Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

Transalpina intră în „hibernare”. Muntele dă de furcă drumarilor, pe cea mai înaltă șosea din România. Amenzi de mediu și lucrări amânate


Publicat

Transalpina, cea mai înaltă şosea din România, a devenit un punct de reper pentru turişti. Cei care au dorit să facă un tur prin ţară în acest an nu au ocolit peisajele sălbatice şi deosebit de frumoase ce pot fi observate pe marginea DN67C, de la Sebeş până la Novaci și Bengești, în judeţul Gorj. Însă drumul nu este în totalitate modernizat, utilajele prezente în zonă şi lipsa elementelor de protecţie pe marginea carosabilului, mai ales la altitudinea de peste 1.500 de metri fiind obişnuite pentru cei care au trecut pe Transalpina. În plus, relieful și clima montană au rezervat surprize drumarilor care, potrivit precizărilor CNADNR, au făcut necesară suplimentarea cantităților de lucrări și modificarea proiectului tehnic inițial.

Potrivit reprezentanţilor Prefecturii din Gorj, citați de presa locală, lucrările de modernizare pe Transalpina au fost oprite pe raza județelor Alba şi Vâlcea, după ce autorizațiile de construcție au expirat. În schimb, lucrările continuă în Gorj, unde autorizația este valabilă.

Porţiunea cea mai spectaculoasă a Transalpinei, între Obârşia Lotrului şi Rânca, „adevărata Transalpina”, după cum o numesc turiştii este, de fapt, închisă, în mod oficial, circulaţiei publice. Şoseaua nu are parapeţi ori indicatoare, iar lucrările nu sunt terminate, fiind începute în octombrie 2008, cu termen iniţial de finalizare în aprilie 2011. Însă muntele le-a dat de furcă drumarilor, astfel că nu au reuşit să amenajeze şoseaua în totalitate, iar un nou termen a fost comunicat – 31 octombrie 2012.

Am solicitat informaţii CNADNR privind această situaţie, iar din răspunsul primit la o săptămână după înaintarea cererii, am aflat următoarele:

„Proiectul de modernizare DN 67C Bengeşti – Sebeş, km 0+000 – km 148+414 este împărţit în patru sectoare:

–         sectorul 1, cuprins între km 0+000 – km 33+500; se desprinde din DN 67 (km 114+140) la Bengeşti şi se termină la km 33+500 (DN67C), la ieşirea din staţiunea montană Rânca

–         sectorul II, cuprins între km 33+500 – km 67+400 (km 33+500 – km 69+675 proiectat); începe de la ieşirea din staţiunea Rânca (km  33+500) şi se termină la Obârşia Lotrului (km 67+400)

–         sectorul III, cuprins între km 67+400 – km 106+970 (km 69+675 – km 107+385 proiectat); începe la km 67+400 (limita între judeţele Vâlcea şi Alba) şi se termină la km 107+385, după lacul de acumulare Tău, localitatea Oaşa

–         sectorul IV, cuprins între km 106+970 – km 148+414 (107+385 – km 147+960 proiectat); începe de la km 107+385, după barajul Tău şi se termină la intrarea în oraşul Sebeş. DN 67C asigură astfel legătura între nordul Olteniei şi Transilvania.

Principalele materiale şi categorii de lucrări care au fost executate până la această dată sunt: 224.328 mc umplutură; 666.996 mc de săpătură; 881.790 mp de beton asfaltic în stratul de uzură; 154.350 ml de şanţuri şi rigole; 7.952 ml de parapet metalic semigreu, greu şi foarte greu; 22.650 ml de parapet rigid tip New Jersey; 483 podeţe noi; 112 km de semnalizări şi marcaje provizorii pe perioada execuţiei lucrărilor; 81.794 mc de beton la fundaţii adâncite în parapete; 179.421 mc de beton la ziduri de sprijin; 61.613 mp plase ancorate, plase bulonate şi plase torcretate; 1.260 accese în curţi; 36 de poduri la care s-a efectuat lucrări de reabilitare.

Caracteristicile specifice zonei montane în care se desfăşoară traseul acestui drum, respectiv condiţiile geomorfologice, climatice şi hidrografice au generat, în timpul execuţiei lucrărilor, modificări de relief datorate fenomenelor erozionale sau a pierderilor locale de stabilitate, ceea ce a condus la modificări ale soluţiilor tehnice de protejare/consolidare a lucrărilor prevăzute în proiectul tehnic, precum şi la necesitatea suplimentării unor cantităţi de lucrări.

În aceste condiţii, a fost necesară încheierea unor acte adiţionale pentru prelungirea duratei de execuţie şi suplimentarea cantităţilor de lucrări.

Conform contractului şi actelor adiţionale încheiate până la această dată, termenul de finalizare a lucrărilor este 31 octombrie 2012.

Reamintim că, de la 1 noiembrie şi până în 15 aprilie, circulaţia se închide pe Transalpina, între Obârşia Lotrului şi staţiunea Rânca, din cauza intrării în sezonul rece şi a precipitaţiilor sub formă de ninsoare care fac traficul rutier dificil în zonă.

„Romstrade”, firma care amenajează Transalpina, amendată de Garda de Mediu cu 100.000 de lei

În perioada 17-22 septembrie, o echipă de comisari ai Gărzii Naţionale de Mediu – Comisariatul judeţean Gorj – a efectuat un control pe DN 67C – Transalpina – între localităţile Novaci (jud. Gorj) şi Sebeş (jud. Alba), în vederea verificării activităţii de amenajare a drumului naţional DN 67 C pe sectorul menţionat.
Comisarii au constatat că investiţia, aparţinând Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, a fost începută fără ca proiectul să fie avizat de către autoritatea centrală de protecţie a mediului. Lipsa acordului de mediu nu a permis efectuarea unui studiu de evaluare menit să stabilească măsuri de conservare pentru siturile “Natura 2000” pe care le traversează acest drum naţional. Ca urmare, Administraţia sitului “Natura 2000” – Parâng ROSCI 0188, prin acordurile emise, nu a stabilit condiţiile care se impuneau pentru conservarea biodiversităţii.
De asemenea, aceştia au consemnat că autorizaţiile de construire care stau la baza modernizării DN 67C au fost emise fără obţinerea acordului de mediu şi că “Romstrade” SRL nu a gestionat corespunzător deşeurile de construcţie, pe perioada derulării lucrărilor.
De-a lungul drumului DN 67C există mai multe depozite de materiale neutilizate, iar pe traseul Rânca-Novaci au fost identificate zone de taluz din care a fost dislocat material folosit în construcţii.
În zona Oaşa, au fost exploatate materiale locale care au fost folosite pentru terasamentul drumului, încălcând Legea minelor nr. 85/2003 cu modificările şi completările ulterioare. De asemenea, condiţiile prevăzute în autorizaţiile de mediu şi de gospodărire a apelor pentru activitatea de fabricare a betonului, respectiv pentru extragere a pietrişului şi nisipului, spălarea, sortarea şi concasarea agregatelor minerale din râul Lotru nu au fost integral respectate de societatea amintită, în timpul execuţiei lucrărilor.
Astfel, reprezentanţii Gărzii de Mediu au aplicat o amendă contravenţională în valoare de 100.000 lei. Urmează procedura de suspendare a autorizaţiei de mediu, de către autorităţile din Vâlcea.
Măsurile care au fost dispuse în urma controlului din septembrie se referă la:
– gestionarea tuturor deşeurilor generate, potrivit legislaţiei în vigoare, termenul pentru realizarea acestei măsuri fiind 10.10.2012
– curăţarea taluzurilor adiacente lucrărilor de consolidare a drumului, unde există deşeuri lemnoase, arbori dezrădăcinaţi, deşeuri de construcţie, cu termen până la data de 1.12.2012
– aducerea la forma iniţială a suprafeţelor de teren din care s-a dislocat material, cu termen până la data de 1.12.2012.

Reamintim că “Romstrade” a câştigat contractul de reabilitare a Transalpina în 2008. Valoarea totală a proiectului este de 1,34 miliarde de lei, cel mai mare contract de reabilitare a unui drum atribuit vreodată de CNADNR unei firme româneşti.

Foto: arhivă



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

Harta calității apei în județul Alba, realizată de Recorder. Două comune au probleme mari, iar în alte 14 nu există rețea

Publicat

Recorder a realizat o hartă a apei contaminate din satele României. În peste 800 de comune ale țării curge apă nepotabilă, fără ca oamenii să fie anunțați, au constatat reporterii publicației. 

În județul Alba, două localități au probleme mari la calitatea apei: Lunca Mureșului și Mogoș, în timp ce în alte 14 comune nu există rețea de apă. 

Conform analizelor efectuate de DSP Alba în 2019, în Lunca Mureșului s-au înregistrat depășiri la indicatorul ”nitrați”.

Mai grav este la Mogoș, unde analizele arată că apa furnizată oamenilor, conform analizelor realizate în 2019, înregistrează depășiri la indicatorii: E.coli, enterococi, bacterii coliforme. Harta unde pot fi văzute toate localitățile din județ este disponibilă AICI

După ce intrați pe link, selectați județul Alba (stânga sus).

Harta nu cuprinde și situația rețelelor mari, cum sunt cele din orașe.

”Prin Legea apei potabile, statul român se obligă să verifice periodic calitatea apei care curge la robinetul fiecărui cetățean conectat la o rețea publică autorizată.

Legea prevede analize periodice ale apei din rețele, realizate atât de operatori (primării sau firme private), cât și de Direcțiile de Sănătate Publică (DSP) din fiecare județ. Aceeași lege stabilește parametri de potabilitate a căror depășire este interzisă, acest lucru însemnând că apa poate pune sănătatea oamenilor în pericol.

În zonele rurale, aceste analize impuse prin lege se fac mult mai rar decât la orașe, iar de cele mai multe ori rezultatele nu le sunt comunicate cetățenilor nici măcar atunci când parametrii de potabilitate sunt depășiți.

Am hotărât să facem noi treaba autorităților și am solicitat DSP-urilor din fiecare județ să ne comunice rezultatele ultimelor seturi de analize efectuate la rețelele de apă din mediul rural. După o muncă de două luni, am centralizat rezultatele din 1.568 de localități de pe tot cuprinsul țării și am alcătuit o hartă cu toate informațiile, astfel încât fiecare cetățean să poată afla ce fel de apă consumă” au scris cei de la Recorder, într-un articol de investigație.

Rezultatele centralizate de Recorder arată 892 de comune în care s-au înregistrat depășiri la indicatori precum amoniu, nitriți sau bacterii de natură fecală.

Este o situație extrem de gravă, care arată eșecul statului român într-una dintre cele mai importante misiuni stabilite prin Constituție: în loc să-și protejeze cetățenii, le pune sănătatea în pericol.

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

”Trenurile Soarelui 2020”: Când începe programul CFR pentru trenurile care duc direct pe litoral

Publicat

Programul estival,”Trenurile Soarelui 2020”, va reîncepe din 12 iunie și va funcționa până în 6 septembrie, au anunțat reprezentanții CFR Călători. 

„Pentru a permite asigurarea legăturii între principalele oraşe ale ţării şi litoralul românesc, pe perioada sezonului estival, CFR Călători a adoptat un program variat care constă fie în prelungirea circulaţiei unor trenuri care aveau ca destinaţie finală Bucureşti Nord spre Mangalia, fie prin introducerea de trenuri ce au ca destinaţie exclusivă litoralul Mării Negre”, se menţionează în comunicat, remis de agerpres.ro

Astfel, prima parte a programului debutează din data de 12 iunie 2020, prin prelungirea circulaţiei următoarelor trenuri la /de la Mangalia, până la data de 25/26 iunie 2020:

Trenurile IR 1642/IR 1641 Baia Mare – Bucureşti Nord şi retur vor circula până la / de la Mangalia ca trenuri IR 1942/ IR 1941, cu grupă de vagoane de la / până la Cluj Napoca IR 1638/IR 1639 şi pentru Bistriţa Nord IR 1648;

Trenurile IR 1862/IR 1861 Iaşi – Bucureşti Nord şi retur vor circula până la/de la Mangalia ca trenuri IR 1964/ IR 1963, cu grupă de vagoane de la/până la Suceava IR 1756/ IR 1757;

Trenurile IR 1695/IR 1696 Timişoara Nord – Bucureşti Nord şi retur vor circula până la / de la Mangalia ca trenuri IR 1996/IR 1995, cu grupă de vagoane de la/până la Reşiţa R 9172/ R 9161;

Trenurile IR 1742/ IR 1741 Satu Mare – Bucureşti Nord şi retur vor circula până la / de la Mangalia ca trenuri IR 1946/ IR 1945.

De asemenea, revine în circulaţie şi în acest sezon, din 12 iunie, „Trenul Tineretului” IR 1924 / IR 1923 pe ruta Sibiu – Bucureşti Nord – Mangalia şi retur.

Începând cu data de 26/27 iunie 2020, se introduc în circulaţie trenuri special dedicate asigurării legăturii cu litoralul dinspre Timişoara Nord, Arad, Deva, Craiova, Sibiu, Satu Mare, Baia Mare, Oradea, Cluj Napoca, Braşov, Târgu Mureş, Iaşi, Suceava, Galaţi, iar trenurile menţionate anterior vor reveni la mersul iniţial.

Legătura directă Arad – Mangalia şi retur va fi realizată de trenurile IR 1922/IR 1921 pe întreaga durată a programului estival, iar legătura directă între Capitală – Mangalia şi staţiunile de pe litoral va fi realizată cu trenurile IR 1983/ IR 1984 în perioada 27 iunie – 6 septembrie.

Totodată, va creşte frecvenţa trenurilor între Constanţa şi Mangalia pentru a fi deservite toate staţiunile de pe litoral.

Trenurile de lung parcurs au în compunere vagoane de dormit şi cuşetă.

Pentru accesul turiştilor în Delta Dunării, din 13 iunie 2020, trenurile IR 1589/ IR 1588 vor asigura zilnic, pe întreaga durată a sezonului, legătura directă Bucureşti Nord – Tulcea Oraş şi retur. De asemenea, în fiecare zi, 4 trenuri (2 tur/2 retur) vor continua să circule între Medgidia şi Tulcea.

Tariful pentru o călătorie Bucureşti – Constanţa este de 59,6 lei la tren IR, clasa a 2-a. Dacă se achiziţionează un bilet dus-întors pasagerul beneficiază de 10% reducere. De asemenea, pentru cumpărarea biletelor în avans reducerea este de până la 15% din tariful de transport.

Studenţii şi elevii beneficiază de gratuitate la călătoria la vagon clasa a 2-a.

„Recomandăm cumpărarea ONLINE a biletelor de tren pentru a evita manipularea banilor în numerar. Este indicată efectuarea plăţii la ghişeu cu card bancar sau telefon în punctele de vânzare unde este posibil acest lucru şi respectarea distanţei între călători la ghişeele caselor de bilete/ birouri de informaţii. Biletele pot fi achiziţionate cu o anticipaţie de 20 zile”, se precizează în comunicat.

Societatea de Transport Feroviar de Călători CFR Călători este operatorul naţional feroviar de pasageri care efectuează transportul public de călători pe calea ferată.

sursă: agerpres.ro

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

10 ani de închisoare pentru criminalul de la cafeneaua din Sebeș. Curtea de Apel Alba Iulia i-a micșorat pedeapsa cu trei ani

Publicat

stancu valer (2)

Decizie finală în cazul crimei de la Sebeș, petrecută în urmă cu doi ani. Magistrații Curții de Apel Alba Iulia l-au condamnat la 10 ani de închisoare pe Valer Stancu, bărbatul care l-a ucis cu o lovitură de cuțit pe Adrian Ilie Bercuciu, zis Adiță.

Pedeapsa a fost micșorată în raport cu sentința Tribunalului Alba, dar judecătorii au crescut în schimb daunele acordate părților civile. În plus, lui Stancu i se deduce perioada petrecută în arest preventiv. 

Solutia pe scurt: ”Admite apelurile declarate de inculpatul Stancu Valer și de părțile civile (…) împotriva Sentinței penale nr. 16/2019 pronunțată la 04.02.2019 în dosarul nr. 1733/107/2018 al Tribunalului Alba, și în consecință:

Desființează sentința penală atacată, în ceea ce privește latura penală, cu privire la cuantumul pedepsei închisorii aplicate inculpatului Stancu Valer și în ceea ce privește latura civilă, cu privire la cuantumul despăgubirilor civile acordate părților civile cu titlu de daune morale precum și a dispoziției de obligare a inculpatului la plata dobânzilor legale calculate la debitul principal, și procedând la o nouă judecată în aceste limite:

Reduce de la 13 ani la 10 ani durata pedepsei închisorii aplicată inculpatului Stancu Valer, pentru comiterea infracțiunii de omor (…) deduce din durata pedepsei principale aplicate inculpatului durata reținerii și arestării preventive din 16.05.2018 la zi.

Majorează cuantumul despăgubirilor acordate părților civile, cu titlu de daune morale acordate părților vătămate.

Menține celelalte dispoziții ale sentinței penale apelate care nu contravin prezentei decizii.

În temeiul art. 275 alin. 3 Cod procedură penală cheltuielile judiciare avansate de stat în apel rămân în sarcina acestuia.

În temeiul art. 275 alin. 6 Cod procedură penală, onorariul apărătorului desemnat din oficiu pentru inculpatul apelant, în cuantum de 1.736 lei, va fi avansat din fondurile Ministerului Justiției și va rămâne în sarcina statului.

Definitivă. Pronunțată în ședință publică, azi 03.06.2020. Document: Hotarâre 288/2020 03.06.2020”.

Reamintim că în prima instanță la Tribunalul Alba, Stancu a fost condamnat la  la 13 ani de închisoare cu executare și la plata către părțile civile suma de 3.527 lei drept daune materiale şi 80.000 daune morale.

Stancu a recunoscut fapta din 16 mai 2018 și a ales ca judecata să se desfăşoare în forma simplificată, pe baza probelor adunate de procurori în 2 luni. Pe toată durata judecării, bărbatul a stat în arest preventiv, aproape doi ani.

Crima care a zguduit Sebeșul s-a petrecut într-o după-amiază de mai. Atunci, o ieșire la cafea alături de soţie și prieteni s-a terminat tragic pentru tânărul Adrian Ilie Bercuciu, zis Adiță.

CITEȘTE ȘI: FOTO-VIDEO: CRIMĂ la Sebeş. Un tânăr de 32 de ani a murit, după ce a fost înjunghiat, în plină stradă, de un bărbat

Tragedia s-ar fi produs pe fondul unui confict mai vechi între cei doi bărbați. Atunci, potrivit soției sale, care a fost audiată în calitate de martor, la ieșirea din bar, în parcarea cafenelei, au fost întâmpinați de către Stancu. Potrivit femeii, soţul ei ar fi știut că Stancu vorbea cu alte persoane de un posibil conflict între cei doi bărbați.

Între cei doi bărbați ar fi început o discuție în care Bercuciu l-ar fi întrebat pe Stancu ce are cu el și de ce a auzit de la alte persoane că ar vrea să îi facă rău.

În timpul discuției, Stancu i-ar fi spus victimei să rezolve problemele ”bărbatește” cu o luptă unu la unu, propunere pe care Bercuciu ar fi acceptat-o.

Potrivit soției, acesta din urmă și-ar fi dat hainele și ochelarii jos, apoi între cei doi ar fi avut loc o discuție mai aprinsă. În acel moment, tânăra ar fi observat că inculpatul a scos un cuțit de circa 15 centrimetri cu care l-ar fi lovit pe bărbat o singură dată în jurul pieptului.

Cu ultimele puteri, Adrian l-ar fi lovit cu un pumn în zona feței pe Stancu, după care s-a prăbușit la pământ.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Președintele PSD, Marcel Ciolacu: Cel mai bun candidat al partidului la alegerile prezidențiale este doamna Gabriela Firea

Publicat

Președintele PSD, Marcel Ciolacu, a declarat miercuri că cel mai bun candidat a partidului pentru funcția de președinte al României este Gabriela Firea, actualul primar al Bucureștiului. 

Acesta a mai spus că în cazul unei alianțe electorale cu Pro România condus de Victor Ponta, decizia cu privire la candidat se va lua în interiorul alianței. Chiar și în aceste condiții, Ciolacu a spus deschis că o preferă pe Gabriela Firea.

”În acest moment, cred că cel mai bun candidat pentru această foarte înaltă funcție, este doamna Gabriela Firea, de departe” a spus Ciolacu.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate