Actualitate
FOTO: IȘJ Alba a prezentat calitatea și starea învățământului preuniversitar din județul Alba, în anul școlar precedent
Inspectoratul Şcolar Județean Alba a prezentat luni, 5 decembrie, analiza privind calitatea și starea învățământului preuniversitar din județul Alba, în anul școlar 2015 – 2016.
La întâlnirea organizată de Inspectoratul Școlar Județean Alba în amfiteatrul A9 al Universității „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia, cu ocazia evaluării sistemului preuniversitar de educație din anul școlar 2015 – 2016, au fost prezenți inspectorul școlar general Marcela Dărămuș, prefectul județului Alba Mihaela Albu, ÎPS Arhiepiscop Irineu, rectorul Universității „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia Daniel Breaz, reprezentanți ai ISU Alba, IPJ Alba, DSP Alba, cadre didactice și alte persoane.
„Într-o lume marcată de crize de tot felul și îndeosebi de o criză morală înspăimântătoare, educația bună, educația sănătoasă este tot mai necesară”, le-a transmis celor prezenți ÎPS Arhiepiscop Irineu.
Directorul Direcției de Sănătate Publică Alba, Alexandru Sinea, a menționat câteva aspecte legate de colaborarea dintre DSP Alba și IȘJ Alba. „Ca o realizare concretă aș vrea să menționez faptul că din luna septembrie până acum au fost autorizate din punct de vedere sanitar aproximativ 20 de unități de învățământ, iar alte unități sunt în curs de autorizare. Aș vrea să mai menționez că la nivelul DSP am început să organizăm niște întâlniri cu medicii școlari din întreg județul și suntem în curs de elaborare a unui studiu privind asistența medicală școlară. Am cerut fiecărei autorități publice locale să ne prezinte o situație cu medicii școlari și cu numărul de copii pe care aceștia îi au în grijă. În anul 2017, în colaborare cu IȘJ Alba, vrem să venim cu propuneri și să sprijinim îmbunătățirea activității de medicină școlară”, a transmis Alexandru Sinea.
Potrivit inspectorului școlar general al IȘJ Alba, Marcela Dărămuș, la nivelul județului, peste 80 la sută dintre unitățile de învățământ au autorizație sanitară.
Adjunctul ISU Alba, colonelul Felix Pintea, a transmis că în anul școlar precedent au fost instruiți, în domeniul situațiilor de urgență, aproape 12.000 de copii din județ. Acesta a mai precizat că jumătate dintre unitățile de învățământ din județ au autorizații de securitate la incendiu sau obiectivele respective nu se autorizează din punct de vedere al securității la incendiu. Astfel, peste 40% dintre unitățile de învățământ trebuie să facă demersurile necesare pentru a intra în legalitate.
Comisarul șef Cioancă Sorin a prezentat mai apoi câțiva indicatori din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Alba.
„La nivelul anului școlar 2015-2016, la nivelul IPJ Alba nu au fost înregistrate evenimente deosebite în mediul școlar. Infracțiunile sunt simple, infracțiuni de furt, de amenințare, de distrugeri, avem și o singură infracțiune de purtare abuzivă. Sunt 25 de infracțiuni școlare în anul 2015-2016, este în scădere procentul cu 1% față de anul anterior. Infracțiunile sunt săvârșite în incinta unităților de învățământ, 24 dintre ele fiind înregistrate în mediul urban iar doar una singură în mediul rural. Infracțiunile de furt se referă la obiecte de îmbrăcăminte sau obiecte de valoare cum sunt telefoanele mobile. Nu am avut cazuri de violență deosebită”, a precizat comisarul șef Cioancă Sorin.
În cea de-a doua parte a întâlnirii, inspectorul școlar general Marcela Dărămuș a prezentat obiectivele prioritare ale Inspectoratului Școlar Județean Alba în anul școlar 2015-2016, dar și prioritățile strategice, printre care accesibilitatea la educație, creșterea calității actului educațional, asigurarea permanentă a comunicării eficiente, perfecționarea calității actului de predare – învățare – evaluare și consolidarea rolului școlii ca principală instituție de educație.
Astfel, în ceea ce privește diagnoza mediului intern și extern, au fost identificate următoarele puncte tari:
– personal didactic cu o bună pregătire, care deține competențe în domeniul managerial și bogată experiență profesională
– menținerea, la un nivel ridicat, peste 76%, a ponderii posturilor didactice ocupate de titulari
– număr mare de cadre didactice preocupate de propria formare și dezvoltare profesională
– preocuparea personalului din învățământ pentru inovare, pentru diseminare de bune practici
– existența unor instituții conecxe (CCD, CJRAE) care participă în mod activ și dinamic la evoluția actului educațional
– încurajarea performanței – un număr mare de elevi premiați la concursurile și olimpiadele școlare naționale și internaționale
– dotarea celor mai multe unități de învățământ cu aparate și echipamente pentru laboratoare, tehnică de calcul performantă, mobilier și microbuze școlare, prin programe guvernamentale
– funcționarea eficientă la nivelul județului a cabinetelor școlare de asistență psihopedagogică
– derularea unor programe și proiecte având ca scop creșterea accesului la educație pentru grupurile dezavantajate
– asigurarea unei comunicări eficiente cu unitățile școlare și partenerii educaționali, prin utilizarea site-ului IȘJ
În ceea ce privește punctele slabe, au fost identificate următoarele:
– decalajul existent între școlile din mediul urban și cele din mediul rural, în privința atragerii și a menținerii personalului didactic calificat
– insuficienta informare a unor cadre didactice asupra noutăților legislative, implicând o participare redusă la actul decizional
– disfuncții, apărute în anumite comunități, în colaborarea și comunicarea dintre managerii unităților școlare și autoritățile locale
– neasumarea, în unele cazuri, a responsabilității în exercitarea actului managerial
– manifestarea unor situații de abordare formală a procesului a procesului de formare continuă, la nivelul unor comisii metodice din școli
– necorelarea, în unele unități școlare din județ, a ofertei educaționale cu realități socio-economice ale zonei și cu interesele beneficiarilor direcți și ale comunității
– existența unor licee tehnologice cu promovabilitate scăzută la examenul de bacalaureat național
– menținerea la cote îngrijorătoare a absenteismului în rândul elevilor din învățământul secundar, în unele situații ajungându-se la abandon școlar
Rețeaua școlară din județul Alba a cuprins, în anul școlar 2015-2016, 512 unități de învățământ de masă, 2 unități de învățământ special și 13 de învățământ particular. Dintre unitățile de învățământ de masă, 129 au personalitate juridică, iar 383 sunt structuri. În ceea ce privește unitățile de învățământ particular, 9 sunt autorizate.
De asemenea, rețeaua școlară cuprinde grădinițe – 11 cu personalitate juridică și 224 de structuri, școli primare – 121 structuri, școli gimnaziale – 84 cu personalitate juridică și 38 structuri, licee și colegii – 34, școală postliceală – 1, învățământ special – 2.
În anul școlar 2015-2016 s-au operat modificări în rețeaua unităților de învățământ preuniversitar, prin desființarea unor unități arondate (structuri), respectiv: Școala Primară Tibru, Școala Primară Poșaga de Sus, Școala Primară Sucești, Școala Primară Bucuru, Grădinița cu program normal Sibișeni, Grădinița cu program Muncel, Grădinița cu program normal Sărtaș. De asemenea, a fost înființată o unitate cu personalitate juridică, respectiv Școala Gimnazială Germană Sebeș.
În ceea ce privește autorizarea unităților de învățământ se observă creșterea continuă și constantă a procentului privind unitățile de învățământ care au autorizare sanitară de funcționare, respectiv de la 58,39% în anul școlar 2011-2012 la 80,43% în prezent.
În județul Alba, în anul școlar 2015-2016 erau un număr de 52.405 elevi, dintre care 9.258 preșcolari, 15.136 elevi în învățământul primar, 12.227 elevi în învățământul gimnazial, 12.865 elevi în învățământul liceal, 1.521 elevi în învățământul profesional, 746 elevi în învățământul special, 924 elevi în învățământul postliceal și 1.223 elevi în învățământul particular.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News