Connect with us
Publicitate

Actualitate

DOSARUL accidentului aviatic din Apuseni. Parchetul General: Raportul de expertiză tehnico-ştiinţifică va fi depus până în 18 aprilie

Publicat

avion prabusit ApuseniParchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie transmite precizări în cauza privind accidentul aviatic din Apuseni. Potrivit PÎCCJ, concluziile raportului de expertiză tehnico-ştiinţifică în acest dosar vor fi cunoscute cel târziu în 18 aprilie 2017. Reamintim că în 20 ianuarie s-au împlinit trei ani de la accidentul tragic de pe Vârful Petreasa, în urma căruia şi-au pierdut viaţa pilotul Adrian Iovan şi studenta Aura Ion. În acest timp, au fost audiate sute de persoane şi s-au solicitat mai multe expertize tehnice.

Vezi şi VIDEO: Trei ani de la ACCIDENTUL aviatic din Apuseni. Se aşteaptă concluzii oficiale în anchetă, de la Parchetul General

“Împrejurările în care s-a produs catastrofa aviatică din data de 20 ianuarie 2014, precum şi modul de acţiune al structurilor cu atribuţii în ceea ce priveşte localizarea, căutarea şi salvarea victimelor evenimentului aviatic, constituie obiectul unui dosar aflat în lucru la Secţia Parchetelor Militare din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.

Prin ordonanţa din data de 14 ianuarie 2016, completată prin ordonanţa din 11 februarie 2016, s-a dispus efectuarea unei expertize tehnico-ştiinţifice judiciare pentru lămurirea circumstanţelor în care a avut loc catastrofa aviatică şi stabilirea cauzei/cauzelor producerii acesteia, urmând ca expertul tehnic judiciar desemnat să depună la dosar raportul de expertiză până la data de 18 aprilie 2017.

Prin ordonanţa din data de 18 aprilie 2016 s-a dispus efectuarea unei expertize tehnico-ştiinţifice judiciare metalurgice având ca obiect determinarea cauzelor şi împrejurărilor, respectiv a datei/momentului în care s-a produs ruperea antenei fir instalată pe aeronavă, antenă destinată emiterii unui mesaj digital codificat. Pe 28 decembrie 2016 expertul tehnic judiciar desemnat a depus la dosar raportul de expertiză tehnico-ştiinţifică judiciară metalurgică.

În cauză, cercetările urmează a fi continuate/finalizate, în funcţie şi de concluziile raportului de expertiză ce va fi depus până la data de 18 aprilie 2017.

Cercetările efectuate până în prezent s-au derulat cu respectarea garanțiilor procesuale și a drepturilor tuturor părților, inclusiv a celor exercitate prin intermediul apărătorilor aleşi, cărora, la cerere şi în condiţiile legii, li s-a asigurat studierea dosarului, eliberarea, în copie, a actelor de urmărire penală efectuate în cauză, respectiv prezenţa la activităţile de urmărire penală”.

Pilotul Adrian Iovan şi studenta Aurelia Ion şi-au pierdut viaţa după ce un avion de mici dimensiuni la bordul căruia se afla un echipaj medical a aterizat forţat, la 20 ianuarie 2014, într-o zonă din Munţii Apuseni, la peste 1.400 de metri altitudine, la graniţa judeţelor Cluj şi Alba. La bord se mai aflau copilotul Răzvan Petrescu şi patru medici – Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Spitalul Elias, Cătălin Pivniceru de la Spitalul „Sf. Maria” şi Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beiuş, judeţul Bihor.

Membrii echipajului se aflau într-o misiune medicală: urmau să preleveze ficatul, rinichii și corneele de la o donatoare care suferise un accident vascular cerebral.

În misiunea de salvare au fost implicați peste 70 de pompieri, jandarmi montani, polițiști și salvamontiști, din județele Cluj, Alba, Mureș și Bihor. În ajutorul lor au sărit și sute de localnici. Ei au fost primii care au ajuns la locul tragediei, după ora 21:00, locul fiind greu accesibil, cu zăpadă și ceață densă.

În urma accidentului au decedat comandantul avionului și o studentă la medicină: Adrian Iovan și Aura Ion. Copilotul Răzvan Petrescu a fost găsit în stare critică, medicii Valentin Calu, Cătălin Pivniceru și Sorin Ianceu au avut fracturi multiple, iar doctorul Radu Zamfir a fost rănit ușor. El le-a acordat celorlalți primul ajutor în orele lungi de așteptare până la sosirea salvatorilor.

În 19 octombrie 2015, Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (CIAS) a dat raportul final în acest caz. Potrivit CIAS, aeronava implicată în accidentul aviatic din Munții Apuseni la începutul anului 2014 s-a confruntat cu un givraj sever la nivelul carburatoarelor, ceea ce a determinat oprirea motoarelor.

În raport se arată că una dintre cauzele favorizante ale tragediei a fost decizia eronată a comandantului aeronavei de a zbura o lungă perioadă de timp în condiții de givraj.

Citiți și: VIDEO: FILMARE AERIANĂ de la locul ACCIDENTULUI AVIATIC din Apuseni: Ce au văzut pasagerii în momentul în care s-au prăbușit

Citiți și: FOTO: Accident aviatic în Apuseni: Un avion cu șapte pasageri a căzut între Alba şi Cluj. Au fost găsiți după 6 ore. Pilotul și o tânără au decedat

Potrivit CIAS, avionul era pilotat de Răzvan Petrescu, dar comandantul de zbor era pilotul Adrian Iovan, iar acesta a luat mai multe decizii eronate. Potrivit investigatorului, Iovan avea peste 14.000 de ore de zbor, însă pe aeronave performante şi nu avea experienţă pe tipul de avion implicat în accidentul din Apuseni. „S-au urcat într-o aeronavă pe care nu au mai văzut-o de 11 luni”, a spus atunci Eugen Suciu, investigator CIAS.

Vezi VIDEO ACCIDENTUL aviatic din Apuseni. Raport final CIAS: Motoare oprite în aer din cauza stratului de gheaţă şi decizie eronată a pilotului

În octombrie 2016, procurorul general al României, Augustin Lazăr, anunţa că se aştepa finalizarea raportului unei noi expertize. „Este într-adevăr o cauză care a ridicat câteva probleme, în general probleme tehnice. În acest moment este o nouă expertiză care este în curs de efectuare. Din păcate, în materie de accidente aviatice, rapoartele de expertiză vin după o perioadă de timp. Este în curs o nouă expertiză care este efectuată şi sperăm că într-un timp rezonabil, de fapt am indicii că în această toamnă vom avea raportul de expertiză şi vom putea da o soluţie corectă”, a spus Lazăr.

Procurorii de la Parchetul Militar au cerut noi expertize, în străinătate, în cazul accidentului aviatic din Munții Apuseni, vrând să afle momentul și modul în care antena transmițătorului s-a rupt.

Vezi şi Cazul accidentului aviatic din Munții Apuseni: Procurorii militari cer noi expertize. Ce alte date sunt solicitate

Desfășurarea intervenției la accidentul aviatic din Munții Apuseni a pus la grea încercare toate forțele participante, necesitând o analiză complexă a tuturor datelor și adaptarea permanentă a răspunsului în funcție de situația operativă existentă: condiții de relief, meteorologice și infrastructură rutieră. Este una dintre concluziile prezentate în raportul de evaluare a a activităţii desfăşurate de Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă (CJSU) Alba în anul 2014.

 

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate