Connect with us
Advertisement

Economie

Analiză: Amnistia fiscală, mărul discordiei între bunii platnici și datornici

Când intră pensiile pe septembrie

Publicat

Analiză: Amnistia fiscală, mărul discordiei între bunii platnici și datornici.

După apariția în Monitorul Oficial în data de 6 septembrie 2024 a Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 107/2024 (pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanțelor bugetare), în data de 19 septembrie 2024 a fost publicată și Procedura de anulare a unor obligații bugetare. Aceasta face posibilă aplicarea măsurilor de amnistie fiscală.

De aproximativ o lună, mediul de afaceri autohton se confruntă cu dileme conceptuale referitoare la conformarea fiscală, pe fondul noilor reglementări legale privind amnistia fiscală, nou instituită de autorități. Fenomenul nu este singular în peisajul legislativ relativ recent și nu trebuie să uităm că astfel de situații de amnistie fiscală au fost posibile și în anii 2015, 2019 și 2020.

Dar parcă niciodată antreprenorii nu au experimentat o dinamică atât de accentuată a reglementărilor fiscale și un așa nivel de impredictibilitate fiscală ca în anul 2024.

Iar acum, provocărilor existente li se adaugă una conceptuală: ce resorturi și mecanisme ar trebui să ne mobilizeze să ne plătim obligațiile fiscale, atâta timp cât cei care nu-și plătesc datoriile beneficiază de astfel de reglementări speciale?

Răspunsul este unul amar și deloc încurajator pentru un mediu de afaceri sigur și care să-și îndeplinească rolul vital într-o economice națională.

Analiză: Amnistia fiscală, mărul discordiei între bunii platnici și datornici

Pentru bunii platnici, există într-adevăr o bonificație acordată contribuabililor care au depus toate declarațiile conform vectorului fiscal și au plătit integral şi la termenele prevăzute de lege impozitul pe profit sau impozitul pe veniturile microîntreprinderilor. Contribuabilii plătitori de impozit pe profit, precum şi contribuabilii plătitori de impozit pe veniturile microîntreprinderilor, beneficiază de o bonificaţie de 3% din impozitul pe profit anual şi din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, aferente anului fiscal 2024.

Pentru a beneficia de bonificație, contribuabilii nu trebuie să înregistreze nicio altă obligație fiscală/bugetară restantă la termenul legal pentru depunerea declarațiilor prin care se declară impozitul pe profit anual aferent anului 2024, respectiv prin care se declară impozitul pe veniturile microîntreprinderilor aferent trimestrului IV al anului fiscal 2024.

Bonificația se acordă din oficiu de către ANAF, prin emiterea unei decizii, iar sumele se compensează cu alte obligații fiscale ale contribuabilului. Alte categorii de contribuabili nu beneficiază de niciun fel de bonificație.

Noile măsuri fiscale ar trebui să contribuie la încasarea creanțelor la buget

Conform notei de fundamentare aOUG nr. 107/2024, 558.408 contribuabili persoane juridice au achitate obligaţiile faţă de buget la zi, în timp ce 330.735 contribuabili persoane juridice şi un număr de 848.705 contribuabili persoane fizice sunt răi platnici.

Din creanțele bugetare actuale neîncasate de 175 miliarde lei, după ce se elimină contribuabilii inactivi, în insolvenţă sau faliment, pot fi identificate creanţe în valoare de 71,8 mld lei care ar putea face obiectul unor facilităţi fiscale, din care 60,5 mld lei reprezintă debite, iar accesorii 11,3 mld lei (dobânzi, majorări, penalități).

Autoritățile estimează că noile măsuri fiscale vor contribui la un procent de încasare a creanţelor la buget în valoare de până la 15% din valoarea acestora.

Obligaţiile bugetare ale contribuabililor sunt formate din obligaţii fiscale principale,

reprezentând impozite, taxe, contribuţii sociale, drepturi vamale şi alte sume datorate bugetului generalconsolidat,

precum şi obligaţii accesorii aferente acestora, stabilite prin:

  • declaraţii fiscale
  • decizii de impunere
  • decizii referitoare la obligaţiile fiscale accesorii.

