Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Noaptea de Sfântul Andrei. Tradiţii şi superstiţii legate de această sărbătoare. Fetele îşi pot visa ursitul


Publicat

femeie noaptea

Noaptea Sfântului Andrei este marcată de unele obiceiuri, tradiţii, superstiţii spectaculoase, de sorginte precreştină, vizând protecţia oamenilor, a locuinţelor şi a animalelor.

În credinţele poporului român de pretutindeni, în noaptea Sf. Andrei, 29/30 noiembrie, ies sau umblă strigoii. Aceştia sunt spirite ale morţilor, care nu ajung în lumea de „dincolo” după înmormântare sau refuză să se mai întoarcă „acolo” după ce îşi vizitează rudele, la marile sărbători calendaristice.

Citește și Mesaje, urări, felicităti de Sfântul Andrei

Prin unele părţi, se crede că aceşti strigoi iau coasele şi limbile de meliţă pe care le găsesc pe afară, prin curţile oamenilor şi se duc la hotare, unde se bat cu ele. Femeile au grijă ca asemenea obiecte să nu fie lăsate afară.

Se mai spune că ei dansează pe la răspântiile drumurilor, până la cântatul cocoşilor. Ei se bat cu strigoii vii, adică cu strigoii-oameni. A două zi, aceştia se cunosc după zgârieturile ce le au pe faţă.

Citeste Mesaje de Sfântul ANDREI. Urări, felicitări și SMS-uri pentru Andrei, Andi, Andreea, Andra, Andrada

Babele sau oamenii-strigoi, înainte de a ieşi din casă pe horn, se ung pe tălpi cu untură. Adeseori ei trag şi clopotele pe la biserica.

Când nu au cu cine să se războiască, se duc pe la casele oamenilor, dar toate gospodinele au luat măsuri de apărare: au mâncat usturoi, s-au uns pe frunte, pe piept, pe spate şi la încheieturile trupului.

Au uns ferestrele, uşile, hornurile, scările, clanţele uşilor, boii şi vacile la coarne, cleştele, lada şi toporul. Pe alocuri, usturoiul este tăvălit mai întâi prin funingine. Unii astupă şi hornul sobei.

Dacă strigoii nu găsesc nici un loc pe unde să între în casă, atunci caută să-i cheme afară pe cei dinăuntru.

Strigoiul vine şi strigă la fereastră: „Ai mâncat usturoi?”. Dacă omul răspunde, îl muteşte; iar dacă tace, se duce în treaba să şi încearcă pe la cei care n-au mâncat usturoi.

Citeşte şi SFÂNTUL ANDREI, patronul spiritual al românilor. Tradiţii şi superstiţii legate de sărbătoarea din 30 noiembrie

Noaptea vrăjilor şi a farmecelor

ieleleNoaptea Sf. Andrei este una dintre cele mai importante din an, pentru vrăji şi farmece. Fetele măsoară nouă ceşcuţe cu apă pline, şi le toarnă într-o strachină, care se pune sub icoană.

A două zi, în zori, se măsoară din nou, cu aceeaşi ceşcuţă, apă din strachină. Dacă va mai rămâne pe fundul străchinii apă, fie şi câteva picături, atunci vor avea noroc; dimpotrivă, dacă ultima ceşcuţă va rămâne neumplută cum trebuie, atunci nu vor avea noroc şi nu se vor mărita.

În noaptea de Sf. Andrei, ca să-şi viziteze ursitul, fata îşi pune sub cap 41 de boabe de grâu şi dacă visează că-i ia cineva grâul, se va mărita.

Unele fete îşi pregătesc turtă, pentru ea aducând apă cu gură. Pentru acest colac aduc apă neîncepută, iar produsele din care se prepară turta (făină şi sare) sunt măsurate cu o coajă de nucă.

CITEȘTE ȘI: Mesaje Speciale de Crăciun 2020. O selecție a celor mai frumoase texte petru felicitări şi urări de Crăciun

După ce au fost coapte pe vatră, fetele îşi mănâncă turtiţele preparate, convinse fiind că ursiţii vor veni, în vis, cu apă să le potolească setea.

De asemenea în seara Sfântului Andrei, toţi ai casei, mai ales fetele mari şi băieţii, seamănă grâu în câte o strachină sau glastră cu pământ. Aceluia îi va merge mai bine, va fi mai sănătos şi mai norocos, căruia i-o răsări grâul mai bine şi o creşte mai frumos.

