Eveniment
Anda Drăgan, tânăra din Alba Iulia care a devenit regizor. Cum păstrezi limita dintre teatru, manifest și activism pe scenă
Anda Drăgan este regizor de teatru. Însă mai mult de atât este din Alba Iulia. A plecat la Cluj unde a absolvit Facultatea de Teatru și Film, iar acum este regizor.
Vine dintr-un oraș fără teatru de dramă, unde ruptura pentru cei care vor să activeze în această lume se face devreme. Cu doar un teatru de păpuși în oraș, copilul care este dus de mic de profesori sau părinți la teatru, când crește nu mai are unde să meargă. Atunci se produce ruptura.
Însă, Anda s-a decis să urmeze calea regiei în timpul unei ediții a Festivalului Internațional de Teatru Povești.
De la elevul de liceu care a participat la un atelier de scenografie, peste ani, Anda s-a întors în calitate de regizor. Am stat de vorbă cu ea, în Palatul Principilor, unde pentru câteva ore, s-a jucat spectacolul pe care l-a pus în scenă, ”Unele rufe se spală în public”, în cadrul Festivalului Internațional de Teatru Povești eveniment care s-a terminat recent.
CITEȘTE ȘI: ”Unele rufe se spală în public”, în festival la Alba Iulia: Cum am întâlnit-o pe Roxana, fata cu paharele de cristal
Începuturi
Era în clasa a 12-a când a participat la un atelier de scenografie alături de Alina Herescu. Atunci s-a decis să meargă la Cluj și să dea la regie. Nu are în familie oameni care să fi activat în zona asta, însă în timp, a început să primească semnale că este pe drumul cel bun.
La facultate a lucrat cu profesorul Răzvan Mureșan care este și regizor la Cluj Napoca. Acesta a fost o sursă de inspirație pentru Anda. În timpul masteratului alături de colegii ei a avut parte de susținerea facultății.
La facultate a întâlnit profesori care le-au deschis ochii și către alte orizonturi, cum sunt instalațiile performative.
Regizorul femeie
În România încă mai există în unele zone preconcepții despre femeile care devin regizor. Însă, Anda nu a avut probleme în acest sens.
”Eu sincer din fericire nu am simțit momentan diferența asta că aș fi femeie. Cred ca am avut norocul să merg în locuri și să lucrez cu oameni care fac treaba asta cu pasiune. Momentan este bine. Citesc în stânga, în dreapta și unele lucruri sunt revoltătoare”, a spus Anda.
Din punct de vedere al lucrului cu actorul, crede că regizorul trebuie să pună accent pe actori și pe modul în care aceștia își definesc ei rolul. Trebuie păstrat un echilibru între teatrul vechi, dar și modernismul de pe scenă a mai spus regizorul din Alba Iulia.
Cum păstrezi limita dintre teatru, manifest și activism pe scenă
Spectacolul pe care Anda l-a regizat, ”Unele rufe se spală în public” abordează un subiect dur, dar de actualitate: violența domestică.
În astfel de subiecte se poate trece foarte ușor din zona de teatru, în zona de activism.
Elementul pe care trebuie să îl respecte regizorul este procesul de lucru al teatrului, să nu obligi pe spectator să primească părerea regizorului. Trebuie să își pună spectatorul o serie de întrebări la finalul spectacolului, să nu îi dai răspunsul complet, ci să îl înțeleagă el, a declarat în timpul interviului Anda.
De unde se finanțează regizorii la început de drum
Să prinzi loc la un teatru ca regizor, sau o colaborare mai stabilă este de cele mai multe ori dificil în lumea teatrului. Drept urmare, mare parte din finanțare vine din proiectele din zona independentă.
Teatre independente care aplică la Administrația Fondului Cultural Național (AFCN) și care pot prinde finanțări pentru a pune în scenă un spectacol.
Comunitatea din Alba Iulia are nevoie de teatru
I-ar face mare plăcere să vină și să lucreze la un spectacol în Alba Iulia. Consideră că oamenii din oraș au nevoie de un teatru deoarece este o comunitate mare, un oraș dezvoltat și care are nevoie de cultură.
”Mi se pare păcat la un oraș la nivelul acesta să nu existe un teatru. Te uiți la alte orașe mai mici cum ar fi Turda sau Deva care au teatre”, a spus Anda în încheierea interviului.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News