Obligaţiile bugetare administrate de organul fiscal central cuprind și obligaţiile bugetare individualizate în titluri executorii emise potrivit legii, existente în evidenţa organului fiscal central competent în vederea recuperării.

Contextul macroeconomic în care apare amnistia fiscală actuală

Dincolo de gradul de frustrare în creștere al bunilor platnici, nu trebuie să ignorăm faptul că actualele măsuri de amnistie fiscală sunt instituite într-un context complicat al situației bugetare a României. La finalul anului 2023, România a înregistrat un deficit bugetar de 6,6% din PIB și se găsește în așa-numita procedură de deficit bugetar excesiv, care îi impune configurarea până la 15 octombrie 2024 a unui plan fiscal structural pentru perioada 2025-2031.

Nivelul planificat al deficitului bugetar pe anul 2024 de 5% din PIB este posibil a fi depășit, în condițiile în care la sfârșitul lunii iunie deficitul era deja de 4,02% din PIB, iar creșterea economică a României a încetinit (o creștere de doar 0,1% în trimestrul II 2024 față de primul trimestru).

Categoriile de debitori care pot beneficia de amnistia fiscală

Pot beneficia de facilitățile fiscale toate categoriile de debitori, cum ar fi persoane fizice sau juridice, de drept public sau privat, asocieri şi alte entităţi fără personalitate juridică, persoane fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii liberale, unităţi administrativ-teritoriale sau subdiviziuni administrativ-teritoriale ale municipiului Bucureşti ori instituţii publice.

Și alte categorii speciale de debitori pot beneficia de facilitățile fiscale:

  • debitorii declaraţi insolvabili
  • persoanele cărora li s-a stabilit răspunderea solidară (potrivit Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală sau răspunderea potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, sau potrivit Legii nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei), pentru obligaţiile bugetare aferente perioadei anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, indiferent de data emiterii deciziei de atragere a răspunderii sau a rămânerii definitive a hotărârii judecătoreşti de atragere a răspunderii
  • debitorii aflaţi în procedura insolvenţei ori aflaţi în dizolvare
  • debitorii care la data de 31 august 2024 inclusiv înregistrează numai obligaţii de plată accesorii nestinse aferente obligaţiilor bugetare principale stinse până la această dată, iar accesoriile nu au fost stinse până la data intrării în vigoare a OUG nr. 107/2024, respectiv până la data de 6 septembrie 2024
  • debitorii cărora li s-au comunicat decizii de impunere aferente unor obligaţii bugetare principale scadente până la data de 31 august 2024 inclusiv, ca urmare a unui control fiscal aflat în derulare la data de 6 septembrie 2024, indiferent de data comunicării deciziei de impunere.

Debitorii care beneficiază de eșalonare la plată, conform Codului de Procedură Fiscală, pot beneficia  de măsurile de amnistie dacă finalizează eșalonarea la plată până la 25 noiembrie 2024.

Tipurile de facilități fiscale nou reglementate

Pentru toate categoriile de debitori, cu excepția persoanelor fizice, dobânzile, penalităţile şi toate accesoriile aferente obligaţiilor bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv, se anulează dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:

  • a) toate obligaţiile bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv, administrate de organul fiscal central, se sting prin orice modalitate prevăzută la art. 22 din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;
  • b) sunt stinse prin orice modalitate prevăzută de art. 22 din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, toate obligaţiile bugetare principale şi accesorii administrate de organul fiscal central cu termene de plată cuprinse între data de 1 septembrie 2024 şi data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;
  • c) debitorul să aibă depuse toate declaraţiile fiscale, potrivit vectorului fiscal, până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv. Această condiţie se consideră îndeplinită şi în cazul în care, pentru perioadele în care nu s-au depus declaraţii fiscale, obligaţiile fiscale au fost stabilite, prin decizie, de către organul fiscal central;
  • d) debitorul depune cererea de anulare a accesoriilor după îndeplinirea în mod corespunzător a condiţiilorprevăzute la lit. a)-c), până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, sub sancţiunea decăderii.

Amnistia fiscală: Facilități fiscale pentru persoane fizice

Debitorii, persoane fizice, pot beneficia de două tipuri de facilități fiscale în funcție de cuantumul obligațiilor principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv după cum urmează:

Persoanele fizice care înregistrează obligaţii bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv în cuantum mai mic de 5.000 lei inclusiv, pot beneficia de:

  • a) anularea unui procent de 50% din obligaţiile bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv, în situaţia în care acestea sunt stinse în procent de 50% până la data depunerii cererii de anulare, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;
  • b) anularea dobânzilor, penalităţilor şi a tuturor accesoriilor aferente obligaţiilor bugetare principale, restante ladata de 31 august 2024 inclusiv, dacă este respectată condiţia de la lit. a).
  • Persoanele fizice care înregistreazăcare înregistrează obligaţii bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv în cuantum mai mare de 5.000 lei, pot beneficia de:
  • a) anularea unui procent de 25% din obligaţiile bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv, în situaţia în care acestea sunt stinse în procent de 75% până la data depunerii cererii de anulare, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;
  • b) anularea dobânzilor, penalităţilor şi a tuturor accesoriilor aferente obligaţiilor bugetare principale, restante ladata de 31 august 2024 inclusiv, dacă este respectată condiţia de la lit. a)

Ce nu se amână la plată

Important! Nu se amână la plată şi nu se anulează accesoriile aferente unor obligaţii bugetare principale:

  • a) reprezentând ajutor de stat de recuperat sau fonduri ce se cuvin bugetului Uniunii Europene;
  • b) care fac obiectul unor procese penale aflate în curs de desfăşurare la data intrării în vigoare a OUG nr. 107/2024 sau care încep ulterior acestei date;
  • c) stabilite prin hotărâri penale definitive;
  • d) reprezentând prejudicii care fac obiectul art. 10 din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale.

Aspecte procedurale privind amnistia fiscală. Ce trebuie să facă un contribuabil interesat?

Contribuabilii trebuie să depună la ANAF o Cerere de anulare a obligațiilor fiscale (prin poștă cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire sau registratură, pentru persoanele fizice care nu sunt înrolate în SPV Spațiul Privat Virtual, respectiv prin SPV pentru restul contribuabililor), pe baza căreia organul fiscal emite fie o Decizie de anulare, fie o Decizie de respingere a cererii de anulare.

Cererea poate fi depusă după îndeplinirea condiţiilor de acordare a anulării, dar nu mai târziu de 25 noiembrie 2024 inclusiv. ANAF are la dispoziție 5 zile lucrătoare de la emiterea cererii, pentru a analiza situația contribuabilului și a aproba sau nu facilitățile fiscale, pe baza unei proceduri și analize specifice.

De la data emiterii deciziei de amânare la plată a unor obligaţii bugetare, pentru obligaţiile de plată accesorii şi/sau a unui procent din obligaţiile bugetare principale, după caz, care fac obiectul amânării la plată:

  • a) nu începe sau se suspendă, după caz, procedura de executare silită;
  • b)nu se efectuează stingerea până la data soluţionării cererii de anulare a unor obligaţii bugetare sau până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, după caz.

Notificarea la ANAF și procedura

Pentru a beneficia de facilitățile fiscale, într-o primă etapă, contribuabilii pot depune la ANAF (fără a fi obligatoriu) o Notificare privind intenția de a beneficia de amnistia fiscală.

Pe baza acesteia, organul fiscal procedează la verificarea depunerii declarațiilor de către contribuabil, stabilește clar obligațiile bugetare, eliberează un Certificat de atestare fiscală, elaborează un Proces verbal de punere de acord, operează în evidența fiscală a contribuabilului amânarea la plată a obligațiilor principale restante și a accesoriilor care fac obiectul anulării, emite Decizie de amânare la plată (sau după caz, Înștiințare de respingere a notificării dacă nu se încadrează în ipotezele amnistiei sau Decizie de modificare a deciziei de amânare la plată a unor obligații bugetare, dacă sunt calculate accesorii noi), procedează la suspendarea/neînceperea executării silite pentru accesoriile amânate la plată.

După depunerea notificării, în termen de 5 zile lucrătoare de la data înregistrării acesteia, organul fiscal emite şi comunică debitorului decizia referitoare la obligaţiile de plată accesorii şi certificatul de atestare fiscală. Contribuabilii pot retrage de la ANAF notificarea sau cererea de anulare a obligațiilor fiscale și păstrează dreptul de a relua procedura, dacă se încadrează în termenul legal.

Decizia de amânare la plată

Depunerea Notificării nu este obligatorie, dar poate prezenta anumite avantaje pentru contribuabil. În urma depunerii notificării ANAF este obligat sa emită decizia de amânare la plată a unor obligaţii bugetare, pentru obligaţiile de plată accesorii şi/sau a unui procent din obligaţiile bugetare principale, după caz, care fac obiectul amânării la plată. De la data emiterii acestei decizii:

  • a) nu începe sau se suspendă, după caz, procedura de executare silită;
  • b) nu se efectuează stingerea până la data soluţionării cererii de anulare a unor obligaţii bugetare sau până ladata de 25 noiembrie 2024 inclusiv, după caz.

Aceste aspecte, referitoare la neînceperea sau suspendarea pocedurii de executare silită, respectiv nestingerea obligațiilor bugetare, se aplică doar pentru obligațiile care fac obiectul amânării la plată și anume obligații accesorii pentru toți debitorii (cu excepția persoanelor fizice). Iar în cazul persoanelor fizice, se aplică pentru 50% din obligațiile principale și accesorii, pentru debite mai mici de 5000 lei, respectiv 25% din obligațiile principale și accesorii, pentru debite mai mari de 5000 lei.

Specific persoanelor fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii liberale este faptul că, în cazul lor, ANAF analizează îndeplinirea condițiilor pentru acordarea facilităților fiscal separate pe CNP versus CIF (pe codul unic de înregistrare/codul de înregistrare fiscală, faţă de cele înregistrate pe codul numeric personal/numărul de identificare fiscală).

Notificarea privind intenţia de a beneficia de anularea unor obligaţii bugetare şi/sau Cererea de anulare a unor obligaţii bugetare, după caz, se depune separat de către persoana fizică, în funcţie de codul de identificare fiscală pe care înregistrează obligaţii bugetare de plată pentru care solicit acordarea facilităților fiscale.

Obligațiile bugetare datorate unităților administrativ-teritoriale (UAT)

Unitățile administrativ-teritoriale (UAT) care gestionează obligaţii bugetare restante la data de 31 august 2024 inclusiv, pot aplica prevederi de anulare a acestor obligații, similare reglementărilor fiscale anterior descrise, cu condiţia ca ele să fie instituite prin hotărâre a consiliului local.

Există deja UAT-uri, cum este Municipiul Iași, care au emis în consultare publică proiecte de hotărâri în acest sens – vezi aici.

Și alte instituţii sau autorităţi publice care administrează obligaţii bugetare pot dezvolta reglementări de anulare a obligațiilor restante, prin norme proprii.

Concluzie

În concluzie, toamna anului 2024 numără facilitățile fiscale acordate de organele fiscale sau de către UAT-uri contribuabililor care nu și-au plătit obligațiile în termenele legale. Suntem conștienți de situația bugetară dificilă în care România se găsește și de numărul foarte mare al contribuabililor restanțieri la plata obligațiilor fiscale ori către alte bugete decât cel consolidat al statului.

Nu putem însă să nu ne întrebăm în ce măsură principiile echității fiscale sunt aplicabile deopotrivă bunilor platnici și restanțierilor, în condițiile în care cei din urmă sunt premiați pentru neplată cu anularea obligațiilor accesorii și până la jumătate din obligațiile principale restante. Iar cei care își achită obligațiile fiscale în termenul legal beneficiază de o infimă bonificație de 3%, de care pot uzadoar plătitorii de impozit pe profit sau impozit pe veniturile microîntreprinderilor. Această bonificație se aplică exclusiv asupra acestor două tipuri de impozite menționate, fără ca alte categorii de impozite și contribuții plătite în termenul legal de contribuabili să aibă parte de aceeași bonificație.

În plus, anumite categorii de contribuabili sunt excluse din start de la obținerea vreunei facilități sau bonificații, dacă își plătesc în termen obligațiile legale – este vorba despre persoanele fizice autorizate!

Profesor universitar dr. Adela Socol – contributor Alba24

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement