Administrație
Velo Apuseni – cea mai lungă pistă de biciclete din România. Cum va fi amenajat traseul din Alba și cât va costa
Velo Apuseni – cea mai lungă pistă de biciclete din România va fi construită pe 227 de kilometri în județele Alba, Bihor și Cluj. În Alba, într-o primă etapă, vor fi amenajați 35,3 kilometri de traseu cicloturistic. Consilierii județeni au de aprobat, în ședința din 12 decembrie, documentația și indicatorii tehnico-economici aferenți tronsonului.
În total, în Alba sunt proiectați 37,2 km de traseu cicloturistic. Însă, într-o primă etapă au fost aprobați la finanțare 35,3 km.
Proiectul este finanțat din PNRR. Inițiativa este inclusă în planurile Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA). Acestea sunt de a dezvolta 3000 km de trasee cicloturistice în țară.
Contractul de finanțare a fost semnat prin asocierea între județele Bihor (lider), Cluj și Alba. S-a aprobat finanțarea unui traseu cicloturistic în limita a 227 km (din care 35,3 km în Alba). Inițial, erau propuși 823 km (din care 128 km în Alba).
Pentru județul Alba, obiectivul de investiții este “Velo Apuseni – Amenajare trasee cicloturistice în Munții Apuseni, pe zona județelor Bihor, Alba, Cluj – Lot Județul Alba”.
Velo Apuseni – traseul din Alba. Unde va fi amenajat
Traseul cicloturistic este situat pe teritoriul a trei comune: Beliș (proprietar Primăria comunei Gârda de Sus și Primăria Scărișoara), Gârda se Sus (proprietar Primăria Gârda de Sus) și Scărișoara (proprietar Primăria Gârda de Sus).
Acesta urmărește: parțial DJ750 (13,5 km), DC 260 (6,5 km), DC 264 (4 km) și trei segmente de drumuri forestiere (5,62 km, 4,94 km și 2,46 km).
Traseul studiat a fost împărțit în 7 tronsoane (două sunt pe DJ 750, de 7,55 și 3,73 km, al cincilea, de 5,6 km este parțial DJ 750 și DC 264, al șaselea parțial DJ 750 și DC 260 – 4,5 km, al șaptelea DC 260 și drum forestier 3 – 5,19 km).
Velo Apuseni – traseul din Alba. Împărțirea pe tronsoane
Traseul va parcurge următoarele segmente:
DJ 750: DN75 — Ordâncușa — Ghețar (25 km)
- 11,289 km (DN 75 — Cătunul Marocu)
- 1,65 km (Cătunul Marocu — Ocoale DC 264)
- 0,59 km (Ghețar Sat DC 264 — Ghețar Centru DC 260)
DC 264: Ocoale DJ 750 — Ocoala — Dealul Frumos — Hănășești — Ghețar Sat
- Segment: 4.003,38 km (Ocoale DJ 750 — Ghețar Sat DJ 750)
Prin proiectul DJ 750 – Dealul Frumos – Hănești – Ghețar / comuna Gârda de Sus, această secțiune de drum va fi modernizată, iar stratul de rulaj va fi de tip covor asfaltic. Propunerea actualului proiect va ține cont de această modernizare).
DC 260: Ghețar Centru — Munună — Dobrești — Gârda Seacă
- Segment: 6,59345 km (Ghețar Centru — Dobrești intersecție cu DF)
Drum Forestier 3 (DF): Dobrești — Gârda Seacă — Gura Ordâncușii DJ 750
- 2,46873 km (Dobrești intersecție cu DC 260 — Gura Ordâncușii intersecție cu DJ 750)
Drum Forestier 1 (DF): Cătunul Marocu – VF. Clujului – Călineasa 5,62347 km total
Drum Forestier 2 (DF): Vf. Clujului — Ursoaia — DN1R 4,949 km total
Velo Apuseni – traseul din Alba. Lucrări propuse și dotări – popasuri și spații încălzite
Se vor utiliza terenuri publice aparținând comunei Gârda de Sus, amplasate în locuri strategice pentru implementarea spațiilor de odihnă, refugiu, zone de mâncat, adăposturi pentru biciclete, spații de reparare a bicicletelor și stații de încărcare.
Lucrările care urmează a fi executate includ:
- lucrări de reparații drumuri, pietruire, captare și evacuare a apei pluviale, marcaje, semnalizare rutieră
- spații de popas: locuri de luat masa, spații de odihnă și relaxare
- spații încălzite: self service biciclete, refugiu
Traseele de biciclete vor fi amenajate cu dublu sens (1,5 metri pe sens), pe partea carosabilă a drumurilor vizate.
Pentru siguranța cicliștilor, limita de viteză pentru autovehicule se va reduce la 30 km/h. Limita de tonaj va fi maxim 7,5 tone.
Drumurile vor fi marcate și semnalizate corespunzător pentru a informa participanții la trafic despre prezența bicicliștilor.
Semnalizarea va include indicatoare pentru reducerea vitezei, presemnalizarea zonelor cu piste de biciclete și indicatoare de avertizare pentru șoferi și cicliști.
Pe porțiunile de drum cu vizibilitate redusă sau risc crescut de accidente, se vor implementa măsuri suplimentare de siguranță (prezenta sporită a indicatoarelor cu rol de semnalizare, oglinzi).
Velo Apuseni – traseul din Alba. Lucrări pe segmentele de drumuri
Lucrări propuse pe categorii de drum:
- DJ 750 (de la intersecția cu DN 75, km 45+230): pe 13,5 km – reparații carosabil și elemente de captare/evacuare apă pluvială, marcaje/semnalizare rutieră; carosabilul are lățime medie de 4 metri, cu șanț betonat pe partea dreaptă sens de mers și 32 de platforme de încrucișare; se va marca un culoar cu 2 benzi pentru biciclete
- Drum forestier 1 (din DJ 750 la km 11+290): pe 5.623,47 km până la Biserica Călineasa; reparații degradări, asfaltări, rețea apă pluvială; carosabilul are lățime medie de 4 metri, cu șanț betonat pe partea dreaptă sens de mers și 7 platforme de încrucișare; marcare culoar cu 2 benzi pentru biciclete; se vor delimita căile de rulare atât la exterior cât și spre axul drumului prin linie discontinuă de culoare albă cu material reflectorizant; marcaje „Bicicliști” și „zona cu limita de viteză 30 km/h”.
- Drum forestier 2: pietruire (balast cu grosimea de 25 cm), indicatoare rutiere și de orientare
- Drum forestier 3: reparații, asfaltări, rețea apă pluvială, marcaje; culoar cu 2 benzi pentru biciclete; linie discontinuă de culoare albă cu material reflectorizant; marcaje ”Bicicliști” și ”Zona cu limită de viteză 30 km/h”
- DC 264: în execuție, lucrări cu termen de finalizare sfârșitul anului 2024; linie discontinuă de culoare albă cu material reflectorizant; marcaje ”Bicicliști” și ”Zonă cu limită de viteza 30Km/h”
- DC 260: reparații carosabil, asfaltări, rețea apă pluvială; marcare culoar cu 2 benzi pentru biciclete; marcaje ”Bicicliști” și ”Zonă cu limită de viteza 30Km/h”
Velo Apuseni – traseul din Alba. Popasuri
Sunt propuse 8 popasuri. Unele vor avea doar spațiu de luat masa și relaxare, altele vor avea și refugiu (construcție închisă cu spațiu de dormit), dar și stație încărcare biciclete electrice.
Spațiu de odihnă cu loc de luat masa și spațiu relaxare/odihnă:
- construcție neîncălzită, semideschisă cu închideri perimetrale pe trei laturi
- dotată cu o masă și 8 scaune din lemn masiv fixate în pardoseală
- în zona de relaxare, bănci fixe
- construcția va fi dotată cu panouri fotovoltaice, dar va dispune și de branșament la rețeaua existentă pentru iluminat și încărcarea dispozitivelor mobile
- la exterior, tomberoane pentru colectarea selectivă a deșeurilor, o cișmea alimentată de un rezervor de 1 metru cub cu apă menajeră (alimentat de o cisternă pe perioada de sezon care se propune a fi din martie până în noiembrie), o toaletă ecologică și un sistem rastel pentru biciclete.
Refugiu cu stație de încărcare biciclete și spațiu de odihnă cu loc de luat masa.
Construcția tip refugiu montan va fi închisă, dotată cu sistem de încălzire electric și sistem de iluminat. Va fi mobilată cu 4 platforme supraetajate din lemn (loc temporar pentru dormit, pentru 8 persoane).
Va fi dotată cu panouri fotovoltaice, dar va dispune și de branșament la rețeaua existentă pentru sistemul de iluminat, sistemul de încălzire și pentru încărcare dispozitive mobile.
La exterior, tomberoane pentru colectarea selectivă a deșeurilor, o cișmea alimentată de un rezervor de 1 metru cub cu apă menajeră (sezon martie-noiembrie), o toaletă ecologică.
Tot la exterior, stație pentru încărcare a bicicletelor electrice, alimentată de la brașament.
Velo Apuseni – traseul din Alba. Locații popasuri
- Popas 1: spațiu de odihnă cu loc de luat masa – pe DJ 750 la km 1+782,29 (tronson 1)
- Popas 2: spațiu de odihnă cu loc de luat masa – pe DJ 750 la km 7+558 (final tronson 1 și început tronson 2)
- Popas 3: refugiu și spațiu de odihnă cu loc de luat masa – intersecție tronson 2/tronson 3/tronson 5 – pe DJ 750 la la km 11+290 (final tronsonului 2 și început tronsonului 3).
- Popas 4: spațiu de odihnă cu loc de luat masa -pe drum forestier 1 la km 16+913,47 (final tronson 3)
- Popas 5: refugiu și spațiu de odihnă cu loc de luat masa, aferent intersecție tronson 5/tronson 6 (DC 264/ DJ 750) – pe DC 264 la km 27+512,51.
- Popas 6 – self-service de biciclete cu stație de încărcare biciclete și spațiu de odihnă cu loc de luat masa –la intersecția DJ 750 / DC 260, km 28+126,38
- Popas 7: spațiu de odihnă cu loc de luat masa – pe DC 260 la km 29+190,26 (tronsonul 6)
- Popas 8: spațiu de odihnă cu loc de luat masa – pe DC 260 la km 31+975,85 (final tronsonului 6 și început tronsonului 7)
Velo Apuseni – traseul din Alba. Valoarea investiției
Valoarea totală a investiției (37,210 km) este de 18.075.862,07 lei (inclusiv TVA), din care lucrări construcții-montaj 15.809.615,28 lei (inclusiv TVA).
Proiectul este finanțat din fonduri PNRR în valoare de 17.148.022,65 lei (inclusiv TVA) ), din care lucrări construcții-montaj 14.998.102,98 lei (inclusiv TVA) aferenți realizării a 35,3 km de trasee cicloturistice.
Din bugetul județului Alba, finanțarea este de 927.839,41 lei, din care lucrări construcții-montaj 811.512,3 lei (inclusiv TVA), aferentă realizarii a 1,91 km din traseu
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News