Connect with us
Publicitate

Eveniment

Zlatna: Proiectul celor aproape 100 de poduri și de reamenajare a râului Ampoi și afluenților, din nou pe masa Guvernului

Publicat

Valoarea proiectului de amenajare a albiei râului Ampoi în zona Zlatna, pe 25 de kilometri, început în urmă cu mai bine de 13 ani, va fi din nou majorată. Mai sunt lucrări de executat în valoare de 7 milioane lei, estimate să dureze 12 luni.

Proiectul se află pe masa Guvernului, având în vedere că finanțarea se face prin Ministerul Mediului.

Față de valoarea actualizată în 2018, de 38,57 milioane lei (din care 35,97 milioane lei lucrări construcții-montaj), se va majora din nou investiția, în contextul în care unele din lucrările deja făcute s-au degradat, între timp au mai fost inundații și alunecări de teren și s-a scumpit și manopera de construcții.

Situația actuală, prezentată în documentația de HG

Proiectul „Amenajarea râului Ampoi și a afluenților săi în zona orașului Zlatna” se încadrează în Strategia națională de management al riscului la inundații.

Amplasamentul lucrărilor se află în zona orașului Zlatna, în albia minoră a râului Ampoi pe o lungime de 9,5 km (în zona localităților Zlatna, Budeni, Botești, Izvorul Ampoiului, Pirita, Pârâul Gruiului, Pătrângeni, Valea Mică, Galați, Feneș) și în albia minoră a afluenților (Valea Vâltori, Valea Trâmpoiele, Valea Mică, Valea Galați, Valea Feneș) pe o lungime de 15,95 km.

Proiectul a început în anul 2006 și finanțarea s-a făcut în baza Ordonanței Guvernului nr.40/2006, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 61/2007, cu modificările ulterioare, prin care a fost aprobat mecanismul de susținere financiară a autorităților administrației publice centrale și locale în realizarea proiectelor de investiții cuprinse în programele multianuale prioritare de mediu și gospodărire a apelor.

Din cauza lipsei finanțării la nivelul necesar, s-a prelungit execuția lucrărilor, ceea ce a condus la degradarea lucrărilor executate: prăbușiri de maluri, alunecări, pierderea stabilității etc. Degradarea a fost amplificată de fenomenele hidrometeorologice din toamna-iarna anului 2018, ce au generat viiturile care au tranzitat râul Trâmpoiele afluent de dreapta a râului Ampoi.

În urma analizei situației privind stadiul actual al implementării proiectului, s-au constatat modificări semnificative ale ipotezelor de calcul ce au stat la baza întocmirii studiului inițial.

Ce se propune

Se propune reaprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiții.

Valoarea totală a investiţiei (inclusiv TVA): 43.770.000 lei (preţuri la 31.12.2020, curs leu / euro, 1 euro = 4,8694 lei) din care construcții montaj: 41.371.000 lei (comparativ, valoarea aprobată/actualizată în 2018: 38.575.000 lei (în preţuri la data de 31.01.2017; 1 Euro = 4,5038 lei) din care construcții-montaj 35.971.000 lei)

Valoarea rest de executat (inclusiv TVA): 7.504.000 lei (preţuri la 31.12.2020, curs leu / euro, 1 euro = 4,8694 lei) din care construcții montaj: 6.690.000 lei (comparativ, în 2018 valoarea actualizată era de 16.016.000 lei din care construcții-montaj 14.556.000 lei).

Lucrări:

Amenajare albie, km 25,46 – din care: râu Ampoi 9,50 km; afluenți 15,96 km; refacere 41 poduri și refacere 52 accese riverani (podețe).

Durată totală de realizare a investiției: 163 luni; durata rest de executat: 12 luni

Având în vedere că râul Ampoi și afluenții inundă zona de luncă și afectează obiectivele social-economice, cu toate acestea pagubele cele mai importante sunt cauzate de erodarea malurilor, în special în zona aval de Zlatna și ca urmare sunt necesare următoarele:

a) lucrări de amenajare a albiilor și protecțiile malurilor

b) recalibrarea albiei în vederea afluenților este colmatată, neexistând o capacitate de transport corespunzătoare, drept care inundarea localităților este frecventă

c) capacitatea de transport a albiilor în zona construcțiilor de traversare este necorespunzătoare necesitând refacerea unora dintre ele.

De ce este necesară majorarea bugetului pentru proiect

Ministerul amintește de majorarea manoperei directe la 11,40 lei/oră (HG nr. 846/2017) și 17,928 lei/oră (OUG nr. 114/2018) față de manopera directă a ofertei de 4,10 lei/oră, ”ce a produs pierderi deosebite executantului și a condus inevitabil la întreruperea lucrărilor la finele lunii aprilie 2019”.

Valoarea necesară acoperirii diferenței de manoperă se ridică la suma de 3.006.508 lei (1.528.890 lei/2018; 483.484 lei/2019 și 994.134 lei/2020 – 2021).

Pod peste râul Ampoi pentru traficul greu: Orașul Zlatna dispune de o șosea de centură care ocolește localitatea și care ar putea fi utilizată dacă ar exista un pod peste râul Ampoi în prelungirea străzii Avram Iancu. Acest pod este imperios necesar pentru devierea circulației autovehiculelor grele pe șoseaua de centură și eliberarea de zgomot, praf și noxe a centrului orașului, se precizează în documentație

Asigurarea accesului în satul Trâmpoiele afectat de ruperea drumului comunal DC66 în urma alunecării malului râului Trâmpoiele:

  • Localitatea, amplasată în nord-vestul depresiunii Zlatna, la circa 5 km de DN74, este străbatută de râul cu același nume, iar singura cale de acces în sat o reprezintă drumul comunal DC66. Râul Trâmpoiele este permanent adiacent la DC66 până la vărsarea în râul Ampoi.
  • Urmare ploilor abundente din toamna anului 2018 și a zăpezilor din iarna 2018-2019, la km 2+250 al DC66 s-a activat un pat de alunecare al malului drept al râului ce a produs ruperea drumului pe o lungime de 62 m. Este necesară realizarea de urgență a unei apărări de mal cu zid masiv de gabioane și a unui dren care să evacueze apele din infiltrații. În situația nefericită de prăbușire a malului împreună cu drumul communal va fi întreruptă circulația mijloacelor de transport și satul va rămâne izolat, potrivit sursei citate.

De asemenea, mai trebuie remediată o eroare la întocmirea Devizului general actualizat la 31.01.2017, privind calculul cu TVA. ”Prin HG nr. 660/2018 s-au aprobat în mod eronat valori fără TVA la cap. 4.1 și cap. 5.1.1 de 29.697.945 lei în loc 29.826.253 lei și respectiv 221.048 în loc de 219.568 lei”.

În zona orașului Zlatna și în localitățile aparținătoare (zonă de munte cu declivități mari) ploile au caracter torențial și generează viituri cu amplitudine deosebite. Viiturile repetate de pe râul Ampoi și de pe afluenți au produs inundații, eroziuni puternice a malurilor, modificarea continuă a albiilor cursurilor de apă, distrugerea podurilor și a podețelor de acces.

În documentație se amintesc de zeci de gospodării și terenuri agricole inundate, poduri și podețe distruse la fiecare viitură, pierderi importante de suprafețe agricole.

Stadiul proiectului

Lucrările la proiectul aprobat în 2006 au început în 4 iunie 2007, cu termen inițial de finalizare 2010. În 2018, erau realizate în proporție de 80%. În 2019, au fost oprite din cauza problemelor de finanțare.

Proiectul presupune amenajarea râului Ampoi pe distanța de 25 de kilometri, refacerea a 41 de poduri și a 52 de podețe.

Urmăriți știrile Alba24.ro și pe Google News.

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate