Connect with us
Publicitate

ECONOMIE

Zilierii s-au scumpit în 2022. Cei care vor să îi angajeze vor scoate mai mulți bani din buzunar. Prețul minim pe ora de lucru

Publicat

foto: pixabay.com

Începând cu 1 ianuarie 2022, salariul minim brut pe ţară a ajuns la 2.550 de lei, astfel cei care vor angaja zilieri vor scoate mai mulţi bani din buzunar, conform legii privind exercitarea unor activităţi cu caracter ocazional desfăşurate de zilieri.

Legea nr. 52/2011 privind exercitarea unor activităţi cu caracter ocazional desfăşurate de zilieri, intrată în vigoare la 15 aprilie 2011,  reglementează remuneraţia brută primită de cei care exercită activităţi cu caracter ocazional care trebuie să fie cel puţin egală cu valoarea pe oră a salariului minim brut pe ţară.

În momentul de faţă, salariul minim brut pe ţară este de 2.300 de lei, astfel remuneraţia orară are o valoare de 13,583  lei. Salariul minim brut pe ţară va ajunge la 2.550 de lei, conform Hotărârii Guvernului nr. 1.071/2021.

Astfel, remuneraţia orară minimă pentru zilieri va creşte de la 13,583 lei pe oră la 15,239  lei pe oră.

Costul orar al zilierilor este unul brut, din care se reţine ulterior impozit în cotă de 10% şi contribuţii la pensie în cotă de 25%.

Activitatea de zilier și vechimea în muncă

Actul normativ care reglementează activitatea de zilier – Legea nr. 52/2011 – nu prevede nimic în sensul asimilării vechimii în muncă scrie avocatnet.ro

LLegea 52/2011 oferă totuși o serie de alte beneficii celor care prestează astfel de activităţi. În primul rând, cei care angajează zilieri sunt obligați să menționeze acest lucru în Registrul naţional de evidenţă a zilierilor.

Aceeaşi lege prevede că raportul de muncă dintre zilier şi beneficiar, adică cel care îl plăteşte, se face prin „acordul de voinţă al părţilor, fără încheierea, în formă scrisă a unui contract individual de muncă”.

Zilierii nu primesc vechime în muncă, dar cotizează pentru pensie

Chiar dacă activitatea de zilier nu se adaugă ca vechime de muncă sau stagiul de cotizare în ani la pensie, din veniturile pe care le primeşte acesta o cotă de 25%  drept contribuţia de asigurări sociale (CAS) se duce spre pensia din sistemul de stat. În plus, pe lângă CAS, zilierului i se opreşte şi 10% impozit pe venit.

Deci, din banii pe care un zilier îi va primi, dacă activitatea prestată de el este înregistrată în Registrul zilierilor, se vor opri impozitul pe venit şi contribuţia de asigurări sociale, ce îi va conferi acestuia calitatea de asigurat în sistemul public de pensii.

Totuşi, activitatea de zilier nu îi conferă acestuia calitatea de asigurat în sistemul public de sănătate şi nici nu îi dă posibilitatea de a primi concedii medicale pentru accidentele de muncă sau boli profesionale.

Zilierii se pot asigura opțional la sănătate

Pentru a avea acces gratuit în spitalele de stat, zilierul se poate asigura opţional la sănătate, prin depunerea Declaraţiei unice la Agenţia Naţională de Administrare Fiscală şi plata contribuţiilor aferente, ulterior, încheiind un contract cu casa judeţeană de asigurări de sănătate de care aparţine.

Concluzionând, activitatea de zilier nu reprezintă vechime în muncă, însă o parte din veniturile primite se vor duce către pensia de stat.