Tot în seara de 29 noiembrie, se adună la o casă mai mulţi flăcăi şi fete. Pe o masă, ei pun mai multe căpăţâni de usturoi, împrejmuite cu tămâie, smirnă şi câteva lumânări de la Paşti aprinse.

Pun apoi pe masă diferite feluri de mâncare, mănâncă, vorbesc şi râd cu toată voia bună, până când apar zorii zilei. Fetele îşi împart între ele usturoiul, pe care îl duc a două zi la biserică, pentru a-l sfinţi preotul.

În alte zone din ţara noastră, păzitul usturoiului se face în felul următor: într-o casă de gospodari se strâng 10-12 fete, având fiecare fată câte o pâine, trei căpăţâni de usturoi, un fir de busuioc, legate cu o aţă roşie şi o sticlă de rachiu.

Aceste lucruri se pun pe o masă, într-un colţ al casei, şi se acoperă cu o broboadă roşie. Lângă lucruri, pe masă, stă un sfeşnic c-o lumânare aprinsă, care arde de cu seară şi până în ziua.

Lângă masă, una în dreapta şi una în stânga, stau de straja două babe, care bagă bine de seama ca să nu se fure din lucruri, ori să nu pună cineva mâna pe ele. Ele stau acolo neclintite până dimineaţă. La această petrecere, vin şi băieţi cu lăutari. Se cântă şi se petrece până în zori.

Când s-a făcut ziuă, hora este jucată afară. Un flăcău joacă în mijlocul horei toate lucrurile fetelor, păzite de bătrâne. După joc, fetele îşi iau lucrurile şi le împart flăcăilor.

Pâinea se mănâncă, rachiul se bea, usturoiul se păstrează de leac. Când vitele-s bolnave, li se dă mujdei în borş ori vin şi le trece. Dacă se fură din usturoi, nu-i bine deloc: fetei nu-i va mai merge bine.

Usturoiul păzit este semănat primăvara. Dacă pleci la drum lung, să iei puţin usturoi cu ţine.

Aflarea ursitului în noaptea Sfântului Andrei

În noaptea premergătoare sărbătorii Sfîntului Andrei (29/30 noiembrie), în special la sate, se practică încă ritualuri ciudate, din credinţă că astfel se pot găsi mai uşor protecţia de toate relele, bunăstarea şi chiar dragostea.

Cele mai multe ritualuri sunt dedicate atragerii iubirii. De pildă, prin ascunderea sub pernă a unui fir de busuioc sfinţit, se crede că se obţine în vis imaginea „ursitului”.

Pentru „atragerea” acestuia este mult folosită şi metoda „făcutului cu ulcica”. La miezul nopţii, singură la gura sobei, tînăra întoarce cu gura în jos o ulcică nouă de lut, iar pe dosul vasului lasă sa pîlpâie trei cărbuni.

În timp ce roteşte ulcica uşor, rosteşte o incantaţie menită a suscita o atracţie irezistibilă pentru cel iubit. O altă metodă folosită pentru cunoaşterea viitorului constă în a privi, la miezul nopţii, între două lumânări aprinse, într-un pahar cu apă neîncepută, aşezat pe cenuşă.

În centrul paharului este lăsată să cadă o verighetă care a fost deja sfinţită de preot prin cununie religioasă şi se crede că în verighetă apare chipul ursitului, dacă este privită intens cîteva minute.

În ajunul sărbătorii de Sf. Andrei este momentul propice în care gazdele pot proteja gospodăria şi animalele în faţă fiarelor de pădure.

Pentru a reuşi acest lucru tradiţia spune că toate obiectele tăioase trebuie legate cu sfoară şi puse bine, să nu poată fi găsite în ziua sărbătorii. Toate muncile bucătăriei începînd de la tăiatul pâinii şi până la gătitul mâncării trebuie terminate înainte de miezul nopţii.

Pieptenele vine de asemenea că obiect interzis de Sf. Andrei, aşa că toate coafurile vor fi făcute în ajun.

Nu în ultimul rând, vremea din noaptea de Sfântul Andrei ne va spune cum va fi iarna care urmează. Dacă oamenii au parte de un cer senin în această noapte, iarna care vine va fi una blândă.

Vezi și Mesaje de Sfântul ANDREI. Urări, felicitări și SMS-uri pentru Andrei, Andi, Andreea, Andra, Andrada

sursa: realitatea.net



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

VIDEO FOTO: ACCIDENT MORTAL pe autostrada A1, la Arad. Șapte victime, două decedate. Una dintre masini a luat foc după impact

Publicat

Un grav accident s-a produs joi seară pe autostrada A1, în județul Arad. Două mașini s-au ciocnit, una a luat foc, iar două persoane au murit. Alte cinci sunt rănite.

Conform ISU Arad, accidentul a fost pe autostrada A1, la kilometrul 526, pe sensul către Timișoara.

„În acest moment toate cele cinci victime, în viață, au fost preluate de echipajele medicale și transportate la Unitatea de Primiri Urgențe a Spitalului Clinic Județean Arad”, a precizat George Pleșca, purtător de cuvânt ISU Arad.

La locul accidentului sunt următoarele forțe: ISU ARAD – 1 autospecială de stingere, 1 descarcerare, 2 – SMURD B; Serviciul de Ambulanță Județean – 1 ambulanță; ISU Timiș – 1 SMURD TIM și 1 SMURD B.

În accident au fost implicate două autoturisme.

Una dintre mașină a luat foc la impact.

„Sunt 7 victime, dintre care 2 decedate”, a anunțat ISU Arad.

Direcția Regională de Drumuri și Poduri Timișoara a anunțat că circulația este oprită pe autostrada A1, sensul de mers Arad – Nădlac, km 526. Traficul este deviat prin nod rutier Orțișoara pe drum județean și DN 69 Arad – Timișoara.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Ritualul botezului NU se schimbă, a hotărât Sinodul BOR. Preotul trebuie să cunoască starea de sănătate a copilului

Publicat

Ritualul botezului rămâne neschimbat, a decis vineri Sinodul Bisericii Ortodoxe Române și îi îndeană pe toți slujitorii săi la ”mai multă responsabilitate” în săvârșirea Sfintelor Taine şi ierurgii.

Astfel, înainte de botez, preotul trebuie să aibă întâlniri cu părinții și nașii copilului, care să-l informeze despre starea copilului, după consultarea cu pediatrul.

„Sfântul Sinod a reamintit obligaţia statutară a Bisericii Ortodoxe Române de a rămâne în comuniune şi unitate dogmatică (doctrinară), liturgică (sacramentală) și canonică (disciplinară) cu Biserica Ortodoxă universală potrivit basilica.ro

Prin urmare, Biserica Ortodoxă Română nu poate modifica doctrina sa, ritualul său liturgic-sacramental şi disciplina sa canonică, îndemnând pe toți slujitorii săi la mai multă responsabilitate în săvârșirea Sfintelor Taine şi ierurgii”, se arată într-un comunicat al BOR.

Astfel, având în vedere îngrijorările din spaţiul public despre botezul copiilor cu sănătate precară, Sfântul Sinod a făcut câteva precizări:

1) înainte de săvârșirea Sfintei Taine a Botezului, preotul are obligația de a se întâlni cu părinții și nașii copilului, care, după consultarea lor cu medicul pediatru, vor prezenta preotului starea de sănătate a copilului şi dorinţa ca el să fie botezat.

2) în cadrul Facultăților de Teologie din Patriarhia Română se va acorda o atenție sporită practicii liturgice referitoare la săvârșirea actului întreitei „afundări” din timpul slujbei Botezului, practică liturgică obligatorie pentru studenții teologi din anii terminali ai secțiilor de Teologie Pastorală.

3) în fiecare protopopiat din cuprinsul Patriarhiei Române va fi organizată o consfătuire anuală cu preoţii, referitoare la săvârșirea corectă a fiecărei Sfinte Taine.

Vor fi susținute, de asemenea, cateheze cu credincioşii privind semnificaţia duhovnicească a Sfintelor Taine.

În altă ordine de idei, Sinodul l-a ales prin vot secret pe Preacuviosul Părinte Arhimandrit Nichifor Horia ca Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Iașilor. Noul Episcop-vicar va purta titulatura de Preasfințitul Părinte Nichifor Botoșăneanul.

Hirotonia va avea loc la Iaşi în data de 7 martie 2021.

De asemenea, Sfântul Sinod l-a ales prin vot secret și pe Preacuviosul Părinte Arhimandrit Nestor Dinculeană ca Arhiereu-vicar al Episcopiei Devei și Hunedoarei.

Noul Arhiereu-vicar va purta titulatura de Preasfințitul Părinte Nestor Hunedoreanul. Hirotonia va avea loc la Deva în 7 martie 2021.

În cadrul aceleiași ședințe, au mai fost luate următoarele hotărâri:

Declararea anului 2022 în Patriarhia Română ca Anul Omagial al Rugăciunii în viața Bisericii și a creștinului și Anul comemorativ al Sfinţilor isihaști Simeon Noul Teolog, Grigore Palama și Paisie de la Neamț.

Începerea demersurilor de canonizare a unor mărturisitori şi mari duhovnici misionari români din timpul comunismului, în anul 2025, cu prilejul împlinirii a 140 de ani de autocefalie a Bisericii Ortodoxe Române (1885) şi a 100 de ani de la înființarea Patriarhiei Române (1925).

Au fost aprobate textele liturgice (slujba, acatistul și paraclisul) pentru cinstirea Sfântului Sfinţit Mucenic Zenovie, episcopul Ciliciei, și a surorii sale Zenovia (30 octombrie), precum și includerea acestor texte în cărțile de cult.

A fost aprobat ca, în textul Calendarului creștin-ortodox pentru anul 2022, la rubrica Zile şi date importante, să fie incluse „Ziua drapelului național” (26 iunie) şi „Ziua imnului național al României” (29 iulie).

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Calendar Ortodox MARTIE 2021: Toate sărbătorile religioase importante din prima lună a primăverii, din Calendarul Bisericesc

Publicat

Calendar Ortodox 2021 * Calendar bisericesc: În fiecare lună a anului sunt sărbători religioase importante, dar și zile trecute cu cruce neagră. În calendar sunt trecute și zilele de post și dezlegări la pește.

Diferența dintre sărbătorile cu cruce roșie și sărbătorile cu cruce neagră, din punct de vedere liturgic, este dată de bogăția și solemnitatea slujbelor. În luna martie 2021 va fi o sărbătoare de cruce neagră și o sărbătoare de cruce roșie.

Martie 2021 este compusă din 31 de zile calendaristice. În calendarul ortodox întâlnim două sărbători importante. Este vorba despre „Cei 40 de mucenici, în Sevastia Armeniei” pe data de 9 martie 2021 și „Buna Vestire”, când este dezlegare la pește, prăznuită pe 25 martie 2021.

„Cei 40 de mucenici” este prăznuită marți, 9 martie 2021, și este marcată în calendarul ortodox cu o cruce neagră. „Buna Vestire” pică într-o zi de joi și este notată cu cruce roșie în calendarul creștin ortodox.

Sărbătoarea celor „40 de mucenici”

Conform calendarului creștin ortodox, Sfinții Mucenici au avut de pătimit în localitatea Sevastia din Armenia, în timpul domniei împăratului Liciniu (307-323), chiar la porunca guvernatorului Agricola. Cei 40 de mucenici erau soldați ce au mărturisit că sunt creștini, refuzând astfel să se închine idolilor.

Pentru că și-au mărturisit credința în Hristos, cei 40 de mucenici au fost supuși la multe chinuri, iar în cele din urmă au fost scufundați într-o apă aproape înghețată de lângă cetate.

Cei 40 de mucenici au fost: Chirion, Candid, Domnos, Isihie, Ieraclie, Smaragd, Valent, Vivian, Evnichie, Claudie, Prisc, Teodul, Eutihie, Ioan, Xantie, Ilian, Sisinie, Aghie, Aetie, Flavie, Acachie, Ecdit, Lisimah, Alexandru, Ilie, Leontie, Gorgonie, Teofil, Dometian, Gaie, Atanasie, Chiril, Sacherdon, Nicolae, Valerie, Filoctimon, Severian, Hudion, Meliton și Aglaie.

„Buna Vestire”- 25 martie 2021

Anual, pe data de 25 martie, este amintită sărbătoarea Bunei Vestiri. Este prima sărbătoare închinată Maicii Domnului. În popr este numită și „Blagovestenia”.

Sărbătoarea reprezintă praznicul în amintirea zilei în care sf Arhanghel Gavriil i-a vestit Fecioarei Maria că o să îl nască pe Iisus. De menționat este că data acestei sărbători a variat la început.

S-a decis ca în Răsărit această sărbătoare să fie prăznuită pe 25 martie. Această decizie a venit după stabilirea datei de 25 decembrie ca sărbătoare a Nașterii Domnului, aproximativ în secolul al V-lea.

„Buna Vestire” a fost introdusă la Roma de papa Leon al II-lea. Începând din secolul al IX-lea, sărbătoarea a început să fie prăznuită pe data de 25 martie în toată lumea catolică.

Troparul Bunei Vestiri

„Astazi este inceputul mantuirii noastre si aratarea tainei celei din veac. Fiul lui Dumnezeu, Fiu al Fecioarei se face si Gavriil harul il binevesteste. Pentru aceasta si noi, impreuna cu dansul, Nascatoarei de Dumnezeu sa-i cantam: Bucura-te cea plina de har, Domnul este cu tine!”

Sărbători și sfinți din calendar cu cruce roșie și cruce neagră

  • Sărbători mari – praznice împărătești, sărbătorile Maicii Domnului și ale sfinților importanți. Acestea sunt trecute cu cruce roșie încadrată de cerc sau paranteze, semn distinctiv pentru importanța slujbei;
  • Sărbătorile sfinților cu priveghere și polileu – acestea sunt trecute fie cu crucea roșie, fie cu cruce neagră cu o singură paranteză;
  • Sărbătorile sfinților fără priveghere – sunt marcate în calendar cu o cruce simplă;
  • Sărbătorile sfinților mai puțin însemnați – sunt de două feluri: cu sau fără Doxologie Mare la Utrenie, iar în calendar sunt trecute cu cruce neagră.

Vezi și Lista păcatelor pentru Spovadanie

Ce înseamnă praznic și acatist în calendarul ortodox

Praznic, praznicul sau prăznuire, prăznuirea este ziua în care Biserica sărbătorește un eveniment din istoria mântuirii, un sfânt sau sfinte moaște. Praznicul este o comemorare liturgică și spirituală a Bisericii la care se cântă în slujbele Bisericii rugăciuni și imnuri.

Acatistul este un imn de laudă ce îi este închinat lui Dumnezeu, Maicii Domnului sau unuia dintre sfinți. Denumirea (“ακαθιστος” în limba greacă) vine prin adăugarea unui a privativ la verbul “καθιξω”, “a sta jos”, “a ședea”, pentru a se arăta că în timpul acestei cântări nu se stă jos, pe scaun, ci în picioare.

Ce este și cum a apărut calendarul ortodox. Când s-a început folosirea noului calendar

Calendarul ortodox sau calendarul bisericesc constă dintr-o serie de cicluri în funcție de sărbătorile religioase care sunt celebrate în Biserica Ortodoxă. Conform orthodoxwiki.org există trei calendare care se folosec în cadrul Bisericii Ortodoxe:

  • Calendarul iulian (stil vechi);
  • Calendarul iulian revizuit (stil nou);
  • Calendarul gregorian (stil nou).

Calendarul iulian a fost adoptat de Bisericile Ortodoxe din Ierusalim, Rusia, Serbia, Georgia, Polonia, Sinai, Ucraina, Japonia. Calendarul iulian revizuit a fost adoptat în Constantinopol, Alexandria, Antiohia, România, Bulgaria, Cipru, Grecia, Albania, Cehia, Slovacia și de către Biserica Ortodoxă din America, acestea numindu-se biserici pe stil nou. Calendarul gregorian a fost adoptat de Bisericile Ortodoxe din Finlanda și Estonia.

Calendar ortodox: martie 2021

  • L 1 Sf. Cuv. Mc. Evdochia; Sf. Cuv. Domnina; Sf. Mc. Antonina; Sf. Mc. Marcel şi Antonie
  • M 2 Sf. Sfințit Mc. Teodot; Sf. Mc. Isihie şi Nestor
  • M 3 Sf. Mc. Eutropie, Cleonic şi Vasilisc (Post)
  • J 4 Sf. Cuv. Gherasim de la Iordan; Sf. Mc. Pavel şi Iuliana, sora lui
  • V 5 Sf. Mc. Conon din Isauria; Sf. Mc. Conon Grădinarul, Sf. Mc. Iraida; Sf. Cuv. Marcu Pusnicul (Post)
  • S 6 Sf. 42 de Mc. din Amoreea; Sf. Mc. Eufrosin; Aflarea Sfintei Cruci (Pomenirea morților – Moșii de iarnă)
  • Duminica Lăsatului sec de carne(Duminica Înfricoșătoarei Judecăți); Ap. I Corinteni VIII, 8-13; IX, 1-2; Ev. Matei XXV, 31-46; glas 6, voscr. 6
  • D 7 Sf. Mc. Ep. din Cherson: Vasilevs, Efrem, Evghenie, Capiton, Eterie, Agatodor şi Elpidie
  • L 8 Sf. Ier. Teofilact Mărt., Ep. Nicomidiei; Sf. Ier. Pavel Mărt.; Sf. Mc. Dometie (Dezlegare la ouă, lapte şi brânză)
  • M 9 †) Sf. 40 de Mucenici. din Sevastia; Sf. Mc. Urpasian (Dezlegare la ouă, lapte şi brânză)
  • M 10 Sf. Mc. Codrat, Ciprian şi Dionisie (Zi aliturgică)(Dezlegare la ouă, lapte şi brânză)
  • J 11 Sf. Ier. Sofronie, Patr. Ierusalimului; Sf. Mc. Trofin şi Talul Sf. Sfintit Mc.Pionie (Dezlegare la ouă, lapte şi brânză)
  • V 12 Sf. Cuv. Teofan Mărt.; Sf. Grigorie Dialogul, Ep. Romei; Sf. Cuv. Simeon Noul Teolog (Zi aliturgică)(Dezlegare la ouă, lapte şi brânză)
  • S 13 Aducerea moaştelor Sf. Ier. Nichifor, Patr. Constantinopolului; Sf. Mc. Hristina din Persia (Dezlegare la ouă, lapte şi brânză)
  • D 14 Sf. Cuv. Benedict din Nursia; Sf. Mc. Alexandru din Pidna (Lăsatul secului pentru Postul Mare) (Dezlegare la ouă, lapte şi brânză)
  • Duminica Lăsatului sec de brânză(a Izgonirii lui Adam din Rai); Ap. Romani XIII, 11-14; XIV, 1-4; Ev. Matei VI, 14-21; glas 7, voscr. 7
  • L 15 Sf. Mc. Agapie, Plisie şi Tirmolau (Canonul cel Mare, partea I; Începutul Postului Mare) (Zi aliturgică)(Numai seara, pâine şi apă)
  • M 16 Sf. Mc. Sabin Egipteanul, Papa şi Roman, Sf. Cuv. Anin; Sf. Cuv Hristodul din Patmos (Canonul cel Mare, partea a II-a) (Zi aliturgică)(Numai seara, pâine şi apă)
  • M 17 Sf. Cuv. Alexie, omul lui Dumnezeu; Sf. Mc. Marin; Sf. Cuv. Teostirict imnograful (Canonul cel Mare, partea a III-a) (Post)
  • J 18 Sf. Chiril, Arhiep. Ierusalimului; Sf. Mc. Trofim şi Evcarpion (Canonul cel Mare, partea a IV-a) (Post)
  • V 19 Sf. Mc. Hrisant, Daria şi Ilaria; Sf. Mc. Marian diaconul (Post)
  • S 20 Sf. Cuv. Mc. ucişi în M-rea Sf. Sava cel Sfințit; Sf. Ier. Nichita Mărturisitorul (Sâmbăta Sf. Teodor – Pomenirea morților) (Dezlegare la ulei şi vin)
  • D 21 Sf. Ier. Iacob Mărturisitorul; Sf. Ier. Toma; Sf. Cuv. Serapion (Dezlegare la ulei şi vin)
  • Duminica I din Post(a Ortodoxiei); Ap. Evrei XI, 24-26; 32-40; Ev. Ioan I, 43-51; glas 8, voscr. 8
  • L 22 Sf. Sf. Cuv. Mc. Vasile, preotul din Ancira; Sf. Drosida, fiica împăratului Traian (Post)
  • M 23 Sf. Sf. Cuv. Mc. Nicon şi cei 199 ucenici ai lui (Post)
  • M 24 Înainteprăznuirea Bunei Vestiri; Sf. Cuv. Zaharia; Sf. Ier. Artemon (Post)
  • J 25 (†) Buna Vestire (Blagoveştenia)(Dezlegare la peşte)
  • V 26 Soborul Sf. Arhanghel Gavriil; Sf. Mc. Montanus pr. şi soția sa Maxima; Sfintii 26 de Mc. din Goția (Odovania Praznicului Bunei Vestiri) (Post)
  • S 27 Sf. Mc. Matroana din Tesalonic; Sf. Prooroc Anania; Sf. Mc. Filit, Lidia şi fiii lor (Sâmbăta a II-a din Post – Pomenirea morților) (Dezlegare la ulei şi vin)
  • Duminica a II-a din Post(a Sf. Grigorie Palama; Vindecarea slăbănogului din Capernaum); Ap. Evrei I, 10-14; II, 1-3; VII, 26-28; VIII, 1-2; Ev. Marcu II, 1-12; Ioan X, 9-16; glas 1, voscr. 9
  • D 28 Sf. Cuv. Ilarion cel Nou; Sf. Cuv. Ştefan, făcătorul de minuni (Dezlegare la ulei şi vin)
  • L 29 Sf. Cuv. Mc. Marcu, Ep. Aretuselor; Sf. Mc. Chiril diac.; Sf. Mc. Iona si Varahisie (Post)
  • M 30 Sf. Cuv. Ioan Scărarul; Sf. Prooroc Ioad; Sf. Euvula (Post)
  • M 31 Sf. Mc. Ipatie, Ep. Gangrei; Sf. Acachie Mărt., Ep. Melitinei; Sf. Mc. Veniamin diac.(Post)

 

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

De ce apar cazuri de infectare după vaccinarea împotriva Covid-19? Explicațiile specialiștilor de la Ministerul Sănătății

Publicat

Există cazuri de persoane care s-au îmbolnăvit de Covid-19, chiar dacă s-au vaccinat cu unul din serurile care sunt disponibile în România. La ultima raportare, coordonatorul campaniei de vaccinare, dr. Valeriu Gheoghiță, a precizat că aproape 4.000 de persoane s-au infectat cu noul coronavirus după administrarea primei doze, iar 446 s-au infectat după rapel.

Acum au venit și explicațiile specialiștilor. Astfel, după vaccinare, spun aceștia, organismul are nevoie de timp pentru a produce un răspuns imun eficient.

Această perioadă este cuprinsă între 7 și 14 zile în general, inclusiv pentru vaccinurile anti-Covid 19 aprobate în prezent.

Această durată este explicată prin faptul că, pentru a determina un răspuns imun eficient, organismul are nevoie de câteva zile pentru a produce o cantitate suficientă de anticorpi, au arătat specialiștii de la Ministerul Sănătății (MS).

Chiar și în aceste condiții, nu toate persoanele vaccinate cu o doză vor dezvolta anticorpi suficienți pentru a oferi protecție, ci va fi nevoie de un rapel, fapt confirmat de testele clinice efectuate de producătorii vaccinurilor.

În plus, infecția cu virusul SARS-CoV-2 se poate manifesta între 2 și 14 zile după ce o persoană s-a infectat, aceasta fiind perioada de incubație.

Cu alte cuvinte, arată reprezentanții MS, dacă o persoană a fost deja infectată înainte de administrarea vaccinului și este în timpul perioadei de incubație, atunci va face boala chiar dacă se vaccinează.

Suprapunerea perioadei lungi de incubație cu durata până la care apare un răspuns imun adecvat și protector explică de ce anumite persoane se vor infecta și vor face boala în primele zile după vaccinare, după prima doză sau după rapel.

Specialiștii au mai arătat că niciunul dintre vaccinurile aprobate până în prezent nu conferă o protecție de 100% în ceea ce privește infectarea, deci vor exista cazuri de Covid-19 și la persoanele vaccinate, însă mult mai puține decât în populația nevaccinată.

În România, 3.969 de persoane au fost diagnosticate cu Covid-19 după administrarea primei doze și 446 după rapel.

Jumătate dintre cazurile înregistrate la persoanele care au primit o singură doză s-au înregistrat într-un interval de 7 zile de la administrare, în perioada în care organismul nu a putut produce un răspuns imun eficient, au arătat specialiștii de la MS.

La persoanele vaccinate cu ambele doze, jumătate din diagnosticele Covid-19 au fost înregistrate în primele 4 zile de la rapel.

„În aceste condiții, până când nu vor fi vaccinate suficiente persoane, iar răspândirea virusului în comunitate nu va fi semnificativ redusă, măsurile de protecție, respectiv mască, distanțare, spălatul pe mâini, vor fi în continuare necesare inclusiv pentru persoanele vaccinate, pentru reducerea suplimentară a riscului de infecție”, au mai spus specialiștii.

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate