Economie
Povestea panourilor publicitare din Alba Iulia. Când te pui cu finul lui Hava, te pui cu toată caracatița partidului
Ne-a trebuit ceva vreme să ne dăm seama că până și piața locală de publicitate stradală reprezintă interes pentru clientela politică a primarului Hava și că nu le-a mai ajuns banii scoși din renovarea Cetății, sensurile giratorii, centrale termice instalate la școli, asfaltări sau parapeți puși anapoda, doar de dragul milioanelor de euro plătite din bani publici. S-au orientat și spre panotajul publicitar. Miza este una destul de bănoasă, iar banii rezultați din reclama direcționată de la clienții mari sau mici din Alba Iulia se duc direct în pușculița clientelei de partid. Din păcate, niciun leu din aceste tranzacții nu intră în bugetul local.
Complicitatea autorităților cu acest tip de furt din bugetul orașului s-a văzut din reacția sau mai bine spus lipsa de reacţie a primăriei față de firmele care au amplasat astfel de construcții ilegale pe teritoriul municipiului. Reacție extrem de ciudată, în condițiile în care una dintre agențiile locale care deține panouri publicitare legal în Alba Iulia a plătit anul trecut la bugetul local taxe si impozite în jur de 70 de mii de lei, în timp ce ”pirații” protejați politic, care dețin împreună un număr de panouri aproape dublu, nu au plătit niciun leu. Ba din contră, au fost și protejați de „răutățile” concurenței care cerea intrarea în legalitate sau demolarea construcțiilor parazitare. Iar reclamanţii au fost așteptați la cotitură, când a venit momentul prelungirii contractului.
În noiembrie 2011, firma Independent SRL, o mică firmă locală de publicitate din Alba Iulia, deţinătoarea mai multor panouri publicitare amplasate pe domeniul public al municipiului şi editorul ziarului Alba24, începea o serie de acţiuni împotriva unor panouri similare, amplasate ilegal, fără autorizaţie.
O primă adresă oficială, însoţită de fotografii cu peste 30 de locaţii identificate ca prezumtiv ilegale, au fost înaintate către Primăria Alba Iulia, cu rugămintea verificării respectivelor panouri care, în cazul în care erau amplasate ilegal, constituiau o concurenţă neloială.
Asta pentru că Independent SRL avea toate panourile amplasate legal, cu toate avizele şi autorizaţiile necesare, plătea cea mai mare chirie către primărie.
În plus, a avut obligația să doneze municipalităţii un ceas stradal în valoare de 2.000 de euro care a și fost amplasat la intersecția Bulevardului Transivaniei cu Revoluției. Ceasul a rezistat în locația respectivă doi ani, după care, prin grija Primăriei, a fost demontat şi a dispărut.
O altă obligație a firmei, pe care nu o avea niciun alt operator de publicitate din oraș, era să pună gratuit (şi nu cu 500 de euro per panou pe lună, aşa cum afirma ieri pe Facebook un consilier local) la dispoziţia autorităţilor locale toate locaţiile disponibile pentru promovarea evenimentelor organizate în oraş, scutind astfel primăria de cheltuieli de mii de euro.
Pe scurt, Independent SRL „beneficia” de cel mai dezavantajos contract dintre toţi operatorii de panouri publicitare din Alba Iulia, plătind o chirie de 4.800 de euro pe metru pătrat, în cei zece ani de contract şi un total de peste 120.000 de euro chirie şi taxă locală de publicitate pentru cei circa 30 de metri pătraţi de teren de pe domeniul public.
Cel mai mare preț de vânzare a unui teren ultracentral din Alba Iulia a fost de 280 euro/ mp, iar, dacă analizam prin comparaţie alte contracte de asociere încheiate de primărie, descoperim sume de genul 800 de euro/lună pentru jumatate din Cetate către Grup Corint sau 400 de euro/lună pentru toată baza de agrement Winner`s Club, întinsa pe 12.000 de metri pătraţi.-Lista și PREȚURILE.
Nu vom analiza în acest material și combinațiile politico-imobiliare are tranzacțiilor prezentate ca exemplu de ”bune practici” în folosul comunității.
Dacă încerci să sapi o groapă în Alba Iulia, imediat te trezești cu o armată de funcționari din Primărie care te întreabă de autorizații. Nici nu apuci să pui mâna bine pe lopată, că poliția locală te și amendează. Rechinii publicitari care și-au plantat panourile în Alba Iulia, aproape simultan cu deschiderea unor noi centre comerciale în localitate, au săpat cu excavatoare, turnat betoane și au montat structuri metalice serioase, fără a fi întrebați de sănătate sau de autorizații. Fără protecție „de sus”, în Alba Iulia nu se poate face așa ceva.
Astfel, demersul firmei Independent SRL, prin care solicita demolarea panourilor ilegale, deși era pe deplin justificat, nu a fost primit cu bucurie de cei care conduc Primăria Alba Iulia. Cel mai deranjat a fost viceprimarul Paul Voicu – omul prin semnătura căruia se rezolvă problemele delicate ale administrației Hava. Acelaşi Paul Voicu era şi omul care negocia în campaniile electorale închirierea panourilor pentru şeful său Hava.
Revenind la răspunsul primariei la sesizarea transmisă, acesta a fost o simplă „pasa” către Poliţia locala – instituţie subordonată chiar municipalităţii!
În ianuarie 2012, printr-o adresă către Poliţia locală, Independent SRL îi solicita să comunice măsurile întreprinse împotriva celor care făceau publicitate ilegala în Alba Iulia şi implicit evaziune fiscală, neachitând taxa locală de publicitate.
Zeci de panouri publicitare amplasate ilegal în Alba Iulia. Primăria tolerează ”rechinii ” care nu plătesc niciun leu la bugetul local
Răspunsul Poliţiei locale a venit cam ”în doi peri”. Se preciza că „în măsura în care bugetul şi condiţiile climaterice le va permite” vor lua măsurile care se impun. De la data respectivă au trecut patru ani, în care cele 40 de panouri ilegale din Alba Iulia au continuat să existe, să producă bani şi să nu plătească taxe la bugetul local. Patru ani (!) se pare că a plouat continuu în Alba Iulia, pentru că nu s-a întâmplat nimic, nu s-a demontat niciun panou ilegal. Aşa s-a revenit cu o nouă adresă pe aceeaşi temă, la Poliția locală.
În loc de răspunsul oficial, stupoare…. sună telefonul.
Un telefon primit de la un domn politician pe atunci lipit de Hava ca timbrul de scrisoare, iar acum primar de municipiu „cu şomaj zero”, cu rugamintea să primim la birou „o cunoştinţă de-a unui prieten comun” la o discuţie. Curioşi din fire, acceptăm musafirul care se înfiinţează în 3 minute şi se introduce simplu: „Sunt Călin Florin Mocan de la Active Media Oradea, finul lui Mircea Hava şi am venit să ne cunoaştem şi să ne împrietenim”. Personajul respectiv, despre care am aflat ulterior că ar fi ceva consilier judeţean (PDL) în Oradea şi comisar al Gărzii Naţionale de Mediu (protejat de-al lui Blaga) ne-a spus că are şi el „câteva” panouri puse „probabil fără autorizaţie” printre cele reclamate de noi. Şi înţelegem atunci imediat motivul cererii de prietenie. O refuzăm elegant, spunându-i că legea trebuie să fie la fel pentru toţi, indiferent dacă au sau nu pile mai mult sau mai puțin politice. Aşa că „finu” face cale întoarsă în superbul Audi A6 argintiu cu numere de BH cu care venise de pe Calea Moţilor nr. 5A, fără să se bucure de înţelegerea şi prietenia noastră.
Respectivul episod nu i-a prea plăcut primarului Hava, care s-o fi simţit umilit de refuzul nostru lipsit de diplomaţie. Dar la fel de bine se știe că…
Hava nu uită şi nu iartă…
Răzbunarea primarului vine abia în 2016, anul în care contractul Primăriei cu Independent SRL expira dupa 10 ani în care îşi îndeplinise exemplar toate obligaţiile, plătind la bugetul local multe sute de mii de lei noi sub formă de taxe, chirii şi energie.
La cererea de prelungire a contractului, aparatul de specialitate al primăriei îşi dă avizul favorabil, recomandând prelungirea. Totul părea să decurgă normal, la fel cum în luna ianuarie a anului anterior se reînnoiseră alte două contracte ale unor firme de outdoor din Bucureşti, fără licitaţie, prin renegocierea chiriei care a ajuns la maximum 50 de euro pe lună pe locaţie pentru aceste firme.
Dar, surpriză. La cererea primarului Hava, se retrage de pe ordinea de zi a şedinţei de consiliu solicitarea Independent de prelungire a contractului, pe motiv că s-a schimbat Codul Civil în anul 2013 şi nu mai permite astfel de contracte. Asta în condiţiile în care, aşa cum spuneam, funcţionarii din aparatul de specialitate, din care fac parte și juriști, recomandau negru pe alb prelungirea contractului și precizau legalitatea acestei măsuri.
Au urmat o serie de adrese între Independent şi Primărie, prin care demonstram cu exemple similare că primării din România prelungiseră astfel de contracte după noul Cod Civil (printre altele, şi actualul preşedinte Iohannis prelungise un astfel de contract, când era primar la Sibiu). La solicitaterea unei opinii din partea unui jurist din cadrul serviciului Contencios Administrativ din Prefectura Alba, s-a confirmat faptul că, dacă primăria vrea, poate prelungi contractul pentru că exista calea legală.
Cu toate acestea, răspunsurile Primăriei sunt însă invariabil: „nu se poate, nu avem cadru legal” . Asta până când, printr-un ultim răspuns oficial (Adresa cu nr 63.795/2016 din 28.06.2016), se tranșează situația într-o manieră absolut incredibilă: „Termenul contractului nr 9.341/2006 nu mai poate fi prelungit având în vedere faptul că, de la data expirării acestuia (10.05.2016), a trecut prea mult timp (aproximativ 2 luni), iar singura posibilitate de prelungire a termenului contractului ar fi fost prin discutarea proiectului de hotărâre redactat de aparatul de specialitate din cadrul Primăriei municipiului Alba Iulia în şedinţa Consiliului Local din luna mai a anului 2016, în această situaţie eventuala aprobare a prelungirii termenului contractului fiind făcută în cadrul termenului de valabilitate al acestuia”.
Astfel se ignorau total cele câteva adrese depuse de noi în susţinerea reînnoirii cât încă se mai putea realiza prelungirea. Ca în bancul celui care, avea sau nu avea bască, încasa bătaie în orice situaţie.
Deşi în mod legal nu se poate reproşa nimic instituţiei, pentru că nu poate fi obligată să rămână într-un contract de asociere dacă nu doreşte, este cel puţin discutabil modul în care Hava „execută” o companie locală pentru îndrăzneala de a reclama nişte ilegalităţi flagrante şi repetate comise de apropiaţi ai domniei sale, cu sau fără ştiinţa lui.
Finalul poveștii a fost grăbit de viceprimarul Paul Voicu, care, nervos, în urma unui articol din Alba24 referitor la modul dezastruos în care Primăria a acționat în vederea deszăpezirii orașului, a făcut presiuni asupra personalului din aparatul de specialitate pentru a urgenta scoaterea la licitație a panourilor.
Așa că, soarta panourilor s-a decis în 6 februarie 2017, când primăria Alba Iulia a organizat o licitaţie publică pe locaţiile deja ocupate de panourile firmei noastre. A ieşit o distracţie generală, în care firmele de outdoor din toată ţara nu conteneau să se mire de preţurile incredibile care s-au licitat din cauza unei doamne de la ziarul local Unirea, care părea gata să îşi vândă casa, doar să ia toate panourile din Alba.
Aşa spera Ziarul Unirea să-și omoare concurența care o încurcă și i-a pus pe avarie tirajul neauditat în ultimii ani. Oamenii din domeniu spuneau , în timpul licitaţiei, că la Alba Iulia, în publicitatea stradală, sunt cele mai mari preţuri din ţară la acest moment şi se îndoiesc de seriozitatea rezultatului acestei licitaţii care a dus la costuri nesustenabile economic.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
Catalin
miercuri, 08.02.2017 at 16:05
Intrebati-l pe domnul Paul Voicu de stadionul Cetate, cum a fost facut… o sa vedeti si acolo ca suprafata de joc (care ar fi trebuit sa fie gazon) arata ca un teren de volei, insa pe nisip, iar gurile din jurul stadionului vorbesc mereu de faptul ca firma care s-a ocupat de renovarea gazonului (in plin sezon competitional!!!) e una de casa a domnului Paul Voicu! Succces!
de pe Bucovinei 6
miercuri, 08.02.2017 at 20:42
Din pacate este cam adevarat. Aceste ilegalitati se intampla peste tot unde sunt primari longevivi si care in timp isi formeaza propria structura de interese din oameni apropiati.
batman
joi, 09.02.2017 at 00:12
Halal, un bihorean conduce Alba-Iulia, sic!
albanezul
vineri, 10.02.2017 at 10:29
Votati ca orbii si surzii inca 20 de ani tot pe ala cu mustata si claca lui,orasul isi merita soarta de r…t !