Connect with us
Publicitate

ECONOMIE

Autostrada Sebeș-Turda: Care sunt termenele de finalizare ale loturilor neterminate. Stadiul lucrărilor la începutul anului


Publicat

Anul acesta ar urma să fie terminate lucrările la Autostrada Sebeș-Turda, loturile 1 și 2, cel puțin așa arată datele ”pe hârtie” de la CNAIR.

Mai exact, potrivit celei mai recente situații privind stadiul proiectelor în derulare publicate de Compania de Autostrăzi, termenele estimate pentru finalizare sunt luna mai 2020 pentru lotul 1 Sebeș – Alba Iulia și iulie 2020 pentru lotul 2 Alba Iulia – Aiud.

Dacă este să vorbim însă despre situația din teren, lucrurile sunt mai complicate. De la întârzieri la plata subcontractanților, la probleme în instanță sau operațiuni suplimentare, toate acestea pot fi repere pentru întârzierea lucrărilor deja amânate față de termenele contractuale inițiale.

Aflat în control pe șantierele de autostradă din Alba, ministrul Lucian Bode a spus în 10 ianuarie că s-a ajuns la peste 80% pe lotul 1 (stadiul lucrărilor contractate de asocierea condusă de antreprenorul Impresa Pizzarotti) și puțin peste 60% pe lotul 2 (unde contractul a fost încheiat cu asocierea condusă de grecii de la Aktor).

Vezi VIDEO: Întâlnirea ministrului Transporturilor cu antreprenorii care construiesc Loturile 1 și 2 ale Autostrăzii Sebeș-Turda

În ceea ce privește stadiul financiar (adică facturi plătite), acesta este de aproximativ 70% pentru lotul 1 și doar de 50% pentru lotul 2.

Sunt în continuare probleme la Nodul Rutier Alba Iulia Sud, acolo unde lucrările sunt blocate de o groapă de gunoi dezafectată dinainte de 1990, dar descoperită pe șantier la începutul anului 2019. Reprezentanții CNAIR susțin că problema va fi rezolvată prin scoaterea, selectare și transportul deșeurilor la un depozit autorizat, pe cheltuiala companiei de stat.

Vezi și Autostrada Sebeș-Turda: Groapa de gunoi care blochează construcția Nodului Rutier Alba Iulia Sud va fi curățată de CNAIR

Una dintre cele mai complexe lucrări rămâne nodul rutier de la Lancrăm (lotul 1), ce va face conexiunea Autostrăzii Sebeș-Turda (A10) cu A1 Sibiu-Deva și DN1.

Aici sunt prevăzute șase bretele. Patru dintre acestea vor asigura legătura dintre autostrăzile A10 şi A1, iar celelalte două bretele vor face conexiunea cu DN1.

În octombrie anul trecut au fost montate tablierele metalice de pasaj pentru breteaua 2 (peste autostrada A1, care face conexiunea între autostrăzile A 10 și A1, sens de mers Orăștie-Turda) și 5 (peste autostrada A1, care face conexiunea între autostrada A 10 cu DN 1 prin sensul giratoriu existent al Nodului Rutier Sebeș Nord – Lancrăm).

Tot în zona acestui nod rutier, luni seara, se fac operațiuni de relocare a aducțiunii de apă.

Alte lucrări complexe sunt podul peste râul Mureș în zona Oarda-Limba (lotul 1) și cel peste râul Mureș de la Rădești (lotul 2).

Stadiul lucrărilor la Autostrada Sebeș-Turda (decembrie 2019, sursa CNAIR):

Lotul 1 Sebeș – Alba Iulia (Lancrăm – Sântimbru) – 17 km

Proiectant și constructor: Asocierea Impresa Pizzarotti & C SPA Pomponio Constructii SRL

Valoare contract, fără TVA:  541.739.137,21 lei (460.478.266,63 lei – Fondul de Coeziune 85% şi 81.260.870,58 lei – Guvernul României 15%)

Data de începere lucrări potrivit contract: 2.12.2014, cu 4 luni realizare proiect tehnic şi 18 luni execuţie lucrări. Termenul inițial de finalizare din proiect: octombrie 2016

Contract supervizare: inginer Egis Romania SA (5.156.196 lei fără TVA).

Data finalizării lucrărilor (estimat): mai 2020

Stadiu fizic: 82,6% (comparativ, în iulie 2019 – 73,50%); 85%, potrivit Pizzarotti

Stadiu financiar: 69,82%

Observații / probleme: Necesitatea îndepărtării deșeurilor identificate pe amplasamentul unei bretele a Nodului Rutier Alba Iulia SUD

Lot 2 (de la Sântimbru/Alba Iulia la Aiud/Rădești) – 24,25 km

Proiectant: D.P CONSULT S.R.L

Consultant: Asocierea S.C. KAPPA – Architects & Engineers S.R.L – SALFO & Associates S.A.

Constructor: Asocierea AKTOR TECHNICAL SOCIETE ANONYME (AKTOR S.A.) – S.C. EURO CONSTRUCT TRADING 98 S.R.L.

Valoare contract, fără TVA: 549.332.493,62 lei fără TVA, din care 466.932.619,58 – lei Fonduri Coeziune 85% şi 82.399.874,04 lei Guvernul României 15%.

Data începerii lucrărilor: 2 decembrie 2014

Data începere lucrări din contract 2.12 2014, perioada execuţie iniţială: 4 luni pentru realizarea Proiectului Tehnic, pana la data de 2.04.2015, 18 luni pentru execuţie, până la 2.10.2016

Data finalizării lucrărilor (estimat): iulie 2020

Stadiu fizic: 61,50% (comparativ, iulie 2019 – 51,84%)

Stadiu financiar: 49,70%

Observații / probleme: Eliberarea amplasamentului în zona km 40+000 prin procedura de executare silită. Slaba monitorizare a antreprenorului.

sursa foto: forum.peundemerg.ro



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

SONDAJ ALBA24: Cine doriți să fie viitorul primar al orașului ZLATNA? Lista candidaților la alegerile locale 2020

Publicat

drona

Lupta pentru locul de primar al orașului ZLATNA a început.

Candidații care și-au anunțat până acum intenția de a ocupa această funcție sunt: Florin Nicolae Nistor – PSD, Cristian Cîmpean – USR-PLUS, Silviu Ponoran – PNL, Gheorghe Florin Crișan – PRO România, Daniel Demenic – ALDE.

Pe care dintre următorii candidați l-ați vota pentru funcția de PRIMAR al orașului ZLATNA?

Loading ... Loading ...

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Atenționare COD GALBEN de furtuni în Alba. Ploi, descărcări electrice și grindină. Localitățile vizate

Publicat

Meteorologii au emis o avertizare Cod Galben de furtuni valabilă în județul Alba duminică, 9 august, până la ora 16:00.

Potrivit ANM, sunt vizate zona de munte de peste cota 1.800 m și localitățile Câmpeni, Abrud, Roșia Montană, Vidra, Albac, Sohodol, Horea, Avram Iancu, Scărișoara, Gârda de Sus, Arieșeni, Vadu Moților, Ciuruleasa și Poiana Vadului.

Se vor semnala averse ce vor cumula 25-30 l/mp, descărcri electrice, intensificări de scurtă durată ale vântului, grindină de dimensiuni mici.

sursa: meteoromania.ro

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Model 3D: Paloșul de călău al orașului Sebeș, exponatul lunii august la Muzeul Municipal „Ioan Raica”

Publicat

Exponatul lunii august este paloșul de călău al orașului Sebeș, o piesă rară și valoroasă care face parte din colecția muzeului încă din anul 1958. Valoarea ei este dată de raritatea acestui tip de armă, precum și de inscripțiile și simbolurile existente pe lamă. Paloșul are lungimea totală de 104 cm, iar lama, măsurând 83,3 cm, este confecționată dintr-un oțel de bună calitate, având vârful rotunjit și două tăișuri. Secțiunea acesteia este ovală, având lățimea la bază, lângă gardă, de 4,5 cm, îngustîndu-se spre vârf, unde măsoară 4 cm.

Pe o față a lamei sunt reprezentate, prin gravare, o spânzurătoare cu doi stâlpi, iar pe cealaltă roata de execuție cu șase spițe fixată în vârful unui stâlp. Între cele două simboluri gravate pe lamă și gardă, pe ambele feţe, este reprezentat câte un craniu, fără maxilarul inferior, așezat pe două femure încrucișate, fiind încadrate de o inscripție în limba germană cu caractere gotice: „WILS DV /[e]NTFLIEN[en] /[d]EN GERVCH[t]”, textul continuând pe cealaltă faţă a lamei: „[h]VTTE DI[ch]/[t]HVE KEI[n]/[b]OSES NIC[ht]” („Dacă vrei să scapi de judecată / păzeşte-te să nu faci niciun rău”). O altă parte a inscripţiei, situată sub capul de mort, este ilizibilă, excepţie făcând primul rând al acesteia, care consemnează anul 1463.

În ceea ce priveşte datarea piesei, lama este specifică secolului al XV-lea, însă garda şi butonul cu care se termină mânerul, bogat decorate, indică faptul că paloşul a trecut printr-o reparaţie în secolul al XVII-lea, când garda şi mânerul au fost înlocuite, probabil din cauza uzurii, ocazie cu care au fost gravate inscripţiile şi craniile amintite mai sus.

Sebeşul, în calitatea sa de oraş liber regesc, statut pe care l-a deţinut în repetate rânduri în secolele XIV-XVIII, avea şi privilegiul ius gladii, adică dreptul de a pronunţa şi de a executa sentinţa capitală. Dobândirea acestui drept, anterior anului 1463, a fost o consecinţă firească a progreselor economice şi instituționale pe care localitatea le-a înregistrat începând cu secolul al XIV-lea.

Sentinţa capitală putea fi dusă la îndeplinire în trei moduri – spânzurare, zdrobire cu roata sau decapitare – în funcţie de statutul social al făptuitorului şi de gravitatea delictului. Astfel, infractorii cu o stare socială modestă erau executaţi prin spânzurare, iar pentru infracţiunile grave – care trebuiau pedepsite aspru, pentru a constitui exemple – se recurgea la  zdrobirea cu roata. În schimb, delictele grave comise de nobili sau de patricieni erau pedepsite prin decapitare. Un călău priceput, mânuind un paloş de bună calitate şi bine ascuţit, oferea condamnatului o moarte rapidă şi demnă, pe măsura statutului pe care-l deţinea.

Execuţiile prin decapitare erau publice şi se desfăşurau în Piaţa Mare a oraşului, sub privirile curioşilor, iar cele prin spânzurare erau duse la îndeplinire în afara oraşului, în partea de est a acestuia, pe un mic promontoriu, numit Gorgan, în zona gării de azi.

Sentinţele erau duse la îndeplinire de călăi plătiţi în acest sens, în Transilvania fiind recrutaţi frecvent din rândul unor persoane aflate la periferia societăţii. Nu cunoaştem nume de călăi care au activat în orașul nostru, cu excepția lui  Grancea Rakoczy, cel care i-a executat la Alba Iulia pe Horia, Cloşca şi Crişan și care, în acea perioadă, trebuia să pună în aplicare câteva sentințe capitale în Sebeș. Cu toate acestea, în tradiţia orală se păstrează denumirea de „Casa Călăului” dată imobilului din capătul Sachsgasse (str. I. L. Caragiale), fostul turn al porţii de nord.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Poliția Română: Atenție la „profitorii” online care vă cer datele de pe card. Indiciile care vă pot ajuta să îi descoperiți

Publicat

Polițiștii români atrag atenția persoanelor care vând diverse obiecte pe site-urile de profil. Potrivit acestora, au apărut din ce în ce mai mulți „profitori”, care se dau interesați de produse și le solicită vânzătorilor datele de pe card. 

„Ochii mari unde „arunci” cu datele de pe card. Au apărut din ce în ce mai mulți profitori ai site-urilor pe care se vând obiecte second-hand … ca ciupercile după ploaie putem spune.

Câteva dintre indiciile care vă pot ajuta să îi descoperiți:

– Vă păcălesc că vor să cumpere imediat și nu pun întrebări extra despre produs.

– Limba română scrisă lasă de dorit. Google Translate nu este chiar un geniu!

– Vă anunță că ei au plătit deja într-un cont al site-ului, iar dumneavoastră nu trebuie decât să introduceți datele cardului pentru a primi suma respectivă. NU FACEȚI ASTA!

– Vă sugerează să le trimiteți mai multe informații despre produs pe un număr de telefon din afara țării”, au transmis duminică reprezentanții Poliției Române.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate