Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

FOTO: Comerțul cu mașini de lux în Alba Iulia interbelică. Orașul avea o reprezentanță pentru automobile Chevrolet

Publicat

Comerțul a făcut parte din istoria orașului Alba Iulia din cele mai vechi timpuri și până în prezent. Fiind o localitate importantă pe harta negustorilor, în Alba Iulia, economia a fost în mare parte bazată pe comerț. 

Sursele istorice ale anilor 1900, dar și cele din perioada interbelică, vorbesc despre negustori care și-au deschis afaceri în Alba Iulia, dar chiar și despre o reprezentanță de mașini în centrul orașului.

Istoricul Valer Moga a prezentat pe scurt, în cartea Memoria Urbis cum arăta comerțul în Alba Iulia, la începutul anilor 1900, dar și în perioada interbelică.

CITEȘTE ȘI: Mașini de lux și costume ”Al Capone” în Alba Iulia anilor`30. ”Elitele” orașului se îmbrăcau ca în filmele cu gangsteri

În primă fază, economia unui oraș de 11.000 de locuitori ar putea fi catalogată ca și ”economie de dugheană”, unde cumpărătorul de rând prefera să treacă pragul „boltei” comerciantului evreu, de unde putea cumpăra un ac, dar şi o coasă, petrol pentru lampă, sare sau bere, notează istoricul din Alba Iulia.

Un astfel de magazin, o prăvălie a existat în Piața Novák Ferenc tér, numită şi Piaţa Mare, azi cunoscută sub numele de Piaţa Iuliu Maniu, undeva la sfârștiul secolului XIX, singurele mărturii fiind câteva poze din perioada respectivă.

De asemenea, o familie de cunoscuți comercianţi transilvăneni și-au deschis o afacere la Alba Iulia, undeva în jurul anului 1902.

Este vorba despre familia Misselbacher o familie cu origini din Sighişoara care în anii 1818 au început extinderea spre o firmă ce avea să devină renumită.

După ce au făcut istorie în Sighişoara, prosperând, Misselbacherii s-au strămutat în 1865 în Sibiu, unde înflorirea afacerii lor a continuat. În 1902, într-una dintre cele mai impozante edificii din Piaţa Mare a Sibiului, s-a deschis magazinul de specialităţi alimentare Julius B. Misselbacher.

Cam în acelaşi timp, firma şi-a făcut apariţia şi în Alba Iulia, şi nu oriunde, ci în Novák Ferenc tér, numită şi Piaţa Mare, azi Piaţa Iuliu Maniu, în centrul comercial al oraşului de jos.

Ascensiunea afacerii n-a slăbit, deoarece la scurt timp firma „D. Misselbacher J. B.” a apărut pe clădirea de alături, mai impozantă, cu două nivele. Magazinul din Alba Iulia oferea, en gros şi en détail, produse interne şi din import, alimentare, chimicale şi materiale de construcţii.

Reprezentanță Chevrolet în mijlocul orașului

O altă prezență suprinzătoare în Alba Iulia, în perioada interbelică, o reprezintă o reprezentanță auto, de un cetățenii își puteau cumpăra mașini de la Chevrolet.

Deși pare incredibil, în centrul oraşului se afla, din 1929, un mare depozit de automobile de lux. Acesta aparţinea Întreprinderii Aszlanyi şi Baumannn, care deţinea exclusivitatea comercializării automobilelor Chevrolet în judeţul Alba. Acelaşi stabiliment administra un depozit de anvelope Firestone.

CITEȘTE ȘI: FOTO – VIDEO: Fotografii vechi de 80 de ani cu elitele orașului. Emoția unei femei din Israel după ce și-a revăzut tatăl pe Alba24

Într-o reclamă care a trecut testului vremii se poate observa cum în piața orașului se vindeau mașini de la Chevrolet, iar la acel moment o noutate în depozitul de la Alba Iulia era un Chevrolet cu 6 cilindri.

