urgențe medicale;
  • îngrijirea sau administrarea unei proprietăți din altă localitate;
  • eliberarea de documente necesare pentru obținerea unor drepturi;
  • pentru achiziția, service-ul, efectuarea ITP sau alte operațiuni de întreținere a vehiculelor, activități care nu pot fi efectuate în localitatea de domiciliu;

Pentru verificarea motivului deplasării în interes profesional, persoanele sunt obligate să prezinte, la cererea personalului autorităților abilitate, legitimația de serviciu, adeverința eliberată de angajator sau o declarație pe propria răspundere;

Pentru verificarea motivului deplasării în interes personal, persoanele sunt obligate să prezinte, la cererea personalului autorităților abilitate, o declarație pe propria răspundere, completată în prealabil;

Declarația pe propria răspundere trebuie să cuprindă numele și prenumele, data nașterii, adresa locuinței/gospodăriei/locului activității profesionale, motivul deplasării, data completării și semnătura olografă a declarantului. Declarația poate fi prezentată în format letric (suport hârtie) sau pe un dispozitiv electronic;

Se permite tranzitarea localității menționată la art. 1 alin. (2) de către persoanele care nu au domiciliul pe raza acesteia, fiind interzisă staționarea în localitate;

Se permite oficierea slujbelor religioase doar în exteriorul clădirilor, cu excepția celor la care participă doar personalul bisericesc. Pentru evenimentele organizate în exterior se va respecta norma de 4 mp/persoană, cu respectarea regulilor de protecție sanitară, stabilite prin Ordinul comun al Ministrului sănătății și al Ministrului afacerilor interne, emis în temeiul art. 45 și al art. 71 alin. (2) din Legea nr. 55/2020, cu modificările și completările ulterioare;

Se permite oficierea slujbelor de înmormântare, cu participarea a maxim 8 persoane în interior iar în exterior cu participarea a maxim 20 persoane;

Se permite oficierea evenimentelor de stare civilă cu prezența a maxim 10 persoane în interiorul clădirii, iar în exterior cu participarea a maxim 20 persoane, cu respectarea regulilor de protecție sanitară, stabilite prin Ordinul comun al Ministrului sănătății și al Ministrului afacerilor interne, emis în temeiul art. 45 și al art. 71 alin. (2) din Legea nr. 55/2020, cu modificările și completările ulterioare;

Controlul măsurilor privind limitarea deplasării persoanelor în / din unitatea administrativ teritorială menționată la art. 1 alin. (2) și măsurile de ordine publică vor fi organizate și coordonate de către

Inspectoratul de Jandarmi Județean Alba cu sprijinul Inspectoratului de Poliție Județean Alba, a Poliției locale, efective din cadrul DSP, DSVSA, ITM, Protecția Consumatorului, ISCTR sau alți funcționari anume desemnați prin dispoziție a primarului unității administrativ teritoriale.

ART. 5. În zona prevăzută la art. 1 alin. (2), se propun interzicerea următoarele activități:

  • organizarea de evenimente private (nunți, botezuri, mese festive, etc.) în spații închise și deschise;
  • organizarea de evenimente și/sau activități private pentru copii în spaţii închise cum ar fi evenimente aniversare, locuri de joacă sau altele asemenea;
  • activitatea cu publicul a operatorilor economici care desfășoară activități de preparare, comercializare și consum al produselor alimentare și/sau băuturilor alcoolice și nealcoolice, de tipul restaurantelor și cafenelelor, inclusiv al teraselor, în interiorul și exteriorul clădirilor, cu excepția activităților de preparare a hranei și comercializarea produselor alimentare și băuturilor alcoolice și nealcoolice care nu se consumă în spațiile respective;
  • activitatea cu publicul a operatorilor economici licențiați în domeniul jocurilor de noroc;
  • organizarea și desfășurarea adunărilor publice organizate în baza Legii Nr. 60/1991;
  • organizarea cu public în spații închise și deschise cum ar fi, fără a se limita la acestea, desfășurarea activităților de tipul spectacolelor și/sau concertelor, activități culturale, științifice, artistice sau de divertisment;
  • toate activitățile și competițiile sportive, individuale sau colective care se desfășoară în spatii închise sau deschise, cu excepția celor profesioniste organizate de federațiile de profil;
  • organizarea piețelor pentru produse nealimentare, a târgurilor, oboarelor, iarmaroacelor si piețelor de vechituri;

Art. 6.  (1) Propunem limitarea programului de lucru cu publicul a operatorilor economici din domeniul comercializării de bunuri alimentare și nealimentare/prestări servicii în spații închise şi/sau deschise, publice şi/sau private în intervalul orar 05.00 – 18.00, cu excepția farmaciilor și a stațiilor de distribuție carburant care pot avea program non-stop.

(2) Propunem limitarea numărului de persoane în incinta magazinelor, la maximum 30% din capacitate, astfel încât să se asigure minim 8 mp/persoană, cu respectarea normelor de distanțare fizică respectiv protecție sanitară;

(3) Propunem ca operatorii economici să afișeze obligatoriu la loc vizibil, la intrarea în unitate, a programului de funcționare precum și a restricțiilor stabilite prin prezenta hotărâre inclusiv numărul maxim de persoane care pot avea acces simultan în interior.

Art. 7. Propunem ca operatorii economici care desfășoară activități de transport persoane și care tranzitează zona carantinată vor putea efectua opriri în stațiile proprii pentru urcarea sau coborârea călătorilor. Operatorii vor lua măsurile necesare pentru limitarea accesului în mijloacele de transport astfel încât să fie respectate măsurile de distanțare fizică.

Art. 8. Direcția de Sănătate Publică a Județului Alba va evalua și prioritiza oportunitatea de testare a persoanelor și va  transmite solicitările de sprijin cu materiale sanitare și personal de specialitate către Institutul Național de Sănătate Publică / Ministerul Sănătății;

Art. 9. Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Unirea” al județului Alba va asigura transmiterea mesajelor de avertizare prin sistemul RO-ALERT către populația din zona carantinată, cu măsurile ce trebuie respectate pe timpul instituirii carantinei zonale.

Art. 10. Se deleagă Centrul Județean de Coordonare și Conducere a Intervenției Alba pentru transmitere la Centrul Național de Coordonare și Conducere a Intervenției a documentelor necesare, în vederea emiterii Ordinului Șefului Departamentului pentru Situații de Urgență, pentru prelungirea pe o perioadă de 7 zile, a măsurii de carantinare zonală, pentru comuna Rimetea, județul Alba.

HOTĂRÂREA nr. 105 din 15.04.2021 privind stabilirea unor măsuri de limitare și prevenire  a răspândirii virusului SARS-COV-2 pe raza comunei Sohodol

Hotărârea nr. 105 – CJSU ALBA+anexe din 15 aprilie 2021

Art. 1 Se constată rata de incidență cumulată la 14 zile a cazurilor de îmbolnăvire cu SARS–CoV-2, la data de 15.04.2021, pentru fiecare unitate administrativ-teritorială de pe raza județului Alba, conform Anexei la prezenta hotărâre.

Anexa_Hotararea nr. 105 din 15.04.2021

Art. 2 (1) La nivelul comunei Sohodol unde rata de incidență cumulată la 14 zile a cazurilor de îmbolnăvire cu SARS-CoV-2 este între 1,5 și 3/1.000 de locuitori, începând cu data de 16.04.2021, ora 00.00, pentru o perioadă de 14 zile, se instituie măsuri pentru diminuarea impactului riscului, astfel:

a) Organizarea și desfășurarea activității în cadrul cinematografelor, instituțiilor de spectacole și/sau concerte este permisă, cu participarea publicului până la 30% din capacitatea maximă a spațiului;

b) Se interzice organizarea și desfășurarea în aer liber a spectacolelor, concertelor, festivalurilor publice și private, sau a altor evenimente culturale;

c) Se interzice organizarea de evenimente private (nunți, botezuri, mese festive, etc.) atât în spații deschise cât și închise (saloane, cămine culturale, restaurante, baruri, cafenele, săli/corturi de evenimente, terase, etc.);

d) Se interzice desfășurarea de reuniuni cu prilejul unor sărbători, aniversări, petreceri în spații închise și/sau deschise, publice și/sau private;

e) Se interzice circulația în interiorul localităților pentru persoanele aflate în grupuri pietonale mai mari de 6 persoane care nu aparțin aceleiași familii, precum și formarea unor asemenea grupuri;

f) Se interzice circulația persoanelor în afara locuinței/gospodăriei în intervalul orar 2200-0500, cu următoarele excepții:

  • deplasarea în interes profesional, inclusiv între locuință/gospodărie și locul/locurile de desfășurare a activității profesionale și înapoi;
  • deplasarea pentru asistență medicală care nu poate fi amânată și nici realizată de la distanță, precum și pentru achiziționarea de medicamente;
  • deplasarea în afara localităților ale persoanelor care sunt în tranzit sau efectuează călătorii al căror interval orar se suprapune cu perioada interdicției, cum ar fi cele efectuate cu avionul, trenul, autocare sau alte mijloace de transport de persoane și care poate fi dovedit prin bilet sau orice altă modalitate de achitare a călătoriei;
  • deplasarea din motive justificate, precum îngrijirea/însoțirea copilului, asistența persoanelor vârstnice, bolnave sau cu dizabilități, ori decesul unui membru de familie;

g) Activitatea cu publicul a operatorilor economici care desfășoară activități de preparare, comercializare și consum al produselor alimentare și/sau băuturilor alcoolice și nealcoolice, de tipul restaurantelor și cafenelelor în interiorul clădirilor, este permisă în intervalul orar 0600-2200, fără a depăși 30% din capacitatea maximă a spațiului;

h) Activitatea restaurantelor și a cafenelelor din interiorul hotelurilor, pensiunilor sau altor unități de cazare este permisă în intervalul orar 0600-2200, fără a depăși 30% din capacitatea maximă a spațiului;

i) Măsurile stabilite la lit. g) și lit. h) se aplică și operatorilor economici care desfășoară activități în spațiile publice închise care au un acoperiș, plafon sau tavan și care sunt delimitate de cel puțin 2 pereți, indiferent de natura acestora sau de caracterul temporar sau permanent;

j) Pe perioada în care activitatea operatorilor economici menționați anterior este restricționată sau închisă, este permisă prepararea hranei și comercializarea produselor alimentare și a băuturilor alcoolice și nealcoolice care nu se consumă în spațiile respective;

k) Prepararea, comercializarea și consumul produselor alimentare și băuturilor alcoolice și nealcoolice sunt permise în spațiile special destinate dispuse în exteriorul clădirilor, în aer liber, cu excepția celor prevăzute la lit. i), cu asigurarea unei distanțe de minimum 2 m între mese și participarea a maximum 6 persoane la o masă, dacă sunt din familii diferite, și cu respectarea măsurilor de protecție sanitară stabilite prin ordin comun al ministrului sănătății, ministrului economiei, energiei și mediului de afaceri și al președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor;

l) Activitatea cu publicul a operatorilor economici licențiați în domeniul jocurilor de noroc este permisă, fără a depăși 30% din capacitatea maximă a spațiului, cu obligația respectării orarului de lucru cu publicul între orele 0600-2200;

(2) Măsurile dispuse la aliniatul (1) se aplică operatorilor economici/instituțiilor menționate, acolo unde acestea există.

(3) La finalul perioadei stabilite la alin. (1), sau în funcție de modificările intervenite la nivelul unităților administrativ–teritoriale în ceea ce privește rata de incidență, măsurile dispuse vor fi reevaluate.

Pentru deplasarea la centrele de vaccinare sau cabinete medicale, motivul menționat pe declarația pe proprie răspundere va fi „deplasarea pentru asistenţă medicală care nu poate fi amânată şi nici realizată de la distanţă, precum şi pentru achiziţionarea de medicamente”.

Măsurile stabilite prin prezenta hotărâre se completează cu măsurile cu caracter general stabilite prin H.G. nr. 432/2021.

 

 

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Zeci de persoane amendate în Alba, pentru nerespectarea măsurilor anti-COVID în ultimele 24 de ore. Acțiune la Sebeș

Publicat

Zeci de persoane care nu au respectat măsurile impuse în pandemie au fost sancționate în Alba, în ultimele 24 de ore. Una a încălcat măsura carantinei, iar alte șase nu au respectat restricțiile de deplasare. Au fost date amenzi și în cadrul unei acțiuni la Sebeș.

În ultimele 24 de ore au fost verificate 733 de persoane aflate în carantină, 758 aflate în izolare și au fost organizate 11 acțiuni punctuale în cadrul cărora au fost verificate 461 de persoane. Alte 99 de persoane au fost verificate în cadrul altor activități în contextul pandemiei, a transmis IPJ Alba.

Au fost controlate 100 de societăți comerciale/ persoane fizice autorizate, 111 terase, restaurante, fast food-uri, hoteluri și 58 de  mijloace de transport, din care 19 mijloace de transport în comun.

Echipele de control au depistat și sancționat 94 de persoane care nu au respectat măsurile de protecție individuală, una care nu a respectat măsura privind carantinarea/izolarea și 6 care nu au respectat restricțiile de deplasare.

Cu ocazia unei acțiuni cu efective suplimentare, organizată la Sebeș, au fost legitimate 47 de persoane, au fost verificate 29 de autovehicule și au fost aplicate 17 sancțiuni contravenționale pentru nerespectarea regulilor de protecție sanitară.

”Obiectivul acțiunilor desfășurate nu este aplicarea de sancțiuni, ci acela de a-i determina pe toți cetățenii să conștientizeze necesitatea respectării normelor sanitare pentru prevenirea îmbolnăvirilor cu Covid 19.

Reamintim că, în toate localitățile se interzice circulația persoanelor în afara locuinței/gospodăriei în intervalul orar 22.00 – 05.00, iar în toate localitățile, unde incidența cumulată la 14 zile este mai mare de 4 și mai mică sau egală cu 7,5/1.000 de locuitori, se interzice circulația persoanelor în afara locuinței/gospodăriei în zilele de vineri, sâmbătă și duminică în intervalul orar 20.00 – 05.00.

În toate localitățile, unde incidența cumulată la 14 zile depășește 7,5/1.000 de locuitori, se interzice circulația persoanelor în afara locuinței/gospodăriei în intervalul orar 20.00-05.00”, precizează Poliția Alba.

Citeste mai mult
Publicitate

EDUCAȚIE

Concursurile pentru directori de școli. Ministrul Cîmpeanu: cine ia nota maximă își va putea alege orice școală din țară

Publicat

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu a dat noi detalii despre variantele în care ar putea fi organizat concursul pentru posturile de directori de școli în acest an.

Este vorba despre un concurs la nivel național, urmat de o etapă locală. Ministrul susține că dacă va lua nota 10, candidatul va putea alege orice școală din țară, iar restul celor care au promovat vor putea selecta școlile în funcție de ierarhie. Selecția va fi în acest fel similară celei de la rezidențiat de exemplu.

Concursurile vor fi supravegheate video.

„Susțin importanța sistemului de supraveghere la examenul de Bacalaureat, și eu sunt supravegheat mai tot timpul, nu am nimic împotrivă, îmi place să cred că nu vor exista nemulțumiri pentru decizia de supraveghere a acestui examen național și a etapei a II-a”, a spus ministrul, potrivit edupedu.ro.

Precizările ministrului:

„Va trebui rapid să lansăm consultări în felul următor, cu două etape: un examen național care să fie organizat pe modelul examenelor naționale, cu subiecte relevante pentru orice candidat care dorește să-și asume managementul unei școli. La acest concurs național cu întrebări relevante și foarte echitabil promovate, sigur va exista un prag minim, nu știu dacă va fi nota 7, avem nevoie de consultare cu experți în științele educației în funcție de nivelul de dificultate al subiectelor, în funcție de mulți parametri. Vor fi trei secțiuni la acest examen național, de la abilități cognitive până la abilități manageriale. Sunt două idei care vor fi puse în discuție:

1. Finalizăm selecția la nivelul primei etape pe modelul rezidențiatului: cine a avut 10, își alege orice școală din România, cine are 9,99, 9,98, numărul de întrebări va fi mare și timpul de răspuns va fi scurt în așa fel încât diferențele vor facilita o ierarhizare eliminând pe cât posibil… nu pot să anticipez situațiile în care sunt discuții la medii egale. Deci prima variantă ar fi ca în ordinea descrescătoare a mediilor să își manifeste opțiunea: unde, în ce școală, în ce localitate.

2. Toți cei care au luat peste nota minimă, 7 spre exemplu, să-și manifeste opțiunile și în cazul în care pentru o anumită școală sunt mai multe opțiuni, atunci să mergem către etapa a II-a în care, nu știu să vă spun ponderile, dar știu cine ar putea fi reprezentat în aceste comisii alături de reprezentanții inspectoratelor școlare, iar concursurile pentru inspectoratele școlare vor fi organizate după cele de director.

Stă în dreptul Ministerului Educației să stabilească succesiunea și pot să vă spun că este deja o decizie: mai întâi concursurile pentru directori, apoi cele pentru inspectorate. În felul acesta putem beneficia de experiența inspectoratelor în organizarea concursurilor și avem timp pentru clarificare la nivel legislativ a relației dintre Ministerul Educației, inspectoratele școlare, autoritățile locale și școli.

Mergând pe ideea că un manager, oricât de competent ar fi, în momentul în care nu este compatibil cu colectivul de cadre didactice dintr-o școală, lucrurile nu vor merge așa cum ne dorim din nicio perspectivă.

În aceste comisii de interviu e bine să fie și un reprezentant al cadrelor didactice din acea școală. Ponderile o să le vedem, dar nu vă ascund că ele sunt absolut esențiale.

Problema noastră este de încadrare în calendar, în august expiră mandatele și există o mare insatisfacție publică pentru numirile de directori făcute, conform legii, de către inspectoratele școlare cu consultarea consiliului de administrație, până la organizarea concursului, dar nu mai târziu de începerea anului școlar.

Deci ideal ar fi să putem organiza aceste concursuri pentru directori înainte de începerea anului școlar 2021-2022.

Nu aș vrea să fie afectată luna august destinată concediilor cadrelor didactice, deci ori reușim să facem examenul național dacă nu și partea a doua în condițiile în care, prin consultări (…) dacă nu reușim să ne încadrăm în calendar, atunci ele vor trebui organizate în toamna acestui an.

sursă: edupedu.ro

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate