Educație
Modificări esențiale în Legea Învățământului Superior: Echivalări, Cod Administrativ și Diplome de Master
Ministerul Educației propune schimbări semnificative în Legea Învățământului Superior, vizând echivalarea diplomelor și modificarea Codului Administrativ, într-un context marcat de intense dezbateri și schimbări legislative recente.
Astfel, printre modificările esențiale se află și echivalarea diplomelor de master pentru cei care au absolvit studiile superioare înaintea introducerii sistemului Bologna, prin care peste patru ani de studiile la facultăți puteau fi echivalate cu master.
Contextul legislativ și schimbările propuse
După o perioadă marcată de 10 luni de dezbateri și proceduri rapide în Parlament, Legea Învățământului Superior, promulgată recent, pare să necesite revizuiri. Principalele schimbări propuse de Ministerul Educației se axează pe echivalarea diplomelor de studii de lungă durată cu diplome de master și ajustări în Codul Administrativ.
De la echivalare la controversă
Potrivit Edupedu.ro schimbările propuse ar putea afecta mulți dintre cei care au urmat studii superioare înainte de introducerea sistemului Bologna. Proiectul de OUG se dorește a clarifica și uniformiza echivalarea studiilor, revenind la o formulare asemănătoare Legii Educației Naționale 1/2011. Astfel, diplomele obținute în urma studiilor de lungă durată din perioada anterioară sistemului Bologna vor fi considerate echivalente cu diplomele de studii universitare de master.
Modificări în Codul Administrativ. Motivarea modificărilor
Pe lângă echivalarea diplomelor, OUG vizează și modificări în Codul Administrativ pentru a se alinia cu prevederile noii legi a Învățământului Superior. Printre altele, aceste modificări se referă la criteriile necesare pentru ocuparea unor funcții publice, punând accent pe necesitatea unei diplome de master sau echivalente.
”Prin aplicarea noii norme se ajunge la aplicarea neunitară și tratamentul discriminatoriu la nivelul diferitelor domenii de activitate și situații în care aceste diploma sunt utilizate și acordă drepturi, inclusiv în ceea ce privește dreptul la muncă, sau chiar în interiorul aceluiași domeniu de activitate.
Semnalăm de exemplu, că în administrația publică există atât funcționari publici cât și personal contractual, angajați anterior implementării ciclurilor Bologna, pentru unii dintre aceștia existând norme exprese cu privire la păstrarea unor drepturi pentru alții nu.
Astfel, începând cu anul 2011, pentru situațiile în care diploma de licență obținută anterior aplicării ciclurilor de tip Bologna a corespuns domeniilor solicitate pentru ocuparea unei funcții publice de conducere, aceasta a fost acceptată ca echivalentă (conform prevederilor alin. (2) al art. 153 din Legea educației naționale nr. 1/2011 cu diploma de studii universitare de master, solicitată conform prevederilor art. 57 alin. (7) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcționarilor publici, respectiv conform art. 465 alin. (3) după intrarea în vigoare a OUG nr. 57/2019 privind Codul administrativ).
Începând cu intrarea în vigoare a Codului administrativ, prevederile privind studiile universitare de master în domeniul administrației publice, management sau în specialitatea studiilor necesare ocupării funcției publice se aplică și pentru ocuparea funcțiilor publice din categoria înalților funcționari publici – art. 394, alin. (4) lit. c) din OUG nr. 57/2019 privind Codul administrativ.
Această condiție s-a aplicat doar pentru posturile ocupate ulterior intrării în vigoare a Codului administrativ, norma tranzitorie de la art. 614 alin. (1) prevăzând expres faptul că funcționarilor publici care au îndeplinit condițiile prevăzute de lege pentru ocuparea funcției publice la data numirii în funcția publică nu li se aplică condiția de la art. 394 alin. (4) lit. c).
Având în vedere faptul că alinierea directă la prevederile Legea învățământului superior nr. 199/2023 poate duce la interpretări abuzive și neunitare la nivelul instituțiilor publice, putând conduce chiar la eliberări din funcție și la procese, cu efecte negative asupra activității instituțiilor publice, sunt întrunite condițiile extraordinare care necesită o soluție urgentă, care să permită continuarea desfășurării activității la nivelul administrației publice în bune condiții și neafectarea drepturilor titularilor diplomelor echivalate cu diplomele de master anterior implementării ciclurilor de studii Bologna”.
Vezi integral:
Nota_fundamentare_Proiect_OUG_modificare_acte_normativ
Proiect_OUG_modificare_acte_normativ
Implicații și următorii pași
În lumina acestor schimbări propuse, se așteaptă feedback din partea publicului și o eventuală implementare rapidă. Rămâne de văzut cum va evolua situația și care vor fi implicațiile acestor modificări pentru studenții și absolvenții din sistemul de învățământ superior românesc.
Proiectul de OUG pus în consultare de Ministerul Educației prevede modificarea art. 57 alin (2), cu următorul următorul cuprins:
“(2) Diploma de absolvire sau de licenţă a absolvenţilor învăţământului superior de lungă durată din perioada anterioară aplicării celor trei cicluri tip Bologna este echivalentă cu diploma de studii universitare de master în specialitate.”
Ce prevede noua Lege a Învățământului Superior
Ce prevede Legea Învățământului Superior 199/2023, adoptată de Parlament în mai și promulgată de Președinte cu mai puțin de două luni în urmă:
“Art. 157 (2) Diploma de licență a absolvenților unor programe de studii de 5 sau 6 ani din cadrul învățământului superior de lungă durată din perioada anterioară aplicării Legii nr. 288/2004 privind organizarea studiilor universitare, cu modificările și completările ulterioare, este echivalentă cu diploma de studii universitare de masterat.”
Ordonanța urmărește și modificarea Codului Administrativ, astfel încât să se țină cont de prevederile privind echivalarea, prevăzute la Art. 57 (2) din noua Lege a Învățământului Superior:
“1. La art. 394 alin. (4) litera c) se modifică și va avea următorul cuprins: „c) să fie absolvent cu diplomă al studiilor universitare de master în domeniul administraţiei publice, management sau în specialitatea studiilor necesare ocupării funcţiei publice sau cu diplomă echivalentă conform prevederilor art. 57 alin. (2) din Legea învățământului superior nr. 199/2023.”
2. La art. 465 alin. (3) se modifică și va avea următorul cuprins: „(3) Pentru ocuparea funcţiilor publice de conducere, candidaţii trebuie să fie absolvenţi cu diplomă ai studiilor universitare de master în domeniul administraţiei publice, management sau în specialitatea studiilor necesare ocupării funcţiei publice sau cu diplomă echivalentă conform prevederilor art. 57 alin. (2) din Legea învățământului superior nr. 199/2023.”
3. La art. 483 alin. (2) litera d) se modifică și va avea următorul cuprins: „d) să fie absolvenţi cu diplomă ai studiilor universitare de master în domeniul administraţiei publice, management sau în specialitatea studiilor necesare ocupării funcţiei publice sau cu diplomă echivalentă conform prevederilor art. 57 alin. (2) din Legea învățământului superior nr. 199/2023.”
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
Laura
duminică, 27.08.2023 at 00:40
și cei care au diploma de studii de lungă durată și master? Masterul se echivalează cu doctoratul ?