În ce domenii pot lucra zilierii

Conform Clasificarii activitatilor din economia nationala, munca necalificata cu caracter ocazional se poate presta in urmatoarele domenii:

  • a) agricultură, vânătoare şi servicii anexe – diviziunea 01;
  • b) silvicultură, cu excepţia exploatărilor forestiere – diviziunea 02;
  • c) pescuit şi acvacultură – diviziunea 03;
  • d) activităţi de organizare a expoziţiilor, târgurilor şi congreselor – grupa 823;
  • e) publicitate – grupa 731;
  • f) activităţi de interpretare artistică – spectacole – clasa 9001, activităţi-suport pentru interpretarea artistică – spectacole – clasa 9002 şi activităţi de gestionare a sălilor de spectacole – clasa 9004;
  • g) creşterea şi reproducţia animalelor semidomesticite şi a altor animale – clasa 0149;
  • h) activităţi de alimentaţie (catering) pentru evenimente – diviziunea 5621;
  • i) activităţi de întreţinere peisagistică – plantarea, îngrijirea şi întreţinerea de parcuri şi grădini, cu excepţia facilităţii de locuit particulare – clasa 8130;
  • j) restaurante – clasa 5610;
  • k) baruri şi alte activităţi de servire a băuturilor – clasa 5630;
  • l) activităţi ale grădinilor zoologice, botanice şi ale rezervaţiilor naturale – clasa 9140.
  • m) hoteluri şi alte facilităţi de cazare – diviziunea 55; facilităţi de cazare similare – clasa 5510; facilităţi de cazare pentru vacanţe şi perioade de scurtă durată – clasa 5520 – tabere de copii, organizate de Ministerul Tineretului şi Sportului, direct sau prin unităţile din subordinea acestuia;
  • n) facilităţi de cazare pentru vacanţe şi perioade de scurtă durată – clasa 5520 – cabane;
  • o) activităţi ale bazelor sportive – clasa 9311;
  • p) activităţi ale cluburilor sportive – clasa 9312.

Pentru veniturile realizate de zilieri, se datorează: impozit pe salarii si contribuția de asigurări sociale

  • impozit pe salarii, 10% asupra diferenței intre remunerația brută si CAS;
  • contribuția de asigurări sociale, 25% asupra remunerației brute, începând cu veniturile lunii mai 2019, conferind zilierului calitatea de asigurat in sistemul public de pensii.
  • NU se datorează contribuția asiguratorie pentru munca, iar activitatea desfasurată nu conferă zilierului calitatea de asigurat în sistemul public de sănătate. Acesta se poate asigura opțional în sistemul public de sănătate conform art. 180 din Codul fiscal.

Zilieri: Declarare și plată

Impozitul si contribuția de asigurări sociale (CAS) datorate de zilieri se calculează și se retine de beneficiarul lucrărilor si se declară în declarația 112 la sectiunea A si sectiunea E din cadrul anexei 1.2 Asigurat.

Declararea si virarea la bugetul de stat a impozitului si CAS calculate si reținute se efectuează de către beneficiarul de lucrări pana la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se plătesc aceste venituri.

Prin excepție, calculează si rețin impozitul și CAS aferent veniturilor fiecărei luni la data efectuării plătii acestor venituri, declara si plătesc pana la data de 25 inclusiv a lunii următoare trimestrului pentru care se datorează, următorii beneficiari de lucrări:

a) asociații, fundații sau alte entități fără scop patrimonial, persoane juridice;

b) persoanele juridice plătitoare de impozit pe profit care, in anul anterior, au înregistrat venituri totale de pana la 100.000 euro si au avut un număr mediu de pana la 3 salariați exclusiv;

c) persoanele juridice plătitoare de impozit pe veniturile microîntreprinderilor care, în anul anterior, au avut un număr mediu de pana la 3 salariați exclusiv;

d) persoanele fizice autorizate și întreprinderile individuale, precum si persoanele fizice care exercita profesii liberale și asocierile fără personalitate juridica constituite intre persoane fizice, persoanele fizice care dețin capacitatea de a încheia contracte individuale de munca in calitate de angajator, care au, potrivit legii, personal angajat pe baza de contract individual de munca.

Facilități pentru zilieri în pandemie

Pentru întreruperea sau restrângerea activitații ca urmare a efectelor virusului SARS-CoV-2, pentru activitățile afectate desfășurate de zilieri se acorda următoarele facilități:

pentru zilierii care îsi desfăsoară activitatea într-unul din domeniile afectate de întreruperea sau restrângerea activitații ca urmare a efectelor coronavirusului SARS-CoV-2, pentru o perioada de 3 luni se acorda de la bugetul de stat o suma reprezentând 35% din remunerația cuvenita zilei de munca. Plata se face de către AJPIS.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.


Publicitate

EVENIMENT

Cum să obții viză pentru SUA. Ghid publicat de MAE, pentru românii care vor să călătorească în scop turistic sau de afaceri

Publicat

Ministerul Afacerilor Externe (MAE) a elaborat și pune la dispoziția cetățenilor români un ghid, de tip „Smart Flyer”, care conține informații utile referitoare la pașii de urmat pentru obținerea vizei necesare pentru călătorii de scurtă ședere în SUA, în scop de afaceri sau turistic.

MAE informează că, prin simpla accesare a QR-codurilor incluse în acest pliant, cetățenii români care intenționează să călătorească în SUA, în scop de afaceri sau turistic, pentru mai puțin de 90 de zile, intenționând astfel să depună cereri pentru obținerea vizei temporare de tip B1/B2, vor fi direcționați către formularul DS-160, necesar a fi completat pentru acest tip de viză și vor afla informații privind achitarea taxei de viză, încărcarea unei fotografii la standardele solicitate în aplicație și programarea la interviu.

Pliantul este disponibil AICI: flyer Viza SUA

„Publicarea și diseminarea acestui material informativ se înscrie în demersurile întreprinse constant de MAE și celelalte autorități cu competențe în domeniu pentru atingerea obiectivului urmărit de către Guvernul României, respectiv includerea României în Programul american Visa Waiver.

Includerea României în Programul Visa Waiver va permite cetățenilor români să călătorească fără viză în SUA

MAE reamintește că includerea României în Programul Visa Waiver va permite cetățenilor români să călătorească fără viză în SUA, pentru scurtă ședere (de până la 90 de zile), în scop de afaceri sau turistic.

Principalul criteriu tehnic stabilit de legislația americană pentru includerea în acest program, care nu permite la acest moment accesul României, este ca rata de refuz pentru vizele turistice și de afaceri înregistrată în anul precedent să se situeze sub plafonul de 3%.

Ministerul Afacerilor Externe (MAE) a elaborat și pune la dispoziția cetățenilor români un pliant (de tip „Smart Flyer”) care conține informații utile referitoare la pașii de urmat pentru obținerea vizei necesare pentru călătorii de scurtă ședere în Statele Unite ale Americii, în scop de afaceri sau turistic”, potrivit comunicatului de presă.

MAE le recomandă cetățenilor români să consulte cu maximă atenție procesul de solicitare a vizei necesare pentru călătorii de scurtă ședere în Statele Unite ale Americii în scop de afaceri sau turistic și să aplice pentru obținerea acesteia numai după ce se asigură că îndeplinesc condițiile necesare.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EDUCAȚIE

Competențe adaptate în funcție de profilul elevilor și orientare școlară la finalul clasei a VIII-a. Planuri pentru 2023

Publicat

Ministrul Educației a dat detalii despre o nouă programă școlară la liceu, care va intra în vigoare în septembrie 2023, bazată pe competențe adaptate elevilor.

“Începând cu septembrie 2023 vom avea planuri de învățământ noi, curriculum adecvat adaptat conform cerințelor societății și conform nevoilor elevilor de a dobândi aceste competențe cunoscute, și astfel de evaluări standardizate vor sprijini inclusiv definirea planurilor de învățământ și a curriculei care trebuie să fie gata în septembrie 2023. Sunt un instrument serios de sprijin în acest sens,” spune ministrul Cîmpeanu, la Digi24, potrivit edupedu.ro.

Potrivit sursei citate, o schimbare importantă va fi extinderea de curriculumul la decizia școlii. Curriculum la decizia școlii (CDS) înseamnă discipline/domenii de studiu/module de pregătire opţionale ofertate la nivel naţional şi/sau la nivelul unităţilor de învăţământ, numite generic opţionale.

“Avem un nivel al competențelor generale, avem competențe specifice în domeniul digital, avem competențe de comunicare nu numai în limba română, ci și comunicare în limbi de circulație internațională, avem competențe specifice adaptate profilului fiecărui elev, pentru că vom dezvolta și acele competențe către care elevii au o înclinație mai mare. Este vorba de un curriculum la dispoziția școlii mult extins în funcție de profilul elevilor din fiecare școală,” a spus ministrul Cîmpeanu.

Planurile cadru înseamnă lista de discipline și numărul de ore aferente pentru clasele a IX-a, a X-a, a XI-a și a XII-a. Au fost realizate în 2020 și lansate în dezbatere publică după ce Sorin Cîmpeanu și-a preluat mandatul. Au fost însă retrase pentru a redacta unele noi, cu justificarea că ministerul a primit “prea multe propuneri”, 10 mii la număr.

Orientare școlară la finalul clasei a VIII-a

Ministrul a spus și că la finalul clasei a VIII-a elevii vor face orientare școlară, fără să dea detalii dacă va fi o disciplină, o sarcină a dirigintelui la clasă sau a consilierului școlar.

“Avem de asemenea alături de aceste competențe și operațiunea de orientare școlară care va fi făcută la finalul clasei a VIII-a prin care aceste elemente definitorii pentru profilul fiecărui absolvent de învățământ gimnazial vor fi identificate și vor constitui o bază solidă pentru opțiunile fiecărui elev după absolvirea cursurilor gimnaziale pentru intrarea în liceu și mai apoi în facultate,” a spus Sorin Cîmpeanu.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EDUCAȚIE

FOTO: Elevi ai Colegiului Militar Alba Iulia, premiați la Concursul Național de Fizică „Constantin Sălceanu”

Publicat

Elevii Colegiului Național Militar „Mihai Viteazul” Alba Iulia, pasionați de domeniul științei și de disciplina fizică, au obținut premii la Concursul Național de Fizică „Constantin Sălceanu”.

Organizat începând cu anul 2003 de către Facultatea de Fizică din cadrul Universității de Vest Timișoara, concursul are ca scop promovarea interesului pentru fizică în rândul elevilor de liceu și selectarea de studenți, anunță reprezentanții colegiului.

Anul acesta, concursul s-a desfășurat atât la Facultatea de Fizică din Timișoara, cât și în centrele de concurs din Alba Iulia (Colegiul Național Militar „Mihai Viteazul”), Reșița și Drobeta Turnu-Severin, reunind peste 300 de liceeni.

Premierea câștigătorilor a avut loc în weekend la Facultatea de Fizică din Timișoara, ocazie cu care premianții au avut posibilitatea de a lua contact cu mediul academic, de a vizita facultatea, laboratoarele și sălile de curs și de a se familiariza cu dispozitivele experimentale din cabinetele de fizică.

Elevii colegiului militar, coordonați de profesoarele Dorina Filipescu, Sanda Irimie și Laura Ciobanu au obținut la acest concurs premii și mențiuni.

Premiul II:

  • Eleva sergent Diana Olteanu (clasa a XII-a)
  • Eleva sergent Andreea Ghițoiu (clasa a XII-a)
  • Elev sergent major Andrei Zobrinschi (clasa a XII-a)

Premiul III:

  • Elev sergent Denis Rus (clasa a XII-a)
  • Eleva sergent Diana Dandu (clasa a XII-a)
  • Eleva plutonier adjutant Anamaria Șteopoae (clasa a XII-a)
  • Eleva sergent major Larisa Filip (clasa a XII-a)
  • Eleva sergent Maria Noja (clasa a XI-a)
  • Elev sergent Adi Tuță (clasa a XI-a)

foto: Colegiul Militar Alba Iulia/Facebook

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

ADMINISTRATIE

S-au scumpit lucrările pentru renovarea Palatului Principilor din Alba Iulia. Și contribuția de la bugetul local este mai mare

Publicat

Lucrările pentru renovarea Palatului Principilor Corp ”E” s-au scumpit, iar primăria actualizează documentația proiectului și o propune pentru aprobare în ședința Consiliului Local Alba Iulia de marți, 17 mai.

