Administrație
Planul Urbanistic General actualizat pentru Alba Iulia, aprobat de CL. Cum se dezvoltă orașul în următorii 10 ani
Consilierii locali au aprobat, în ședința de vineri 30 mai, reactualizarea Planului Urbanistic General și amenajarea teritoriului municipiului Alba Iulia, care are o valabilitate de 10 ani. Acestora le-au fost prezentate în ședința de vineri principalele obiective ce vor fi realizate în următoarea perioadă. Este vorba despre orientarea circulației rutiere pentru a evita aglomerația din oraș, zonele de dezvoltare rezidențială, dar și de dezvoltare economică și turistică la periferia teritoriului.
Este vizată reglementarea teritoriului de 102,46 kmp, din care 2.763 hectare teren intravilan, ce se propune a fi extins la 3.951,3 hectare (o creştere cu 1.187 hectare), la o populaţie de 58.681 de locuitori potrivit datelor din 2011.
Planul urbanistic general prefigurează devoltarea orașului Alba Iulia pe termen lung, scopul prioritar fiind asigurarea infrastructurii specifice combinației afaceri – evenimente – turism. Astfel, principalele obiective de interes public propuse – centru cultural, parcaj public, ocupă poziții adiacente Centrului istoric, se arată în documentația elaborată de Biroul proiectare Străjan, cu subcontractant Universitatea de Arhitectură “Ioan Mincu” din București – Centrul de cercetare, proiectare, expertiză și consulting.
Principalele măsuri: dezvoltarea calitativă a mediului rezidenţial, alături de cea a mediului professional şi cultural, îmbunătăţirea caracteristicilor ecologice, ale reţelei de educaţie, de dotări publice şi transport public, extinderea reţelei de spaţii verzi şi spaţii publice, reabilitarea cartierelor de blocuri.
În ceea ce priveşte activităţile economice cu caracter industrial şi logistic, acum concentrate în partea de nord-est a oraşului, se propune extinderea spre est şi sud cu crearea unui Centru pentru târguri şi expoziţii, o zonă dedicată dezvoltării IMM-urilor. În contextul construirii celor două noduri de acces la autostradă pentru oraşul Alba Iulia, în partea de sud se are în vedere dezvoltarea unei zone de producţie şi servicii.
Extinderea oraşului este prevăzută spre nord – localităţile Bărăbanţ, Miceşti şi zonele libere dintre acestea, spre vest – cartiere rezidenţiale mărginite de zona împădurită (Podei, Francisca, Seigău), dar şi spre sud-est, zonele rezidenţiale Partoş şi Oarda.
Principiul gestionării spaţiale este dezvoltarea de la centru spre periferia oraşului, urmărind economia de terenuri şi cu prioritate pentru ocuparea zonelor restructurabile din oraş. Urbanizarea zonelor de extindere se face etapizat.
De-a lungul limitei estice a teritoriului administrativ cu terenurile comunei Ciugud se propune păstrarea şi amenajarea unui coridor verde. Este vorba despre un parc de agrement pe malurile râului Ampoi până la vărsarea în Mureş, cu dotări pentru activităţi în aer liber şi sportive.
De asemenea, prin grija Consiliului Judeţean Alba, este necesară rezevarea culoarului natural de-a lungul albiei râului Mureş pentru amenajarea unui traseu pietonal şi ciclistic în spaţiul verde.
Citește și Planuri pentru amenajarea Văii Mureşului. Centru de cazare şi specialităţi regionale, reecologizare şi alte propuneri de dezvoltare turistică
Nu au fost uitate nici locurile de parcare, care vor fi amenajate în cartiere, la fel şi spaţii verzi. De asemenea, au fost luate în calcul reabilitarea spaţiilor publice din centrele de cartiere pentru servicii şi comerţ şi extinderea şi modernizarea reţelei stradale.
Cinci obiective strategice de dezvoltare spaţială sunt înscrise în Strategia de dezvoltare economică, socială şi urbană în contextul dezvoltării durabile a municipiului Alba Iulia 2004 (extindere până în 2025):
– Susţinerea rolului municipiului Alba Iulia de Capitală Simbolică a României şi de centru de importanţă regională şi judeţeană
– Dezvoltarea în formă complexă a relaţiilor municipiului cu zona de influenţă imediată
– Adapatarea coerentă la configuraţia actuală a exigenţelor funcţionale şi de imagine induse de noile tipuri dinamice de activităţi
– Ridicarea calităţii cadrului urban la nivelul parametrilor europeni
– Protejarea şi punerea în valoare a patrimoniului construit şi natural.
Extinderea rolului de pol regional al municipiului Alba Iulia asupra întregii zone periurbane – distribuţia activităţilor în accord cu potenţialele locale şi modernizarea reţelelor de comunicaţie şi transport – Obiective:
– atragerea prioritară a investiţiilor din domeniul terţial sau a industriei performante
– poli de activităţi cu deservire la nivel regional (zona industrială şi de servicii din sud, adiacentă DN) în zonele de extinere extravilan, nodurile de legătură cu autostrada
– arteră ocolitoare pe relaţia DN1-DN75
– dezvoltarea reţelei de infrastructură în corelare cu comunele/localităţile învecinate, prin rezervarea culoarelor necesare arterelor planificate (Ciugud, Zlatna)
– protejarea şi modernizarea structurilor de activităţi de agricultură, piscicultură, silvicultură, viticultură, zootehnie (terenuri asigurate prin limitarea urbanizării extravilanului)
Protecţia şi conservarea zonelor naturale pentru menţinerea biodiversităţii şi valorificării durabile a resurselor naturale şi valorificarea şi protejarea fondului construit valoros şi a peisajului cultural ca factor al identităţii teritoriale, sunt alte obiective din PUG.
Sunt incluse şi reabilitarea şi asigurarea calităţii locuirii în cartierele actuale, dar şi asigurarea necesarului de suprafeţe pentru locuinţe noi, cu prioritate în zone din proximitatea oraşului şi vecinătatea unor elemente naturale cu potenţial de agrement.
Din punct de vedere economic, se propune profilarea şi dezvoltarea municipiului ca un centru de servicii, afaceri, cultură, comunicare, media şi educaţie superioară de importanţă regională şi naţională, dar şi protejarea şi valorificarea potenţialelor culturale şi de mediu pentru creşterea atractivităţii oraşului pentru turism.
Circulaţie şi transporturi
Obiective prioritare:
– închiderea inelului Bd Republicii – str. Tudor Vladimirescu – Şoseaua de Centură
– închiderea inelului Bd Revoluţiei – str Ion Lăncrănjan – Partoş – Şoseaua de Centură
– realizarea arterei de ocolire spre Zlatna – propus din DN la intrare dinspre Cluj (inclusive comuna Ighiu) – DN74 – DN1 Zlatna – Cluj Napoca
– rezervarea coridorului necesar pentru viitoarea şosea rapidă (autostrada Sebeş-Turda)
– realizarea de trasee pentru biciclişti în oraş şi în jurul oraşului (reţele cicloturistice), malul Ampoiului, malul Mureşului.
Tot la capitolul obiective prioritare de utilitate publică sunt:
– realizarea centrului cultural
– rezervarea suprafeţei necesare pentru Sala Polivalentă (zona Bazinului Olimpic)
– zone de agreement şi sport (comuna Ciugud)
– locaţii pentru parcaje subterane sau multietajate
– conversia suprafeţei fostei unităţi militare de pe strada Lalelelor şi Valea Popii
– două pieţe agro-alimentare noi în cartierul Cetate
– statut de zonă protejată pentru cele construite valoroase şi naturale
– reparcelarea în zonele de restructurare pentru spaţii verzi publice şi centre de cartier
– conversia unităţilor militare din Cetate în funcţiuni universitare, administrative şi turistice
– mărirea suprafeţei cimitirului din Bărăbanţ
– rezolvarea axului Bd Transilvaniei Cetate cu propunerea ansamblului Marii Uniri
– studio reţele pluviale stradale pe fonduri structurale
– scoaterea magistralei de gaz în afara teritoriului intravilan
– reabilitarea termică a construcţiilor de locuinţe colective.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
bogdi
vineri, 30.05.2014 at 18:14
ceva legat de redimensionarea arterelor de circulatie in oras, pentru fluiditate si decongestionare(in special zona v.goldis-stadion cetate) nu se are in plan????
Claudiu
luni, 02.06.2014 at 12:27
Buna observatie, devine un cosmar sa circuli pe aceasta ruta din oras la orele de varf, dar cred ca anularea semafoarelor de la piata din cetate care nu-si au utilitatea in paralel cu sensul giratoriu, construirea unui sens giratoriu la intersectia cu strada Closca si rarirea trecerilor de pietoni ar rezolva problema. Sau reducerea dimensiunilor scuarului care desparte cele doua sensuri de mers, caruia in prezent nu-i mai vad utilitatea ca „spatiu verde”in conditiile de trafic actuale.
vas
luni, 15.02.2016 at 12:18
„reducerea dimensiunilor scuarului care desparte cele doua sensuri de mers, caruia in prezent nu-i mai vad utilitatea ca „spatiu verde”in conditiile de trafic actuale.” – dupa mine ar fi o solutie deosebit de benefica (si cred ca e o opinie aproape generala ) pentru toti soferii.Cine nu ar zimbi daca am avea 2 benzi pe sens??