De asemenea, în depozit erau scoase spre vânzare cauciucuri de la ”firma mondială americană Firestone”.

Memoria Urbis este un proiect desfăşurat de Universitatea „1 Decembrie 1918″ din Alba Iulia (prin Departamentul de Istorie, Arheologie și Muzeologie) în parteneriat cu Muzeul Naţional al Unirii Alba Iulia.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.


Publicitate

EVENIMENT

Părinții femeii ucise de rechin în Egipt, devastați de durere. ”Bagajul era pregătit, s-a dus să facă ultima baie”

Publicat

Părinții femeii din Suceava, care a murit după ce a fost atacată de rechin în timp ce se afla în vacanță în Egipt, au răbufnit la adresa autorităților. Oamenii spun că au fost anunțați foarte târziu că este vorba despre fiica lor și  că au aflat despre situație de la televizor.

”La ora 15:00 am văzut noi prima oară știrea pe TV, dar fără multe date. Că… o româncă. O româncă a pățit așa și așa… a fost atacată de rechini” și nu stiu ce…

După circa o oră „o româncă de 40 de ani”. A dat vârsta. După altă oră, sau jumătate de oră, a venit poliția la ușă. Au cerut date suplimentare aparținătorilor.

Oricum, fiind ultima zi în care ea putea să înoate, vă dați seama, tot bagajul era pregătit, și a făcut ultima baie. Practic a fost ultima baie.

După ce au luat datele polițiștii, tot duminică vorbesc, m-a sunat consulul. M-au avertizat polițiștii că „o să vă sune din Egipt” ambasadorul, consulul, cine o fi…

Și într-adevăr așa a fost. Mi-a confirmat clar că este vorba de fata noastră.

Dacă până atunci stăteam în friguri și… poate e altcineva… Așa, a venit poliția, după aceea și consulul a sunat…” a spus tatăl acesteia, la Digi24.ro.

”Azi trebuia să se întoarcă și ieri, duminică, s-a dus să facă ultimul înot. Am văzut la televizor și mi-a sărit inima din loc! Duminică s-a dus la ultimul înot și s-a dus la moarte!

Suferea grozav că nu are pe nimeni, că nu o iubește nimeni și a plecat plângând. Așa ne-am despărțit”, a spus mama Roxanei.

Aceasta a avut o presimțire. Spune că a încercat să o contacteze pe Roxana, imediat ce  a auzit știrea la televizor.

”Când am văzut la televizor știrea cu rechinul mi-a sărit inima din loc. Am rugat-o pe o vecină care are un telefon performant să-i trimită un mesaj. N-a mai răspuns. Emilia, vecina, m-a liniștit, că probabil nu a luat telefonul la plajă, că nu merge internetul… ce să nu meargă… Joi am vorbit ultima dată cu ea…”

Turista ucisă de rechin în Egipt, o mare iubitoare a mării

Femeia atacată de rechin în Egipt era funcționară la Direcția de Finanțe din Suceava. Era pentru a treia oară când mergea în vacanță în Hurghada, Egipt.

De această dată, tatăl ei își aduce aminte că se gândeau să anuleze, mai ales că Roxana pleca singură şi se simţea stingheră pe aeroport printre familiile cu copii.

Nu a renunțat însă pentru că marea îi plăcea prea mult. De altfel, pe contul ei de Facebook sunt afișate o mulțime de fotografii de la mare. Se pare că era și o amatoare de scufundări și o înotătoare foarte bună.

Problema rechinilor din Egipt, minimalizată de autorități

Periodic, rechinii atacă turiştii în Marea Roşie. Roxana nu a avut nicio şansă în faţa Marelui Alb care, la doar 600 de metri distanţă, mai ucisese o turistă din Austria.

Autoritățile egiptene au încercat să minimizeze incidentul, pentru a nu afecta fluxul de turiști în zonă.

Mai mulți dintre turiștii  români sosiți în țară în ultimele zile din Hurghada spun că nu li s-a explicat motivul pentru care nu au mai fost lăsați în apă.

”Ba că e poluată cu motorină, ba că sunt radiații, în fine…  s-a încercat un fel de mușamalizare. Telefoanele mai multor persoane care au filmat incidentul cu turista cealaltă, austriacă, au fost luate și filmările realizate au fost șterse, așa am auzit” a spus un turist român aflat în Egipt în aceeași perioadă cu Roxana.

Mai mult, potrivit unor surse citate de presa din România, o fetiță ar fi văzut rechinul înainte de atac dar a fost luată în râs de salvamari, care i-au spus că e doar un delfin.

Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

Ford Puma, primul autoturism electric fabricat în România, va intra în producție din 2024. Anunțul premierului Ciucă

Publicat

Premierul Nicolae Ciucă a declarat, marţi, că transferul fabricii Ford Craiova către Ford Otosan vizează în principal producerea de alte patru noi tipuri de autovehicule, iar din 2024 va fi produs primul autovehicul complet electric.

Este vorba de Ford Puma, cel mai bine vândut autoturism Ford din Europa, care va beneficia în 2024 de o versiune complet electrică, produsă la fabrica din România.

Prim-ministrul Nicolae Ciucă participă marți, 5 iulie,  la Craiova,  la evenimentul prilejuit de preluarea oficială a fabricii Ford Craiova de către Ford Otosan.

El s-a întâlnit cu președintele Ford Europa, Stuart Rowley, managerul general Ford Otosan, Güven Özyurt, precum și cu președintele Ford România, Josephine Payne.

Președintele Ford Europa și managerul general Ford Otosan i-au ridicat premierului Nicolae Ciucă problema infrastructurii pentru mașinile electrice.

„Este un transfer care vine cu o investiție de 490 de milioane de euro în următorii trei ani. E o investiție care vizează în mod deosebit producerea de alte patru noi tipuri de vehicule.

Începând cu anul 2024 va fi produs primul autovehicul complet electric”, spune premierul Nicolae Ciucă, potrivit Mediafax.

El afirmă că „aceste investiții noi vin cu o serie întreagă de obligații, de angajamente, să putem să susține această tranziție de la motoare pe combustie la cele complet electrice”.

„Practic, Ford Craiova vine și sprijină proiectele guvernamentale pentru a ne atinge obiectivele pentru o tranziție verde pentru a reușit să asigurăm ca din 2035 să producem autovehicule care vor avea emisii de dioxid de carbon zero și ne ajută ca pe orizontală să putem dezvolta capacități de producție.

Avem de nevoie de stabilitate, de predictibilitate, de investiții.

Pot spune că la nivelul guvernului există un angajament asumat prin PNRR, astfel încât până la finele anului 2026 să realizăm 18.000 de stații de încărcat: 13.000 din fonduri europene, iar 5.000 din bugetul de stat”, a mai transmis premierul Ciucă.

Ford Otosan va investi 490 milioane de euro la Craiova: Ce alte autovehicule se vor produce în România

În luna martie, constructorul auto Ford a informat că la fabrica de la Craiova va produce noua generaţie a modelului Courier, atât în varianta Transit (transport marfă), cât şi în varianta Tourneo (transport persoane), ce va intra în producţie în 2023, cu o versiune complet electrică din 2024.

Potrivit reprezentanților Ford, capacitatea totală de producţie a fabricii de la Craiova va creşte de la 250.000 vehicule/an la 272.000 de vehicule/an.

Fabrica Ford Otosan din Craiova joacă un rol cheie în planurile de electrificare ale Ford în Europa, iar prin această preluare, unitatea de producţie din România va beneficia de experienţa şi expertiza vastă a Ford Otosan în electrificare, proiectare de vehicule comerciale, inginerie şi producţie, potrivit Agerpres.

sursa foto: Facebook Ford Romania

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Reducerea vârstei de pensionare pentru polițiști și militari. Inițiativă pentru modificarea Legii pensiilor militare, la Senat

Publicat

Militarii, polițiștii și funcționarii publici cu statut special care își desfășoară activitatea în condiții deosebite s-ar putea pensiona mai devreme, potrivit unui proiect legislativ înregistrat recent la Senat. 

Propunerea legislativă pentru modificarea art. 21 alin. (1) din Legea nr.223/2015 privind pensiile militare de stat a fost înregistrată la Senat pentru dezbatere în data de 8 iunie 2022.

Pensii Armată și Poliție: Ce prevede inițiativa legislativă

Potrivit inițiatorilor, un grup de parlamentari de la PSD, proiectul vizează modificarea legislației astfel încât polițiștii și funcționarii publici cu statut special să poată beneficia de perioade suplimentare la vechimea în muncă, de 4 luni pentru fiecare an lucrat după data de 1 aprilie 2001. 

În prezent, Legea nr. 223/2015 privind Pensiile militare de stat prevede că polițiștii și funcționarii publici cu statut special care au lucrat cel puțin 6 ani în condiții de muncă deosebită, beneficiază de o reducere a vârstei de pensionare de doar 1 an pentru cei 6 ani lucrați.

În continuare, pentru fiecare an lucrat peste cei 6 ani, beneficiază de o reducere de 3 luni la an. Astfel, polițiștii și funcționarii publici cu statut special sunt condiționați să aibă minim 6 ani lucrați în condiții deosebite de muncă, pentru a beneficia de reducerea vârstei de pensionare.

De asemenea, potrivit Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, persoanele care au lucrat în condiții de muncă deosebite, ulterior datei de 1 aprilie 2001, beneficiază de perioade suplimentare la vechimea în muncă, de 4 luni pentru fiecare an lucrat, fără a fi stipulată vreo condiție.

Întrucât prevederile Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice reprezintă cadrul general în materie și nu se aplică polițiștilor și funcționarilor publici cu statut special (acestora fiindu-le aplicată Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat), inițiatorii proiectului propun modificarea legislației pentru a elimina „orice tratament preferențial în favoarea unor persoane sau chiar discriminare”.

Pensii Armată și Poliție: Ce prevede acum Legea nr. 223/2015 cu privire la polițiștii și militarii care lucrează în condiții deosebite

Articolul 21

(1) Militarii, polițiștii și funcționarii publici cu statut special care, la data trecerii în rezervă/retragere sau încetării raporturilor de serviciu, îndeplinesc condițiile de vechime prevăzute la art. 16 alin. (1) lit. b), au dreptul la pensie de serviciu pentru limită de vârstă cu reducerea vârstei prevăzute la art. 16 alin. (2), astfel:

Pensii Armată și Poliție: Cum se va modifica legea

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Atenționare COD GALBEN de inundații în ALBA și alte județe din țară până miercuri noaptea. Zonele vizate

Publicat

Județul Alba și alte zone din țară se află sub atenționare Cod Galben de inundații până miercuri, la ora 24.00.

Având în vedere situaţia hidrometeorologică actuală şi prognoza meteorologică pentru următoarele 48 de ore, ca urmare a precipitaţiilor prognozate şi propagării, se pot produce scurgeri importante pe versanţi, torenţi, pâraie, viituri rapide pe râurile mici cu posibile efecte de inundaţii locale şi creşteri de debite şi niveluri cu posibile depăşiri ale cotelor de atenție, potrivit INHGA.

COD GALBEN: până miercuri, 6 iulie, ora 24.00

pe râurile din bazinele hidrografice:

  • Arieş – bazin superior şi afluenţi bazin mijlociu şi inferior (judeţele: Alba şi Cluj)
  • Mureş – afluenţii aferenţi sectorului aval confluenţă cu râul Târnava (judeţele: Alba, Sibiu, Hunedoara şi Arad)

  • Vişeu – bazin superior şi afluenţi bazin mijlociu şi inferior, Iza – bazin superior şi afluenţi bazin mijlociu şi inferior, Lăpuş – bazin superior şi afluenţi bazin mijlociu şi inferior (judeţul Maramureş)
  • Someşul Mare – bazin superior şi afluenţi bazin mijlociu şi inferior (judeţul Bistriţa Năsăud)
  • Someşul Mic – bazin superior şi afluenţi bazin mijlociu şi inferior (judeţele: Bihor şi Cluj)
  • Someş – afluenţii mici aferenţi sectorului aval SH Dej (judeţele: Cluj, Sălaj, Maramureş şi Satu Mare)
  •  Crasna – bazin superior şi afluenţi bazin mijlociu şi inferior (judeţele: Sălaj şi Satu Mare)
  • Mureş – bazin amonte S.H. Glodeni (judeţele: Harghita şi Mureş)
  • Bega Veche – bazin superior şi afluenţi bazin mijlociu şi inferior, Bega – bazin amonte S.H. Făget şi afluenţii aferenţi sectorului aval S.H. Făget (judeţele: Timiş şi Arad)
  • Timiş – bazin amonte S.H. Teregova şi afluenţii aferenţi sectorului aval S.H. Teregova (judeţele: Caraş Severin şi Timiş)
  • Bârzava, Moraviţa, Caraş, Nera – bazin superior şi afluenţi bazin mijlociu şi inferior (judeţele: Caraş Severin şi Timiş)
  • Cerna – bazin superior şi afluenţi bazin mijlociu şi inferior (judeţele: Gorj şi Caraş Severin)
  • Dunăre – afluenţii mici aferenţi sectorului amonte S.H. Gruia (judeţele: Mehedinţi şi Caraş Severin)
  •  Desnăţui  – bazin superior şi afluenţi bazin mijlociu şi inferior (judeţele: Mehedinţi şi Dolj)
  • Jiu – bazin amonte S.H. Sadu şi afluenţii aferenţi sectorului aval S.H. Sadu – amonte S.H. Rovinari, Gilort – bazin superior şi afluenţi bazin mijlociu şi inferior, Motru – bazin superior şi afluenţi bazin mijlociu şi inferior (judeţele: Hunedoara, Gorj, Mehedinţi şi Dolj)
  • Râul Negru – bazin superior şi afluenţi bazin mijlociu şi inferior (judeţele: Covasna şi Braşov)
  • Olt – afluenţii aferenţi sectorului aval S.H. Sebeş Olt (judeţele: Sibiu, Vâlcea, Argeş, Gorj, Olt şi Dolj)
  • Argeş – bazin superior, Dâmboviţa – bazin superior (judeţele: Argeş şi Dâmboviţa)
  • Ialomiţa – bazin amonte S.H. Moroeni şi afluenţii aferenţi sectorului aval S.H. Moroeni – amonte S.H. Siliştea Snagovului (judeţele: Dâmboviţa, Prahova şi Ilfov)
  • Prahova – bazin superior şi afluenţi bazin mijlociu şi inferior (judeţele: Prahova şi Buzău)
  • Buzău – bazin amonte Ac. Siriu şi afluenţii aferenţi sectorului aval Ac. Siriu – amonte S.H. Baniţa (judeţele: Braşov, Covasna, Buzău şi Prahova)
  • Suceava – bazin superior şi afluenţi bazin mijlociu şi inferior (judeţul Suceava)
  • Moldova – bazin superior şi afluenţi bazin mijlociu şi inferior (judeţele: Suceava şi Neamţ)
  • Bistriţa – bazin superior şi afluenţi bazin mijlociu şi inferior (judeţele: Suceava, Neamţ, Harghita şi Bacău)
  • Putna – bazin superior şi afluenţi bazin mijlociu şi inferior (judeţul Vrancea).

sursă: inhga.ro

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Statistici T5

Parteneri Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax