Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

DEFINITIVAT 2019: Miercuri, proba scrisă. MODELE de SUBIECTE și calendarul examenului. Detalii pentru candidați


Publicat

examen

Miercuri, 24 iulie, va avea loc proba scrisă în cadrul concursului de Definitivat 2019. Peste 100 de candidaţi din Alba s-au înscris la examen.

Cadrele didactice care promovează examenul dobândesc dreptul de practică în învăţământul preuniversitar. Apoi, profesorii pot evolua în carieră prin gradul didactic II și gradul didactic I.

AICI lista celor 112 candidaţi din Alba înscrişi la examen.

Pentru proba scrisă, Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare elaborează 3 variante de subiecte şi baremele de evaluare aferente.

Proba scrisă se desfăşoară începând cu ora 10.00, durata de redactare a lucrării fiind de 4 ore.

MODELE de SUBIECTE pentru Definitivat 2019, publicate de Ministerul Educației:

Română și Matematică – învățământ primar:

Def_083_Limba_romana_I_2019_var_model_LRO

Def_083_Limba_romana_I_2019_bar_model_LRO

Română – învățământ preșcolar:

Def_096_Limba_romana_E_2019_var_model_LRO

Def_096_Limba_romana_E_2019_bar_model_LRO

Matematică:

Def_109_Matematica_P_2019_var_model_LRO

Def_109_Matematica_P_2019_bar_model_LRO

Informatică:

Def_050_Informatica_P_2019_var_model_LRO

Def_050_Informatica_P_2019_bar_model_LRO

Limba Engleză:

Def_060_Limba_engleza_P_2019_var_model_LRO

Def_060_Limba_engleza_P_2019_bar_model_LRO

Geografie

Def_046_Geografie_P_2019_var_model_LRO

Def_046_Geografie_P_2019_bar_model_LRO

Toate modelele de subiecte și bareme, AICI.

Stagiul minim de practică obligatoriu pentru obţinerea definitivării în învăţământ are o durată de un an şcolar (sau ore de predare echivalente normei de un an), fiind un stagiu efectiv de predare la catedră, în sistemul naţional de învăţământ preuniversitar, ca personal didactic calificat conform studiilor absolvite, potrivit metodologiei de examen.

Candidaţii aflaţi pentru prima dată în situaţia efectuării stagiului de practică se pot înscrie la examen dacă în anul de stagiu desfăşoară activitate la catedră cu normă întreagă în calitate de cadru didactic calificat şi pot susţine proba scrisă dacă finalizează stagiul de practică obligatoriu în sesiunea respectivă.

Candidaţii pot susţine examenul naţional pentru definitivare în învăţământ fără taxă de cel mult trei ori. Prezentările ulterioare la examen sunt condiţionate de achitarea, la unitatea de învățământ desemnată centru de examen, a unei taxe în cuantum de 300 lei.

Etapele examenului

Etapa I – eliminatorie:

1. Susţinerea a două inspecţii de specialitate

Inspecţiile de specialitate în unitatea de învăţământ la care este încadrat candidatul sau, după caz, într-o altă unitate de învăţământ, cu avizul inspectorului şcolar pentru dezvoltarea resursei umane şi al directorului unităţii de învăţământ primitoare.

Inspecţiile de specialitate se efectuează la 4 activităţi didactice, se evaluează prin note de la 1 la 10 care nu pot fi contestate şi sunt valabile numai în sesiunea pentru care candidatul s-a înscris.

În situaţia în care candidatul este încadrat conform specialităţilor/programelor de studiu înscrise pe diploma/diplomele de absolvire/licenţă/master sau pe una dintre disciplinele pe care o poate preda conform Centralizatorului, respectiv este încadrat suplinitor calificat, inspecţiile la clasă se efectuează la disciplina pe care cadrul didactic este încadrat în anul şcolar respectiv.

În situaţia în care candidatul nu este încadrat conform specialităţilor/programelor de studiu înscrise pe diploma/diplomele de absolvire/licenţă/master sau pe una dintre disciplinele pe care o poate preda conform Centralizatorului, inspecţiile la clasă se efectuează la două activităţi didactice la disciplina pe care este încadrat în anul şcolar respectiv şi la două activităţi didactice la disciplina la care s-a înscris să susţină examenul.