Dacă în 2017, la momentul semnării contractului de finanțare prin POR, suma era de 21.724.540,91 lei (inclusiv TVA) și apoi modificată la 23.119.229,19 lei (inclusiv TVA) în 2019, acum valoarea urcă la 27.500.000 lei (Inclusiv TVA).

Mai mare este și contribuția proprie în proiect a Municipiului Alba Iulia: 6.434.327,46 lei (față de valoarea inițială de 658.868,37 lei și cea modificată în 2019 la 2.053.556,65 lei). Aceasta reprezintă achitarea tuturor cheltuielilor neeligibile ale proiectului și contribuția de 2% din valoarea eligibilă a proiectului (421.313,45 lei), reprezentând cofinanțarea proiectului Conservarea, Restaurarea și Valorificarea durabilă a ansamblului Palatului Principilor din Alba Iulia – Centru Expozițional Corp Principal „E”.

Când ar putea fi deschis pentru vizitare un corp al Palatului Principilor

După ani de lucrări de restaurare, un corp al Palatului Princiar ar putea fi deschis pentru turiști, în toamna anului 2022. Potrivit primarului Pleșa, în corpul restaurat va funcționa un muzeu permanent, dar vor exista și spații pentru expoziții temporare. Mare parte din expoziții se vor axa pe viața principilor Transilvaniei.

Proiectul a fost depus pentru finanțare prin POR, în noiembrie 2016 și este în implementare pe baza contractului semnat în mai 2017.

În 2021 a fost actualizat devizul general și indicatorii tehnico-economici, iar acum se actualizează bugetul proiectului.

  • Valoare totală: 27.500.000 lei (Inclusiv TVA)
  • Valoare totală eligibilă: 21.065.672,54 lei
  • Valoarea eligibilă nerambursabilă din fonduri: 17.905.821,66 lei (85%)
  • Valoarea eligibilă nerambursabilă din buget național: 2.738.537,43 lei (13%)
  • Valoarea co-finanțării eligibile beneficiar: 421.313,45 lei (2%)
  • Valoare neeligibilă inclusiv TVA: 6.434.327,46 lei

Lucrări complexe pentru renovarea Palatului Principilor

Pentru restaurarea, consolidarea, conservarea și valorificarea durabilă a corpului principal al Palatului Principilor au fost derulate lucrări atât la interior, cât și la exterior.

Edificiul a fost ridicat în secolul al XV-lea şi este considerat de către specialiști cea mai importantă clădire administrativă din Transilvania.

Are, ca multe alte monumente din Cetatea Alba Iulia, o istorie îndelungată, legată de personalități și evenimente marcante din istoria Transilvaniei și chiar a Europei. Palatul din zilele noastre reprezintă aproximativ 2/3 din ceea ce a fost în epoca premodernă, când era reședința principilor Transilvaniei.

Chiar și astfel segmentat, Alba Iulia are în acest ansamblu un monument unic în Transilvania, care a constituit un model pentru clădirile Renașterii târzii ale provinciei.

Se vor crea produse culturale noi, prin diversificarea ofertelor de turism, alimentaţie şi cazare publică, prin faptul că va deveni un pol catalizator, de convergenţă şi atracţie pentru turişti.

Lucrările la Corpul E, inițial au fost inițial în valoare de 16,2 milioane de lei fără TVA și sunt executate de firma EURAS SRL Satu Mare, iar prima dată când licitația a fost atribuită, termenul de terminare a restaurării era anul 2020. Termenul de finalizare a lucrărilor s-a decalat din cauza săpăturilor arheologice și complexității lucrărilor de restaurare.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Statistici T5

Parteneri Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax