Connect with us
Publicitate

EDUCAȚIE

Ce se întâmplă cu părinții copiilor carantinați după ce la școli sau grădinițe au fost confirmați profesori cu COVID


Publicat

O nouă problemă a apărut în contextul începutului anului școlar și cazurilor de profesori sau educatori confirmați cu COVID-19. Ordinul comun al miniștrilor Sănătății și Educației specifică procedura pentru carantinarea copiilor care au venit în contact cu aceștia, dar nu și în cazul părinților.

Adică, în cazul aparținătorilor copiilor de vârste mai mici, aceștia nu-i mai pot duce la grădiniță sau la școală 14 zile, însă nici nu primesc concedii medicale de la autoritățile sanitare, în această situație, ca să poată lipsi de la serviciu.

Vezi și Câte cadre didactice și personal auxiliar din unitățile de învățământ din Alba Iulia sunt confirmate cu COVID. Măsurile luate

Situația a devenit evidentă și la Alba Iulia, după ce la o grădiniță au fost confirmate 4 cazuri de cadre didactice și personal auxiliar confirmat cu COVID-19. Copiii care au luat contact cu cadrul didactic intră în izolare 14 zile, însă legislația nu face referire și la această posibilitate și în cazul părinților, care nu sunt considerați contacți direcți. Adică, DSP să dispună izolare/concedii medicale și pentru aceștia.

Ce prevede Ordinul comun nr. 5487/1494/2020 al miniștrilor Sănătății și Educației:

Vezi și TOATE școlile vor fi închise timp de trei zile, înainte și după alegeri. Cursurile se fac online, părinții pot cere zile libere plătite

Articolul 16 lit. c) ”la apariţia cazurilor de îmbolnăvire cu virusul SARS-CoV-2 în rândul cadrelor didactice, acestea au obligaţia de a anunţa conducerea unităţii de învăţământ care va informa DSP/DSPMB despre eveniment”

Articolul 16 alineat 3 ”DSP va efectua ancheta epidemiologică şi va analiza situaţia în unitatea/instituţia de învăţământ împreună cu conducerea acesteia, urmând unul dintre scenariile prevăzute în acest sens în ghidurile anexe la prezentele măsuri”

Articolul 17 lit. c) ”pe perioada celor 14 zile de suspendare, toţi contacţii direcţi din cadrul unităţii/instituţiei de învăţământ ai cazurilor confirmate vor fi izolaţi/carantinaţi la domiciliu”

Iar contacți direcți sunt considerați doar copiii/elevii, nu și părinții, potrivit autorităților sanitare.

Ministrul Muncii, Violeta Alexandru, a explicat procedura pentru bani de la stat și zile libere pentru părinți.

“Pentru noul an școlar, se vor acorda, prin OUG nr. 147/2020, zile libere plătite unuia dintre părinți pentru supravegherea copilului/copiilor atunci când, în baza anchetei epidemiologice a Direcției de Sănătate Publică din județ/Municipiul București, Comitetul Județean pentru Situații de Urgență decide suspendarea prezenței fizice, cursurile urmând a se desfășura în format online”, a declarat Violeta Alexandru, potrivit edupedu.ro.

Nu aceleași măsuri sunt și pentru părinții ai căror copii învață de acasă, deși la școală nu sunt cazuri de COVID-19.

“Revenirea copiilor la școală este importantă. La fel și a părinților la serviciu. Absența lor de la serviciu pe o durată lungă îi afectează în mod direct, în primul rând, pe dânșii pentru că vor avea de recuperat ulterior revenirii la muncă și, în al doilea rând, pe angajatori – oameni care au nevoie de ei pentru continuarea în bune condiții a activității societății/instituției”, a explicat Violeta Alexandru.

OUG 147/27 august 2020 arată că:

Se acordă zile libere unuia dintre părinți pentru supravegherea copiilor, în situația limitării sau suspendării activităților didactice care presupun prezența efectivă a copiilor în unitățile de învățământ și în unitățile de educație timpurie antepreșcolară, unde aceștia sunt înscriși, ca urmare a rezultatului anchetei epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, efectuată de direcția de sănătate publică județeană, respectiv a municipiului București, și având în vedere hotărârile comitetului județean pentru situații de urgență, respectiv Comitetului pentru Situații de Urgență al Municipiului București.

Prevederile se aplică părinților care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:

a) au copii cu vârsta de până la 12 ani sau au copii cu dizabilități cu vârsta de până la 26 de ani, înscriși în cadrul unei unități de învățământ sau de educație timpurie antepreșcolară;

b) celălalt părinte nu beneficiază, la rândul său, de zile libere

Prin părinte se înțelege:

a) părintele firesc, potrivit Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare;

b) adoptatorul;

c) persoana care are copilul/copiii în încredințare în vederea adopției;

d) persoana care are copilul în plasament sau sub tutelă;

e) persoana desemnată conform art. 104 alin. (2) din Legea nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările și completările ulterioare;

Prevederile ordonanței de urgență nu se aplică în cazul în care unul dintre părinți se află în una sau mai multe dintre următoarele situații:

a) este în concediul prevăzut la art. 2 alin. (1) sau art. 11 alin. (2) ori art. 31 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul și indemnizația lunară pentru creșterea copiilor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 132/2011, cu modificările și completările ulterioare;

b) este asistentul personal al unuia dintre copiii aflați în întreținere;

c) se află în concediu de odihnă/concediu fără plată;

d) are raportul de muncă suspendat pentru întreruperea temporară a activității angajatorului, în condițiile art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare;

e) nu realizează venituri din salarii și asimilate salariilor, venituri din activități independente, venituri din drepturi de proprietate intelectuală, venituri din activități agricole, silvicultură și piscicultură, supuse impozitului pe venit potrivit prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare.

Prin limitarea sau suspendarea activităților didactice care presupun prezența efectivă a copiilor se înțelege reducerea frecvenței participării copiilor la cursurile școlare și utilizarea tehnologiei și internetului sau a altor modalități alternative de educație pentru realizarea activităților prevăzute la art. 262 din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare”.

Au dreptul la zile libere plătite pe toată perioada în care se decide limitarea sau suspendarea activităților didactice care presupun prezența efectivă a copiilor în unitățile de învățământ și în unitățile de educație timpurie antepreșcolară.

Zilele libere se acordă la cererea părintelui, depusă la angajatorul acestuia.

Cererea este însoțită de o declarație pe propria răspundere a celuilalt părinte, de o copie a certificatului/ certificatelor de naștere al/ ale copilului/ copiilor sau a documentului care atestă calitatea celui care solicită zilele libere, precum și, dacă este cazul de o copie a certificatului de încadrare în grad de handicap al copilului ori adultului în vârstă de până la 26 de ani. Declarația pe propria răspundere a celuilalt părinte va conține elemente din care să rezulte că acesta nu a solicitat la locul său de muncă zile libere ce i s-ar cuveni potrivit prezentei ordonanțe de urgență, că nu are contractul de muncă suspendat pentru întreruperea temporară a activității angajatorului.Angajatorul este obligat să acorde zilele libere dacă angajatul solicită acest drept în baza prevederilor OUG 147/2020.

Indemnizația pentru fiecare zi liberă acordată se plătește din capitolul aferent cheltuielilor de personal din bugetul de venituri și cheltuieli al angajatorului și este în cuantum de 75% din salariul de bază corespunzător unei zile lucrătoare, dar nu mai mult de corespondentul pe zi a 75% din câștigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat. Indemnizația este în sumă brută și este supusă impozitării și plății contribuțiilor de asigurări sociale, de asigurări sociale de sănătate, precum și plății contribuției asiguratorii pentru muncă. Acestea se plătesc de angajator.



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

UPDATE FOTO INCENDIU în localitatea Valea Verde, comuna Sohodol. O casă a luat foc. Pompierii intervin cu două autospeciale

Publicat

Un incendiu a izbucnit sâmbătă seara în localitaeta Valea Verde din comuna Sohodol. Din primele informații, flăcările au cuprins o casă nelocuită.

Update: Potrivit ISU Alba, incendiul este localizat.
La sosirea forțelor de intervenție incendiul se manifesta pe o suprafață de aprox. 40 mp la nivelul acoperișului. Fără victime sau pericol de propagare.

Știrea inițială

Potrivit ISU Alba, Stația de pompieri Câmpeni împreună cu SVSU Sohodol intervin pentru localizarea și stingerea unui incendiu izbucnit la casa de locuit în localitatea Valea Verde, comuna Sohodol.

Din primele informații arde o casă nelocuită.

Pompierii intervin cu două autospeciale de stingere cu apă și spumă și o ambulanță SMURD.

Acțiunea este în dinamică, revenim cu detalii.

foto: ISU Alba

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

VIDEO: Vine iarna! Zăpadă de aproape jumătate de metru pe Transfăgărășan. Ninge în mai multe zone din țară

Publicat

În mai multe zone din țară deja ninge, iar pe Transfăgărășan zăpada atinge și jumătate de metru. De asemenea, a nins abundent în ultimele ore în Harghita, Vatra Dornei și în Bucegi.

Pe Transfăgărășan, ninge fără oprire, zăpada s-a depus peste drumuri, iar utilaje intervin, după cum se poate poate vedea în imaginile publicate, sâmbătă, de Salvamont Argeș.

Și vântul a bătut puternic, iar temperaturile au coborât până la minus zece grade Celsius.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

VIDEO REPORTAJ: Sebastian Ispas, artistul tatuator din Alba Iulia care imortalizează pe piele poveștile de viață ale clienților

Publicat

Tatuajele fac parte din evoluția omului în societate încă din cele mai vechi timpuri. De la simboluri sacre sau apartenența la un trib, tatuajele au evoluat și au devenit adevărate opere de artă pe canvasuri vii. 

Am vrut să aflăm povestea tatuajelor, dar mai ales povestea din spatele omului  care tatuează, așa că am stat de vorba cu Sebastian Ispas, unul dintre cei mai cunoscuți artiști tatuatori din județul Alba. 

L-am găsit pe Sebastian la treabă, în studioul său din Alba Iulia, ”Atelier 11”, deschis de aproape un an și jumătate.

”S-a născut mai mult ca o idee”

Sebastian tatuează de peste șapte ani, însă pasiunea pentru artă și desen este una genetică. Parcursul a fost unul firesc: ambii părinți artiști plastici și profesori în domeniu, a urmat Liceul de Arte din Alba Iulia, iar apoi o facultate de design la Timișoara.

tatuaje Sebastian Ispas

Prin vara lui 2014, i s-a înfiripat ideea de a tatua: ”Am zis că pot să fac, că e foarte ușor și cu multă sudoare și perseverență mi-am dat seama că pot să fac treaba asta la un nivel mai avansat”, ne-a spus Sebastian în timp ce lucra la un tatuaj.

Un mare ajutor și îndrumător la început de drum a fost pentru Sebastian, Marius Bercea, unul dintre cei mai vechi tatuatori din Alba Iulia.

”E o senzație unică”

Momentul în care pune acul pe pielea clientului este o senzație unică pentru Sebastian, dar în același timp e nevoie de multă responsabilitate și trebuie să ai foarte multă grijă.

tatuaje Sebastian Ispas

Primul tatuaj pe care l-a făcut a fost pe o prietenă, iar al doilea pe un alt prieten, acela fiind și primul tatuaj care l-a mulțumit pe acesta.

În timp, cu multă muncă, dedicație și sute de ore petrecute cu aparatul de tatuat în mână, tânărul din Alba Iulia a ajuns la nivelul la care este acum.

Însă, trebuie să fi într-o continuă evoluție și să te perfecționezi pe zi ce trece, ne-a mai spus Sebastian.

”Noi tatuatorii avem și un mic rol de psiholog”

Oamenii prin desene, prin tatuaj vor să își expună viața lor, povestea lor. Fiecare tatuaj în sine reprezintă o poveste, iar pentru a o tatua cât mai bine, tatuatorul afla povestea de viața a persoanei respective.

tatuaje Sebastian Ispas

Între tatuator și client trebuie să existe o încredere reciprocă: clientul să fie încrezător, că artistul poate duce la bun sfârștit un proiect, iar tatuatorul să fie mulțumit la finalul ședinței că totul a ieșit așa cum și-a propus el.

Clienții trebuie să se regăsească în tatuajele lor la sfărșitul proiectului. A tatuat toate categoriile sociale și oameni din diferite domenii: medici, avocați, polițiști, ospătari, frizeri.

Tatuajele încă sunt privite cu puțină reticiență, dar trendul este într-o continuă schimbare.

Fiecare tatuator își are clientul lui și fiecare client are tatuatorul lui, din punct de vedere financiar

”Sunt persoane cărora prețurile mele li se par un pic cam mari, altele care zic ca sunt oke, iar altele zic că e prea puțin, diferă de la caz la caz. De obicei oamenii nu conștientizează că treaba asta o fac pentru o viață, nu îmi dai mie banii, ții dai ție cu alte cuvinte”, a spus Sebastian despre partea financiară.

Se câștigă bani din tatuat, dar investiția este destul de mare, mai ales dacă ai salon. Chirii, consumabile, servicii, taxe la stat, toate trebuie să se regăsească în prețul unui tatuaj, a mai completat acesta.

tatuaje Sebastian Ispas

În concluzie, realizarea unui tatuaj, este în primul rând o încredere reciprocă între tatuator și client. Mai presus de partea financiară, povestea celui care își face tatuajul trebuie să se regăsească perfect în ceea ce a ieșit în urma interacțiunii dintre acul de tatuaj, tușul și pielea clientului.

Mai exact, prioritar pentru Sebastian este ca la finalul unui tatuaj realizat în salonul său din Alba Iulia, clientul să plece fericit, iar el să fie mulțumit de munca pe care a facut-o.

Un video reportaj realizat de Cristian Panu și Raul Baciu – alba24.ro. 

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

FOTO: SPAP Sebeș, lucrări de dezinfecție în toate școlile de pe raza municipiului

Publicat

Începând cu data de 15 octombrie, toate unitățile de învățământ de pe raza municipiului Sebeș își desfășoară activitatea în mediul on-line.

Având în vedere incidența cazurilor de îmbolnăvire cu virusul SARS-COV 2, autoritățile publice din Sebeș au prevăzut activități de dezinfecție în toate școlile din oraș, în această perioadă când prezența fizică a elevilor este suspendată, astfel încât, la reluarea cursurilor, acestea să fie pregătite pentru a primi elevii și cadrele didactice.

Lucrările de dezinfecție au fost efectuate de către Serviciul Public de Administrarea Patrimoniului (SPAP) Sebeș.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate