Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

1 ianuarie – Tăierea împrejur cea după Trup a Domnului Iisus, primul praznic împărătesc al anului. De ce sunt circumscriși evreii

Publicat

 Calendar Ortodox 2023: Pe 1 ianuarie creștinii prăznuiesc Tăierea împrejur cea după Trup a Domnului Iisus Hristos. Este primul praznic împărătesc din noul an civil care pică în aceeași zi cu Sfântul Vasile. Odată cu tăierea împrejur, la opt zile de la naștere, pruncul primea și un nume.

Astfel, tăierea împrejur a Domnului este și momentul în care Fiul lui Dumnezeu întrupat primește numele Iisus. Tăierea împrejur cea după trup a Domnului preînchipuia Botezul – o tăiere împrejur duhovnicească. Din acest motiv, tăierea împrejur a Legii Vechi încetează prin botezul creștin.

Legea lui Moise prevede circumcizia obligatorie pentru toți copiii evrei de parte bărbătească

Ritualul „tăierii împrejur” era prevăzut de legea lui Moise pentru toți copiii de parte bărbătească. Această tăiere împrejur era săvârșită de către preoții Legii Vechi pentru amintirea izbăvirii poporului evreu din robia Egiptului. Era și un semn al credinței cea adevărată în Dumnezeu.

Practica circumciderii era atestată în Orientul Apropiat în două forme: una egipteană, parțială, practicată de preoții egipteni și altă siro-palestiniană, în care preputul era îndepărtat în totalitate.

Citește și Mesaje de Anul Nou 2023 * Felicitari de Anul Nou 2023 * Mesaje de Revelion 2023 * Mesaje haioase de Anul Nou 2023 * URĂRI de La Mulți Ani 2023

Această tăiere împrejur era săvârșită de către preoții Legii Vechi pentru amintirea izbăvirii poporului evreu din robia Egiptului. Era și un semn al credinței cea adevărată în Dumnezeu.

Evreii nu au împrumutat această practică de la egipteni. Dacă la egipteni ea era aplicată numai preoților, la evrei toți cei de parte bărbătească erau supuși în mod obligatoriu acestui ritual.

Tăierea împrejur- modalitatea de a tăia pornirile nestăpânite ale evreilor de a se amesteca cu alte popoare

Tăierea împrejur este asociată jertfei. Omul oferă o jertfă din sine, din propria carne, că semn că dorește să nu mai trăiască după voia instinctelor, ci după voia lui Dumnezeu. El leapădă deprinderile vechi, toate plăcerile sale și toate lucrurile în care află desfătare; taie patimile și aplecarea spre pofte.

Tăierea împrejur trebuia să susțină curăția morală: Sfântul Ioan Gură de Aur mărturisește: „știind că va fi nedesăvârșit sufletul urmașilor lui Avraam, le-a dat că un frâu, semnul acesta al tăierii împrejur, pentru a le tăia pornirile lor nestăpânite de a se amesteca cu alte popoare”.

Mântuitorul primește la opt zile de la nașterea Sa tăierea împrejur, pentru a ne descoperi că a fost cu adevărat Om și pentru a împlini Legea, căci El nu a venit să o strice, ci să o împlinească.

Tăierea împrejur înlocuită prin botezul creștin. Porunca dată de Hristos

Tăierea împrejur cea după trup a Domnului era doar o călăuză spre Hristos, preinchipuia Botezul – o tăiere împrejur duhovnicească. Din acest motiv, tăierea împrejur a Legii Vechi încetează prin botezul creștin. Menționăm că în urmă sinodului de la Ierusalim, Biserica primară hotărăște patru reguli pe care convertitii proveniți dintre păgâni trebuie să le respecte (Faptele Apostolilor 15:19-20), printre acestea neaflându-se circumciderea.

Că locul tăierii împrejur a fost luat de botezul creștin se vede și din porunca dată de Hristos ucenicilor Săi: „Mergând învățați toate neamurile, botezandu-le…” Matei, 28, 19), nu spune „Tăindu-le împrejur…”

Deodată cu tăierea împrejur pruncul primea și un nume. Astfel, tăierea împrejur a Domnului este și momentul în care Fiul lui Dumnezu întrupat primește numele Iisus.

Numele de Iisus vine de la Iesuah (Lc. 2, 21), care înseamnă „Dumnezeu mântuiește”, „Domnul este mântuirea” sau „Mântuitorul”. Acest nume a fost descoperit lui Iosif în vis de către un înger: „Maria va naște Fiu și-I vei pune numele Iisus, pentru că El va mântui pe poporul Sau de păcate” (Matei, 1, 21).

Din evanghelia Sfântului Luca (Lc. 1, 31) aflăm că și Fecioara Maria a primit porunca de a pune Mântuitorului numele Iisus: „Iată vei zămisli și vei naște fiu, căruia îi vei pune numele „Iisus”.

Numele sau nu este pus la întâmplare, este un nume fixat mai înainte de a se fi zămislit în pântecele Fecioarei Maria.

Sursa: crestinortodox.ro.

 

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







Dacă ți-a plăcut articolul:


ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate



Parteneri: Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro. Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax