Eveniment
Transalpina intră în „hibernare”. Muntele dă de furcă drumarilor, pe cea mai înaltă șosea din România. Amenzi de mediu și lucrări amânate
Transalpina, cea mai înaltă şosea din România, a devenit un punct de reper pentru turişti. Cei care au dorit să facă un tur prin ţară în acest an nu au ocolit peisajele sălbatice şi deosebit de frumoase ce pot fi observate pe marginea DN67C, de la Sebeş până la Novaci și Bengești, în judeţul Gorj. Însă drumul nu este în totalitate modernizat, utilajele prezente în zonă şi lipsa elementelor de protecţie pe marginea carosabilului, mai ales la altitudinea de peste 1.500 de metri fiind obişnuite pentru cei care au trecut pe Transalpina. În plus, relieful și clima montană au rezervat surprize drumarilor care, potrivit precizărilor CNADNR, au făcut necesară suplimentarea cantităților de lucrări și modificarea proiectului tehnic inițial.
Potrivit reprezentanţilor Prefecturii din Gorj, citați de presa locală, lucrările de modernizare pe Transalpina au fost oprite pe raza județelor Alba şi Vâlcea, după ce autorizațiile de construcție au expirat. În schimb, lucrările continuă în Gorj, unde autorizația este valabilă.
Porţiunea cea mai spectaculoasă a Transalpinei, între Obârşia Lotrului şi Rânca, „adevărata Transalpina”, după cum o numesc turiştii este, de fapt, închisă, în mod oficial, circulaţiei publice. Şoseaua nu are parapeţi ori indicatoare, iar lucrările nu sunt terminate, fiind începute în octombrie 2008, cu termen iniţial de finalizare în aprilie 2011. Însă muntele le-a dat de furcă drumarilor, astfel că nu au reuşit să amenajeze şoseaua în totalitate, iar un nou termen a fost comunicat – 31 octombrie 2012.
Am solicitat informaţii CNADNR privind această situaţie, iar din răspunsul primit la o săptămână după înaintarea cererii, am aflat următoarele:
„Proiectul de modernizare DN 67C Bengeşti – Sebeş, km 0+000 – km 148+414 este împărţit în patru sectoare:
– sectorul 1, cuprins între km 0+000 – km 33+500; se desprinde din DN 67 (km 114+140) la Bengeşti şi se termină la km 33+500 (DN67C), la ieşirea din staţiunea montană Rânca
– sectorul II, cuprins între km 33+500 – km 67+400 (km 33+500 – km 69+675 proiectat); începe de la ieşirea din staţiunea Rânca (km 33+500) şi se termină la Obârşia Lotrului (km 67+400)
– sectorul III, cuprins între km 67+400 – km 106+970 (km 69+675 – km 107+385 proiectat); începe la km 67+400 (limita între judeţele Vâlcea şi Alba) şi se termină la km 107+385, după lacul de acumulare Tău, localitatea Oaşa
– sectorul IV, cuprins între km 106+970 – km 148+414 (107+385 – km 147+960 proiectat); începe de la km 107+385, după barajul Tău şi se termină la intrarea în oraşul Sebeş. DN 67C asigură astfel legătura între nordul Olteniei şi Transilvania.
Principalele materiale şi categorii de lucrări care au fost executate până la această dată sunt: 224.328 mc umplutură; 666.996 mc de săpătură; 881.790 mp de beton asfaltic în stratul de uzură; 154.350 ml de şanţuri şi rigole; 7.952 ml de parapet metalic semigreu, greu şi foarte greu; 22.650 ml de parapet rigid tip New Jersey; 483 podeţe noi; 112 km de semnalizări şi marcaje provizorii pe perioada execuţiei lucrărilor; 81.794 mc de beton la fundaţii adâncite în parapete; 179.421 mc de beton la ziduri de sprijin; 61.613 mp plase ancorate, plase bulonate şi plase torcretate; 1.260 accese în curţi; 36 de poduri la care s-a efectuat lucrări de reabilitare.
Caracteristicile specifice zonei montane în care se desfăşoară traseul acestui drum, respectiv condiţiile geomorfologice, climatice şi hidrografice au generat, în timpul execuţiei lucrărilor, modificări de relief datorate fenomenelor erozionale sau a pierderilor locale de stabilitate, ceea ce a condus la modificări ale soluţiilor tehnice de protejare/consolidare a lucrărilor prevăzute în proiectul tehnic, precum şi la necesitatea suplimentării unor cantităţi de lucrări.
În aceste condiţii, a fost necesară încheierea unor acte adiţionale pentru prelungirea duratei de execuţie şi suplimentarea cantităţilor de lucrări.
Conform contractului şi actelor adiţionale încheiate până la această dată, termenul de finalizare a lucrărilor este 31 octombrie 2012.”
Reamintim că, de la 1 noiembrie şi până în 15 aprilie, circulaţia se închide pe Transalpina, între Obârşia Lotrului şi staţiunea Rânca, din cauza intrării în sezonul rece şi a precipitaţiilor sub formă de ninsoare care fac traficul rutier dificil în zonă.
„Romstrade”, firma care amenajează Transalpina, amendată de Garda de Mediu cu 100.000 de lei
În perioada 17-22 septembrie, o echipă de comisari ai Gărzii Naţionale de Mediu – Comisariatul judeţean Gorj – a efectuat un control pe DN 67C – Transalpina – între localităţile Novaci (jud. Gorj) şi Sebeş (jud. Alba), în vederea verificării activităţii de amenajare a drumului naţional DN 67 C pe sectorul menţionat.
Comisarii au constatat că investiţia, aparţinând Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, a fost începută fără ca proiectul să fie avizat de către autoritatea centrală de protecţie a mediului. Lipsa acordului de mediu nu a permis efectuarea unui studiu de evaluare menit să stabilească măsuri de conservare pentru siturile “Natura 2000” pe care le traversează acest drum naţional. Ca urmare, Administraţia sitului “Natura 2000” – Parâng ROSCI 0188, prin acordurile emise, nu a stabilit condiţiile care se impuneau pentru conservarea biodiversităţii.
De asemenea, aceştia au consemnat că autorizaţiile de construire care stau la baza modernizării DN 67C au fost emise fără obţinerea acordului de mediu şi că “Romstrade” SRL nu a gestionat corespunzător deşeurile de construcţie, pe perioada derulării lucrărilor.
De-a lungul drumului DN 67C există mai multe depozite de materiale neutilizate, iar pe traseul Rânca-Novaci au fost identificate zone de taluz din care a fost dislocat material folosit în construcţii.
În zona Oaşa, au fost exploatate materiale locale care au fost folosite pentru terasamentul drumului, încălcând Legea minelor nr. 85/2003 cu modificările şi completările ulterioare. De asemenea, condiţiile prevăzute în autorizaţiile de mediu şi de gospodărire a apelor pentru activitatea de fabricare a betonului, respectiv pentru extragere a pietrişului şi nisipului, spălarea, sortarea şi concasarea agregatelor minerale din râul Lotru nu au fost integral respectate de societatea amintită, în timpul execuţiei lucrărilor.
Astfel, reprezentanţii Gărzii de Mediu au aplicat o amendă contravenţională în valoare de 100.000 lei. Urmează procedura de suspendare a autorizaţiei de mediu, de către autorităţile din Vâlcea.
Măsurile care au fost dispuse în urma controlului din septembrie se referă la:
– gestionarea tuturor deşeurilor generate, potrivit legislaţiei în vigoare, termenul pentru realizarea acestei măsuri fiind 10.10.2012
– curăţarea taluzurilor adiacente lucrărilor de consolidare a drumului, unde există deşeuri lemnoase, arbori dezrădăcinaţi, deşeuri de construcţie, cu termen până la data de 1.12.2012
– aducerea la forma iniţială a suprafeţelor de teren din care s-a dislocat material, cu termen până la data de 1.12.2012.
Reamintim că “Romstrade” a câştigat contractul de reabilitare a Transalpina în 2008. Valoarea totală a proiectului este de 1,34 miliarde de lei, cel mai mare contract de reabilitare a unui drum atribuit vreodată de CNADNR unei firme româneşti.
Foto: arhivă
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News