Cadrele didactice titulare, aflate sub incidenţa prevederilor art. 255 alin. (1) – (3) şi (5) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, înscrise la examenul naţional de definitivare în învăţământ, trebuie să efectueze cel puţin 4 ore de predare, săptămânal, în anul susţinerii inspecţiilor de specialitate

2. Evaluarea portofoliului profesional

Portofoliul profesional personal este particularizat pentru una din clasele/grupele din norma didactică a candidatului şi evaluează nivelul de competenţă didactică a acestuia, urmărind adaptarea pregătirii psihopedagogice la specificul clasei/grupei selectate. În elaborarea portofoliului profesional personal, candidatul respectă precizările formulate în programa de pedagogie şi elemente de psihologie şcolară în vigoare, corespunzătoare funcţiei didactice ocupate.

Portofoliul profesional personal cuprinde:

a) curriculum vitae;

b) o scrisoare de intenţie, având între 200 şi 400 de cuvinte, în care se prezintă motivaţia participării la examenul de definitivat, obiectivele şi aşteptările proprii în formarea personală ca profesor, autoaprecierea activităţii/experienţei câştigate pe parcursul semestrului, autoaprecierea portofoliului profesional şi propuneri de ameliorare;

c) un raport de progres şcolar, însoţit de următoarele documente-suport:

– planificările: anuale, semestrială şi pe unităţi de învăţare;

– minimum 10 proiecte didactice, pentru tipuri de lecţii diferite;

– instrumente de evaluare (un test predictiv, cu baremul aferent, rezultatele testării, măsuri);

– catalogul profesorului;

– resursele didactice adaptate nivelului clasei/grupei;

Autoevaluarea portofoliului profesional, conform grilei de evaluare prevăzute în anexa nr. Portofoliul profesional personal este notat cu note între 1 şi 10. Nota acordată nu poate fi contestată.

Etapa a II-a – finală: o probă scrisă

Proba scrisă a examenului se susține la:

a) disciplina de specialitate şi metodica predării acesteia – pentru profesori din învăţământul de masă şi din învăţământul special, antrenori şi cadre didactice medicale cu studii superioare;

b) limba şi literatura română şi matematică, metodica predării acestora – pentru învăţători, institutori şi profesori pentru învăţământul primar din unităţile şcolare cu limba de predare română;

c) limba şi literatura română şi universală pentru copii, limba şi literatura maternă, matematică, metodica predării acestora la clasele cu predare în limbile minorităţilor – pentru învăţători, institutori şi profesori pentru învăţământul primar din unităţile şcolare cu limba de predare în una dintre limbile minorităţilor naţionale;

d) limba română şi literatura pentru copii, metodica activităţii instructiv-educative din învăţământul preşcolar – pentru educatoare, institutori şi profesori pentru învăţământul preşcolar din unităţile preşcolare cu predare în limba română;

e) limba şi literatura română şi universală pentru copii, limba şi literatura maternă, metodica predării acestora – pentru educatoare, institutori şi profesori pentru învăţământul preşcolar din unităţile preşcolare cu limba de predare în una dintre limbile minorităţilor naţionale;

f) limba română şi literatura pentru copii, matematică, metodica predării acestora sau terapie educaţională complexă şi integrată – pentru învăţători-educatori, învăţători, învăţătorii-tineranţi, institutori, profesori pentru învăţământul primar din învăţământul special cu predare în limba română;

g) limba şi literatura română şi universală pentru copii, limba şi literatura maternă, matematica, metodica predării acestora la clasele cu predare în limbile minorităţilor sau terapie educaţională complexă şi integrată – pentru învăţători, învăţători-itineranţi, institutori, profesori pentru învăţământul primar din învăţământul special cu predare în una dintre limbile minorităţilor;

h) limba română şi literatura pentru copii, metodica activităţii instructiv-educative în învăţământul preşcolar sau terapie educaţională complexă şi integrată – pentru educatoare, institutori, profesori pentru învăţământul preşcolar din învăţământul special cu predare în limba română;

i) limba şi literatura română şi universală pentru copii, limba şi literatura maternă, metodica predării acestora sau terapie educaţională complexă şi integrată – pentru educatoare, institutori, profesori pentru învăţământul preşcolar din învăţământul special cu predare în una dintre limbile minorităţilor;

j) disciplina de specialitate şi didactica acesteia – pentru maiştri-instructori, antrenori şi cadre didactice medicale cu studii medii

Reguli pentru proba scrisă

Prezentarea comisiei la centrul de examen se face în intervalul orar 7.00 – 7.30, pe baza buletinului/cărţii de identitate şi a delegaţiei de serviciu.

Accesul candidaţilor în centrul de examen la proba scrisă se face în intervalul 8.00 – 8.45, pe baza actului de identitate valabil – carte de identitate, carte de identitate provizorie sau buletin de identitate – ori, în lipsa acestuia, pe baza paşaportului în termen de valabilitate.

Candidaţii şi asistenţii supraveghetori nu pot avea asupra lor, în sala de examen, obiecte sau materiale din următoarele categorii: genţi, poşete, ziare, reviste, cărţi, caiete, mijloace electronice de calcul, telefoane mobile sau orice alte mijloace care intermediază/facilitează comunicarea la distanţă, alte obiecte/materiale a căror utilizare afectează desfăşurarea examenului în condiţii de legalitate, echitate şi obiectivitate. Materialele şi/sau obiectele nepermise vor fi depuse în sala de depozitare a obiectelor personale, înainte de intrarea în sala de examen.

Candidaţii care introduc în sala de examen materiale nepermise, din categoria acelora menţionate sau compatibile cu acelea, chiar dacă nu le utilizează în momentul în care sunt depistaţi, sunt eliminaţi din examen pentru tentativă de fraudă, prin decizie motivată a preşedintelui comisiei de examen, situaţie în care asistenţii supraveghetori sau membrii comisiei de examen încheie un proces-verbal.

Preşedintele comisiei de examen, împreună cu secretarul comisiei, distribuie în sălile de examen plicurile secretizate cu subiecte, astfel încât, la ora 10.00, acestea să poată fi desfăcute, în prezenţa candidaţilor.

În structura lucrării scrise, subiectul de specialitate are o pondere de 60%, iar subiectul de metodică de 30%, 10% din punctaj fiind acordat din oficiu.

Fiecare lucrare scrisă este evaluată independent, în săli separate, de doi profesori evaluatori, şi apreciată separat, cu note de la 10 la 1, incluzând şi punctul/punctele din oficiu, conform baremului de evaluare şi notare, fără a se face însemnări pe lucrare.

Fiecare evaluator stabileşte, prin raportare la baremul de evaluare şi notare, nota lucrării scrise. Pentru validarea evaluărilor, diferenţa dintre notele acordate de cei doi evaluatori nu trebuie să fie mai mare de 1 punct.

Examenul se susţine în limba română.

Cadrele didactice care predau la clase cu predare integrală în limbile minorităţilor naţionale pot susţine probele examenului în limba minorității naționale la care asigură predarea.

Definitivarea în învăţământ poate fi obţinută, în baza specialităţilor/programelor de studiu înscrise pe diploma/diplomele de absolvire/licenţă/master pe care candidatul le deţine, la una dintre disciplinele pe care cadrul didactic o poate preda.

Nota obţinută la examen se calculează după formula: ND = (NI1 + NI2 + NP + 7NS) / 10, unde ND reprezintă nota la examen, NI1 reprezintă nota inspecţiei de specialitate 1, NI2 reprezintă nota inspecţiei de specialitate 2, NP reprezintă nota acordată pentru portofoliul profesional personal, iar NS reprezintă nota la proba scrisă. Nota minimă de promovare a examenului este 8 (opt).

Calendar examen Definitivat 2019:

până la 31 mai: efectuarea inspecțiilor de specialitate

3 – 14 iunie: completarea dosarelor și validarea datelor de înscriere existente în aplicația electronică

24 iulie: susţinerea probei scrise

31 iulie: afişarea rezultatelor

31 iulie – 1 august: înregistrarea contestaţiilor

1 – 5 august: soluționarea contestaţiilor

5 august: afişarea rezultatelor finale

6 – 9 august: transmiterea la Ministerul Educației Naționale a tabelelor nominale cu candidaţii admişi

9 – 14 august: validarea rezultatelor examenului prin ordin al ministrului educației naționale

 



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

VIDEO: ACCIDENT la ieșire de pe A1 Sebeș-Sibiu, zona Veștem – DN1, cu trei mașini implicate. Două dintre acestea au luat foc

Publicat

Un accident rutier în care au fost implicate trei autoturisme s-a petrecut vineri seara la ieșirea de pe A1 Sebeș-Sibiu, zona Veștem (DN1). Două dintre mașini au luat foc după impact.

Potrivit ISU Sibiu, pompierii Detașamentului Sibiu au intervenit de urgență cu 2 autospeciale de stingere cu apă și spumă și două echipaje SMURD.

La fața locului a intervenit și un echipaj SAJ.

 

Din informațiile primite de la fața locului persoanele implicate s-au autoevacuat și nu se află în pericol.

UPDATE: Potrivit SAJ Sibiu, două persoane au fost transportate la UPU. Un bărbat de 32 de ani a suferit un traumatism la picior.

UPDATE, ora 23.09: Potrivit ISU Sibiu, la accidentul de pe DN1 Veștem-Sibiu (ieșirea de pe A1), echipajele de pompieri militari au intervenit pentru limitarea și lichidarea incendiului care se manifesta la două autoturisme ca urmare a coliziunii, concomitent cu evaluarea și acordarea de îngrijiri medicale de către echipajele SMURD și SAJ a persoanelor implicate.

Din cele patru persoane implicate, două au necesitat transportul la spital.

Un tânăr de circa 29 de ani cu dureri cervicale și membru inferior stâng a fost transportat de SMURD la spital și alt tânăr de circa 32 de ani a fost transportat la spital de echipajul SAJ Cisnădie.

Cele două mașini care au luat foc au ars în totalitate.

sursă imagini: Info Trafic Sibiu (Facebook), ISU Sibiu

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Raport CE: 22% dintre angajaţii înalt calificaţi din România au plecat la muncă în alte țări

Publicat

locuri munca

Circa 22% dintre angajaţii înalt calificaţi din România au plecat la muncă în alte ţări membre ale UE, conform datelor din raportul anual al Comisiei Europene privind mobilitatea forţei de muncă intra-UE pentru anul 2020.

Angajaţii cu înaltă calificare sunt cei care lucrează cel mai frecvent ca profesionişti în afaceri şi administraţie, ştiinţă şi inginerie sau în învăţământ.

Astfel, 456.000 de români înalt calificaţi lucrau în altă ţară membră a Uniunii Europene în anul 2019.

„Uitându-ne la persoanele cu mobilitate cu înaltă calificare ca proporţie din cetăţenii cu înaltă calificare care încă trăiesc în ţara lor de origine, apar câteva modele interesante. Proporţia este cea mai mare în România, unde imigranţii români cu înaltă calificare reprezintă 22% din numărul cetăţenilor cu calificare înaltă din România. Al doilea cel mai mare astfel de grup este cel din Bulgaria (13%), urmat de Portugalia (10%) şi Polonia (8%)“, explică raportul Comisiei Europene.

sursă: Mediafax

Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

BNR: Un român trebuie să muncească aproape nouă ani pentru a-şi cumpăra un apartament cu două camere

Publicat

blocuri apartamente 2

Un român ar trebui să muncească circa 8,5 ani pentru a-şi putea cumpăra un apartament cu două camere, fără a apela la sprijin financiar printr-un credit bancar.

În cazul unei locuinţe cu trei camere durata creşte la peste 11 ani (raportul preţ pe venit), arată datele publicate de BNR.

Raportul privind Stabilitatea Financiară publicat de BNR mai arată că expunerile în raport cu piaţa imobiliară rezidenţială, formate din credite ipotecare şi credite de consum garantate, s-au situat în martie 2021 la nivelul de 101,8 miliarde de lei, în creştere cu 7% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent şi reprezintă 68% din stocul total de împrumuturi acordate populaţiei, indică raportul băncii centrale.

Potrivit acestuia, rolul semnificativ al creditelor ,,Prima Casă” a continuat să se menţină în perioada analizată, însă se regăseşte pe un trend descrescător, acestea reprezentând 18% din fluxul de credit nou ipotecar acordate populaţiei în ultimele 12 luni şi, respectiv, 39% din stocul total de împrumuturi ipotecare (la martie 2020) , în scădere cu 3 puncte procentuale faţă de martie 2019.

Indicele privind accesul la piaţa creditului ipotecar, care măsoară venitul median al unei gospodării în raport cu veniturile necesare pentru achiziţionarea unei locuinţe cu un avans de 25%, grad de îndatorare relative la venituri de 45% şi maturitate de 25 de ani, pune în evidenţă faptul că venitul mediu al unei gospodării tipice, conform datelor la luna decembrie 2020, era aproximativ egal cu venitul necesar pentru achiziţionarea unei locuinţe, înregistrând o îmbunătăţire faţă de nivelul înregistrat la finalul anului 2019 .

“Începând cu anul 2015, indicele de accesibilitate a fluctuat între 90% şi 100%, indicând o evoluţie a preţurilor imobiliare în linie cu veniturile populaţiei. Consecinţă a creşterii accesibilităţii, creditul nou acordat populaţiei a urmat şi el un trend ascendent”, specifică raportul BNR.

Concentrarea regională a împrumuturilor ipotecare urmează asimetria în dezvoltarea economică de la nivelul regiunilor. Astfel, împrumuturile acordate în Bucureşti şi Ilfov reprezintă 31% din totalul creditelor, iar judeţele Cluj, Timiş, Constanţa, Iaşi şi Braşov reprezintă 26% (date la martie 2021).

Raportul BNR mai menţionează că gradul de acoperire a împrumuturilor prin garanţii (loan-to-value – LTV) pentru creditele noi, respectiv pentru creditele ipotecare aflate în stoc acordate sectorului populaţiei, cu excepţia creditelor oferite prin programul guvernamental „Prima casă”, a fost de 78%, respectiv 72% (valori mediane) în martie 2021, în uşoară scădere faţă de valorile înregistrate în aceeaşi perioadă a anului precedent, indicatorul menţinându-se la un nivel adecvat din punct de vedere prudenţial.

sursă: Mediafax

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

IPJ Alba: Peste 1000 de persoane verificate în 48 de ore, pentru respectarea măsurilor în pandemie. Câte au fost sancționate

Publicat

Peste 1000 de persoane au fost verificate pentru respectarea măsurilor impuse în pandemie în județul Alba, în ultimele 48 de ore. Potrivit IPJ Alba, 12 dintre acestea au fost sancționate.

Inspectoratul de Poliție Județean Alba a continuat activitățile de verificare a modului în care se respectă prevederile Legii nr. 55 din 2020, privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19.

În ultimele 48 de ore, au fost verificate 349 de persoane aflate în carantină, 70 aflate în izolare și au fost organizate 22 de acțiuni punctuale în cadrul cărora au fost verificate 519 persoane. Alte 75 de persoane au fost verificate în cadrul altor activități în contextul pandemiei.

Au fost controlate 25 de societăți comerciale/ persoane fizice autorizate, 92 de terase, restaurante, fastfood-uri și 36 de mijloace de transport, din care 20 mijloace de transport în comun.

Echipele de control au depistat și sancționat 12 persoane care nu au respectat măsurile de protecție individuală.

”Amintim faptul că purtarea măștii de protecție este, în continuare, obligatorie în spațiile publice închise, în mijloacele de transport în comun, la locul de muncă, spațiile comerciale, precum și în spațiile publice deschise, cum ar fi, fără a se limita la acestea, piețe, târguri, bâlciuri, talciocuri, stații pentru transport în comun.

Stimați cetățeni, vă recomandăm să nu vă expuneți la riscul de a vă infecta. Acțiunile de control vor continua”, a transmis IPJ Alba.

foto: arhivă

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate